Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Tony E 04-07-2017

Goede vervanger voor kitlens

Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Als je overweegt de kitlens te vervangen voor een kwalitatief betere kan ik deze lens aanbevelen.
Een goede en constante lichtsterkte, prima optische kwaliteit en betaalbaar.
Werkt prima op mijn Canon 70D, je kunt er professionele opnames mee maken die niet onderdoen voor de duurdere merklens.

Pluspunten

• lichtsterk
  • scherp
  • betaalbaar

Minpunten

• wat zwaar t.o.v. kitlens
  • geen beeldstabilisatie

canonmen 09-02-2012
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Supergoed objectief veel waar voor je geld.
Ik heb de 17/40 van Canon geprobeerd en deze is zo,n 400 euro duurder dan de Tamron maar ik zag het verschil niet wat scherpte en kleur betreft en daar gaat het om TOCH .
Het objectief is dus te vergelijken met de veel duuderer 17/40 van Canon .Een minpuntje is er toch tijdens het scherp stellen hoor je het motortje maar dit is voor mij niet storend .Niets dan lof dus over de Tamrom 17/50 een echte aanrader voor iemand die een goede en scherp geprijsde lens zoekt .

wouter3 29-10-2011
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb deze lens aangeschaft als vervanging van de kitlens. Wat me in eerste instantie het meeste aansprak was de grote diafragma opening van 2.8 in combinatie met de lage prijs. Ik heb een aantal erg mooie foto's met deze lens kunnen maken. Hij is werkelijk in staat tot zeer scherpe foto's. Kleuren en contrast waren ook prima. Van vervormingen had ik in praktijk niet veel last.
Reden dat ik hem uiteindelijk toch heb weggedaan was de autofocus. Alles is relatief maar ik vond hem traag en toch wel vrij hoorbaar. Het is natuurlijk wat je gewend bent, maar de sigma 17-50 2.8 en de pentax 17-70 zijn veel stiller en bovendien sneller. De autofocus zat er m.i. ook te vaak net naast (ik maak veel foto's in donkere omgevingen). De lens is kortom in staat tot erg mooie foto's mits de lens goed heeft scherpgesteld.

jan41 19-07-2011
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik gebruik deze lens i.c.m. een een Nikon D7000 en ben zeer tevreden over deze lichtsterke lens.
Heb bewust voor deze lens zonder stabilisatie (VC) gekozen omdat je dat in dit bereik niet nodig hebt maar vooral omdat de specificaties van deze lens zonder VC beter zijn dan de opvolger met VC. En daarbij is de prijs/kwaliteits verhouding zeer goed naar mijn oordeel.

Freddie12 12-06-2012

Hoi,

Heb zelf ook een D7000 met Nikonlens 18-105mm 3.5.
Goede lens maar zit toch naar oa. deze lens te kijken. Is het verschil tussen Tamron en Nikon (18-105) groot, met name op kleur, scherpstelling en scherpte foto's?
Nog steeds in het bezit van de Tamron?

Hoor graag en alvast bedankt voor de reactie.
mvrgrt.
Fred

ed99999 20-09-2010
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb de lens 2e hands gekocht ter vervanging van mijn Pentax KX kitlens die niet eens slecht is. Maar de Tamron 17-50 is toch echt een stuk beter, je kunt er ragscherpe foto’s mee maken. Op 17mm 2.8 nog niet altijd super scherp, maar bv vanaf 17mm 5.6 of 24mm 2.8 is vlijm scherp. De kwaliteit is gewoon prima, de vorige eigenaar heeft de lens intensief gebruikt en werkt nu nog zonder problemen. De lens wordt veel vergeleken met de Sigma 17-70 waarbij wordt aangegeven dat je de 20 mm wellicht mist. Gewoon 1 tot 2 stappen naar voren toe, en het probleem is opgelost. Kortom superlens, ik zou deze gewoon nog nieuw kopen! Scherpe, diepte en kleur top!

Erwin010 13-01-2010
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Vandaag wezen aanschaffen ter vervanging van mijn kitlens.
Even wennen aan het feit dat er geen stabilisatie op zit, maar merk nu al dat de kwaliteit een stuk beter is.
Scherpe plaatjes, een snelle AF, alleen onder mindere lichtomstandigheden toch nog wat wazig ( maar kan ook aan de fotograaf liggen).
Kortom een goede "all day use" lens.

DeNak 06-11-2009
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik gebruik deze lens in combinatie met een Canon 30d. Na een uitgebreide voorbereiding m.b.v. zowat alle testsites die er te vinden zijn op Internet heb ik deze lens verkozen boven de Canon 17-40mm L. Volgens veel experts zou het enige verschil tussen beide lenzen € 400 zijn. Daar kun je overigens de nodige vraagtekens bij zetten.

De Tamron is lichter, trager, luidruchtiger en bestaat voor een groot deel uit plastic.
Daar tegenover staat een lichtsterkte van 2.8 die je bij binnenfotografie goed van past komt.

De Tamron zit nu bijna 2 jaar op mijn Canon en ik kan niet anders zeggen dat hij mij nooit in de steek heeft gelaten. Mooie kleuren, scherpe foto's en zelden OOF. Voor mensen die een krappe beurs hebben en voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten is dit de absolute kampioen binnen lenzenland!

JordiKlep 22-10-2009

Wat een geweldige lens!
Heb hem gekocht ipv de kit lens bij mijn Canon 500D...
En daar heb ik zeker geen spijt van. Dankzij de 2.8 Diafragma kan hij echt een geweldige scherpte diepte maken.
De scherpte van de foto's is ook enorm goed.
En van misvorming is nauwelijks tot niet sprake, misschien een klein beetje op 17mm, maar niet echt zichtbaar.

Het enige nadeel wat ik zou kunnen bedenken is het geluid wat de lens maakt tijdens het focussen. Dat kan in sommige situaties nadelig werken omdat dit geluid duidelijk aanwezig is. Het lijkt hierdoor ook soms langzaam te focussen, maar dat is zeker niet het geval!

Overweeg je deze lens?
Kijk even op:

Duidelijke review + sample pictures!

Conclusie:
Goede,scherpe lens: een aanrader!

cgholland 30-07-2009
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb een sony a300 en gebruikte bijna een jaar de standaard lens. de beeld kwaliteit is dan niet indrukwekkend.

met de tamron lens maak ik opeens superscherpe en contrasstrijke fotoos. hiermee haal je echt het maximale uit de body.

ik vind deze lens met een opening van 2.8 over het gehele spectrum echt top

met een bedrag van 326 E is het ook goed te betalen.

achteraf had ik nooit de standaard lens bij de sonycamera moeten aanschaffen maar allen de body en deze tamron 17-50

groet

cg

JoSony 12-07-2009
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb de lens een paar dagen in bezit. Ik gebruik hem in combinatie met een Sony A-300 echt een top lens!!Ik heb tijdens de aanschaf in de winkel ook de Sigma 17-70mm F2.8 macro uitvoerig kunnen testen.Maar wat mij opviel is dat deze lens erg ging overhellen op de camera in 70mm stand.Iets wat de Tamron absoluut niet heeft.kijkend naar kleur,detail,scherpte vond ik de Tamron beter scoren. Zoals het al was aan gegeven in een andere revieuw,is het jammer dat je de extra 20mm mist.Maar je krijgt met deze lens er wel meer voor terug.

jwgoudkamp 04-05-2009
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Zeer goede lens, zeker voor de prijs. Ik had een 18-55 IS lens van canon, maar dat is gewoon niets vergeleken bij deze lens. Scherp, contrastrijk, lichtsterk, goede behuizing. Al met al een toplens!

Kleef 25-09-2008
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Gebruik de lens nu een half jaar, zonder een moment spijt, op mijn Canon 40D.

Voordelen:
-Mooie kleine lens
-2.8!
-Scherp
-(Relatief) goedkoop
-Licht van gewicht
-Snelle scherpstelling

Nadeel(tjes):
-Scherpstellen hoorbaar
-Zoomring draait andere kant op als Canon lenzen
-Past niet of Full-Frame camera's zoals de 5D
-Niet zo sterk gebouwd als een Canon L lens
-Filtermaat wijkt af van mijn L lenzen, dus Polarisatiefilter niet uitwisselbaar.

Kortom zijn geld zéér zeker waard en stukken beter dan de kitlens.

hans141 10-06-2008
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik gebruik deze lens nu een half jaar. Voorafgaand aan de aanschaf verschillende andere lenzen vergeleken zowel in de tests als op mijn camera (canon 350D). Sigma 17-70 scoorde stuk minder, vooral qua scherpte. Jammer want die 20 mm extra op het eind zijn heel bruikbaar. Met de canon 17-55 USM IS ondervond ik weinig verschil. De scherpstelling van de Canon is met de USM en de IS beter in moeilijke omstandigheden. Maar in de praktijk laat mijn Tamron me alleen in de kou staan als ik zonder flits met erg weinig licht wil fotograferen. Gelukkig wil ik dat ook zelden dus heb ik geen problemen op dit gebied. De 2.8 is fantastisch in het gebruik. De lens scoort voor mij op alle onderdelen bijzonder goed. Ik gebruik hem vooral op straat en als portretlens. portretten zijn prima qua plaatje maar de 50 mm beperkt enigszins in het gebrek aan afstand dat je tot je onderwerp kunt nemen. Over de degelijkheid kan ik weinig zeggen. Misschien niet 'built like a tank' maar zit volgens mij best stevig in elkaar.

Vincent77 06-06-2008
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb hem op een Canon EOS 350D zitten.

Voor het geld is het bijna onmogelijk om een betere lens te vinden. De 2 concurrenten in deze prijsklasse zijn m.i. de Sigma 17-70 (meer vervorming maar lagere CA) en de Canon 18-55 IS (goedkoop, maar veel minder lichtsterk).

Sterke punten: lichtsterkte, je kunt binnen vaak al met ISO 100 uit de voeten (met de Canon kitlens heb je buiten vaak al ISO 200 of 400 nodig). Scherpte en vervorming zijn goed over het hele bereik. Degelijkheid is goed, bevat metalen onderdelen.

Mindere punten: de focus is soms niet accuraat bij weinig licht, f/2.8, en f=50 mm. Kan ook een zwak punt van de 350D zijn.

De draairichting is omgekeerd t.o.v. Canon, maar ik vind de Tamron-oplossing logischer.

Okee, een Canon 17-55 IS is beter, maar die kost ook 250% meer.

PeterH 27-04-2008
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Als portretlens ben ik er niet zo tevreden over maar voor buiten geeft hij zeker mooie plaatjes. Al met al een mooie en goede lens maar voor binnen ga ik iets anders zoeken.

Hsien 06-11-2007
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Ik heb deze lens gisteren de hele dag gebruikt op een bruiloft. Meest irritante aan deze lens is dat ik de zoomring andersom is dan die van Canon. Dus wanneer ik wil inzoomen, zoom ik uit; waardoor ik veel plaatjes gemist heb. Maar dat is een kwestie van wennen.
De lens voelt lekker aan en is nie te zwaar en niet te licht.
De scherpstelling is wat aan de rumoerige kant, het is zo'n irritant hoog geluidje en niet heel snel.
Ik heb nog een probleempje gehad gisteren, ik kon plotseling geen foto meer maken maar zag 00 in m'n display. Objectief ontkoppelen en weer koppelen op body en het probleem is verholpen. Is trouwens maar 1 keer gebeurd, lijkt me niet zo'n groot probleem.
Scherpte op 2.8 is niet zo goed, maar op 4 is hij al redelijk scherp. Vanaf 5.6 is hij geweldig.
Voor deze prijs vind ik 'm redelijk, alleen jammer dat er geen versie is met optische stabilisator.

MGoesH 14-07-2007
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Lens gekocht ter vervanging van mijn 18-55 kitlens op de Canon EOS 350D. Uitstekende lens in alle opzichten! Duidelijke verbetering t.o.v. kitlens, geeft prachtige kleuren, is zeer scherp en duidelijk veel minder vertekening. Mijn camera is nu een klasse hoger geworden met deze lens!

Dennis_ 03-07-2007
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

Een verschrikkelijk goede, professionele lens voor een fractie van de prijs van een Nikkor. Alles aan deze lens is goed. Scherp, snel, contrast, kleur, diepte enz enz. Een aanrader!

karel1-nl 02-02-2007
Geschreven voor: Tamron 17-50mm F/2.8 Di-II

een echte aanrader dit objectief , het enige nadeel is het zoom bereik , maar als dit bereik groter zou zijn dan was de kwaliteit wel minder geweest want dat is weer een nadeel van een zoomlens met een groot bereik .
ik ben ook in bezit van een canon 50mm f 1,4 usm , wat ook een erg goede lens is , maar ik heb wat testjes gedaan t.o.v de tamron en kon niet echt veel verschil in scherpte zien

RafM 27-10-2006

Ik gebruik deze lens op mijn Canon 350D, en ben er opgetogen over. De scherpte,
het contrast en de kleurenweergave zou ik omschrijven als heel aangenaam en
vooral natuurlijk; nooit overdreven. Ze is bovendien nog licht om dragen en
staat mooi op deze reflex. Het is mijn standaardlens geworden samen met de wat
lompere budgetlens Sigma 70-300 APO DG macro .die mij echter dikwijls aangenaam
verrast.