ATAG One

Nest Learning Thermostat 3rd generation

Intergas modulerende kamerthermostaat Comfort Touch zwart

Intergas modulerende kamerthermostaat Comfort Touch zwart
Bekijk alle Thermostaten

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 3 reviews die zijn achtergelaten voor de ATAG One op Kieskeurig.nl.

6,7

• Slecht

Frits 19-10-2018

Mooie en goede thermostaat

Geschreven voor: ATAG One

De Atag One werkt prima met mijn Atag combiketel IEC36. Ik heb deze thermostaat gekozen omdat ik geloof dat het het beste is om bij hetzelfde merk te blijven als de CV-ketel, en omdat ik graag bediening via internet op mijn mobiele telefoon wil.
Het instellen van de app ging wat stroef omdat de handleiding zegt dat je (op je mobieltje) na het verbinden met je wifi-signaal ook op je mobieltje het signaal ATAG ONE moet vinden. Dat signaal vond ik niet. Totdat ik op de thermostaat het bericht las dat iemand (ik dus op mijn e-mailaccount) contact zocht en of ik daarvoor toestemming gaf. Zo staat dat niet in de handleiding.
Toen dat klaar was kon ik gemakkelijk via mijn mobieltje het weekschema invullen. Door te kopiëren naar de overige dagen gaat dat snel. Het instellen van het schema kan uitsluitend via de app, liever zie ik dat het ook op de thermostaat kan.
De thermostaat bepaalt zelf wanneer de ketel begint te branden. Atag noemt dat voorverwarmen. Als je bijv. instelt dat hij om 7 uur moet branden, dan gaat hij wat eerder aan, bijv. 20 minuten. Dat berekent de thermostaat steeds zelf, dus als het kouder wordt, gaat de ketel nog eerder branden. Je kunt zelf instellen of hij al 1, 2 of 3 uur eerder mag beginnen. Overigens kun je het voorverwarmen ook uit zetten.
Wel viel mij op dat de aanduiding van de actuele temperatuur op de display 1,5 graad meer aangeeft dan de overige 3 digitale thermometers die ik heb. Daarom heb ik de temperatuurweergave met 1,5 graden verlaagd/gecorrigeerd. Ik twijfel dus wel of de thermostaat zuiver door de fabriek is ingesteld. Atag liet mij weten te betwijfelen of het niet andersom is, dus dat de drie thermometers onzuiver zijn, maar ik koos voor wat ik denk dat de temperatuur echt is. Gelukkig kan dat ook, hoewel mij dat verbaasde want je verwacht dat de thermostaat loepzuiver de actuele kamertemperatuur aangeeft.
Het aan en uit zetten via internet gaat goed. Wel kan het een minuut duren voordat de thermostaat het commando verwerkt.
Verder kun je op je pc of laptop ook bij de instellingen komen via je internet-browser, dus buiten de app om. Dat werkt ook handig.
De handleiding had beter gekund. Wat bijv. ontbreekt is informatie over hoe je moet handelen wanneer je een paar uur weg gaat en je de verwarming zolang tijdelijk wil uitzetten. Dat gaat simpel door op de blauwe pijl te drukken, maar van belang is te weten dat die tijdelijke instelling vervalt bij het eerstvolgende schakelmoment. De handleiding vertelt dat niet. Andere methoden zijn dat je via de app overschakelt op handbediening of het vakantieprogramma.
Kortom: ik ben tevreden en kan de Atag One aanbevelen.

Pluspunten

• mooi uiterlijk
  • veel is instelbaar op het apparaat en op de app
  • continue zichtbaarheid van de display is mogelijk
  • veel is instelbaar
  • je kunt de thermostaat makkelijk los halen

Minpunten

• handleiding niet op alle onderdelen duidelijk.
  • temperatuur weergave is anderhalve graad te hoog.

piet_1943 01-09-2017

Mooie Wifi-Thermostaat , maar met een moeilijk gebruik.

Geschreven voor: ATAG One

Update na een half jaar gebruik:
Inmiddels enige maanden ervaring met de weersafhankrlijke instelling. Hoewel de laatste 2 maanden de verwarming niet vaak nodig bleek, heb ik er met deze instelling wat meer vertrouwen in. Zodra de ruimte- temperatuur onder de doeltemperatuur ligt wordt de verwarmingsvraag opgestart. Weliswaar leidt dit dan tot overshoot van een paar tienden graad, maar dat is minder erg dan in de kou zitten. Wel zwaar teleurgesteld in de ATAG-ondersteuning. Tot 2 maal toe een e-mail gestuurd met screenprints van de verwarmingsprocedure, met de vraag waarom de warmtevraag vanuit de ONE niet aanstond ondanks de duidelijk te lage ruimte-temperatuur in combinatie met de eveneens lage watertemperatuur (dus er was geen restwarmte in de leiding, waardoor de radiator warmer zou kunnen worden); doch NOOIT enige reactie ontvangen.

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Via WIFI en op afstand aanstuurbaar

Minpunten

• Onduidelijke gebruiksaanwijzing
  • Slechte ATAG-ondersteuning

piet_1943 14-05-2017

Heeft een moderne look, maar een onbegrijpelijke werkwijze

Geschreven voor: ATAG One

Deze slimme thermostaat van ATAG is aangesloten op een nieuwe ATAG-i ketel, waarbij de ONE gratis was. "Slim" is tegenwoordig een modewoord dat tot doel heeft je ervan te overtuigen dat slimheid leidt tot besparing. Ervaring tot nu toe is dat de kamer-temperatuur lager is dan bedoeld; een verkeerd gebruik van slimheid dus. Als je het kouder stookt, is het logisch dat je gas bespaart. Maar daarvoor koop je geen thermostaat. De theorie van het apparaat lijkt simpel in de gebruiksaanwijzing: per dag kun je 6 schakelmomenten kiezen voor de temperatuur. De ONE bepaalt dan zelf (op basis van 10 daagse "leer-ervaring" ) hoe laat hij in de nanacht moet starten om op de gewenste starttemperatuur te komen. Echter, de doel-temperatuur wordt vrijwel nooit op tijd bereikt. De verwarmingsindicator (rood stipje) houdt er voortijdig mee op, of gaat zelfs niet aan als de gemeten temperatuur 0,4 graad onder de doeltemperatuur ligt. Te koud dus. Je moet dan zelf gaan ingrijpen, door "ofwel de doeltemperatuur een halve graad hoger te zetten, ofwel een temperatuurcorrectie van - 0,5 in te voeren, in de hoop dat dat werkt. Er zijn namelijk 2 regelingen te kiezen: de volledige thermostaatgeregelde verwarming, en een zogenaamde temperatuurafhankelijke (buitentemperatuur) verwarming, waarbij je de ruimtetemperatuur voor een klein of groot deel kan laten meewegen. Bij Instellingen is de correctietemperatuur van bv een halve graad alleen te kiezen is bij de weersafhankelijke regeling; hierdoor wordt de suggestie gewekt dat de correctie alleen meedoet in die situatie. Het gekke is namelijk dat ik al een paar keer gemerkt heb dat de correctie weer op 0 stond, zonder dat ik daar wat aan gedaan had.
Ben sinds kort overgegaan op weersafhankelijk regeling (gebaseerd op meteo-gegevens van de postcode). Durf nog niet te zeggen of dit een betere keuze is.
In de menu-instelling kom je ook zaken tegen als: slechte, gemiddelde of goede isolatie . Wat daarvan het effect is op de verwarming staat niet beschreven, en is me ook nog niet duidelijk geworden. Het enige "slimme" dat ik tot nu toe heb kunnen vinden, is dat je bij een dag afwezigheid de bediening op handmatig kunt zetten, dan een lagere basistemperatuur kiezen, en dat je later op de dag via WIFI en je APP op Smart-of I-phone een aangename thuiskomst temperatuur kunt aansturen.
Tot nu toe zijn we echter zo'n 2 maanden meer bezig met de CV-verwarming dan ooit tevoren, toen we een programmeerbare aan/uit thermostaat gebruikten. Als mijn ervaringen niet positiever worden over de ONE, dan zie ik over enige tijd gebeuren dat de oude thermostaat met batterijen weer aan de muur hangt.

Pluspunten

• WIFI-aanstuurbaar
  • ziet er goed uit

Minpunten

• Vergt te veel aandacht
  • Onduidelijke invloed van instellingen op werkwijze

piet_1943 01-09-2017