Nikkei NTT15U

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikkei NTT15U op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Igor 22-05-2021

Degelijk en beter dan verwacht.

Geschreven voor: Nikkei NTT15U

Inderdaad is dit model gebouwd met als voorbeeld de Technics 1200, met een audio- technica element.
Alleen het scheelt € 1330 '-.
Nu met een goede phonoverstersker haal je dat er misschien uit, qua geluid. Bij mij is geen enkele lp blijven hangen, zelfs niet grijsgedraaid.
De binnenwaardse kracht sleept de naald netjes er door. Heeft ook pitch control en stroboscoop.
Geen autoreturn. Maar een plaat zet je op om even de volle dynamiek te horen en niet steriel digitaal.
De rca kabel is te vervangen door een beter kabeltje en zowel line out phono en usb met audacity software voor de pc WAV is hierbij het enige format, met keuze uit te downloaden overige ( flac, forbis enz..
Wat wil een mens nog meer?

Pluspunten

• Goede arm en element.
  • Losse tulp/ RCA kabel
  • Direct drive
  • Pitch en stroboscoop.

Minpunten

• Geen autoreturn
  • Aan en uit knop en start onder de stofkap

Draaikont 09-03-2019

Aanbieding Bol.com: € 149,95 en dat is een goede deal!

Geschreven voor: Nikkei NTT15U

Voor deze prijs krijg je een zilvergrijs-kleurig bovendek met zwarte knoppen en dito chassis/voeten (er wordt in de advertentie een zwarte uitvoering gesuggereerd...)
Het bovendek blijkt bij vele merken en types uniform te zijn en het merk Nikkei zou voorheen het bekende Akai zijn geweest...
Een zware rubberen mat wordt (in de Bol.com-aanbieding) naast het vilten exemplaar als extra meegeleverd en een voorversterker (omschakelbaar) is in tegenstelling tot de hier gegeven uitrusting welzeker ingebouwd.
Daar moet je even mee experimenteren als daar de mogelijkheid toe is; dat kan per weergave-apparaat in kwaliteit verschillen (bijgeluiden.)
Het Audio Technica-element voldoet prima maar voor fijnproevers zal een element in een hogere klasse voor deze draaitafel zeker een verantwoorde investering zijn.
Waar krijg je voor deze prijs een direct drive platenspeler die bovendien werkelijk geruisloos draait?
(Wat ik voorheen bij andere retour gezonden draaitafels wel anders heb meegemaakt.)
Met de pitchregelaar op het (nok)midden geeft de stroboscoop ook de exact goede draaisnelheid aan; een eigenschap van een directe aandrijving en de kwaliteit van deze speler.
Minpunt is wel (en dat was bij de andere gelijk uitgevoerde draaitafels ook het geval) dat de arminstelling een moeizaam klusje is...
Troost is dat je dat klusje hooguit periodiek uitvoert.
De armvergrendeling is een lachertje (ook bij andere merken met dit bovendek); daar is de ergonomie ernstig tekortgeschoten.
De arm heeft (ook weer gelijk aan de concurrentie) nogal wat speling maar dat heeft vooralsnog geen invloed op de weergave en plaatgeleiding.
Voor registratie via USB is Audacity-software op cd-rom meegeleverd maar een nieuwe versie daarvan kan via de Audacity-website gratis gedownload worden.
Mijn voorkeur heeft opnemen via USB niet; via/door een analoge audio sequenser worden de signalen toch ook digitaal maar 'schoner' opgeslagen en zijn daardoor makkelijker en intensiever te bewerken.
Aanbevolen dus voor de prijs, extra mat en betere kwaliteit t.o.v. de concurrentie voor zover deze is beoordeeld.
Duurzaamheid niet beoordeeld; die zal later moeten blijken.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Extra mat in deze aanbieding
  • direct drive uniek in/voor deze prijsklasse
  • direct drive geruisloos en zuiver

Minpunten

• moeizame arminstelling
  • vergrendeling en speling arm
  • volledig handbediend