Miele TDB 130 WP - Reviews

tile-Vulgewicht
7 kg vulgewicht
Droogsysteem
warmtepompdroger

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 31 reviews die zijn achtergelaten voor de Miele TDB 130 WP op Kieskeurig.nl.

Dirkje 29-07-2017

Geweldige dtoget

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Wat een geweldige wasdroger. Heeft weinig tot geen vocht achterlating in de doucheruimte. Geeft goed op tijd aan wanneer een bepaalde filter moet worden schoongemaakt. Heeft geen abnormale droogtijd de trommel niet te vol doen liever 2x draaien is beter en sneller dan 1x met een volle trommel. De afvoer werkt geweldig aangesloten op de afvoer van de wasmachine. Ik heb alleen maar lof voor deze machine.

Douwe 26-08-2017

Zeer lange droogtijd met zeer slecht droogresultaat

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Heb deze droger samen met Miele wasmachine gekocht 4 maanden terug. Ben er zeer slecht tevreden over. De droogprogramma's duren zeer lang en het droogresultaat is onder de maat in vergelijking met mijn oude Miele condensdroger. Ten eerste komt de was hier zeer gekreukt uit zitten er als ik dekbedovertrek hoeslaken paar onderbroeken en handoeken in heb er dingen bij die nog klam zijn en niet droog. Andere dingen wel weer droog maar zitten altijd paar dingen bij die niet echt droog zijn en dat terwijl hij op kastdroog staat waar ik mijn oude Miele droger ook op had staan en daar was alles wel droog. En het komt er als een grote bal uit de droger. Heb miele monteur erbij gehad die zei dat dat zo hoorde en dat product aan de specificaties voldeed. Hij vertelde ook dat er vroeger 2 voelers in droger zaten en tegenwoordig maar een voeler die de droogtegraad van de was meet. Ik zei als ik iets nieuws koop verwacht ik dat het beter wordt en niet slechter en dat ik daardoor terug ga in de tijd, Ik zei deze droger hoef ik zo niet en dat voor die prijs al hellemaal niet,

Pluspunten

• vormgeving

Minpunten

• Slecht droogresultaat
  • Zeer lange droogprogramma's

Officiele reactie van Miele 01-09-2017

Beste Douwe, Dank voor de review. We komen graag opnieuw met u in contact. Zou u uw gegevens willen zenden in een e-mail? Ons e-mail adres is webcare@miele.nl. Alvast dank, Mvg,

Marjan 15-03-2019

Ik heb dezelfde ervaring met deze wasdroger. Kastdroog gebruik ik al niet eens meer. Dan is alles nog echt nat. Maar zelfs met de functie extra droog zijn m’n handdoeken na ongeveer 3 uur nog niet droog. Dekbedovertrekken doe ik er ook al niet meer in. Die worden een grote kreukelige bal die niet droogt. Jeans komen er ook niet droog uit. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks nog omdat ik het meeste wasgoed daarna alsnog moet ophangen om na te drogen.
Was heel tevreden met m’n oude Miele wasdroger, maar vind deze erg teleurstellend.

V. M. Bruijn 24-05-2017

Groot scherm

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Ik heb sinds een paar weken de Miele droger, die mij prima bevalt. Ik doe nu echt bijna alles in de droger. Als je het er meteen uithaalt, vouw je je was erg makkelijk op. Dekbedovertrekken en hoeslakens komen vrij kreukvrij uit de droger, mits je het er meteen uithaalt en opvouwd. Ik strijk het beddengoed niet meer.
Ik ben een uitermate tevreden klant.
Mijn oude Miele droger was 20 jaar oud en daar wilde de was nog wel eens krimpen, heb ik hier geen last van.

Zeer te vreden 29-08-2017

Mooie warmtepompdroger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Onze miele wasdroger die we in 1996 gekocht hebben was een machtige machine .Deze wilden we vervangen door een warmtepompdroger.
Dit is de goede keuze geweest hij bevalt prima. Heeft een codenswater afvoer die het gebruiksgemak verhoogd .perfecte machine.

Pluspunten

• Mooie binnen trommel
  • Zuigt geen warme lucht uit ons huis.
  • Goede programma's

baartman 11-02-2018

wasdroger , ontevreden!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

EInd November 2017 heb ik een nieuwe droger gekocht en hij droogt slecht, Alleen katoen extra droog wordt droog, fijnwas en kreukherstellend slecht. 3x te rug in trommel. 11-12-2017 is er een Monteur geweest, Maar ik Ben Niet tevreden. Zelf in het programma duiken lukt Mij niet.veel te ingewikkeld. Programma's duren veel te Lang en als de was steeds terug moet, ook zeker niet energie besparend. De vieze lucht wordt wel minder. was hoort fris te ruiken, Daar ga ik geen geur flacon voor gebruiken, om de lucht van de machine te verdoezelen,jammer al die ergernis. .

J. Blaak 25-05-2017

super veel ruimte

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Ruimte is super groot en daardoor voldoende om de volledige was in 1 x te drogen.
Wil je de was in 1 keer droog hebben moet je wel extra drogen aanzetten. Dit heb je de eerste keren nog niet door en is de was niet volledig droog.

Pluspunten

• ruimte
  • licht

Minpunten

• extra droog aanzetten
  • duur van het droogproces

K.Baartman van Koutrik 10-06-2018

spijt

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

na 23 jaar miele droger. nu een warmte pompdroger. van miele. progr.kost uren, veel kreukels, vieze lucht. na veel experimenteren, van november tot juni nog steeds niet tevreden. Jammer...Als ik dat van te voren geweten had......had mijn keuze anders geweest.--

Pluspunten

• ---
  • ----

Minpunten

• wasgoed moet soms 3 x terug
  • de lucht is vies en dat is niet van het wasmiddel

BertHazel 10-05-2018

Zuinige droger met rare eigenschappen

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Wij hebben de droger nu 5 maanden in gebruik. Met de standaard setting "Katoen" is de was niet voldoende droog. Het is nodig om "Extra droog" te gebruiken voor een beter droog resultaat. Bij het drogen van beddengoed met dekbedovertrekken gebeurt het af en toe dat de hele was een bal vormt binnen in een dekbedovertrek. Die hele bal blijft dan nat. Ook zijn de lakens af en toe helemaal gedraaid. Heel vreemd!!!
De droger is redelijk zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 KWh (75% vol).

Pluspunten

• Redelijk zuinig

Minpunten

• Tamelijk veel lawaai
  • Standaard setting niet voldoende droog
  • Soms "balvorming" van het beddengoed.
  • Gebruiksaanwijzing onoverzichtelijk

Droger die niet droogt 31-03-2018

Droger die niet droogt

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Slecht droogresultaat. Zelfs na nogmaals warme lucht ronde is het resultaat teleurstellend. Textiel van verschillende materialen worden bij elkaar niet droog op welke stand dan ook. Monteur van miele constateerde geen technische mankementen dus dwz dat de droger niet naar behoren functioneert aangezien mijn was niet droog is na 3 uur drogen. Slechtste aankoop ever!

Minpunten

• Lange droogtijd
  • Gemengde textielsoorten worden niet droog

ET 20-03-2018

Slechte droger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

De droogautomaat is gemiddeld. Droogt niet naar behoren, vaak moet er nog een extra ronde warme lucht tegenaan en dan nog is het resultaat teleurstellend. Vergeet je de was dezelfde dag eruit te halen dan ruikt de was de volgende dag muf en kun je dus opnieuw wassen. Lekker zuinig dus hoor miele! Zelfs als alle instellingen op maximaal staan, door mijzelf ingesteld en nog extra in het besturingssysteem door een miele monteur heeft de droger niet het resultaat als dat mijn oude beestje van 30 jaar nog prima deed! Daarnaast is de service van miele om te janken, ze sturen keer op keer een monteur maar technisch zijn er geen mankementen dus wordt er verder niet geluisterd naar de klant die ontevreden is over het droogresultaat. Een computer die een computer uitleest gaat dus boven wat de betalende consument zegt of vindt. Zonde van je geld dus om deze miele aan te schaffen. En van miele om hun goede naam aan zo een slechte machine te verbinden.

Minpunten

• Slecht droogresultaat
  • Geen extra optie om langer te kunnen drogen

Ralf 20-12-2017

Was voelt klam en niet droog

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Sinds kort gebruiken we deze droger, maar ik ben niet tevreden over het eindresultaat. De was voelt zelden echt droog aan en een was die 's ochtends wordt gedroogd ruikt aan het einde van de (werk)dag muf. Daar had onze vorige droger geen last van. Miele monteur al op bezoek gehad, maar de machine valt binnen de specificaties van de fabrikant. Dat kan wel zo zijn, maar wij zijn niet tevreden met het resultaat. Al met al teleurgesteld in Miele dit keer. Had voor dit bedrag meer verwacht. De techniek zal zuinig zijn...maar een droger moet in eerste instantie....de was drogen. Nu drogen we de was soms twee keer.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening

Minpunten

• Was voelt niet droog, klam
  • Duur in aanschaf

Riemersma 01-09-2017

Prima prijs kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Na enige twijfel hebben wij toch besloten om deze wasmachine te kopen de reden waarom wij twijfelden was de wat goedkopere uitstraling van deze machine.De machine bevalt super en een echte Miele zowel in degeleikheid als in betrouwbaarheid een prima product voor een prima prijs

Pluspunten

• Goede was kwaliteit
  • Veel gewicht inhoud
  • De was komt zeer droog uit de machine

Mieke 28-08-2017

Hele fijne droger, snel klaar en veel opties!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Miele gaat het langste mee! Het product ziet er mooi uit en is gebruiksvriendelijk. Daarnaast kunnen er geurflacons van Miele in die heerlijk ruiken. De droger heeft vele opties die erg handig zijn!

Pluspunten

• Snel klaar
  • Vele programma's en opties
  • Geurflaconhouder in droger
  • Touchscreen

Joke 20-08-2017

Prima droger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Qua uiterlijk lijkt hij op de wasmachine. Zelfde knopaanduidingen. De droger droogt prima in de aangegeven tijd. Er zijn veel keuzemogelijkheden. Wat ik mis is een eenvoudige knop om de droogtemperatuur op laag te zetten. Er staan geen temperaturen aangegeven, zoals bij de wasmachine. Alleen via een programmeerfunctie is de temperatuur in te stellen. Moet ik nog uitzoeken. Zelfs op fijne was droogde hij naar mijn mening te warm. Ga zeker de programmeerfunctie nog leren gebruiken. Waren heel tevreden over de oude Mieles die 23 jaar meegingen. Door de vele mogelijkheden is het wel even puzzelen (met de handleiding) om tot de resultaten te komen die gewenst zijn. Minpunt is: geen duidelijke correspondentie met de programma's van de wasmachine. Wel qua uiterlijk, maar niet qua mogelijkheden van de temperatuurkeuze van de wasmachine.

i.k.cardol 31-07-2017

mooie afwerking, heel gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Ben heel blij met mijn nieuwe droger, werkt geruisloos. Gebruiksvriendelijk en daarbij ook nog energie zuinig. Dik tevreden over mijn nieuwe droger.

R.Boere 04-07-2017

zeer tevreden

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Wij hebben voor Miele gekozen omdat wij al jaren naar tevredenheid gebruik hebben gemaakt van deze zeer duurzame machine.het was dat onze oude machines niet meer functioneerden naar aanzienlijke lekkage in onze berging.

Pluspunten

• heel goed bedieningsgemak
  • voldoet aan alle wensen wat droging betreft

Minpunten

• niet kunnen vinden

Philomena 04-04-2019

Zeer lange droogprogramma's met slecht droog resultaat

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Sinds 30 jaar Miele klant; dus logisch om bij een nieuwe aanschaf weer voor Miele te gaan. In januari tegelijkertijd een Miele wasmachine en een Miele warmtepomp droger gekocht voor in het nieuwe huis. Wat een teleurstelling als dan het resultaat van de droger het af laat weten. Ik ben zeer ontevreden met deze droger en wens tot een oplossing te komen met Miele. Ik heb de droger nu denk ik 10 maal gebruikt en ben 10 maal teleurgesteld/ontevreden. Als ik de was gewoon ophang in dezelfde ruimte waar de droger zich bevindt, wint de ruimte het van de droger. Niet te geloven!!

Pluspunten

• goede combinatie bovenop een wasmachine

Minpunten

• was wordt niet droog genoeg (bij extra droog)
  • al helemaal niet bij eerste programmakeuze
  • zeer lange droogtijd

Anna 06-02-2019

Waardeloze droger!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Waardeloze droger! Was komt er niet droog uit, vooral badhanddoeken en dekbedovertrek blijven vochtig. Je kan beter de was op een rekje drogen. Het resultaat is dan beter en het gaat sneller. Een volle wasmachine zit 7 uur in de droger, en is dan nog steeds vochtig. Badhanddoeken en washandjes gaan ook muf ruiken.

Teunkreun 05-02-2019

Droogt voor geen meter

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

In Augustus heb ik een warmtepompdroger aangeschaft van het type TDB130 WP.
Echter valt het droogresultaat vanaf dag 1 enorm tegen.

Omdat onze vorige Miele wasmachine ons in de steek liet na 17 jaar trouwe dienst was het tijd voor een nieuwe. Dit gebeurde nota bene bij thuiskomst na de grote vakantie, dus met 300 kilo was te gaan...

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik met deze aankoop wederom 17 jaar zorgenvrij de was zou kunnen doen en door de aanschaf van deze droger ook minder stroom zou gaan gebruiken.

Ik heb inmiddels de droogte instelling voor katoen in stappen gewijzigd volgens de gebruiksaanwijzing, van de fabrieksinstelling van 4 naar 7.
Dit heeft echter niet geleid tot het gewenste effect, na bijna 3 uur (2:51) in de stand katoen, extra droog (setting 7) zijn de handdoeken nog doorweekt. Ik heb het apparaat aangeschaft in de veronderstelling dat deze is voorzien van een vochtsensor. Echter duurt elke cyclus, dus ook een tweede keer starten, net zo lang als de eerste droogcyclus. Dit doet me vermoeden dat er helemaal geen sensor aanwezig is maar dat het apparaat enkel op tijd aangestuurd wordt.

Ook de instelling warme lucht werkt niet. Er is helemaal geen sprake van warme lucht, de trommel is zelfs na 5 minuten nog niet warm.

Al met al lijkt het op de miskoop van het jaar.

Pluspunten

• ziet er strak uit

Minpunten

• Droogt niet
  • Droogprogramma's duren lang
  • Warme lucht geeft geen warme lucht
  • Stroomvreter aangezien meerdere cycli nodig zijn

teunkreun 11-02-2019

In verband met de klachten heb ik Miele gecontacteerd en is een monteur bezoek ingepland.
Om alles uit te sluiten heb ik voor dit bezoek alle filters eens goed gereinigd, dus de 2 filters achter de deur maar ook het zogenaamde sokkelfilter welke zich linksonder aan de voorzijde van de machine bevindt. Deze dient volgens de gebruiksaanwijzing eigenlijk alleen te worden gereinigd als de machine dit aangeeft middels een rood lampje.
Dit had reeds tot gevolg dat het droogresultaat enorm verbeterde. De 2 daarop volgende droogcycli waren beduidend beter.

Toen de monteur langskwam heb ik hem dit ook gemeld waarop hij aangaf dat een warmtepompdroger inderdaad erg gevoelig is voor blokkades van de luchtstroom.

Na de machine verder volledig te hebben doorgelicht en een testcyclus te hebben gedraaid, blijkt de machine dan ook te voldoen aan de eisen.

Het probleem van de slechte droging zit hem dus in het zogenaamde "sokkelfilter" welke zich bevind achter de 2 gebruikelijke filters achter de deur. Waar deze gebruikelijke filters goed in het zicht zitten, is het sokkelfilter een beetje verstopt en ligt het minder voor de hand om deze regelmatig te reinigen. Daarom wordt na +/-35 uur draaitijd een rood lampje geactiveerd op het bedieningsscherm. Dit is dus enkel tijd gestuurd en niet afhankelijk van de werkelijke vervuiling van het filter. Erger nog, dit lampje wordt gereset door enkel de deur te openen en te sluiten. Oftewel, als je er niet op let en zoals gebruikelijk de trommel leegt, is de melding weg zodra je de deur weer sluit. De volgende keer dat het lampje dan weer aangaat is wederom na +/- 35 uur draaien....

Ik heb dit uitvoerig met de monteur besproken en beiden zijn we ervan overtuigd dat dit niet duidelijk is.
Een dergelijke belangrijke melding dient pas te worden gereset nadat de gebruiker aangeeft dat het filter gereinigd is. Dit door bijvoorbeeld een of meerdere toetsen enkele seconden ingedrukt te laten houden. Een andere manier zou een extra (luchtdruk) sensor zijn, wat echter de prijs van de machine zou verhogen.
De monteur zou dit dan ook terugkoppelen aan de verantwoordelijke afdeling bij Miele Nederland.

Ik zou iedereen met de zelfde droogproblemen dan ook willen adviseren om het sokkelfilter eens goed te reinigen.
Zoals de monteur aangaf kan dit volgens de gebruiksaanwijzing, met de hand. Maar beter is nog om dit af en toe in de wasmachine te doen, op het kortste wasprogramma (bijv. express 20) met koud water.
Af en toe een keer extra goed reinigen van de 2 "normale" pluizenfilters kan men het beste doen in de vaatwasser, op een normaal programma.

PS
Tevens is er door de monteur een software update geladen welke voorkomt dat de was zich tot een bal oprolt.
Dit gebeurt doordat de trommel normaalgesproken enkel rechtsom draait. met deze update draait de trommel elke 300 x rechtsom ook 30x linksom. De reden dat deze machine normaalgesproken enkel rechtsom draait is dat de ventilator dezelfde draairichting heeft. Dus bij het andersom draaien, er geen droge lucht meer door de was wordt geblazen. Tevens bevat de update een langere afkoelperiode aan het eind van de cyclus waardoor de was langer afkoelt en minder klam aanvoelt.
Dus mocht men bovenstaande problemen ervaren met de machine, is het raadzaam om Miele deze software update te laten installeren.

Dragonfly 20-10-2018

Miele

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Deze droger droogt zonder bij geur.Bij vorige droger zat er een vieze muffe geur aan ,zodat mijn man de pas gewassen was weer in de vuile was gooide. Dus ik bleef maar wassen,En zelfs de geur capsules vinden wij een héérlijke reuk hebben,in verhoudingen met de vorige 2 condens drogers rustig met geluid.

Pluspunten

• Ziet stabiel uit.
  • Geen geurhinder blijft in de wasvoorheen zitten