Miele TDB 130 WP

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Miele TDB 130 WP op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

Roos 04-10-2020

Miele tdb 130 wp

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Na al jaren een miele te hebben zowel wasmachine als droger was ik toe asn een nieuwe.
Deze aangeschaft €800.
Wat een miskoop!
Programma duurt zeer lang.
Beddengoed wordt 1 prop waardoor niet alles goed droogt.
Ook handdoeken duren erg lang om te drogen.

Pluspunten

• Opening
  • Display
  • Geurflacon

Minpunten

• Programmaduur
  • Sokkelfilter gaat snel stuk
  • Droogresultaat
  • Geurflacon prijzig

tvs 30-04-2020

slechte droger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

ik heb deze Miele nu vanaf sept 2018 en in begin ging het nog maar ik ga mij er steeds meer aan ergeren dat hij niet droogt en soms programma 2x moet doen en dan in de pis kreukels eruit komt de dekbed overtrekken komen als bal eruit dus niet droog dus doe ik nogmaals drogen en dan gekreukt eruit ,nu vd week 10 stuks witte ondergoed gedroogd op kastdroog komt er gewoon vochtig uit moest ik het weer drogen ,dus zuinig is het in ieder geval niet ,ik heb 16 jaar een Miele combinatie droger en wasmachine gehad ,het is dat de wasmachine kapot ging ,dus ook maar een nieuwe droger gekocht maar wat heb ik daar spijt van .ik ben in staat om hem uit raam te gooien

Philomena 04-04-2019

Zeer lange droogprogramma's met slecht droog resultaat

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Sinds 30 jaar Miele klant; dus logisch om bij een nieuwe aanschaf weer voor Miele te gaan. In januari tegelijkertijd een Miele wasmachine en een Miele warmtepomp droger gekocht voor in het nieuwe huis. Wat een teleurstelling als dan het resultaat van de droger het af laat weten. Ik ben zeer ontevreden met deze droger en wens tot een oplossing te komen met Miele. Ik heb de droger nu denk ik 10 maal gebruikt en ben 10 maal teleurgesteld/ontevreden. Als ik de was gewoon ophang in dezelfde ruimte waar de droger zich bevindt, wint de ruimte het van de droger. Niet te geloven!!

Pluspunten

• goede combinatie bovenop een wasmachine

Minpunten

• was wordt niet droog genoeg (bij extra droog)
  • al helemaal niet bij eerste programmakeuze
  • zeer lange droogtijd

Anna 06-02-2019

Waardeloze droger!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Waardeloze droger! Was komt er niet droog uit, vooral badhanddoeken en dekbedovertrek blijven vochtig. Je kan beter de was op een rekje drogen. Het resultaat is dan beter en het gaat sneller. Een volle wasmachine zit 7 uur in de droger, en is dan nog steeds vochtig. Badhanddoeken en washandjes gaan ook muf ruiken.

Teunkreun 05-02-2019

Droogt voor geen meter

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

In Augustus heb ik een warmtepompdroger aangeschaft van het type TDB130 WP.
Echter valt het droogresultaat vanaf dag 1 enorm tegen.

Omdat onze vorige Miele wasmachine ons in de steek liet na 17 jaar trouwe dienst was het tijd voor een nieuwe. Dit gebeurde nota bene bij thuiskomst na de grote vakantie, dus met 300 kilo was te gaan...

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik met deze aankoop wederom 17 jaar zorgenvrij de was zou kunnen doen en door de aanschaf van deze droger ook minder stroom zou gaan gebruiken.

Ik heb inmiddels de droogte instelling voor katoen in stappen gewijzigd volgens de gebruiksaanwijzing, van de fabrieksinstelling van 4 naar 7.
Dit heeft echter niet geleid tot het gewenste effect, na bijna 3 uur (2:51) in de stand katoen, extra droog (setting 7) zijn de handdoeken nog doorweekt. Ik heb het apparaat aangeschaft in de veronderstelling dat deze is voorzien van een vochtsensor. Echter duurt elke cyclus, dus ook een tweede keer starten, net zo lang als de eerste droogcyclus. Dit doet me vermoeden dat er helemaal geen sensor aanwezig is maar dat het apparaat enkel op tijd aangestuurd wordt.

Ook de instelling warme lucht werkt niet. Er is helemaal geen sprake van warme lucht, de trommel is zelfs na 5 minuten nog niet warm.

Al met al lijkt het op de miskoop van het jaar.

Pluspunten

• ziet er strak uit

Minpunten

• Droogt niet
  • Droogprogramma's duren lang
  • Warme lucht geeft geen warme lucht
  • Stroomvreter aangezien meerdere cycli nodig zijn

teunkreun 11-02-2019

In verband met de klachten heb ik Miele gecontacteerd en is een monteur bezoek ingepland.
Om alles uit te sluiten heb ik voor dit bezoek alle filters eens goed gereinigd, dus de 2 filters achter de deur maar ook het zogenaamde sokkelfilter welke zich linksonder aan de voorzijde van de machine bevindt. Deze dient volgens de gebruiksaanwijzing eigenlijk alleen te worden gereinigd als de machine dit aangeeft middels een rood lampje.
Dit had reeds tot gevolg dat het droogresultaat enorm verbeterde. De 2 daarop volgende droogcycli waren beduidend beter.

Toen de monteur langskwam heb ik hem dit ook gemeld waarop hij aangaf dat een warmtepompdroger inderdaad erg gevoelig is voor blokkades van de luchtstroom.

Na de machine verder volledig te hebben doorgelicht en een testcyclus te hebben gedraaid, blijkt de machine dan ook te voldoen aan de eisen.

Het probleem van de slechte droging zit hem dus in het zogenaamde "sokkelfilter" welke zich bevind achter de 2 gebruikelijke filters achter de deur. Waar deze gebruikelijke filters goed in het zicht zitten, is het sokkelfilter een beetje verstopt en ligt het minder voor de hand om deze regelmatig te reinigen. Daarom wordt na +/-35 uur draaitijd een rood lampje geactiveerd op het bedieningsscherm. Dit is dus enkel tijd gestuurd en niet afhankelijk van de werkelijke vervuiling van het filter. Erger nog, dit lampje wordt gereset door enkel de deur te openen en te sluiten. Oftewel, als je er niet op let en zoals gebruikelijk de trommel leegt, is de melding weg zodra je de deur weer sluit. De volgende keer dat het lampje dan weer aangaat is wederom na +/- 35 uur draaien....

Ik heb dit uitvoerig met de monteur besproken en beiden zijn we ervan overtuigd dat dit niet duidelijk is.
Een dergelijke belangrijke melding dient pas te worden gereset nadat de gebruiker aangeeft dat het filter gereinigd is. Dit door bijvoorbeeld een of meerdere toetsen enkele seconden ingedrukt te laten houden. Een andere manier zou een extra (luchtdruk) sensor zijn, wat echter de prijs van de machine zou verhogen.
De monteur zou dit dan ook terugkoppelen aan de verantwoordelijke afdeling bij Miele Nederland.

Ik zou iedereen met de zelfde droogproblemen dan ook willen adviseren om het sokkelfilter eens goed te reinigen.
Zoals de monteur aangaf kan dit volgens de gebruiksaanwijzing, met de hand. Maar beter is nog om dit af en toe in de wasmachine te doen, op het kortste wasprogramma (bijv. express 20) met koud water.
Af en toe een keer extra goed reinigen van de 2 "normale" pluizenfilters kan men het beste doen in de vaatwasser, op een normaal programma.

PS
Tevens is er door de monteur een software update geladen welke voorkomt dat de was zich tot een bal oprolt.
Dit gebeurt doordat de trommel normaalgesproken enkel rechtsom draait. met deze update draait de trommel elke 300 x rechtsom ook 30x linksom. De reden dat deze machine normaalgesproken enkel rechtsom draait is dat de ventilator dezelfde draairichting heeft. Dus bij het andersom draaien, er geen droge lucht meer door de was wordt geblazen. Tevens bevat de update een langere afkoelperiode aan het eind van de cyclus waardoor de was langer afkoelt en minder klam aanvoelt.
Dus mocht men bovenstaande problemen ervaren met de machine, is het raadzaam om Miele deze software update te laten installeren.

Dragonfly 20-10-2018

Miele

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Deze droger droogt zonder bij geur.Bij vorige droger zat er een vieze muffe geur aan ,zodat mijn man de pas gewassen was weer in de vuile was gooide. Dus ik bleef maar wassen,En zelfs de geur capsules vinden wij een héérlijke reuk hebben,in verhoudingen met de vorige 2 condens drogers rustig met geluid.

Pluspunten

• Ziet stabiel uit.
  • Geen geurhinder blijft in de wasvoorheen zitten

Meijnders 08-10-2018

Goed display, prima handleiding

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Makkelijk in gebruik, duidelijk display. Was is goed droog, het drogen duurt wat langer ( waterpomp) maar daardoor wordt het wasgoed minder heet. Strijken gaat gemakkelijker. Goede prijs/ kwaliteit verhouding. Extra is de handige geurflacon waardoor je wasgoed heerlijk gaat ruiken en het gebruik van wasverzachter overbodig is.
Hiervoor een condensdroger van Miele gehad, deze droger is veel zuiniger in gebruik. ( zie specificatie. )

Laura 04-09-2018

Droogt slecht

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Als er een paar dingen in de droger zitten, droogt hij goed. Zodra er meer in zit, dus handdoeken etc. dan droogt hij slecht en moet ik het programma van ruim 2 uur 2x laten draaien.

K.Baartman van Koutrik 10-06-2018

spijt

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

na 23 jaar miele droger. nu een warmte pompdroger. van miele. progr.kost uren, veel kreukels, vieze lucht. na veel experimenteren, van november tot juni nog steeds niet tevreden. Jammer...Als ik dat van te voren geweten had......had mijn keuze anders geweest.--

Pluspunten

• ---
  • ----

Minpunten

• wasgoed moet soms 3 x terug
  • de lucht is vies en dat is niet van het wasmiddel

BertHazel 10-05-2018

Zuinige droger met rare eigenschappen

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Wij hebben de droger nu 5 maanden in gebruik. Met de standaard setting "Katoen" is de was niet voldoende droog. Het is nodig om "Extra droog" te gebruiken voor een beter droog resultaat. Bij het drogen van beddengoed met dekbedovertrekken gebeurt het af en toe dat de hele was een bal vormt binnen in een dekbedovertrek. Die hele bal blijft dan nat. Ook zijn de lakens af en toe helemaal gedraaid. Heel vreemd!!!
De droger is redelijk zuinig met een gemiddeld verbruik van 1 KWh (75% vol).

Pluspunten

• Redelijk zuinig

Minpunten

• Tamelijk veel lawaai
  • Standaard setting niet voldoende droog
  • Soms "balvorming" van het beddengoed.
  • Gebruiksaanwijzing onoverzichtelijk

Droger die niet droogt 31-03-2018

Droger die niet droogt

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Slecht droogresultaat. Zelfs na nogmaals warme lucht ronde is het resultaat teleurstellend. Textiel van verschillende materialen worden bij elkaar niet droog op welke stand dan ook. Monteur van miele constateerde geen technische mankementen dus dwz dat de droger niet naar behoren functioneert aangezien mijn was niet droog is na 3 uur drogen. Slechtste aankoop ever!

Minpunten

• Lange droogtijd
  • Gemengde textielsoorten worden niet droog

Els 20-03-2018

Weer een Miele

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Onze oude condensdroger van Miele hebben wij bijna 30 jaar gehad. Nu was hij op, toch maar weer voor een Miele gekozen. De condensdroger is niet meer in de handel. Nu gekozen voor de Miele warmtepompdroger.

Pluspunten

• Hij doet precies wat er verwacht wordt

Minpunten

• Nog geen minpunt ondekt

ET 20-03-2018

Slechte droger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

De droogautomaat is gemiddeld. Droogt niet naar behoren, vaak moet er nog een extra ronde warme lucht tegenaan en dan nog is het resultaat teleurstellend. Vergeet je de was dezelfde dag eruit te halen dan ruikt de was de volgende dag muf en kun je dus opnieuw wassen. Lekker zuinig dus hoor miele! Zelfs als alle instellingen op maximaal staan, door mijzelf ingesteld en nog extra in het besturingssysteem door een miele monteur heeft de droger niet het resultaat als dat mijn oude beestje van 30 jaar nog prima deed! Daarnaast is de service van miele om te janken, ze sturen keer op keer een monteur maar technisch zijn er geen mankementen dus wordt er verder niet geluisterd naar de klant die ontevreden is over het droogresultaat. Een computer die een computer uitleest gaat dus boven wat de betalende consument zegt of vindt. Zonde van je geld dus om deze miele aan te schaffen. En van miele om hun goede naam aan zo een slechte machine te verbinden.

Minpunten

• Slecht droogresultaat
  • Geen extra optie om langer te kunnen drogen

baartman 11-02-2018

wasdroger , ontevreden!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

EInd November 2017 heb ik een nieuwe droger gekocht en hij droogt slecht, Alleen katoen extra droog wordt droog, fijnwas en kreukherstellend slecht. 3x te rug in trommel. 11-12-2017 is er een Monteur geweest, Maar ik Ben Niet tevreden. Zelf in het programma duiken lukt Mij niet.veel te ingewikkeld. Programma's duren veel te Lang en als de was steeds terug moet, ook zeker niet energie besparend. De vieze lucht wordt wel minder. was hoort fris te ruiken, Daar ga ik geen geur flacon voor gebruiken, om de lucht van de machine te verdoezelen,jammer al die ergernis. .

Hilde 25-01-2018

Zuinig in gebruik

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

In de winkel werd verteld dat de droger langere tijd nodig zou hebben om een was te drogen omdat deze op een andere manier verwarmd wordt. Echter .... mijn ervaring is dat de droogtijd gelijk is aan, en zo mogelijk korter dan mijn energieverslindende condensdroger. Ook geen vochtvorming in de ruimte waar de droger staat. Als je een aanbieding zoekt kan hij zelfs goedkoper uitvallen dan de normale prijs bij de witgoedspecialist (€ 795 ipv € 999).

Pluspunten

• Minder energieverbruik.
  • Helder scherm voor menukeuze en tijdsindicatie.

Minpunten

• Duur in aanschaf zonder aanbieding

Ralf 20-12-2017

Was voelt klam en niet droog

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Sinds kort gebruiken we deze droger, maar ik ben niet tevreden over het eindresultaat. De was voelt zelden echt droog aan en een was die 's ochtends wordt gedroogd ruikt aan het einde van de (werk)dag muf. Daar had onze vorige droger geen last van. Miele monteur al op bezoek gehad, maar de machine valt binnen de specificaties van de fabrikant. Dat kan wel zo zijn, maar wij zijn niet tevreden met het resultaat. Al met al teleurgesteld in Miele dit keer. Had voor dit bedrag meer verwacht. De techniek zal zuinig zijn...maar een droger moet in eerste instantie....de was drogen. Nu drogen we de was soms twee keer.

Pluspunten

• Eenvoudige bediening

Minpunten

• Was voelt niet droog, klam
  • Duur in aanschaf

Paulien 06-09-2017

Droogt goed!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Machine is duur in de aanschaf maar in verhouding tot andere merken een langere levensduur en je hebt de garantie van Miele en de service. Droogt goed.

Pluspunten

• wasgoed droogt goed
  • zuinig (programma's duren wel lang daardoor)
  • eenvoudig in gebruik

Minpunten

• maakt lawaai
  • zijkanten zaten los bij levering
  • oogt ouderwets

Marc 01-09-2017

Duidelijke bediening en energie zuiniger dan voorheen

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

De droger past goed bij een wasautomaat uit dezelfde serie, maar jammer is de afwijkende patrijspoort in vergelijking met de wasautomaten.

Pluspunten

• Relatief weinig lawaai
  • Energiezuinig

Minpunten

• Relatief hoge prijs

Riemersma 01-09-2017

Prima prijs kwaliteit verhouding

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Na enige twijfel hebben wij toch besloten om deze wasmachine te kopen de reden waarom wij twijfelden was de wat goedkopere uitstraling van deze machine.De machine bevalt super en een echte Miele zowel in degeleikheid als in betrouwbaarheid een prima product voor een prima prijs

Pluspunten

• Goede was kwaliteit
  • Veel gewicht inhoud
  • De was komt zeer droog uit de machine

Reesen 30-08-2017

Zeer eenvoudig te bedienen droger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Een geweldige droger die niets te wensen over laat. Eenvoudige bediening met een kurkdroog resultaat. Enige minpuntje: Het deurtje van de condersor sluit erg lastig.

Officiele reactie van Miele 01-09-2017

Beste Reesen, dank voor je review. We komen graag in contact met u i.v.m. de deur die lastig sluit. Zou u uw contactgegevens willen zenden aan webcare@miele.nl? Alvast dank!

Zeer te vreden 29-08-2017

Mooie warmtepompdroger

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Onze miele wasdroger die we in 1996 gekocht hebben was een machtige machine .Deze wilden we vervangen door een warmtepompdroger.
Dit is de goede keuze geweest hij bevalt prima. Heeft een codenswater afvoer die het gebruiksgemak verhoogd .perfecte machine.

Pluspunten

• Mooie binnen trommel
  • Zuigt geen warme lucht uit ons huis.
  • Goede programma's

André 28-08-2017

Miele kwaliteit en degelijkheid

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Ook t.a.v. de warmtepomp droger weer voor Miele gekozen. De kwaliteit en het bedieningsgemak van de droger is voor mij de reden weer geweest om voor de Miele te kiezen.
Het filter is gemakkelijk te reinigen en nog een extra fijn mazig filter aanwezig.

Pluspunten

• Beter dan een condensdroger
  • Kwaliteit en degelijkheid

Mieke 28-08-2017

Hele fijne droger, snel klaar en veel opties!

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Miele gaat het langste mee! Het product ziet er mooi uit en is gebruiksvriendelijk. Daarnaast kunnen er geurflacons van Miele in die heerlijk ruiken. De droger heeft vele opties die erg handig zijn!

Pluspunten

• Snel klaar
  • Vele programma's en opties
  • Geurflaconhouder in droger
  • Touchscreen

Douwe 26-08-2017

Zeer lange droogtijd met zeer slecht droogresultaat

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Heb deze droger samen met Miele wasmachine gekocht 4 maanden terug. Ben er zeer slecht tevreden over. De droogprogramma's duren zeer lang en het droogresultaat is onder de maat in vergelijking met mijn oude Miele condensdroger. Ten eerste komt de was hier zeer gekreukt uit zitten er als ik dekbedovertrek hoeslaken paar onderbroeken en handoeken in heb er dingen bij die nog klam zijn en niet droog. Andere dingen wel weer droog maar zitten altijd paar dingen bij die niet echt droog zijn en dat terwijl hij op kastdroog staat waar ik mijn oude Miele droger ook op had staan en daar was alles wel droog. En het komt er als een grote bal uit de droger. Heb miele monteur erbij gehad die zei dat dat zo hoorde en dat product aan de specificaties voldeed. Hij vertelde ook dat er vroeger 2 voelers in droger zaten en tegenwoordig maar een voeler die de droogtegraad van de was meet. Ik zei als ik iets nieuws koop verwacht ik dat het beter wordt en niet slechter en dat ik daardoor terug ga in de tijd, Ik zei deze droger hoef ik zo niet en dat voor die prijs al hellemaal niet,

Pluspunten

• vormgeving

Minpunten

• Slecht droogresultaat
  • Zeer lange droogprogramma's

Marjan 15-03-2019

Ik heb dezelfde ervaring met deze wasdroger. Kastdroog gebruik ik al niet eens meer. Dan is alles nog echt nat. Maar zelfs met de functie extra droog zijn m’n handdoeken na ongeveer 3 uur nog niet droog. Dekbedovertrekken doe ik er ook al niet meer in. Die worden een grote kreukelige bal die niet droogt. Jeans komen er ook niet droog uit. Eigenlijk gebruik ik hem nauwelijks nog omdat ik het meeste wasgoed daarna alsnog moet ophangen om na te drogen.
Was heel tevreden met m’n oude Miele wasdroger, maar vind deze erg teleurstellend.

Officiele reactie van Miele 01-09-2017

Beste Douwe, Dank voor de review. We komen graag opnieuw met u in contact. Zou u uw gegevens willen zenden in een e-mail? Ons e-mail adres is webcare@miele.nl. Alvast dank, Mvg,

Tonny avan osch 20-08-2017

Miele wasdrogen helemaal happy mee

Geschreven voor: Miele TDB 130 WP

Hij droogt super, hoef bijna niet meer te strijken.
En die geur flacons geven net dat beetje meer. Heerlijk geuren, je was ruikt uren daarna nog heerlijk.
Hij maakt ook bijna geen herrie dat wij ook erg belangrijk vinden.al met al zou ik dus dit product aanbevelen.

Pluspunten

• Weinig herrie
  • Engergie zuinig

Minpunten

• Doet er wel lang over