Nikon D5300 - Reviews

24 MP
Filmen in full hd
3 inch

GV 05-12-2016 Product paar dagen in bezit

Grrot scherm, mogelijkheid tot meekijken

Prima camera, snel gebruiksklaar. Veel mogelijkheden om zowel handmatig als automatisch in te stellen. WIFI en GPS handig voor het snel en overzichtelijk maken van een serie foto's

Rene 04-08-2016 Product paar dagen in bezit

Nikon d5300

Kwaliteit camera goed
Heel veel mogelijk heden
Gebruiksvriendelijk voor iedereen
Mooie vormgeving ligt goed in de hand
Een mooie degelijke camera

BTB 22-07-2016 Product kwartaal in bezit

Revieuw van de nikon d5300

Dit is een zeer mooi product, ik heb het besteld zonder lens en vervolgens de nikkor 18-105mm gekocht, en hij maakt zeer mooie fotos. Ik raad voor degene aan die dit gaat bestellen NIET de 18-55mm te kopen, aangezien deze van minderen kwaliteit is en natuurlijk slechts een maximum van 55mm heeft. Maar de camera zelf heeft over de 24 megapixels en is zeer scherp, natuurlijk hangt het meestal van de lens af hoe goed de kwaliteit is van je foto, maar de funkties die het product heeft zijn geweldig.

nikonfotograaf 18-07-2015 Product paar dagen in bezit

9,4
Een compacte en lichte Camera. Eenvoudig in gebruik. Hij heeft zich met 1 foto al bewezen wat het verschil was met mijn vorige body.
Verder is de buitenkant mooi rood. En in foto's maken is hij snel.
Met 1 dag foto,s maken heb ik al het gevoel dat ik de camera onder controle heb. Kamera express heeft een tijd en service, goed advies
en de expertise. we zijn er zeer te spreken over

tokospa 17-01-2015 Product half jaar in bezit

Een geweldige vooruitgang vanaf mijn D60. maakt geweldige foto's en is in zijn totaliteit zeer gebruiksvriendelijk. Totaal geen spijt van deze overgang naar een nieuwe camera. Ook is de workshop van Nikon aan te bevelen, zeker voor de beginnende spiegelreflexcamera gebruikers.

Mirrus 07-01-2015 Product kwartaal in bezit

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van de Nikon D5300 met de standaard lens 18-55 en de 55-300 als extra lens.
En ik ben super tevreden!!!!! Ik was begonnen met een basis fotografiecursus met een andere camera en was na 2 lessen al overtuigd van het feit dat ik een spiegelreflexcamera moest hebben. Diverse modellen geprobeerd, diverse mensen bevraagd over hun ervaring, en met overtuiging gekozen voor deze Nikon D5300. Ligt zeer prettig in de hand, is erg gebruikersvriendelijk, het verkorte menu is heel erg handig en de mogelijkheden zijn ongekend. Ik weet zeker dat ik met deze camera de komende jaren vooruit kan! Heel prettig ook om te weten dat toekomstige extra lenzen e.d. altijd zullen blijven passen op de body.
Kortom: een zeer tevreden gebruiker!

SAVW1989 06-01-2015 Product maand in bezit

Ik ben een hobbyfotograaf en wilde graag overstappen naar een spiegelreflexcamera om meer invloed te hebben op mijn foto's.

Na veel toestellen met elkaar te vergeleken hebben, ben ik uitgekomen bij de Nikon5300. De prijs kwaliteit verhouding is erg goed. Daarbij maakt het toestel mooie en scherpe foto's. Door de mogelijk om in RAW te fotograferen is het ook mogelijk om achteraf je foto's nog aan te passen.

De wifi functie is erg fijn omdat je daardoor je foto's meteen met de wereld kan delen, maar ook omdat je je mobiel als een afstandbediening kan gebruiken.

Het gebruik om de "auto" stand is in het begin erg makkelijk en maakt ook gewoon mooie foto's, maar de mogelijkheden bij de ASMP standen geven de foto's soms net het beetje extra wat ik met met "standaard" camera niet voor elkaar kreeg.

Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden van mijn camera gevonden/uitgeprobeerd, maar ben tot nu toe al heel tevreden.

Nemri 05-01-2015 Product jaar of meer in bezit

Een erg fijne camera met professionele resultaten voor een lage prijs.
Ik gebruik de camera voor mijn werk met een 105mm macro lens voor macro en portret foto's.
Echt een aanrader!!!

Wijnbeek 29-12-2014 Product kwartaal in bezit

9,4
Sinds een paar maanden de camera in bezit en ik heb spijt.... dat ik hem niet eerder gekocht heb.
Nu weet ik pas hoe lang ik heb "aangemodderd" met mijn systeem-camera.
Hele mooie scherpe foto's, veel mogelijkheden voor de beginnende fotograaf, die ik ben
De workshop met basisbeginselen, was erg leerzaam.
Aanrader voor iedereen!

siegfried1957 28-12-2014 Product maand in bezit

9,6
Na een zoektocht naar een digitale camera met meer mogelijkheden uit gekomen bij de Nikon D5300 met 18 140 lens. Prima camera voor de beginner fotograaf. Nog niet alles uitgeprobeerd, maar wat ik heb geprobeerd is ook voor een beginner goed te begrijpen. Handig is ook het vraagteken op het display, deze gaat knipperen bij bv te weinig licht zodat je reminder krijgt om de flitser uit te klappen.
Al met al een goede degelijke camera

Henryne 28-12-2014 Product maand in bezit

Ik heb 1 jaar de D5200 gehad waarover ik zeer te spreken was/ben. Ik ben overgestapt naar de D5300 omdat ik nog scherpere foto's wilde maken en de D5300 heeft geen "anti moire filter" wat de scherpe ten goede komt. De "image quality" van de D5200 en de D5300 komen bij DXOMark uit op 84,0 resp. 83.0 wat erg goed is als je weet dat een full-frame professionele camera van Canon, bv de Canon 5d Mark III (€ 2.100) op 81 zit. De D5300 heeft nog meer voordelen tov de D5200 tw iets hogere Iso waarde, een iets diepere grip, wat ik, als man, wel fijner vind. De batterij gaat iets langer mee en de camera heeft GPS en WIFI. GPS is oke; fijn als je later precies weet waar de foto's genomen zijn. WIFI gebruik ik niet omdat ik altijd in NEF(RAW)fotografeer en ik die foto's niet op mijn telefoon of tablet wil hebben maar op mijn PC. De processor van de D5300 is ook sneller wat je merkt als je foto's continu achter elkaar wilt nemen. De kwaliteit kun je instellen op 12bit(standaard) of 14bit. Ik heb de camera ingesteld op 14Bit. Bij de meeste opnames zie je dat niet direct maar als je gaat inzoomen tot 100% is het verschil duidelijk merkbaar. Andere voordelen zijn het grote uitklapbare/kantelbare scherm, de camera is iets kleiner en lichter als de D5200. Onlangs heb ik de 40mm 1:2,8G Nikkor primelens erbij gekocht en de scherpte "knalt nu helemaal de camera uit". Eeen super camera met veel mogelijkheden voor een (relatief) lage prijs.

Ochiba 27-12-2014 Product kwartaal in bezit

Ik ben een beginnende hobby fotograaf.
Erg te spreken over he kwaliteit van de foto's.
Bedieiningsgemak is goed en de menu's zitten goed in elkaar.
Handig is ook het vraagteken op het display, deze gaat knipperen bij bv te weining licht zodat je reminder krijgt om de fliter uit te klappen.
Wifi optie werkt erg goed en met gemak zet ik foto's naar mijn ipad of iphone.
Zelf nog weinig gewerkt met de Gps en video optie.
Naar mijn mening een super camere voor de ervaren en hobby fotograaf en zeker ook voor beginners een topcamera.
Zie ook de info, tips en review op www.kenrockwell.com Dit zegt genoeg.

Erwin - Gendt 27-12-2014 Product paar weken in bezit

Ik wilde iets meer met fotografie gaan doen en dit ga je gewoon niet redden met een normale digitale camera. Ik ben volledig neutraal tegen de spiegelreflex camera's gaan kijken. Na eerst wat onderzoek en vergelijkingen ben ik uitgekomen bij de Nikon D5300. Ik heb ook de voorgangers van dit model bekeken, maar met oog op de toekomst, de mogelijkheden en de kwaliteit heb ik voor de Nikon D5300 gekozen.

Ik heb de D5300 nu een aantal keren meegenomen naar verschillende locaties en wat me meteen opviel is het gebruiksgemak. Zonder dat je knoppen hoeft in te stellen, zitten de knoppen voor de meest gebruikte functies, zoals sluitertijd voorkeur, diafragma voorkeur en ISO waarde meteen al op een goede plek.
Elke leek begrijpt na een aantal keer gebruiken al meteen welke knoppen waarvoor zijn. Daarnaast kun je overige opties, zoals belichtingscorrectie, lichtmeting, autofocus, enz erg gemakkelijk aanpassen / oproepen middels de I (info) knop.
Het scherm van deze body is erg goed ingedeeld waardoor je makkelijk kunt zien hoe of waar naartoe je de sluitertijd, diafragma of iso waarde aanpast. Ook zijn daarnaast alle andere opties snel op het scherm te zien.
Wat me erg aanspreekt bij de Nikon (D5300) is de ? (vraagteken) knop. Waar je je ook bevind, of dit nu in een menu is of een functie welke je aan het instellen bent, je hoeft maar op de ? (vraagteken) knop te drukken en je krijgt meteen een korte uitleg over de functie of het menu item. Hierdoor maakt de Nikon (D5300) camera zich uitermate geschikt als instapmodel voor mensen die voor het eerst overstappen naar een spiegelreflexcamera en zit het de mensen die een professioneel instapmodel / nieuwe spiegelreflexcamera willen niet in de weg. De D5300 heeft ten opzichte van z'n kleinere broertjes en zusjes net iets meer functies en mogelijkheden waardoor je (naar mijn idee) zeker wel even vooruit moet kunnen met fotografie. Andere camera's hebben een touchscreen, maar ik mis dat totaal niet op dit kantebare scherm. De knoppen rechts naast het scherm liggen van deze D5300 iets bovenop de body, waardoor je snel het gevoel krijgt welke knop je gebruikt zonder te kijken. Met name bij de cursor knop is dit erg prettig werken. Doordat de D5300 niet teveel knoppen heeft en ze op een logische plaats heeft ingedeeld wen je snel aan het gemak van de bediening, waardoor je weer sneller kunt fotograferen en je instellingen kunt aanpassen. Het scroll wiel rechts achterop de body zit op een ideale plaats, waardoor je ook weer zonder te kijken snel je instellingen voor fotograferen kunt aanpassen. De MENU knop heeft Nikon links geplaatst wat ik een logische plek vind. Deze knop gebruik je éénmalig om je camera in te stellen en eventueel knoppen toe te wijzen, maar daarna doe je er tijdens het fotograferen niets meer mee, dus hoeft deze ook niet rechts op je body te hebben.
Ik heb verschillende spiegelreflexcamera's in de hand gehad, maar ik vind de grip van deze D5300 ideaal. Voor zowel mensen met wat kleinere handen of juist iets grotere handen kun je de body perfect vasthouden. De grip is net even iets breder als andere modellen en heeft een goede ronding voor je handpalm.
De opties welke je in de zoeker ziet zijn erg uitgebreid, maar juist niet storend. Je ziet tevens je autofocus punten terug in de zoeker.
Ik heb al een aantal keren gebruik gemaakt van het kantelbare scherm. Je zult wel de body op liveview moeten zetten wanneer je vanuit een hoek op het kantelbare scherm wilt kijken voor het maken van een foto, maar dit werkt ideaal wanneer je de tijd hebt om een foto te maken. Je merkt dat de body iets trager is met liveview, maar dit doet niet onder aan een normale digitale camera en is juist nog sneller als een normale digitale camera. De filmfunctie die deze body ook nog biedt in 1080p is een erg mooi meegenomen functionaliteit waarvan de kwaliteit zeer goed is.

Kortom: Ideale body voor zowel de beginner als iemand die toe is aan een ander model.

HanKr 26-12-2014 Product maand in bezit

Heb de camera D5300 4 weken geleden gekocht en na 1 week van lezen en ontdekken heb ik de Nikon Quick Start Fotoshop gevolgd en daar heb ik de camera beter leren kennen met veel handige tips. Echt een aanrader.
De camera maakt geweldige scherpen foto's, is snel in gebruik en het draaibare scherm is heel handig.
Heb er een externe flitser bij gekocht om indirect te belichten en de resultaten zijn geweldig goed belicht.
De WIFI heb ik nog niet goed kunnen testen maar de GPS werkt perfect, deze optie had ik ook op mijn vorige camera en ik vond het heel handig om later op de kaart te zien waar de foto's gemaakt zijn.

gerard5636 26-12-2014 Product kwartaal in bezit

Ik heb de camera met de 28-300mm lens. Het is een fijne snel bedienbare camera. Het maakt haarscherpe foto's. De instel mogelijkheden met preselect opties zijn geweldig. Ook handmatige instellingen zoals P waarbij snel een stop meer of minder ingesteld kan worden werkt prettig. Het is een handzame camera met een fraaie vormgeving. Het wegklapbare scherm kan in ieder gewenste positie gedraaid worden waardoor je ook op wat moeilijke plaatsen goed mee kunt kijken.Via wireless zet je de foto's zo over op je tablet of maak je zelfs foto's via de camera. Het GPS systeem heeft even tijd nodig om te zoeken. Tip: zet je camera niet iedere keer aan en uit. Het gaat toch wel in de spaar stand en je GPS blijft beter op de juiste locatie. Neem tevens een goede grote geheugen kaart want met 8GB in hoge resolutie kom je op 306 foto's en daar ga je indien je eenmaal op stoom bent snel overheen.

Dboer1 25-12-2014 Product paar dagen in bezit

De eerste resultaten met deze camera zijn veelbelovend. Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd. Ik zal over een paar weken opnieuw een review geven.

tijsp00 25-12-2014 Product kwartaal in bezit

9,6
Heb voor deze camera gekozen vanwege het kantelbare LCD scherm i.c.m. overige specificaties. Tot op heden stelt hij mij in alle opzichten erg tevreden. Hij maakt prachtige scherpe foto's, ligt lekker in de hand en vormt met deze kitlens een ideale combinatie om mee op fotosafari te gaan.Ik heb inmiddels aan twee Nikon workshops deelgenomen. Ideaal om kennis te maken met de diverse mogelijkheden die de camera biedt. Op het punt gebruiksgemak wordt het ene puntje alleen verloren door de vele instelmogelijkheden, waardoor je keuze zo ruim wordt. Ik maak zelf bijvoorbeeld nog maar weinig gebruik van de voorgeprogrammeerde opties en effecten. De camera en lens voelen prettig en degelijk aan, maar zal zich in de tijd nog moeten bewijzen. Al met al een aankoop waar ik nog steeds erg blij mee ben.

RBtO 25-12-2014 Product maand in bezit

D3100 ingeruild voor de D5300, vooral voor de GPS en Wifi optie. De GPS heeft veel tijd nodig voor een goede plaatsbepaling, dat moet beter kunnen. Verder zeer tevreden over de camera.

wvdf 24-12-2014 Product paar weken in bezit

De D5300 is een prima dslr voor enigszins gevorderden. Ik gebruik hem naast een systeemcamera. Dat is een goede combinatie. De bijgeleverde kitlens VR2 geeft ook nog best goede beelden.

Pebesma 24-12-2014 Product kwartaal in bezit

Een topcamera.
Je maakt haarscherpe foto's in de AUTO-stand en als je daar van af durft te stappen kun je bijzondere foto's. Het toestel is robuust en compleet in de opties. Vrijwel alles kan en daar zit ook het risico: de goede instelling is soms even zoeken.
Het gekozen objectief bepaalt verder de mogelijkheden (en ook daar heeft Nikon een top-reputatie).

Wifi is leuk en GPS zorgt niet altijd voor een goede geo-tag, de accu gebruiken ze wel.

Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf.