Samsung MU-PB500B - Reviews

Leessnelheid
2800 MB/s

Steffie 15-11-2018

Snelle bestandsoverdracht, mooi compact

Mijn eerste indruk van de SSD is dat het een erg degelijk apparaat is. Ik heb eerder externe SSD’s in mijn hand gehad die veel fragieler oogden en voelden. Het formaat van de SSD is in mijn ogen ook goed, praktisch formaat om mee te nemen. De bijgeleverde Thunderbolt kabel is 50 cm lang, niet te lang voor in de tas en lang genoeg als hij aangesloten is aan de computer.

De computer herkende de hardware meteen. Helaas was het niet mogelijk om de installatie van de SSD in het Nederlands te doen. Na installatie dient er een wachtwoord ingevuld te worden. Er is geen wachtwoord herstel optie, want je creëert ook geen account. Bij opnieuw aansluiten zijn er in de verkenner enkel wat handleiding bestanden beschikbaar op de SSD, na het invullen van het wachtwoord zijn je eigen bestanden ook zichtbaar en beschikbaar.

De beschikbare ruimte op de SSD is 465 GB, er staat dus standaard 35 GB aan installatie en handleiding bestanden op.

Nu verder naar het gebruik van de SSD. Ik film met een camera die 4K kan opnemen, dus de ruwe bestanden zijn altijd vrij groot. Later bewerk ik deze ruwe bestanden. Het overzetten van de video’s van en naar de SSD gaat erg snel, de bereikte schrijfsnelheid was 1,50 GB/s. Het overzetten van een hoop kleine bestanden gaat niet erg snel, waarschijnlijk wel als deze eerst gezipt worden, maar dat kost ook weer tijd.

Tijdens het bewerken van de opnames kwamen er meldingen binnen op de computer “USB apparaat vraagt meer stroom dan het systeem kan leveren”. Deze melding kwam vrij vaak binnen, wat ook invloed had op de snelheid van de SSD. Dit gebeurde tijdens het bewerken van de opnames. De opnames bleven gedurende het bewerken op de SSD staan en de autosave van het programma stond ook ingesteld op de SSD.

De SSD werkt niet op een standaard USB-C poort. Het kabeltje past er wel in, want Thunderbolt 3 is een type USB-C aansluiting, maar je computer kan niet met de SSD communiceren als je poort geen specificatie heeft voor Thunderbolt 3.

Concluderend is dit een erg fijne SSD. Bestandsoverdracht gaat erg snel, het heeft een grote opslagcapaciteit en is mooi compact. Het is jammer dat hij niet kan communiceren met andere type USB-C poorten, hierdoor is de bruikbaarheid van de SSD nog erg beperkt (het aanbod computers met Thunderbolt 3 poort is nog klein). De melding over het stroomverbruik van de SSD is nog iets waar Samsung naar moet gaan kijken.

Kijkend naar de toegevoegde waarde voor de videobewerker is er een tijdswinst te behalen bij het overzetten van bestanden. Bij videobewerking hoort ook renderen, wat een tijd consumerende actie is. De computers die uitgerust zijn met een Thunderbolt 3 aansluiting hebben vaak al een snelle interne harde schijf en de processor moet het ook goed kunnen ondersteunen. De snelle schrijfsnelheid van de SSD heeft dus geen toegevoegde waarde voor de snelheid van het renderen.

Pluspunten

• Compact
  • Snelle bestandsoverdracht
  • Grote opslagcapaciteit

Minpunten

• Niet geschikt voor reguliere USB-C poort
  • Melding over stroomgebruik

K van Beurden 14-11-2018

Supersonisch snelle ssd

USAIN BOLT
Met deze supersnelle ssd heeft Samsung een Usain Bolt of voor de Formule 1 fans een Max Verstappen onder de externe ssd's gecreëerd. Bij professioneel video-editing heeft deze schijf geen enkel probleem om de zwaarste bestanden heen en weer te pompen en de lees- en schrijfsnelheid is verbluffend, zelfs sneller dan de interne ssd.

KRACHTPATSER
Dagelijks werk ik met mijn bedrijf aan mediaproducties en gaan er vele GB's aan videomateriaal van externe schijven naar interne schijven om te kunnen monteren. Een van de bottlenecks is vaak de lees- en schrijfsnelheid. Met het gebruik van de Samsung X5 is dat voorbij. Deze schijf is een krachtpatser en schrijft en leest met verbluffende snelheden. Bij een test liep de schrijfsnelheid op tot meer dan 1800mb per seconde en de leessnelheid gaf 2300mb per seconde aan. Bijna 5x zo snel dan we gewend zijn! Het montageproces verloopt zo weer efficiënter en zijn de opslaglocatie en het transport van het gigabites niet meer de remmende factoren.

Pluspunten

• Super snelle lees- en schrijfsnelheid
  • robuust
  • handzaam
  • gemakkelijke beveiliging
  • thunderbolt 3 plug aan twee kanten van de kabel

Minpunten

• prijzig
  • alleen voor nieuwste apparatuur met thunderbolt 3

Paul 13-11-2018

Super snelle portable Thunderbolt 3 SSD

Samsung Portable SSD X5

Wat een genot om de Samsung SSD X5 te mogen testen.

De verpakking van de Samsung X5 Thunderbolt 3 Portable SSD ziet er stevig en stijlvol uit, op de achterzijde staan de volgende specificaties:
Revolutionary external storage with lighting speed and strong data protection
• Speeds up to 2800MB/s Read and 2100MB/s Write 40GB Thunderbolt 3 interface
• Security based on AES 265-bit Hardware Encryption
Optional Password Protection via Sansung Portable SSD Software
• Works with Macs and Windows PCs with Thunderbolt 3 ports
MACos Sierra (version 10.12) or higher /Windows 10 64bit RS2 or higher.
De eerste indruk:
In de verpakking tref ik een prachtige Samsung portable SSD X5 met een opslagcapaciteit van 500GB aan inclusief de Snelstartgids en de bijbehorende stevige Thunderbolt 3 USB-C kabel van 51,5 cm lang.
De eerste indruk lijkt de SSD op een platte draadloze muis maar dan wel een hele stijlvolle met een grijze bovenzijde en opvallende felrode onderzijde. De rode onderzijde zorgt voor een beperkte antislip functie. Gezien de stevige behuizing en ontbreken van draaiende onderdelen lijkt deze SSD X5 ongevoelig voor reguliere schokken.
Het aansluiten van de X5 erg eenvoudig; Thunderbolt 3 kabel plaatsen tussen computer en de X5 en nadat de SAMSUNG ELECTRONICS CO,LTD, Portable SDD X5 toestemming heeft gekregen in de Thunderbolt Devices Software verschijnt een nieuwe driveletter in File Explorer met de naam: “Samsung_X5”.
Op de “Samsung_X5” tref je twee programma’s aan (Windows en Mac) om data op de X5 te beveiligen en Firmware updates. Op de X5 site van Samsung: https://www.samsung.com/x5/ staat meer waardevolle informatie waaronder de volledige handleiding en laatste software versies.
Snelheid tests:
De snelheid van de Samsung SSD X5 heb ik gestest op een Windows 10 computer.
Na uitgebreide snelheidstesten met verschillende SSD benchmark programma’s zijn mijn bevindingen samengevat de volgende:
Bestanden lezen en schrijven van 1 GB t/m 16 GB:
Lezen: 1 GB in 0,39 sec 16GB in 6,27 sec (2566 – 2553 MB/s)
Schrijven: 1 GB in 0,50 sec 16 GB in 8 sec (2010 – 2002 MB/s)
De testcomputer is uitgevoerd met twee interne NVMe Samsung MZVP512 SSD’s, de benchmarks heb ik uitgevoerd op de interne en de portable X5. Opvallend is dat de portable X5 beter presteert dan de interne NVMe SSD, gemiddeld is de X5 1,5 keer sneller. Ook heb ik een klassieke interne SSD vergeleken met de X5 en hieruit blijkt dat de X5 maar liefst gemiddeld 4,8 keer sneller is.
De interne NVMe SSD’s en de klassieke SSD zijn langzamer t.o.v. de X5 en dit kan verklaard worden door de verschillende controllers van de testcomputers. De interne NVMe SSD ’s zijn aangesloten op de PCIe bus en de klassieke SSD op de SATA (600) bus.
Op de Thunderbolt 3 presteert de portable Samsung SSD X5 uitmuntend. Ondanks de intensieve testen werd de X5 aan de buitenkant maximaal 30.5 graden.
Conclusie:
De geteste portable Samsung SSD X5 presteert op de Thunderbolt 3 USB-C-aansluiting uitmuntend, de prestaties zijn indrukwekkend en de X5 ziet er ook nog eens zeer stijlvol uit.

De data op de X5 kan met de bijgeleverde software eenvoudig beveiligd en versleuteld worden.
Voor professionals die dagelijks veel en/of omvangrijke bestanden verwerken is deze portable Samsung SSD X5 uitermate geschikt. Voor hobbyist is de X5 ook zeer interessant echter zal de prijs voor menigeen een drempel kunnen zijn maar is zijn geld meer dan waard. Omdat ik dagelijks veel met omvangrijke bestanden werk is de X5 een uitstekende aanwinst om tijd te besparen, de enige mogelijke vertragende factor is de rest van de computerhardware geworden maar niet de Samsung SSD X5.

Pluspunten

• Super snel
  • Stevige en stijlvol
  • Goede software voor Windows en Mac
  • Overzichtelijke website van Samsung voor meer info
  • Data-encryptie met password mogelijk

Minpunten

• Prijzig per MB
  • Alleen voor Thunderbolt 3 geschikt
  • Volledige handleiding niet bijgeleverd

Freek de Vogel 05-11-2018

Supersnelle externe harde schijf (thunderbolt)

Onlangs heb ik de Samsung X5 SSD 500 GB externe harde schijf mogen ontvangen om te testen. Ik had al wat informatie gelezen over deze harde schijf met zelfs verhalen dat de schijf sneller zou kunnen zijn dan een interne schijf…dat is in mijn ogen eigenlijk niet mogelijk, maar nu kan ik dit zelf controleren.
De Samsung X5 is een externe harde schijf die alleen geschikt is voor een PC/Macbook met Thunderbolt aansluiting.

Een achtergrond van mijn computer gebruik:
Ik ben een redelijk ervaren computer gebruiker en ben sinds 2 jaar in het bezit (voor het eerst) van een Macbook Pro model 2016 met Thunderbolt aansluiting. Ik maak regelmatig filmpjes van reizen die ik maak en gebruik daar ook een drone voor.Voor het editten en renderen van die filmpjes gebruik ik Final Cut Pro en Compressor.
Daarnaast maak ik af en toe muzieknummers met Logic Pro.
Ik gebruik op dit moment een normale externe harde schijf tijdens mijn reizen om backups van mijn laptop te maken waarop zich de video en foto bestanden filmen. Ik ben voorzichtig met die harde schijf omdat ik weet dat als die valt, ik mijn backup kwijt ben

De Samsung X5 500 GB
Bij het uitpakken vond ik een redelijk kleine harde schijf met een kabel om hem direct op mijn laptop aan te sluiten. De schijf is kleiner dan ik mij voorgesteld had, alhoewel deze misschien iets kleiner zou mogen.
Bij het aansluiten herkende mijn laptop de X5 direct.

Beveiliging:
Op de harde schijf staat een installatie bestand dat zich makkelijk laat installeren. Echter had ik een onjuiste keuze gemaakt en herkende die software mijn schijf niet. Dit kwam omdat ik de software toegang had moeten verlenen middels een vinkje tijdens de installatie om bestanden op mijn Macbook Pro aan te passen.
Ik heb enige tijd gezocht waarom de software de schijf niet kende en kon de oplossing eenvoudig terugvinden op de website van Samsung. Daar stond nauwkeurig wat ik moest doen om de software de schijf te laten herkennen. Die support op de website is een groot pluspunt! Het gaat hier niet om een fout in de software van Samsung, maar een persoonlijke fout van mij bij het installeren van die software door het niet aanvinken van het juiste vakje van de rechten van mijn Apple laptop. Echt perfect dat Samsung op hun support site aangeeft waar ik wat in de Apple OS moet instellen om dit foutje van mij te herstellen.
Met de software kan een paswoord ingesteld worden om de schijf te beveiligen opdat bij diefstal of verlies niet iedereen de bestanden kan lezen. Iedere keer dat de schijf verbonden wordt met een computer moet het paswoord ingegeven worden, waarna de schijf klaar is voor gebruik.

Snelheid:
Ik heb een aantal tests gedaan om te kijken hoe snel de schijf daadwerkelijk is:
1) Test kopieren bestanden (vergelijking van een 'oude' USB3.0 schijf t.o.v. de Samsung X5 SSD)
Ik heb een bestand van circa 26 GB gekopieerd van mijn laptop schijf naar de ‘normale' USB 3.0 externe schijf die ik al enige tijd in gebruik heb.
Resultaat kopieer tijd: 14,5 minuut
Datzelfde bestand heb ik ook gekopieerd naar de Samsung X5 SSD
Resultaat kopieer tijd: 16 seconden!!!
2) Renderen van een film
Ik heb een Final Cut Pro project gerenderd met de bestanden op mijn interne laptop schijf en het bestand ook naar de interne laptop schijf. En vervolgens datzelfde project eerst gekopieerd naar de Samsung X5 en daarna extern gerenderd op die X5 schijf en bestand opgeslagen gedurende die render op die Samsung X5 (dus buiten mijn interne schijf om)
Filmlengte circa 30 minuten met een resolutie van 1080p
a) Resultaat van de render waarbij alles op de interne schijf staat: 6:26 minuten
b) Resultaat van de render, alle bestanden op de externe schijf: 6:06 minuten!!!
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dit resultaat op mijn stopwatch zag staan. Extern renderen en direct de film op die Samsung X5 plaatsen (dus echt niets lokaal naar interne schijf) gaat sneller dan dat ik de render geheel op mijn interne schijf maak. Ik heb dit 3 keer herhaald om te controleren of dit echt zo was, en inderdaad het resultaat was steeds hetzelfde, de Samsung X5 is echt sneller dan mijn interne schijf. Dit heeft alles te maken met de Thunderbolt aansluiting en chipset die daar waarschijnlijk intern en extern voor gebruikt wordt.

Temperatuur:
De harde schijf blijft erg laag in temperatuur ook na het zwaar belasten van bovenstaande tests

Degelijkheid:
Waar ik bang ben dat ik mijn oude USB 3.0 schijf laat vallen, heb ik die angst totaal niet bij de Samsung X5. De behuizing is degelijk en de SSD bevat geen draaiende interne delen die kapot zou kunnen vallen zoals wel bij mijn oude USB 3.0 schijf het geval is.

Pluspunten

• Lees/Schrijfsnelheid
  • Eenvoudige en goede beveiliging
  • Lage gebruikstemperatuur
  • Kan tegen stootje
  • Goede Samsung Support op de Samsung website

Minpunten

• Mogelijk zou schijf iets kleiner mogen
  • Prijs aan de hoge kant