Samsung 4K Monitor 32 inch LU32J590UQU - Reviews

Resolutie
3840 x 2160 pixels

LastManStanding 27-08-2018

Mooi groot werkoppervlak, superhelder

Na de initiele ‘Wow, da’s groot’ ben ik nu erg blij met het formaat van deze monitor. Hij is licht en makkelijk te plaatsen. De monitorvoet is mooi gestyled en past wat mij betreft op ieder bureau. Ik heb de monitorvoet zelf niet gebruikt, maar de monitor is ook vrij eenvoudig en makkelijk met één hand te monteren op een VESA-compatible monitorbeugel.
Doordat ik nu zowel mijn zakelijke als mijn privécomputer via HDMI kan aansluiten, hoef ik niet iedere keer met kabels aan de haal. Door het grote beeldoppervlak en de Picture-in-Picture en Picture-by-Picture gebruik ik eigenlijk nog maar één monitor. Ik kan namelijk beide gelijktijdig bekijken. In de Picture-by-Picture modus heb ik twee keer 1920x2160. Een beetje gekke/afwijkende maat, maar daar wen je snel aan.

Door de grootte van de monitor en de kleurkwaliteit is het een eitje om foto's en video te bewerken, maar ook de standaardwerkzaamheden als een document tikken of internetten is op deze monitor prima te doen. Ik kan nu zelfs alle schermpjes die ik normaal gesproken open heb, gelijktijdig zien. Of dat nu rust in mijn werkzaamheden brengt, ben ik nog niet helemaal achter.

Al met al een supermonitor voor een superprijs.

Pluspunten

• grootte scherm
  • Meerdere HDMI-aansluitingen
  • Picture-in-Picture/Picture-by-Picture
  • Kleurkwaliteit

Minpunten

• Even wennen aan het formaat

LastManStanding 21-08-2018

In één woord: Wauw!

Wauw! Dat geldt voor de grootte en de kwaliteit van de monitor. Ik was verbaasd hoe ze die grote monitor in die kleine doos hebben gekregen. Toen ik hem eenmaal aan mijn monitorbeugel had bevestigd, leek het alsof hij in die 5 minuten nog een paar centimeter was gegroeid. Toch viel hij me absoluut niet tegen. De monitor is licht voor zijn grootte en paste makkelijk aan de beugel met een VESA-ophanging. Ook het beeldoppervlak is bijzonder groot, zo groot dat het wel even wennen was. In mijn vorige opstelling had ik twee 22” monitoren naast elkaar, die ik nu vervangen heb door 1 van 32”. Waar ik geen rekening mee gehouden had, was dat de monitor dan ook in de hoogte groter wordt. Dat was serieus wennen.

Nu ik eindelijk gewend ben, wil ik niet meer zonder. Door het grote werkoppervlak kan ik zo ongeveer alle applicaties die ik op een werkdag open heb, naast elkaar zetten. Ik kan nu eenvoudig foto’s bewerken en daarbij alle wekbalken in beeld hebben, zonder dat het vol wordt. Je moet wel goede ogen hebben, of de de grootte van de iconen aanpassen (Edit > Preferences > Interface > UI Scaling -> Auto > Herstart Photoshop)
Ook de mogelijkheid om twee HDMI-bronnen gelijktijdig te kunnen gebruiken door middel van de Picture-in-Picture en de Picture-by-Picture vond ik ontzettend handig. Ik kon gelijktijdig mijn laptop met Word en Photoshop aansluiten, terwijl ik ook mijn ontwikkelmachine had aangesloten.
Oorspronkelijk gepost op samsung.com

Joost 17-08-2018

Wat een verademing

Voordat ik dit scherm in mijn bezit had dacht ik bij 32" gelijk aan de televisie die ik op mijn slaapkamer had staan: "Dat is veel te groot, daar kun je toch niet normaal op werken." I was so wrong. Ik zit voor m'n werk, studie en vrije tijd hele dagen achter de computer, en nooit eerder heb ik zo'n fijne manier kunnen werken als met zo'n groot scherm. Hoe dicht je er ook op zit, de teksten zijn haarscherp; er is werkelijk geen Pixel te bekennen. Logisch ook, ik ben er een factor 4 qua Pixels op vooruit gegaan. Voorgaand maakte ik altijd gebruik van twee schermen, maar met de komst van deze monitor heb ik deze maar weinig gebruikt. Je kunt zo ontzettend veel kwijt op zo'n groot formaat en resolutie.

Buiten mijn werk om doe ik Freelance projecten in de foto/video wereld en is de kleurechtheid van een display absoluut een pluspunt. Onder andere door de matte afwerking waren de kleuren wat vlak en werd zwart niet écht zwart; echter stoorde ik mij hier niet aan. Met zo'n groot werkveld was ik werkelijk waar veel productiever en had ik de montage met gemak 20% sneller klaar.

Daarnaast zijn de potjes Fortnite in de late avond uurtjes ook niet te vergelijken met hoe ik dat hiervoor deed: Fantastisch. Je wordt helemaal in het scherm gezogen en ik heb echt genoten van de ervaring.

Kleine kanttekening, het aandrijven van een 4K monitor is een zwaardere belasting voor je computer. Bedenk dit goed bij de aanschaf van zo'n display. Al met al zou ik het zeker aanraden, voor wat voor werkzaamheden dan ook. Je bent productiever, het werkt gemakkelijker en het ziet er gewoonweg prachtig uit.

Pluspunten

• Resolutie
  • Formaat

Minpunten

• Zwartwaarden

Tobias 17-08-2018

Werkruimte waar je u tegen zegt

Bij binnenkomst schrok ik eerlijk gezegd een beetje van het formaat; maar daar was ik heel snel overheen. Eenmaal aangesloten en bij de eerste keer aanzetten was ik verkocht. Wauw, wat een ruimte en scherpte. Zó veel ruimte om productief te zijn. Of nou ja, als je een potje gamen ook onder productief beschouwt; want dat kun je zeker.

Zo'n grote resolutie en formaat werkt ongelooflijk fijn, dusdanig dat ik m'n tweede monitor aan de kant heb gezet. Ik werk zelf veel in programma's als Adobe Premiere/Photoshop en met een monitor als deze was dat werkelijk een verademing. Mijn manier van werken werd stukken productiever omdat ik gewoonweg een beter overzicht had.
Oorspronkelijk gepost op samsung.com

RS van Aalst 10-08-2018

Super sjiek thuiswerken, studeren en gamen!

Op het moment werk ik regelmatig thuis, ik studeer ook weer en tot slot game ik ook regelmatig. Daarnaast bezit ik inmiddels alweer 3 jaar een 27” curved monitor van Samsung en vond het dus wel tijd om te upgraden.
Vanwege de 4K resolutie en de mogelijkheid om gemakkelijk te multitasken was de keuze snel gemaakt. Omdat ik graag game (voornamelijk FPS) is het AMD FreeSync ideaal, omdat de beelden soepel en vlot verschijnen.
En dit alles in 4K. Wat is dit cool op je monitor van je pc! Het kleurenpallet is ongelooflijk realistisch. De Gamemodus verhoogt de saturatie van de kleuren, waardoor alles kraakhelder overkomt. En laatst ook eens een film in 4K gekeken. TOP!
Dus zowel voor gamen, als voor thuiswerken en studeren en de mogelijkheid om te eenvoudig te multitasken, is deze monitor perfect.
Verder vind ik het slanke design erg sjiek en de voet ziet er met die strakke lijnen erg strak uit en maakt het plaatje helemaal af op mijn bureau.
De Samsung LU32J590UQU 4K monitor was binnen mum van tijd in elkaar gezet en aangesloten.
Aan het monitor heb ik eigenlijk geen minpunten kunnen ontdekken. Enige punt van kritiek op het moment is mijn 3D-kaart die een klein beetje moeite heeft om deze resolutie bij te benen.
Om de hierboven genoemde redenen zou ik dit product zeer zeker aanraden!

Pluspunten

• Strak design
  • Gamemodus
  • Eenvoudig multitasken