Samsung SSD X5

• Test panel 8,6 apr 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Samsung SSD X5 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

RcktBOY 04-07-2019

Samsung SSD X5, Snelle maar prijzige SSD

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Laat ik beginnen met de “unboxing”
De verpakking van deze SSD ziet er strak en uit product komt hierdoor robuust over.

Bij het openen vielen me meteen de rode accent kleuren op welke hem stoerder maken.
Naast de SSD zit er een boekje bij en een kabel. Geen poespas, heerlijk 😊

Tijdens het testen wilde ik de SSD in meerdere scenario’s testen.
Ja hij is snel bij gewoon kopiëren (Met één uitzondering toen de boel vastliep, maar dit heb ik niet kunnen herproduceren)
Maar hoe zit het als je 4K raw beeldmateriaal direct op deze SSD gaat bewerken.
En wauw! Bij een goed gevulde tijdlijn met meerdere bestanden gaat het scrollen door de beelden perfect. Nu is dit iets van je normaal niet snel doet. Maar hij kan het wel.
Oke, volgende test.
Complete map van mijn camera. En hier liep de boel de eerste keer vast.
De tweede poging ging echter wel goed, maar het leek wel dat hij er wat moeite mee had.
Maar nog steeds ging het snel.
Tijdens mijn test kwam ik er toch wel achter dat de snelheid en deze versie een nadeel hebben.
De totale capaciteit heb je zo vol, voor mij persoonlijk zal het dus de 1GB versie worden.

Ander beetje nadeel is de Thunderbolt 3 only ondersteuning.
USB-C was leuk geweest zodat je makkelijker kan delen.
Conclusie.
Voor mij persoonlijk te kleine capaciteit, maar er zijn grotere versies beschikbaar.
Sterke, lichtgewicht SSD die je zo bij de laptop in de tas kan doen en dus aanraden voor reis op iemand die veel onderweg is. De prijs is hoog en redelijk tegelijk.
Voor de snelheid en robuuste behuizing perfect, maar voor de capaciteit en geen USB-c weet te hoog.
Deze schijf is duidelijk voor een doelgroep voor welke het een aanwinst is.
Ben je een wat bredere gebruiker of heb je ook nog een laptop/computer zonder Thunderbolt 3 zou ik naar iets anders kijken wat bij de situatie past.

Pluspunten

• Snelle dataoverdracht
  • Robuust en compact

Minpunten

• Prijs
  • Thunderbolt 3 aansluiting. Dus geen Ryzen

Walter8870 17-06-2019

Snel, sneller snelst

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Voor Kieskeurig heb ik deze schijf mogen reviewen. In mijn dagelijks werk maak ik forensische kopieën van computers ten behoeve van bewijsbeslagen, fraudeonderzoek en/of toedracht onderzoeken. Snel en makkelijk kopiëren is voor mij van belang. Thunderbolt 3 is een norm die door Windows, Mac OS X en ook Linux ondersteund wordt. Om tijdens het werk de opstartschijf ongemoeid te laten (dat zou het onderzoek kunnen schaden), start ik de computer op met Linux. Linux kan dan de inhoud van de volledige schijf van de computer naar de X5 kopiëren. Ik was aangenaam verrast dat het forensisch kopiëren van een Macbook Pro slechts 5 minuten duurde. En dat is incluis het maken van een checksum. Dit proces zou met een USB-C drive (T5) minstens een minuut of 40 duren. De schijf wordt ook niet warm, en heeft geen externe voeding nodig, anders dan de enkele Thunderbolt 3 kabel.
Nadeel is dat de schijf alleen met Thunderbolt 3 werkt. Even uitlezen op een (oudere) laptop is er niet bij.
Wachtwoord beveiliging kon ik op Ubuntu niet gebruiken.
Voor mijn doeleinden zou een model van 1TB wenselijk zijn. Die zijn nu nog rond de 490,- euro. En dat is, als je merkt dat een T5 van 1TB rond de 185,- is best veel geld.
Cijfertjes.
Leessnelheid 2750mb/s Unbuntu Disco Dingo
Schrijfsnelheid lezend van MacBook Pro 256gb (2017 model) eigen SSD schrijvend naar X5 SSD ongeveer 2390mb/s
Uitvoeren van een bash script met daarin een volledige image van de MacbookPro naar de X5 toe en vervolgens een checksum berekening gaat in 5 minuut 11 seconden (een record!).

Daarnaast is het zoeken in de schijfimage heel erg snel, een grote index met bijvoorbeeld e-mail bestanden of documenten die voldoen aan een specifieke sleutel gaat heel erg snel, wel 5 keer sneller dan bij de T5 SSDs!

Kortom een aanrader voor forensisch werk en ook voor systeembeheerders die middels images systemen willen herstellen of in korte tijd een backup willen wegschrijven. Thunderbolt 3 PCI kaarten zijn gelukkig ook niet zo duur meer.

Pluspunten

• Snel
  • Geen extra voeding nodig
  • Geen warmte ontwikkeling
  • Compact
  • Kan tegen een stootje!

Minpunten

• Prijs
  • Enkel met thunderbolt 3 te gebruiken

Rick B. 04-06-2019

Samsung SSD X5, snelle en stevige SSD!

Geschreven voor: Samsung SSD X5

De afgelopen weken heb ik de Samsung Portable SSD X5 mogen testen en ik ben erg dankbaar dat ik dit heb mogen doen. Alles werkt prima en hij is zeer makkelijk in gebruik. Hoe hij werkt spreek in principe natuurlijk wel voor zich, maar er is ook een handig boekje meegeleverd waar je alles nog eens rustig kunt nalezen.

Het doosje straalt al direct kwaliteit uit en bij het openen en het zien van de portable SSD wordt dit alleen nog maar bevestigd, hij straalt kracht uit. Blijkt dat hij niet alleen krachtig is, maar ook nog over een behoorlijk dosis snelheid beschikt. (20 GB overdracht in ongeveer 12 seconden)
Je kunt hem zelfs gebruiken als het gewoon je interne opslag is. Ideaal voor een fotograaf en/of videobewerker of gewoon als je een lange reis gaat maken en af en toe wat foto’s wil exporteren naar een externe harde schijf.

De Samsung Portable SSD X5 is stevig en ziet er uit alsof hij wel tegen een stootje kan. Ideaal dus om mee te nemen en perfect dat het niet zo’n fragiel ding is waar je constant op moet letten dat je hem niet laat vallen. Hij voelt eigenlijk wel een beetje aan als de stevigheid en grootte van een ouderwetse telefoon.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat er andere mensen met je gegevens vandoor gaan want je kunt netjes een wachtwoordbeveiliging op deze externe opslag zetten. Dit wordt ook direct aan het begin gevraagd. Je kunt deze natuurlijk wel gewoon weer aanpassen wanneer jij dit wil.

De kabel lijkt in elke USB te passen, maar dit is dus niet zo. Hij kan wel zijn dat je de kabel in je laptop of computer kunt doen, maar hij vereist wel echt de nieuwste technologie.

Kortom: voor een specifieke doelgroep een goede aanwinst!

Pluspunten

• Snelheid
  • Stevigheid
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Prijs
  • Specifieke eisen om te kunnen gebruiken

Pieter 04-06-2019

Mooie compacte snelle harde schijf, maar...

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Het eerste contact met X5 was goed. Het ziet er mooi uit en het gebruik is eenvoudig, met de mogelijkheid om de X5 eenvoudig te beveiligen met een wachtwoord. Maar niet alleen het uiterlijk valt op, ook de prestaties. Even snel een paar filmpjes gekopieerd naar de X5 (ca 7 Gb) en binnen enkele seconden stond het erop. Ook het filmpje terugkijken vanaf de X5 ging erg soepel. De X5 werd ook niet meer dan licht warm. Zodra ik echter een grotere map foto's (230 Gb) wilde kopiëren, liep de tijd op tot een uur. Als ik deze wilde onderbreken liep de X5 volledig vast. Herhaaldelijk geprobeerd.

Pluspunten

• Zeer snel voor bestanden tot een paar Gb
  • Licht en strak vormgegeven
  • Wachtwoordbeveiliging

Minpunten

• Bij grote bestanden traag en loopt vast

Lisanne 15-04-2019

Super snelle SSD

Uitstraling
Mijn eerste indruk van de SSD was meteen goed. Hij is ligt in gewicht en ziet er mooi uit. Ook is hij erg compact. Ook de kabel was precies goed. Niet te lang, zodat hij nog makkelijk meegenomen kan worden, maar ook weer niet te kort. Ook de verpakking waarin het product kwam zag er goed en stevig uit.

Snelheid
Ik verbaasde mij bijna over hoe snel mijn bestanden op de SSD stonden. Normaal kost dit best wel veel tijd en ga ik vaak andere dingen doen om de tijd van het wachten te doden. Bij deze SSD stonden de bestanden er zo op! Ik kon zo doorwerken en dat is natuurlijk altijd fijn.

USB-C
Dit vond ik dan wel weer een nadeel van de SSD. Hij werkt op een Thunderbolt 3 aansluiting en dus niet met een normale USB-C poort. Dit betekent dat dus alleen de nieuwste laptop gebruik kunnen maken van dit product.

Prijs
Het product is ook wel aan de dure kant. Dit is wel begrijpelijk, want het product is van hoge kwaliteit. Maar toch vind ik het iets te duur voor wat je ervoor krijgt. Vooral het verschil dat je betaald voor extra MB's vind ik erg veel.

Conclusie
Ik kan de Samsung SSD X5 erg aanraden. Vooral de snelheid van het overzetten van bestanden vind ik een groot pluspunt en een goede reden om dit product te kopen. Het design van het product is erg mooi en het product is ook erg compact. Dit maakt de SSD makkelijk om mee te nemen. Het is jammer dat het alleen werkt op een Thunderbolt 3 aansluiting, maar als je de goede computer hebt hoeft dit ook geen probleem te zijn. Ik vind hem zelf wat aan de dure kant, maar wel het overwegen waard.

Pluspunten

• Snel
  • Compact

Minpunten

• Werkt alleen op een Thunderbolt 3 aansluiting
  • Prijzig

Focus op jouw fotografie 14-04-2019

snelle en robuuste schijf

UITERLIJK EN EERSTE INDRUK
Ik haal de schijf uit een mooie verpakking. Er zit een kartonnen hoes om de doos zelf heen waar de schijf in zit, op de kartonnen hoes vind je de informatie over de schijf zelf. In de doos vind je de schijf, uitgerust met een grijze bovenkant en een felrode kunststof onderkant. Deze rode onderkant zorgt ervoor dat de schijf wat stroever is en niet zomaar van een oppervlak zoals een tafel of bureau af zal schuiven. Al claimt de fabrikant wel dat het geen probleem is om de schijf te laten vallen, zelfs een val van 2 meter zou probleemloos moeten kunnen. Moedwillig de schijf laten vallen heb ik niet gedaan overigens maar de schijf geeft de indruk dat de fabrikant gelijk heeft.

Verder zit er een Quick start guide in de doos zodat je wat naslag werk hebt en een Thunderbolt 3 USB-C kabel. De lengte van de bijgesloten kabel is zo'n 50 centimeter, hiermee heb je een kabel die enige ruimte geeft om je schijf ergens bij je laptop of pc te leggen en is hij kort genoeg om makkelijk bij je kunnen steken. Al met al, vind ik de schijf er goed uit zien.

THUNDERBOLT 3
Deze schijf heeft alleen maar een kabel om aan te sluiten op een Thunderbolt 3 aansluiting. Omdat de schijf alleen maar met die aansluiting werkt is de bestandsoverdracht werkelijk razendsnel. Echter kan je géén gebruik maken van USB-C, op die aansluiting doet de schijf het simpelweg niet. Je zult vóór je deze schijf aanschaft dus goed moeten opletten of jouw laptop of pc wel beschikt over een Thunderbolt 3 aansluiting, met een beetje pech heb je anders een schijf in huis die je niet kunt gebruiken. Het is eventueel nog een optie om een kabel te kopen die van T3 naar T2 gaat, maar dit gaat zéker ten koste van je snelheid en dat is natuurlijk zonde! Of je dit een nadeel vind of niet is aan jou. Het houdt wel in dat je de schijf niet zomaar op iedere computer zult kunnen aansluiten.

PLUG AND PLAY
Je hoeft de schijf maar aan te sluiten aan een Thunderbolt 3 aansluiting en je kunt aan de slag. Wil je ook gebruik maken van de beveiliging die Samsung verzorgt? Dan kan je de bijgeleverde software installeren zodat je een wachtwoord kunt instellen op je schijf. Je bestanden worden dan ge-encrypt zodat je geen zorgen hoeft te maken over je bestanden als je de schijf onverhoopt toch eens kwijt zou raken.

Verder geeft Samsung aan dat de oppervlakte temperatuur nooit boven de 45 graden celsius zou komen door gebruik van DTG-technologie (DTG staat voor Dynamic Thermal Guard die ervoor zorgt dat de schijf optimaal kan blijven presteren door gebruik te maken van een koellichaam die de temperatuur goed reguleert). Tijdens het gebruik ervaar ik dat de schijf hoogstens een beetje lauw wordt. Ik heb de schijf niet aan uitgebreide tests kunnen onderwerpen op zwoele zomeravonden, maar ik geloof niet dat de schijf hier ook maar enig probleem mee zou hebben.

SNELHEID
Samsung claimt dat deze harde schijf net zo snel, of misschien wel sneller is als de interne harde schijf van je pc. Dit wilde ik natuurlijk wel even testen. Ik had nog een hele hoop foto's staan op mijn camera die ik via de usb-mini aansluiting van de camera naar de pc overzette. Dit is niet de snelste manier om de foto's over te zetten, maar aangezien ik de methode voor zowel de interne- als externe opslag gelijk hield geeft dit wel een eerlijke vergelijking. En uit deze (niet zo wetenschappelijke) test kan ik concluderen dat de Samsung schijf op zijn minst net zo snel is als de interne SSD-schijf die ik tot mijn beschikking heb. De Samsung-schijf was zelfs een stukje sneller! Ongelofelijk maar waar.
interne SSD: 21.46 minuten
externe SSD: 14.28 minuten

PERFECT VOOR OP REIS
Het is jammer dat ik hem weer moet inleveren want deze harde schijf is perfect om met je mee te nemen als je op (fotografie) reis gaat. Binnen no-time staan de foto's veilig op je harde schijf.

Pluspunten

• Snelle dataoverdracht
  • Robuust

Minpunten

• Alleen te gebruiken met Thunderbolt 3 aansluiting

Dutch Creator 11-04-2019

Ontzettend snelle SSD, met een randje!

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Ik werk zelf dagelijks met SSD schijven in mijn vakgebied als IT'er, creative designer en fotograaf. Snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid zijn voor mij altijd de meest essentiële zaken waar ik rekening mee houdt als ik een SSD gebruik.

De pro's

En dat is het bij de Samsung X5 ook gelijk het core punt, wie van snelheid houdt is bij de Samsung X5 SSD 500GB aan het juiste adres, het is gewoonweg een ontzettend snelle SSD, een bak koffie die je normaal tussendoor kan zetten bij je gewone hardeschijf is gelukkig verleden tijd want we kunnen gewoon doorwerken. Dat is ook echt de kracht van de Samsung X5, ben je video-editor, fotograaf of heb je een ander beroep waarbij je grote bestanden zo snel mogelijk wilt verplaatsen of verwerken van A naar B dan ben jij blij dat jij de Samsung X5 in huis hebt.

Samsung heeft zijn best gedaan om een SSD te creëren die snel en ook nog eens veilig is. De Samsung X5 is in encryptie behoorlijk veilig maar ook veilig in de trant van hij kan tegen een stootje. Natuurlijk is deze schijf zwaarder ten opzichte van andere SSD schijven maar ergens moet er op ingeleverd worden. Persoonlijk heb ik er geen bezwaar tegen dat de schijf zwaarder is, want ik heb veel liever dat mijn data zo veilig mogelijk bewaard kan worden.

De Samsung X5 is van het kaliber plug-and-play, geen onnodige installaties, inpluggen en hij doet het, tenminste als je een Thunderbolt 3 aansluiting hebt! Op zowel Windows als Apple draait deze schijf zonder problemen en is de ervaring van een snelle betrouwbare schijf behoorlijk genieten.

De con's

Een echt baal moment had ik toen ik erachter kwam dat deze schijf niet kon functioneren met USB-C ondanks dat Thunderbolt 3 in principe dezelfde aansluiting is. Natuurlijk begrijp ik dat je niet dezelfde snelheid met een USB-C kan halen, omdat het technisch niet mogelijk is maar de ondersteuning voor USB-C was in mijn ogen wel gewenst geweest. Deze schijf is handig om mee te nemen naar locatie en als je dan noodgedwongen op een andere computer moet werken, dan is dat gewoonweg niet mogelijk want deze SSD is onbruikbaar met USB-C, tenzij de computer Thunderbolt 3 ondersteund. Voor mij is dit dan ook de hoofdreden om hem niet te kopen, ik werk niet altijd op dezelfde computer en wil graag mijn bestanden overal en direct kunnen gebruiken.

Conclusie

Houd jij van snelheid, wil je een betrouwbare hardeschijf dan zou ik persoonlijk zeggen koop deze SSD gewoon direct, maar besef wel dat als jij net als mij ook af en toe gebruik maakt van andere computers die geen Thunderbolt 3 hebben, je deze schijf niet kan gebruiken. Verder ben ik ontzettend tevreden met deze schijf!

Pluspunten

• Snelheid is fenomenaal
  • Encryted
  • Je kan hem laten vallen zonder dataverlies

Minpunten

• Geen mogelijkheid tot gebruik met USB-C
  • 500GB aan te kleine kant

Klaas Leguit 09-04-2019

Compacte en snelle SSD

Geschreven voor: Samsung SSD X5

De Samsung SSD X5 staat bekend om zijn snelheid (20 GB in ongeveer 12 seconden). De SSD is megasnel kan ik je vertellen. Ik gebruik altijd een externe schijf voor foto- en videobewerking zodat mijn laptop niet langzaam word en dan ik in alle snelheid kan editen. Het overzetten van mijn foto’s en video’s gaat erg snel. Mocht je je SSD verliezen, niemand die bij je bestanden kan door middel van de wachtwoordbeveiliging.

Het nadeel van de Samsung SSD X5 is dat deze alleen geschikt is laptops met een Thunderbolt 3 aansluiting. Mocht ik ooit in de toekomst willen overstappen naar een andere laptop, dan moet ik hier wel rekening mee houden. Het zou fijn zijn als de SSD voor iedere laptop geschikt zou zijn.

Pluspunten

• Snelheid
  • Wachtwoordbeveiliging
  • Handzaam formaat

Minpunten

• Thunderbolt 3 aansluiting nodig

Kees de Vries 02-04-2019

Strak, compact en ontzettend snel

Uitstraling
Toen ik de externe SSD ontving, viel het mij gelijk op wat voor degelijk apparaat het is. Het apparaat oogt strak en netjes. Het formaat en het gewicht van de SSD zijn erg handig voor mij. Omdat ik veel onderweg ben voor mijn werk en geen vaste werkplek heb, komt het heel goed uit dat de Samsung SSD zeer gemakkelijk mee te nemen is. Ook de bijgeleverde Thunderbolt kabel is niet te lang en niet te kort, precies goed om mee te nemen in je tas. Ook schijnt de schijf goed tegen een stootje te kunnen. Dat heb ik alleen niet getest, maar zo oogt de externe SSD wel.

Lees- en schrijfsnelheid
Naast mijn werk, ben ik veel bezig met videobewerking en fotografie als hobby. Ik moet zeggen: wat een toevoeging is de Samsung Portable SSD X5 voor dit proces! De schijf lijkt geen enkel probleem te hebben met verplaatsen van bestanden tussen de interne en externe SSD. De lees- en schrijfsnelheid van deze externe schijf is verbazingwekkend, wat echt een pré voor mij is voor het aanschaffen van een externe SSD. Samsung verklaart dat deze SSD een schrijfsnelheid van 20 GB per ongeveer 12 seconden heeft en dit kun je dan ook zeker merken. Ook met fotobewerking is de schijf een uitkomst. Je kunt gemakkelijk schakelen tussen de SSD en het fotobewerkingsprogramma Lightroom. Het scheelt een hoop ruimte op mijn interne SSD nu ik mijn foto snel kwijt kan op deze SSD.

Grote opslagruimte
Ondanks dat Samsung beweert dat je op de schijf 500GB kunt opslaan, blijkt dat er al 35GB van de ruimte bezet is door installatie en handleidingen. Maar, de 465GB aan overige ruimte zijn zeker genoeg om al mijn dagelijkse bestanden op kwijt te kunnen. Zelf heb ik nog een externe schijf van 2 TB thuis, maar die is niet zo gemakkelijk mee te nemen en veel kwetsbaarder dan de Samsung Portable SSD X5.

Verbeterpuntje
Het enige nadeel aan de SSD vond ik dat deze alleen werkt op een Thunderbolt 3 aansluiting en dus niet op een standaard USB-C poort. Je computer kan niet communiceren met de poort als deze geen Thunderbolt 3 specificatie heeft. Veel computers hebben nog geen Thunderbolt 3 aansluiting, waardoor het gebruik van de externe schijf nog erg beperkt is helaas.

Conclusie
De Samsung Portable SSD X5 is mij verrassend goed bevallen! De externe SSD is snel met overdrachten, heeft ruim voldoende opslagruimte en is mooi compact en handig om mee te nemen. Het nadeel is alleen dat de externe SSD alleen werkt op een Thunderbolt 3 aansluiting en niet op een gewone USB-C poort. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ook is het apparaat best prijzig, maar daar wil ik nog wel investeren, aangezien ik verwacht dat ik wel waar voor mijn geld krijg met wat ik tot nu toe heb ervaren. Maar, voor de echte hardware-liefhebber die altijd op zoek is naar de nieuwste ontwikkelingen is de Samsung Portable SSD X5 een erg interessant product en raad ik deze dan ook zeker aan.

Pluspunten

• Lees- en schrijfsnelheid
  • Compact
  • Ruime opslagruimte

Minpunten

• Werkt alleen op een Thunderbolt 3 aansluiting

Steffie 15-11-2018

Snelle bestandsoverdracht, mooi compact

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Mijn eerste indruk van de SSD is dat het een erg degelijk apparaat is. Ik heb eerder externe SSD’s in mijn hand gehad die veel fragieler oogden en voelden. Het formaat van de SSD is in mijn ogen ook goed, praktisch formaat om mee te nemen. De bijgeleverde Thunderbolt kabel is 50 cm lang, niet te lang voor in de tas en lang genoeg als hij aangesloten is aan de computer.

De computer herkende de hardware meteen. Helaas was het niet mogelijk om de installatie van de SSD in het Nederlands te doen. Na installatie dient er een wachtwoord ingevuld te worden. Er is geen wachtwoord herstel optie, want je creëert ook geen account. Bij opnieuw aansluiten zijn er in de verkenner enkel wat handleiding bestanden beschikbaar op de SSD, na het invullen van het wachtwoord zijn je eigen bestanden ook zichtbaar en beschikbaar.

De beschikbare ruimte op de SSD is 465 GB, er staat dus standaard 35 GB aan installatie en handleiding bestanden op.

Nu verder naar het gebruik van de SSD. Ik film met een camera die 4K kan opnemen, dus de ruwe bestanden zijn altijd vrij groot. Later bewerk ik deze ruwe bestanden. Het overzetten van de video’s van en naar de SSD gaat erg snel, de bereikte schrijfsnelheid was 1,50 GB/s. Het overzetten van een hoop kleine bestanden gaat niet erg snel, waarschijnlijk wel als deze eerst gezipt worden, maar dat kost ook weer tijd.

Tijdens het bewerken van de opnames kwamen er meldingen binnen op de computer “USB apparaat vraagt meer stroom dan het systeem kan leveren”. Deze melding kwam vrij vaak binnen, wat ook invloed had op de snelheid van de SSD. Dit gebeurde tijdens het bewerken van de opnames. De opnames bleven gedurende het bewerken op de SSD staan en de autosave van het programma stond ook ingesteld op de SSD.

De SSD werkt niet op een standaard USB-C poort. Het kabeltje past er wel in, want Thunderbolt 3 is een type USB-C aansluiting, maar je computer kan niet met de SSD communiceren als je poort geen specificatie heeft voor Thunderbolt 3.

Concluderend is dit een erg fijne SSD. Bestandsoverdracht gaat erg snel, het heeft een grote opslagcapaciteit en is mooi compact. Het is jammer dat hij niet kan communiceren met andere type USB-C poorten, hierdoor is de bruikbaarheid van de SSD nog erg beperkt (het aanbod computers met Thunderbolt 3 poort is nog klein). De melding over het stroomverbruik van de SSD is nog iets waar Samsung naar moet gaan kijken.

Kijkend naar de toegevoegde waarde voor de videobewerker is er een tijdswinst te behalen bij het overzetten van bestanden. Bij videobewerking hoort ook renderen, wat een tijd consumerende actie is. De computers die uitgerust zijn met een Thunderbolt 3 aansluiting hebben vaak al een snelle interne harde schijf en de processor moet het ook goed kunnen ondersteunen. De snelle schrijfsnelheid van de SSD heeft dus geen toegevoegde waarde voor de snelheid van het renderen.

Pluspunten

• Compact
  • Snelle bestandsoverdracht
  • Grote opslagcapaciteit

Minpunten

• Niet geschikt voor reguliere USB-C poort
  • Melding over stroomgebruik

K van Beurden 14-11-2018

Supersonisch snelle ssd

USAIN BOLT
Met deze supersnelle ssd heeft Samsung een Usain Bolt of voor de Formule 1 fans een Max Verstappen onder de externe ssd's gecreëerd. Bij professioneel video-editing heeft deze schijf geen enkel probleem om de zwaarste bestanden heen en weer te pompen en de lees- en schrijfsnelheid is verbluffend, zelfs sneller dan de interne ssd.

KRACHTPATSER
Dagelijks werk ik met mijn bedrijf aan mediaproducties en gaan er vele GB's aan videomateriaal van externe schijven naar interne schijven om te kunnen monteren. Een van de bottlenecks is vaak de lees- en schrijfsnelheid. Met het gebruik van de Samsung X5 is dat voorbij. Deze schijf is een krachtpatser en schrijft en leest met verbluffende snelheden. Bij een test liep de schrijfsnelheid op tot meer dan 1800mb per seconde en de leessnelheid gaf 2300mb per seconde aan. Bijna 5x zo snel dan we gewend zijn! Het montageproces verloopt zo weer efficiënter en zijn de opslaglocatie en het transport van het gigabites niet meer de remmende factoren.

Pluspunten

• Super snelle lees- en schrijfsnelheid
  • robuust
  • handzaam
  • gemakkelijke beveiliging
  • thunderbolt 3 plug aan twee kanten van de kabel

Minpunten

• prijzig
  • alleen voor nieuwste apparatuur met thunderbolt 3

Paul 13-11-2018

Super snelle portable Thunderbolt 3 SSD

Samsung Portable SSD X5

Wat een genot om de Samsung SSD X5 te mogen testen.

De verpakking van de Samsung X5 Thunderbolt 3 Portable SSD ziet er stevig en stijlvol uit, op de achterzijde staan de volgende specificaties:
Revolutionary external storage with lighting speed and strong data protection
• Speeds up to 2800MB/s Read and 2100MB/s Write 40GB Thunderbolt 3 interface
• Security based on AES 265-bit Hardware Encryption
Optional Password Protection via Sansung Portable SSD Software
• Works with Macs and Windows PCs with Thunderbolt 3 ports
MACos Sierra (version 10.12) or higher /Windows 10 64bit RS2 or higher.
De eerste indruk:
In de verpakking tref ik een prachtige Samsung portable SSD X5 met een opslagcapaciteit van 500GB aan inclusief de Snelstartgids en de bijbehorende stevige Thunderbolt 3 USB-C kabel van 51,5 cm lang.
De eerste indruk lijkt de SSD op een platte draadloze muis maar dan wel een hele stijlvolle met een grijze bovenzijde en opvallende felrode onderzijde. De rode onderzijde zorgt voor een beperkte antislip functie. Gezien de stevige behuizing en ontbreken van draaiende onderdelen lijkt deze SSD X5 ongevoelig voor reguliere schokken.
Het aansluiten van de X5 erg eenvoudig; Thunderbolt 3 kabel plaatsen tussen computer en de X5 en nadat de SAMSUNG ELECTRONICS CO,LTD, Portable SDD X5 toestemming heeft gekregen in de Thunderbolt Devices Software verschijnt een nieuwe driveletter in File Explorer met de naam: “Samsung_X5”.
Op de “Samsung_X5” tref je twee programma’s aan (Windows en Mac) om data op de X5 te beveiligen en Firmware updates. Op de X5 site van Samsung: https://www.samsung.com/x5/ staat meer waardevolle informatie waaronder de volledige handleiding en laatste software versies.
Snelheid tests:
De snelheid van de Samsung SSD X5 heb ik gestest op een Windows 10 computer.
Na uitgebreide snelheidstesten met verschillende SSD benchmark programma’s zijn mijn bevindingen samengevat de volgende:
Bestanden lezen en schrijven van 1 GB t/m 16 GB:
Lezen: 1 GB in 0,39 sec 16GB in 6,27 sec (2566 – 2553 MB/s)
Schrijven: 1 GB in 0,50 sec 16 GB in 8 sec (2010 – 2002 MB/s)
De testcomputer is uitgevoerd met twee interne NVMe Samsung MZVP512 SSD’s, de benchmarks heb ik uitgevoerd op de interne en de portable X5. Opvallend is dat de portable X5 beter presteert dan de interne NVMe SSD, gemiddeld is de X5 1,5 keer sneller. Ook heb ik een klassieke interne SSD vergeleken met de X5 en hieruit blijkt dat de X5 maar liefst gemiddeld 4,8 keer sneller is.
De interne NVMe SSD’s en de klassieke SSD zijn langzamer t.o.v. de X5 en dit kan verklaard worden door de verschillende controllers van de testcomputers. De interne NVMe SSD ’s zijn aangesloten op de PCIe bus en de klassieke SSD op de SATA (600) bus.
Op de Thunderbolt 3 presteert de portable Samsung SSD X5 uitmuntend. Ondanks de intensieve testen werd de X5 aan de buitenkant maximaal 30.5 graden.
Conclusie:
De geteste portable Samsung SSD X5 presteert op de Thunderbolt 3 USB-C-aansluiting uitmuntend, de prestaties zijn indrukwekkend en de X5 ziet er ook nog eens zeer stijlvol uit.

De data op de X5 kan met de bijgeleverde software eenvoudig beveiligd en versleuteld worden.
Voor professionals die dagelijks veel en/of omvangrijke bestanden verwerken is deze portable Samsung SSD X5 uitermate geschikt. Voor hobbyist is de X5 ook zeer interessant echter zal de prijs voor menigeen een drempel kunnen zijn maar is zijn geld meer dan waard. Omdat ik dagelijks veel met omvangrijke bestanden werk is de X5 een uitstekende aanwinst om tijd te besparen, de enige mogelijke vertragende factor is de rest van de computerhardware geworden maar niet de Samsung SSD X5.

Pluspunten

• Super snel
  • Stevige en stijlvol
  • Goede software voor Windows en Mac
  • Overzichtelijke website van Samsung voor meer info
  • Data-encryptie met password mogelijk

Minpunten

• Prijzig per MB
  • Alleen voor Thunderbolt 3 geschikt
  • Volledige handleiding niet bijgeleverd

Freek de Vogel 05-11-2018

Supersnelle externe harde schijf (thunderbolt)

Geschreven voor: Samsung SSD X5

Onlangs heb ik de Samsung X5 SSD 500 GB externe harde schijf mogen ontvangen om te testen. Ik had al wat informatie gelezen over deze harde schijf met zelfs verhalen dat de schijf sneller zou kunnen zijn dan een interne schijf…dat is in mijn ogen eigenlijk niet mogelijk, maar nu kan ik dit zelf controleren.
De Samsung X5 is een externe harde schijf die alleen geschikt is voor een PC/Macbook met Thunderbolt aansluiting.

Een achtergrond van mijn computer gebruik:
Ik ben een redelijk ervaren computer gebruiker en ben sinds 2 jaar in het bezit (voor het eerst) van een Macbook Pro model 2016 met Thunderbolt aansluiting. Ik maak regelmatig filmpjes van reizen die ik maak en gebruik daar ook een drone voor.Voor het editten en renderen van die filmpjes gebruik ik Final Cut Pro en Compressor.
Daarnaast maak ik af en toe muzieknummers met Logic Pro.
Ik gebruik op dit moment een normale externe harde schijf tijdens mijn reizen om backups van mijn laptop te maken waarop zich de video en foto bestanden filmen. Ik ben voorzichtig met die harde schijf omdat ik weet dat als die valt, ik mijn backup kwijt ben

De Samsung X5 500 GB
Bij het uitpakken vond ik een redelijk kleine harde schijf met een kabel om hem direct op mijn laptop aan te sluiten. De schijf is kleiner dan ik mij voorgesteld had, alhoewel deze misschien iets kleiner zou mogen.
Bij het aansluiten herkende mijn laptop de X5 direct.

Beveiliging:
Op de harde schijf staat een installatie bestand dat zich makkelijk laat installeren. Echter had ik een onjuiste keuze gemaakt en herkende die software mijn schijf niet. Dit kwam omdat ik de software toegang had moeten verlenen middels een vinkje tijdens de installatie om bestanden op mijn Macbook Pro aan te passen.
Ik heb enige tijd gezocht waarom de software de schijf niet kende en kon de oplossing eenvoudig terugvinden op de website van Samsung. Daar stond nauwkeurig wat ik moest doen om de software de schijf te laten herkennen. Die support op de website is een groot pluspunt! Het gaat hier niet om een fout in de software van Samsung, maar een persoonlijke fout van mij bij het installeren van die software door het niet aanvinken van het juiste vakje van de rechten van mijn Apple laptop. Echt perfect dat Samsung op hun support site aangeeft waar ik wat in de Apple OS moet instellen om dit foutje van mij te herstellen.
Met de software kan een paswoord ingesteld worden om de schijf te beveiligen opdat bij diefstal of verlies niet iedereen de bestanden kan lezen. Iedere keer dat de schijf verbonden wordt met een computer moet het paswoord ingegeven worden, waarna de schijf klaar is voor gebruik.

Snelheid:
Ik heb een aantal tests gedaan om te kijken hoe snel de schijf daadwerkelijk is:
1) Test kopieren bestanden (vergelijking van een 'oude' USB3.0 schijf t.o.v. de Samsung X5 SSD)
Ik heb een bestand van circa 26 GB gekopieerd van mijn laptop schijf naar de ‘normale' USB 3.0 externe schijf die ik al enige tijd in gebruik heb.
Resultaat kopieer tijd: 14,5 minuut
Datzelfde bestand heb ik ook gekopieerd naar de Samsung X5 SSD
Resultaat kopieer tijd: 16 seconden!!!
2) Renderen van een film
Ik heb een Final Cut Pro project gerenderd met de bestanden op mijn interne laptop schijf en het bestand ook naar de interne laptop schijf. En vervolgens datzelfde project eerst gekopieerd naar de Samsung X5 en daarna extern gerenderd op die X5 schijf en bestand opgeslagen gedurende die render op die Samsung X5 (dus buiten mijn interne schijf om)
Filmlengte circa 30 minuten met een resolutie van 1080p
a) Resultaat van de render waarbij alles op de interne schijf staat: 6:26 minuten
b) Resultaat van de render, alle bestanden op de externe schijf: 6:06 minuten!!!
Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dit resultaat op mijn stopwatch zag staan. Extern renderen en direct de film op die Samsung X5 plaatsen (dus echt niets lokaal naar interne schijf) gaat sneller dan dat ik de render geheel op mijn interne schijf maak. Ik heb dit 3 keer herhaald om te controleren of dit echt zo was, en inderdaad het resultaat was steeds hetzelfde, de Samsung X5 is echt sneller dan mijn interne schijf. Dit heeft alles te maken met de Thunderbolt aansluiting en chipset die daar waarschijnlijk intern en extern voor gebruikt wordt.

Temperatuur:
De harde schijf blijft erg laag in temperatuur ook na het zwaar belasten van bovenstaande tests

Degelijkheid:
Waar ik bang ben dat ik mijn oude USB 3.0 schijf laat vallen, heb ik die angst totaal niet bij de Samsung X5. De behuizing is degelijk en de SSD bevat geen draaiende interne delen die kapot zou kunnen vallen zoals wel bij mijn oude USB 3.0 schijf het geval is.

Pluspunten

• Lees/Schrijfsnelheid
  • Eenvoudige en goede beveiliging
  • Lage gebruikstemperatuur
  • Kan tegen stootje
  • Goede Samsung Support op de Samsung website

Minpunten

• Mogelijk zou schijf iets kleiner mogen
  • Prijs aan de hoge kant