Nikon D5300 zwart - Reviews

24,2 megapixel
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
1.3 inch scherm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 72 reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D5300 zwart op Kieskeurig.nl.

Erwin - Gendt 27-12-2014

Ik wilde iets meer met fotografie gaan doen en dit ga je gewoon niet redden met een normale digitale camera. Ik ben volledig neutraal tegen de spiegelreflex camera's gaan kijken. Na eerst wat onderzoek en vergelijkingen ben ik uitgekomen bij de Nikon D5300. Ik heb ook de voorgangers van dit model bekeken, maar met oog op de toekomst, de mogelijkheden en de kwaliteit heb ik voor de Nikon D5300 gekozen.

Ik heb de D5300 nu een aantal keren meegenomen naar verschillende locaties en wat me meteen opviel is het gebruiksgemak. Zonder dat je knoppen hoeft in te stellen, zitten de knoppen voor de meest gebruikte functies, zoals sluitertijd voorkeur, diafragma voorkeur en ISO waarde meteen al op een goede plek.
Elke leek begrijpt na een aantal keer gebruiken al meteen welke knoppen waarvoor zijn. Daarnaast kun je overige opties, zoals belichtingscorrectie, lichtmeting, autofocus, enz erg gemakkelijk aanpassen / oproepen middels de I (info) knop.
Het scherm van deze body is erg goed ingedeeld waardoor je makkelijk kunt zien hoe of waar naartoe je de sluitertijd, diafragma of iso waarde aanpast. Ook zijn daarnaast alle andere opties snel op het scherm te zien.
Wat me erg aanspreekt bij de Nikon (D5300) is de ? (vraagteken) knop. Waar je je ook bevind, of dit nu in een menu is of een functie welke je aan het instellen bent, je hoeft maar op de ? (vraagteken) knop te drukken en je krijgt meteen een korte uitleg over de functie of het menu item. Hierdoor maakt de Nikon (D5300) camera zich uitermate geschikt als instapmodel voor mensen die voor het eerst overstappen naar een spiegelreflexcamera en zit het de mensen die een professioneel instapmodel / nieuwe spiegelreflexcamera willen niet in de weg. De D5300 heeft ten opzichte van z'n kleinere broertjes en zusjes net iets meer functies en mogelijkheden waardoor je (naar mijn idee) zeker wel even vooruit moet kunnen met fotografie. Andere camera's hebben een touchscreen, maar ik mis dat totaal niet op dit kantebare scherm. De knoppen rechts naast het scherm liggen van deze D5300 iets bovenop de body, waardoor je snel het gevoel krijgt welke knop je gebruikt zonder te kijken. Met name bij de cursor knop is dit erg prettig werken. Doordat de D5300 niet teveel knoppen heeft en ze op een logische plaats heeft ingedeeld wen je snel aan het gemak van de bediening, waardoor je weer sneller kunt fotograferen en je instellingen kunt aanpassen. Het scroll wiel rechts achterop de body zit op een ideale plaats, waardoor je ook weer zonder te kijken snel je instellingen voor fotograferen kunt aanpassen. De MENU knop heeft Nikon links geplaatst wat ik een logische plek vind. Deze knop gebruik je éénmalig om je camera in te stellen en eventueel knoppen toe te wijzen, maar daarna doe je er tijdens het fotograferen niets meer mee, dus hoeft deze ook niet rechts op je body te hebben.
Ik heb verschillende spiegelreflexcamera's in de hand gehad, maar ik vind de grip van deze D5300 ideaal. Voor zowel mensen met wat kleinere handen of juist iets grotere handen kun je de body perfect vasthouden. De grip is net even iets breder als andere modellen en heeft een goede ronding voor je handpalm.
De opties welke je in de zoeker ziet zijn erg uitgebreid, maar juist niet storend. Je ziet tevens je autofocus punten terug in de zoeker.
Ik heb al een aantal keren gebruik gemaakt van het kantelbare scherm. Je zult wel de body op liveview moeten zetten wanneer je vanuit een hoek op het kantelbare scherm wilt kijken voor het maken van een foto, maar dit werkt ideaal wanneer je de tijd hebt om een foto te maken. Je merkt dat de body iets trager is met liveview, maar dit doet niet onder aan een normale digitale camera en is juist nog sneller als een normale digitale camera. De filmfunctie die deze body ook nog biedt in 1080p is een erg mooi meegenomen functionaliteit waarvan de kwaliteit zeer goed is.

Kortom: Ideale body voor zowel de beginner als iemand die toe is aan een ander model.

Leonard46 24-02-2016

Hartelijk dank voor deze uitgebreide beoordeling. Zelf nu een D3200, m ik zoek nog meer scherpte, detail en gemak + mogelijkheden en die denk ik in de 5300 zeker te gaan vinden.

Henryne 28-12-2014
  • Product maand in bezit

Ik heb 1 jaar de D5200 gehad waarover ik zeer te spreken was/ben. Ik ben overgestapt naar de D5300 omdat ik nog scherpere foto's wilde maken en de D5300 heeft geen "anti moire filter" wat de scherpe ten goede komt. De "image quality" van de D5200 en de D5300 komen bij DXOMark uit op 84,0 resp. 83.0 wat erg goed is als je weet dat een full-frame professionele camera van Canon, bv de Canon 5d Mark III (€ 2.100) op 81 zit. De D5300 heeft nog meer voordelen tov de D5200 tw iets hogere Iso waarde, een iets diepere grip, wat ik, als man, wel fijner vind. De batterij gaat iets langer mee en de camera heeft GPS en WIFI. GPS is oke; fijn als je later precies weet waar de foto's genomen zijn. WIFI gebruik ik niet omdat ik altijd in NEF(RAW)fotografeer en ik die foto's niet op mijn telefoon of tablet wil hebben maar op mijn PC. De processor van de D5300 is ook sneller wat je merkt als je foto's continu achter elkaar wilt nemen. De kwaliteit kun je instellen op 12bit(standaard) of 14bit. Ik heb de camera ingesteld op 14Bit. Bij de meeste opnames zie je dat niet direct maar als je gaat inzoomen tot 100% is het verschil duidelijk merkbaar. Andere voordelen zijn het grote uitklapbare/kantelbare scherm, de camera is iets kleiner en lichter als de D5200. Onlangs heb ik de 40mm 1:2,8G Nikkor primelens erbij gekocht en de scherpte "knalt nu helemaal de camera uit". Eeen super camera met veel mogelijkheden voor een (relatief) lage prijs.

BTB 22-07-2016

Revieuw van de nikon d5300

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Dit is een zeer mooi product, ik heb het besteld zonder lens en vervolgens de nikkor 18-105mm gekocht, en hij maakt zeer mooie fotos. Ik raad voor degene aan die dit gaat bestellen NIET de 18-55mm te kopen, aangezien deze van minderen kwaliteit is en natuurlijk slechts een maximum van 55mm heeft. Maar de camera zelf heeft over de 24 megapixels en is zeer scherp, natuurlijk hangt het meestal van de lens af hoe goed de kwaliteit is van je foto, maar de funkties die het product heeft zijn geweldig.

Janna 22-10-2016

groot gelijk heb ik ook gedaan en voldoet prima

Erik 18-04-2017

D5300 - beste prijs/kwaliteit/functionaliteit

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Beste DSL Nikon camera voor beginners of enthousiaste fotografen die net dat iets meer willen. Vergeet gerust de D3400 of lager, en leg een beetje op voor de D5300! Ja het is een iets ouder model maar het kan nog steeds veel meer. niet allen de extra functionaliteit in Wifi en GPS zijn gewoon leuk, maar de Camera kan nog altijd betere kwaliteit weergeven.
De extra mogelijke instelling zijn ook veel leuker om mee te werken.
Vergeet ook de D5600 aub, deze is dubbel zo duur en je krijgt eigenlijk voor die prijs (in mijn opinie) niet echt een meerwaarde.

Pluspunten

• prijs
  • functies/instellingsmogelijkheden
  • wifi
  • gps
  • kwaliteit

Minpunten

• gps aan tragere kant

VincentB 19-12-2016

Briljant toestel met veel mogelijkheden,zelfs voor beginners

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Ben geen professional en kom van een Canon SX130 en dacht dat dat aardig was, maar dit toestel slaat echt alles. Prachtige foto's in alle omstandigheden. Uitklapscherm is erg handig. De bijgekochte lens (Tamron 18-200mm Di II VC) is een grote toegevoegde waarde. Wi-Fi is ook fantastisch. Met de makkelijk bedienbare app heb je ze in een mum van tijd op je smartphone of tablet. Met de zeer uitgebreide handleiding kom je zo achter de vele mogelijkheden. Ik heb er een hobby bij!

Pluspunten

• Bedieningsgemak
  • Goede kwaliteit/prijs verhouding
  • Groot kantelbaar LCD scherm
  • WiFi

Nemri 05-01-2015
  • Product jaar of meer in bezit

Een erg fijne camera met professionele resultaten voor een lage prijs.
Ik gebruik de camera voor mijn werk met een 105mm macro lens voor macro en portret foto's.
Echt een aanrader!!!

HanKr 26-12-2014
  • Product maand in bezit

Heb de camera D5300 4 weken geleden gekocht en na 1 week van lezen en ontdekken heb ik de Nikon Quick Start Fotoshop gevolgd en daar heb ik de camera beter leren kennen met veel handige tips. Echt een aanrader.
De camera maakt geweldige scherpen foto's, is snel in gebruik en het draaibare scherm is heel handig.
Heb er een externe flitser bij gekocht om indirect te belichten en de resultaten zijn geweldig goed belicht.
De WIFI heb ik nog niet goed kunnen testen maar de GPS werkt perfect, deze optie had ik ook op mijn vorige camera en ik vond het heel handig om later op de kaart te zien waar de foto's gemaakt zijn.

Margrietdw 10-12-2016

Mooie camera, ook voor de beginner...

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Een super mooi en uitgebreide camera. Mooi groot uitklapscherm welke je kan kantelen voor foto''s van bijvoorbeeld kinderen of uit de hoogte. WiFi zorgt ervoor dat je je foto's zo kan zetten op bijvoorbeeld je smart telefoon.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Wifi

Ochiba 27-12-2014
  • Product kwartaal in bezit

Ik ben een beginnende hobby fotograaf.
Erg te spreken over he kwaliteit van de foto's.
Bedieiningsgemak is goed en de menu's zitten goed in elkaar.
Handig is ook het vraagteken op het display, deze gaat knipperen bij bv te weining licht zodat je reminder krijgt om de fliter uit te klappen.
Wifi optie werkt erg goed en met gemak zet ik foto's naar mijn ipad of iphone.
Zelf nog weinig gewerkt met de Gps en video optie.
Naar mijn mening een super camere voor de ervaren en hobby fotograaf en zeker ook voor beginners een topcamera.
Zie ook de info, tips en review op www.kenrockwell.com Dit zegt genoeg.

Melvinv 24-12-2014

Ik heb de overstap gemaakt van een Nikon D60 naar de Nikon D5300. Wat een wereld van verschil!
De keuze voor de 5300 is gemaakt vanwege de directe koppeling die mogelijk is met de iPhone. Heerlijk om de gemaakte foto's direct te kunnen delen met je omgeving.

Moet nog een hoop leren over alle mogelijkheden die er zijn, maar de eerste resultaten zijn geweldig. Zoek je een makkelijk te bedienen camera waarmee je net als met je smartphone direct de wereld op de hoogte kunt brengen van jouw gemaakte foto's? Dan is de keuze voor de D5300 definitief de beste.

N Winkel 27-12-2016

makkelijk v. "medium beginners", goede grip, goede kwaliteit

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Voor het eerst in mijn leven een spiegelreflex camera. Fijn dat de camera zo compact is. Daarnaast is de camera makkelijk te begrijpen. Super dat er een wifi functie op zit. Het scherm dat je kan draaien maakt het nóg makkelijker te gebruiken. Ik kan niet wachten om er nog meer mee te mogen "spelen.

Pluspunten

• compact
  • goede grip
  • snel
  • makkelijk te begrijpen
  • kwaliteit foto's prachtig

SAVW1989 06-01-2015
  • Product maand in bezit

Ik ben een hobbyfotograaf en wilde graag overstappen naar een spiegelreflexcamera om meer invloed te hebben op mijn foto's.

Na veel toestellen met elkaar te vergeleken hebben, ben ik uitgekomen bij de Nikon5300. De prijs kwaliteit verhouding is erg goed. Daarbij maakt het toestel mooie en scherpe foto's. Door de mogelijk om in RAW te fotograferen is het ook mogelijk om achteraf je foto's nog aan te passen.

De wifi functie is erg fijn omdat je daardoor je foto's meteen met de wereld kan delen, maar ook omdat je je mobiel als een afstandbediening kan gebruiken.

Het gebruik om de "auto" stand is in het begin erg makkelijk en maakt ook gewoon mooie foto's, maar de mogelijkheden bij de ASMP standen geven de foto's soms net het beetje extra wat ik met met "standaard" camera niet voor elkaar kreeg.

Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden van mijn camera gevonden/uitgeprobeerd, maar ben tot nu toe al heel tevreden.

gerard5636 26-12-2014
  • Product kwartaal in bezit

Ik heb de camera met de 28-300mm lens. Het is een fijne snel bedienbare camera. Het maakt haarscherpe foto's. De instel mogelijkheden met preselect opties zijn geweldig. Ook handmatige instellingen zoals P waarbij snel een stop meer of minder ingesteld kan worden werkt prettig. Het is een handzame camera met een fraaie vormgeving. Het wegklapbare scherm kan in ieder gewenste positie gedraaid worden waardoor je ook op wat moeilijke plaatsen goed mee kunt kijken.Via wireless zet je de foto's zo over op je tablet of maak je zelfs foto's via de camera. Het GPS systeem heeft even tijd nodig om te zoeken. Tip: zet je camera niet iedere keer aan en uit. Het gaat toch wel in de spaar stand en je GPS blijft beter op de juiste locatie. Neem tevens een goede grote geheugen kaart want met 8GB in hoge resolutie kom je op 306 foto's en daar ga je indien je eenmaal op stoom bent snel overheen.

eurropa 24-12-2014
  • Product kwartaal in bezit

Na een zoektocht naar een digitale camera met meer mogelijkheden uit gekomen bij de Nikon D5300. Prima camera voor de beginner en de gevorderde fotograaf. Veel mogelijkheden, nog niet alles uitgeprobeerd, maar wat ik heb geprobeerd is ook voor een beginner goed te begrijpen.
De wifi en GPS zijn mooie bijkomstigheden. Echt een aanrader voor de niet-profi fotograaf die graag meer wil dan alleen een fotootje schieten.

EJ27 24-12-2014
  • Product half jaar in bezit

Lang gezocht indertijd, nu er kleinere alternatieven zijn voor de Spiegelreflex camera's wordt de keuze steeds complexer. Na veel reviews gelezen te hebben bleef de 5300 in mijn geval toch je juiste keuze. De body is redelijk compact; Nikon kwaliteit staat op een hoog niveau, er is veel ervaring er zijn veel lenzen en ga zo maar door.
Na de zomervakantie waar ik heel veel fotos heb gemaakt was ik niet teleurgesteld... integendeel: alles was en is perfect. De camera is robust en degelijk. De kwaliteit van de foto's is zeer goed (voor een amateur zoals ik... -alles is relatief natuurlijk). Mijn Nikon zoomlens (18-300) was perfect: ik kon bijna alles snel fotograferen en hoefde nooit lenzen te verwisselen. Ik gebruik (nog) niet alle mogelijkheden dus de bediening moet ik nog wat mee gaan spelen.
GPS werkt prima, maar ik heb de gewoonte direct na gebruik de camera uit te zetten, dat moet ik afleren omdat de fix dan verloren gaat en het weer even duurt voordat die weer oppakt de volgende keer.
De enige tegenvaller voor mij was WiFi (en dat is eigenlijk mijn schuld omdat ik dat, bleek achteraf, niet goed had uitgezocht...). Ik dacht dat ik bij verbinding met een draadloos network net zoals bij mijn smartphone direct de foto's automatisch zou kunnen uploaden via de WiFi functie in de camera. Het blijkt echter dat WiFi alleen maar bediening vanuit de smartphone biedt...
Samenvattend heb ik geen moment spijt gehad, ik begin het steeds leuker te vinden en misschien koop ik ooit nog wel eens een full-frame!

Copinga 30-12-2016

Spiegelreflexcamera

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

En veelzijdig product met vele mogelijkheden.
Makkelijk in de hand liggend en goed te bedienen en in te stellen.
En camera die past bij wat wij graag willen fotograferen.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Vele mogelijkheden

Minpunten

• Iets zwaarder dan we dachten

Aklein 17-12-2016

Geweldige camera

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

D5300 aangeschaft ter vervanging van onze D70S, wat een verbetering in gemak, bediening en snelheid. Ook de kleuren stukken beter maar komen door nu een bijpassende Nikon lens. Op de D70S gebruikten we de lenzen van de F401.

Pluspunten

• Gewicht
  • Snelheid
  • LCD scherm

Marjolein 14-12-2016

Compacte lichte camera met hele goede kwaliteit

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Het is even wennen als je nog geen Nikon camera gehad hebt. Zo kun je auto focus niet met een standaard knop uit zetten. Daarvoor moet je naar een snel menu. Een aantal lenzen van nikon hebben die knop wel op de lens zelf. Maar dus niet op de body. Camera voelt stevig en heeft een goede grip. Maakt geweldige kwaliteit foto's.

Pluspunten

• Niet te zwaar.
  • Ergonomisch prettig
  • Goede kwaliteit/prijs verhouding

Minpunten

• Geen knopje voor autofocus/manual op de body

GV 05-12-2016

Grrot scherm, mogelijkheid tot meekijken

Geschreven voor: Nikon D5300 zwart

Prima camera, snel gebruiksklaar. Veel mogelijkheden om zowel handmatig als automatisch in te stellen. WIFI en GPS handig voor het snel en overzichtelijk maken van een serie foto's

Rene 04-08-2016

Nikon d5300

Kwaliteit camera goed
Heel veel mogelijk heden
Gebruiksvriendelijk voor iedereen
Mooie vormgeving ligt goed in de hand
Een mooie degelijke camera