Melitta Caffeo Barista T - Reviews

Type
espresso machine

SimonLeBon 02-04-2016 Product paar dagen in bezit

Prima Volautomaat

Ik ben van de Jura (Impressa S70) afgestapt, ik was het handmatig opschuimen en vooral schoonmaken helemaal zat.

Nu is het alleen knopje (tiptoets) drukken. Met lang houdbare volle melk haal ik de beste schuimresultaten en de latte macchiato is prima. Niet superieur, maar zeer goed. Uitstekend voor een volautomaat.

Het is wel even zoeken welke melk het best bij de machine past. Opschuimen met de hand/cappucinator geeft je uiteraard een beter resultaat met vrijwel elk type melk. In volautomaten kan er eigenlijk niet lang genoeg gestoomd worden, dus is de juiste melkkeuze erg belangrijk. Melk is goedkoop, dus zoeken kost niet de hoofdprijs (als bij koffie).

De espresso uit de automaat is uitstekend, zelfs iets beter dan mijn Jura, maar die heeft al heel wat jaartjes achter de rug.

Ik gebruik Caféma Imagio espresso bonen (imo stukken lekkerder dan Illy) en mijn vrouw mocca bonen van Douwe Egbert. Het was even fine-tunen naar de juiste maling/hoeveelheid e.d., maar standaard was de machine al behoorlijk goed ingesteld.

Voordeel van Jura t.o.v. Melitta: groter bonenreservoir, springt iets zuiniger met water om, echte knoppen ipv tiptoetsen (vind ik veel prettiger bedienen dan tiptoets), krasbestendiger (mat ipv glanzend), onverwoestbaar (Melitta geeft toch een wat meer goedkoop plastic-gevoel). Mijn Jura heeft al eens een flinke val meegemaakt en alleen een puntje van de bovenklep was afgebroken, verder niets aan de hand.

Nadeel Jura (t.o.v. Melitta): als er net niet genoeg water inzit stopt de bereiding halverwege (domme softwarefout), duur onderhoud, zetgroep is niet makkelijk te reinigen.

Voordeel van de Melitta is toch wel de makkelijke melkbereidingen en het bonenreservoir met twee bonen. Zo hebben zowel ik als mijn vrouw onze eigen koffie specialiteiten. Ook is het fijn dat je erg flexibel bent tijdens de bereiding, zo kun je wat meer/minder melkschuim/koffie en sterkte on the fly regelen.

Ook het schoonmaken, ontkalen etc. gaat heel makkelijk bij de Barista en je ziet dat over alles goed is nagedacht.

Enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is dat de deksel van het melkreservoir lastig te openen is. Ik heb bewust voor het doorzichtige reservoir gekozen zodat ik kan zien hoeveel melk er in het reservoir zit.

Ik ben net zo blij met de Melitta als dat ik met de Jura was, toen ik de Jura kocht dacht ik eerst "Wat een uitgave voor een koffiezetmachine", maar dat is achteraf zijn geld meer dan waard geweest. Ik heb de Barista TS F76/0-100 nieuw in een winkel voor minder dan € 900,- op de kop weten te tikken, dus voel me toch al spekkoper.

Bediening van de Melitta was initieel wat verwarrend, maar als eenmaal het kwartje is gevallen is, gaat het heel intuïtief. De Melitta reinigt wel meer (na elk melkbereiding krijg je automatisch de keuze de Easy Cleaning te starten), maar dat is op zich wel goed.

Alleen nog even afwachten hoe degelijk de Melitta zal zijn.

Ik hoop er een jaar of 4-5 mee te doen, en dan zie ik wel weer welke automaat ik dan kies, tot nog toe (paar maanden in bezit) valt de Melitta zeker niet tegen.

Voor kopers is misschien de T wat interessanter, want die is een stuk goedkoper en de enig verschillen zijn het ontbreken van verlichting van het kopje,

Kimme 16-09-2015 Product kwartaal in bezit

Korte samenvatting:

Positief:
- Mooi Design
- Dubbel vak voor verschillende koffiebonen
- Grote watertank, maar snel leeg door het vele spoelen
- Degelijke espresso

Negatief:
- Waardeloos melkopschuimsysteem
- "Touch"-toetsen reageren zeer slecht en inaccuraat
- Het spoelen gaat niet alleen via de uitloop maar ook rechtstreeks in het opvangbakje waardoor dit soms meermaals per dag dient geledigd te worden.
- Vrij lawaaierig.
- Aluminium onder de uitloop is reeds na 20 kopjes bekrast.
- Slecht bereikbare en trage service na-verkoop. Telefonisch meer niet dan wel bereikbaar en een mail beantwoorden duurt gemiddeld 2 tot 3 dagen.

Kortom:
Drink je enkel espresso en wil je meerdere bonen tegelijk in je machine is dit toestel je enige optie. Maar voor enkel espresso zijn er betere, en vooral goedkopere alternatieven!
Wanneer je een liefhebber bent van melkbereidingen, geef dan beter een paar 100eur meer uit voor een Jura (bvb F9). Het melkschuim en hierdoor ook de algemene smaak is van een geheel ander niveau!

Volledige verhaal:

Na het lezen van vele reviews heb ik een tweetal maanden geleden beslist om een Caffeo Barista T aan te schaffen.
Algemeen waren de reviews goed op enkele kleine minpuntjes en de vele functies en vooral de 2 bonenvakken spraken me enorm aan!

Reeds bij de levering begon het echter al mis te lopen. PostNL was mijn pakketje kwijtgeraakt.
Uiteindelijk ontving ik mijn Barista T dan een dagje later.

Het eerste kopje cappuccino dat ik maakte was best ok maar echt veel melkschuim was er niet. Het kon natuurlijk zijn omdat het een nieuw toestel was dat er enkele kopjes nodig waren om dit volledig in orde te hebben.

Spijtig genoeg niet. Hoe meer kopjes ik maakte, hoe slechter en minder het melkschuim werd tot op het moment dat bij een cappuccino met 80ml "melkschuim" er maar een schuimlaag kwam van een kleine 4mm bovenop de crema van 4mm. Ook een latte met 200ml melk gaf maar een klein schuimlaagje van ongeveer een cm. Dit is niet alleen spijtig voor het oog maar hierdoor komt er ook te veel melk bij je koffie waardoor die smaak ook helemaal teniet wordt gedaan.

Dit vond ik uiteraard niet kunnen en ik nam contact op met Melitta. Een 2-tal weken later kwam er een technieker langs die zeer vriendelijk was maar het probleem niet kon oplossen. Hij vond de melkopbrengst ook niet abnormaal. Een logische vraag was natuurlijk of ik wel de juiste melk gebruikte maar ik had reeds geprobeerd met half-volle, volle, en opschuim-melk. Steeds met hetzelfde resultaat. Voordien had ik reeds een francis-francis espresso gehad en hiermee kon ik perfect manueel een mooie schuimlaag creëren met het stoompijpje, ongeacht de melk dus hieraan zou het niet mogen liggen. De technieker meldde me ook dat wanneer ik een goeie schuimlaag wenste ik een aparte cappuccinatore zou moeten aanschaffen om het gewenste resultaat te bekomen aangezien een volautomaat dit nooit zou kunnen waarmaken. Toen ik hem naar een ander merk als Jura vroeg meldde hij me dat het binnenwerk van een Melitta nagenoeg identiek is dus dat deze geen beter resultaat zou geven.

Weer 2 weken later had ik nog steeds geen reactie ivm een oplossing. Hierdoor contacteerde ik Melitta opnieuw. Blijkbaar was de technieker met verlof geweest en zou het probleem kortelings worden bekeken. Enkele dagen later werd me gemeld dat ik een nieuw toestel zou opgestuurd krijgen maar de persoon die hierover diende te beslissen was ook weer 2 weken op verlof waardoor het wachten maar bleef duren.

Na een maand kreeg ik uiteindelijk mijn nieuw toestel geleverd. Vol goede verwachting heb ik opnieuw een cappuccino proberen maken. Alweer met hetzelfde, miezerige resultaat.

Gelukkig had ik via Bobshop.be een zeer goede service waardoor mijn aankoop zal worden terug betaald.

Inmiddels ben ik een Jura F9 gaan halen. Deze kost wel een paar 100eur meer maar hij is veel stiller, geeft een prachtige schuimlaag en is veel handiger in onderhoud.

klusenco 22-05-2014 Product maand in bezit

prima apparaat zet lekkere koffie en cappuccino latte eenvoudig in gebruik nu ongeveer 5 weken in gebruik, nog geen negatieve dingen tegen gekomen
hij doet wat hij moet doen goede koffie zetten.

Henzen 19-05-2014 Product paar weken in bezit

Boven verwachting goed. Naast mooie vormgeving veel keuze mogelijkheden. Koffie zeer smaakvol en een genot om naar te kijken in de mooie koffie mokken.

CarolinaC 15-05-2014 Product kwartaal in bezit

4,8
Ik ben helaas niet zo tevreden. Van een apparaat waar ik 1100 euro voor betaald heb, had ik echt meer verwacht. De schuimlaag op de cappuccino en latte macchiato is ongeveer 1 cm dik. Er is een optie om meer schuim toe te voegen, maar dan krijg je meer melk. De schuimlaag wordt niet dikker. In het filmpje op internet wordt een echt dikke schuimlaag voorgespiegeld met een dikke kop op het glas.

Daarnaast vind ik de cappuccino en latte niet heet genoeg. Bij een klein kopje (standaard hoeveelheid) koelt deze te snel af. De melk wordt onvoldoende verhit. Mijn zoon vindt de thee niet heet genoeg.

Het apparaat maakt veel lawaai.

Voor extra garantie moet je een bericht achterlaten op kieskeurig. Omdat ik een bedrijf niet negatief wil neer zetten, heb ik Melitta de kans gegeven om mijn klacht serieus te nemen. Ik heb doorgegeven aan Melitta dat ik niet zo tevreden ben. De dame die ik sprak gaf aan dat de schuim laag wel dikker moet zijn, maar het filmpje op internet was inderdaad wel overtrokken. Een schuimlaag van 1 cm was wel iets te weinig. De dame van Melitta zou mij binnen een week terugbellen. Zij zou contact opnemen met België hierover. Tot op heden ( ik wacht al een maand) heb ik geen enkele reactie gehad.

Er is ook veel onderhoud aan het apparaat, met dure artikelen. De melk eenheid krijg ik zelf niet uitelkaar. Dit moet mijn zoon demonteren.

Ik zou dit apparaat echt niet aanraden. Ik heb koffie uit een ander apparaat nadien geproefd en die cappuccino was echt beter. Helaas zit ik aan het apparaat vast.

margrietjee147 25-04-2014 Product paar dagen in bezit

Gisteren gekocht en binnen 10 minuten mijn eerste capuccino gedronken, zo simpel kan het zijn, kost misschien wat meer, maar vind het super!

koote207 25-04-2014 Product paar weken in bezit

Heerlijke koffie, vooral de latte macchiato is een verademing vergeleken met onze vorige!
Koffie is goed warm en heerlijk van smaak, uiteraard ook ideaal voor cup a soep en thee!

Anoniem 22-04-2014 Product paar dagen in bezit

De ideale machine voor de professionele kop koffie, cappuccino of Latte Macchiato bij je thuis! Ideaal voor de echte koffieliefhebber. In aanschaf kost het wel wat meer maar dan heb je wel wat. Het gebruik is bovendien vele male voordeliger dan een machine met cups of pads.

Anoniem 22-04-2014 Product paar dagen in bezit

We wilden graag de overstap maken naar een automaat met koffiebonen en verse melk voor een cappuccino. Deze machine kan naast een Cappuccino met schuimende melkkraag ook heerlijke Latte Macchiato's maken. Hij is gebruiksvriendelijk met het zetten van je kop koffie maar ook in reiniging. We zijn erg tevreden!

jkeijzers 21-04-2014 Product paar dagen in bezit

We moeten het apparaat nog goed leren kennen, omdat we deze slechts een paar dagen in ons bezit is. Het is een apparaat met vele mogelijkheden.
de koffie smaakt in ieder geval heerlijk

biers42 17-04-2014 Product paar weken in bezit

LANG NAAR UITGEKEKEN. ERG TEVREDEN MET ALLE MOGELIJKHEDEN.
GENIETEN ER DAGELIJKS VAN.
VISSITE KOMT EXTRA OMDAT ONZE KOFFIE ZO LEKKER IS.

manuela155 10-04-2014 Product paar weken in bezit

lang naar uit gekeken een uitstekend apparaat
voldoet aan de verwachting,makkelijk in gebruik.
beschrijving makelijk te volgen
twee soorten koffie bonen te gebruiken ideaal voor div sterke
en smaak verscheel..
div soorten koffie makelijk te berijden

rimoko 09-04-2014 Product paar weken in bezit

Dit is een mooi en makkelijk apparaat, je kunt alle recepten en verhoudingen naar eigen smaak instellen en dat is een groot voordeel ten opzichte van veel andere apparaten. Ook zijn alle onderdelen gemakkelijk te demonteren en schoon te maken. Ik werkte altijd met een Rancilio Sylvia espresso apparaat met een handmatige bonenmaler. De smaak daarvan vondt ik wel beter, maar ik ben dan ook nog op zoek naar de ideale instelling van deze Melitta die ik nu een paar weken in bezit heb. Al met al ben ik heel tevreden met dit apparaat. Hij is prachtig vormgegeven en gemakkelijk in de bediening.
Over de duurzaamheid kan ik nog weinig melden gezien mijn korte ervaringen. Het apparaat ziet er deugdelijk uit ondanks dat de meeste onderdelen van plastic zijn, maar dat is meestal zo. Ik kan dit apparaat aanraden als je een makkelijk programmeerbaar en mooie koffiemachine wilt hebben.

paulwagtmans 04-04-2014 Product paar dagen in bezit

6,6
prima apparaat!eenvoudig te bedienen, goede smaak, veel mogelijkheden.Mooi vormgegeven. Goede gebruiksaanwijzing.Mogelijkheid voor twee soorten bonen

Consumenten Joop 10-03-2014 Product paar dagen in bezit

Gekocht bij de Mediamarkt Rotterdam Centrum waar ik uitstekend ben geholpen door Peter VERKOPER met hoofdletters van de koffieafdeling wat een vakman.

Prima espresso, café crème, cappuccino en macchiato met voldoende crema en stevig melkschuim (we gebruiken koffie en halfvolle houdbare melk van Lidl). Koffie is goed van temperatuur maar zou van mijn iets heter mogen zijn.

Bijzonder fraaie machine, plezierig in gebruik en uitstekend kopje koffie.Een flinke investering, maar absoluut de moeite waard!

Ik kan hem iedereen aanbevelen een ware verademing na jaren Senseo ik weet nu weer hoe koffie hoort te smaken.

Duurzaamheid en reparatie gevoeligheid kan ik nog niet over oordelen maar over ongeveer 3 maanden ben ik van plan een aanvulling op deze review te maken.
Mocht er onverhoopt eerder wat valt te vermelden dan zal ik dat zeer zeker doen.