Melitta Caffeo Barista T zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Melitta Caffeo Barista T zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

Willem 13-04-2018

Melitta Cafeo Barista t

Binnen een jaar na het vervallen van de garantie storingen (2 jaar of 15.000 kopjes).
Storing houdt in: dat de machine aangeeft dat er geen water in het reservoir aanwezig is.
Maar het reservoir is vol. Zolang de melding in de display is reageert de machine op niets behalve aan/uit.
De machine moet ook heel vaak worden schoongemaakt. Alleen met Melitta producten anders vervalt de garantie waarschijnlijk. Ook is het apparaat erg luidruchtig.
Software is niet geheel logisch. Bv. je drukt op cappuccino het apparaat geeft koffie maar geen melk omdat het water dan op is. Ben je dan ook nog eens te laat met water bijvullen en op vervolg bereiding drukken, heb je gewoon geen melk in de cappuccino of hand matig geschuimde melk toevoegen.
Dranken zijn prima van smaak, maar dat ligt vooral aan de gebruikte koffiebonen.
Als ik al mijn ervaringen vooraf in review had gelezen, had ik de Cafeo Barista echt nooit gekocht.
Voor een bedrag van tegen de €900 verwacht je wel wat meer duurzaamheid en wat slimmere software. €300 per jaar aan afschrijving is naar mijn mening veel te veel, bij misdadig.

Pluspunten

• Veel keuzes

Minpunten

• Schoonmaken
  • Storingen

Officiele reactie van Melitta 16-04-2018

Beste Willem, bedankt voor uw review, Het spijt ons om te lezen dat het toestel niet aan uw verwachtingen voldoet. Uiteraard kan uw toestel, ondanks dat de fabrieksgarantie verlopen is, worden nagekeken en waar nodig gerepareerd. Als u contact opneemt met onze hotline op 0183-642642 verwijzen wij u graag door naar de firma die hiervoor kan zorgdragen. De kosten van de reparatie komen helaas wel voor uw rekening gezien het feit dat de fabrieksgarantie verlopen is. Voor wat betreft uw overige opmerkingen: Het schoonmaken van het toestel (het doorlopen van het geïntegreerde reinigingsprogramma) dient steeds na 200 koffiebereidingen plaats te vinden. Uw klacht over de luidruchtigheid en software herkennen wij niet, maar wij zullen onze kwaliteitsafdeling hierover wel informeren. Vriendelijke groet, het team van Melitta

Marc 10-09-2017

Military Barista T: Mooi apparaat, prima koffie

Ongeveer 10 maanden geleden zijn we over gegaan van filter koffie naar deze mooie Barista. Mijn keuze was op deze machine gevallen om de volgende redenen:
1. Mooi uiterlijk, past goed in ons interieur.
2. Heel veel instelmogelijkheden: (meer/minder koffie,water,melk,temperatuur en alles programmeerbaar
3. Twee soorten bonen selectie plus gebruik van poeder koffie mogelijk
4. Positieve tests
Vanaf het allereerste begin genieten we van de koffie die dit apparaat produceert. In het begin hadden we wel een probleem: het apparaat stopte tijdens het koffiezetten zonder opgaaf van redenen (normaal wordt alles wat er gedaan moet worden duidelijk op het display weergegeven). Na een telefoontje kwamen ze het apparaat ophalen en we kregen een (simpeler) apparaat te leen. Na ongeveer 1,5 week werd ons apparaat weer terug gebracht: een klepje lekte.
Nog steeds genieten we elke ochtend van de heerlijke smaak van versgemalen koffie. We vinden het heel comfortabel dat we bonen kunnen kiezen en we vinden de bonen bij Lidl (100 % arabica, extra dark roast) en de décafé van Albert Hein prima.

PS: Ik zou niet 200-300 Euo extra uitgeven voor de duurdere versie de Barista ST met melkbeker en programmeerbare bonenkeuze, maar wij gebruiken geen melk in de koffie.

Pluspunten

• Mooi
  • Lekkere koffie, aan te passen op ieders voorkeur
  • Goede service
  • Gemakkelijk te onderhouden

Minpunten

• Wat luidruchtig
  • Tegen knoeien: lekbakje voorzichtig hanteren

SimonLeBon 02-04-2016

Prima Volautomaat

Ik ben van de Jura (Impressa S70) afgestapt, ik was het handmatig opschuimen en vooral schoonmaken helemaal zat.

Nu is het alleen knopje (tiptoets) drukken. Met lang houdbare volle melk haal ik de beste schuimresultaten en de latte macchiato is prima. Niet superieur, maar zeer goed. Uitstekend voor een volautomaat.

Het is wel even zoeken welke melk het best bij de machine past. Opschuimen met de hand/cappucinator geeft je uiteraard een beter resultaat met vrijwel elk type melk. In volautomaten kan er eigenlijk niet lang genoeg gestoomd worden, dus is de juiste melkkeuze erg belangrijk. Melk is goedkoop, dus zoeken kost niet de hoofdprijs (als bij koffie).

De espresso uit de automaat is uitstekend, zelfs iets beter dan mijn Jura, maar die heeft al heel wat jaartjes achter de rug.

Ik gebruik Caféma Imagio espresso bonen (imo stukken lekkerder dan Illy) en mijn vrouw mocca bonen van Douwe Egbert. Het was even fine-tunen naar de juiste maling/hoeveelheid e.d., maar standaard was de machine al behoorlijk goed ingesteld.

Voordeel van Jura t.o.v. Melitta: groter bonenreservoir, springt iets zuiniger met water om, echte knoppen ipv tiptoetsen (vind ik veel prettiger bedienen dan tiptoets), krasbestendiger (mat ipv glanzend), onverwoestbaar (Melitta geeft toch een wat meer goedkoop plastic-gevoel). Mijn Jura heeft al eens een flinke val meegemaakt en alleen een puntje van de bovenklep was afgebroken, verder niets aan de hand.

Nadeel Jura (t.o.v. Melitta): als er net niet genoeg water inzit stopt de bereiding halverwege (domme softwarefout), duur onderhoud, zetgroep is niet makkelijk te reinigen.

Voordeel van de Melitta is toch wel de makkelijke melkbereidingen en het bonenreservoir met twee bonen. Zo hebben zowel ik als mijn vrouw onze eigen koffie specialiteiten. Ook is het fijn dat je erg flexibel bent tijdens de bereiding, zo kun je wat meer/minder melkschuim/koffie en sterkte on the fly regelen.

Ook het schoonmaken, ontkalen etc. gaat heel makkelijk bij de Barista en je ziet dat over alles goed is nagedacht.

Enige minpuntje dat ik heb kunnen ontdekken is dat de deksel van het melkreservoir lastig te openen is. Ik heb bewust voor het doorzichtige reservoir gekozen zodat ik kan zien hoeveel melk er in het reservoir zit.

Ik ben net zo blij met de Melitta als dat ik met de Jura was, toen ik de Jura kocht dacht ik eerst "Wat een uitgave voor een koffiezetmachine", maar dat is achteraf zijn geld meer dan waard geweest. Ik heb de Barista TS F76/0-100 nieuw in een winkel voor minder dan € 900,- op de kop weten te tikken, dus voel me toch al spekkoper.

Bediening van de Melitta was initieel wat verwarrend, maar als eenmaal het kwartje is gevallen is, gaat het heel intuïtief. De Melitta reinigt wel meer (na elk melkbereiding krijg je automatisch de keuze de Easy Cleaning te starten), maar dat is op zich wel goed.

Alleen nog even afwachten hoe degelijk de Melitta zal zijn.

Ik hoop er een jaar of 4-5 mee te doen, en dan zie ik wel weer welke automaat ik dan kies, tot nog toe (paar maanden in bezit) valt de Melitta zeker niet tegen.

Voor kopers is misschien de T wat interessanter, want die is een stuk goedkoper en de enig verschillen zijn het ontbreken van verlichting van het kopje,

Kimme 16-09-2015

Korte samenvatting:

Positief:
- Mooi Design
- Dubbel vak voor verschillende koffiebonen
- Grote watertank, maar snel leeg door het vele spoelen
- Degelijke espresso

Negatief:
- Waardeloos melkopschuimsysteem
- "Touch"-toetsen reageren zeer slecht en inaccuraat
- Het spoelen gaat niet alleen via de uitloop maar ook rechtstreeks in het opvangbakje waardoor dit soms meermaals per dag dient geledigd te worden.
- Vrij lawaaierig.
- Aluminium onder de uitloop is reeds na 20 kopjes bekrast.
- Slecht bereikbare en trage service na-verkoop. Telefonisch meer niet dan wel bereikbaar en een mail beantwoorden duurt gemiddeld 2 tot 3 dagen.

Kortom:
Drink je enkel espresso en wil je meerdere bonen tegelijk in je machine is dit toestel je enige optie. Maar voor enkel espresso zijn er betere, en vooral goedkopere alternatieven!
Wanneer je een liefhebber bent van melkbereidingen, geef dan beter een paar 100eur meer uit voor een Jura (bvb F9). Het melkschuim en hierdoor ook de algemene smaak is van een geheel ander niveau!

Volledige verhaal:

Na het lezen van vele reviews heb ik een tweetal maanden geleden beslist om een Caffeo Barista T aan te schaffen.
Algemeen waren de reviews goed op enkele kleine minpuntjes en de vele functies en vooral de 2 bonenvakken spraken me enorm aan!

Reeds bij de levering begon het echter al mis te lopen. PostNL was mijn pakketje kwijtgeraakt.
Uiteindelijk ontving ik mijn Barista T dan een dagje later.

Het eerste kopje cappuccino dat ik maakte was best ok maar echt veel melkschuim was er niet. Het kon natuurlijk zijn omdat het een nieuw toestel was dat er enkele kopjes nodig waren om dit volledig in orde te hebben.

Spijtig genoeg niet. Hoe meer kopjes ik maakte, hoe slechter en minder het melkschuim werd tot op het moment dat bij een cappuccino met 80ml "melkschuim" er maar een schuimlaag kwam van een kleine 4mm bovenop de crema van 4mm. Ook een latte met 200ml melk gaf maar een klein schuimlaagje van ongeveer een cm. Dit is niet alleen spijtig voor het oog maar hierdoor komt er ook te veel melk bij je koffie waardoor die smaak ook helemaal teniet wordt gedaan.

Dit vond ik uiteraard niet kunnen en ik nam contact op met Melitta. Een 2-tal weken later kwam er een technieker langs die zeer vriendelijk was maar het probleem niet kon oplossen. Hij vond de melkopbrengst ook niet abnormaal. Een logische vraag was natuurlijk of ik wel de juiste melk gebruikte maar ik had reeds geprobeerd met half-volle, volle, en opschuim-melk. Steeds met hetzelfde resultaat. Voordien had ik reeds een francis-francis espresso gehad en hiermee kon ik perfect manueel een mooie schuimlaag creëren met het stoompijpje, ongeacht de melk dus hieraan zou het niet mogen liggen. De technieker meldde me ook dat wanneer ik een goeie schuimlaag wenste ik een aparte cappuccinatore zou moeten aanschaffen om het gewenste resultaat te bekomen aangezien een volautomaat dit nooit zou kunnen waarmaken. Toen ik hem naar een ander merk als Jura vroeg meldde hij me dat het binnenwerk van een Melitta nagenoeg identiek is dus dat deze geen beter resultaat zou geven.

Weer 2 weken later had ik nog steeds geen reactie ivm een oplossing. Hierdoor contacteerde ik Melitta opnieuw. Blijkbaar was de technieker met verlof geweest en zou het probleem kortelings worden bekeken. Enkele dagen later werd me gemeld dat ik een nieuw toestel zou opgestuurd krijgen maar de persoon die hierover diende te beslissen was ook weer 2 weken op verlof waardoor het wachten maar bleef duren.

Na een maand kreeg ik uiteindelijk mijn nieuw toestel geleverd. Vol goede verwachting heb ik opnieuw een cappuccino proberen maken. Alweer met hetzelfde, miezerige resultaat.

Gelukkig had ik via Bobshop.be een zeer goede service waardoor mijn aankoop zal worden terug betaald.

Inmiddels ben ik een Jura F9 gaan halen. Deze kost wel een paar 100eur meer maar hij is veel stiller, geeft een prachtige schuimlaag en is veel handiger in onderhoud.

jkeijzers 21-04-2014

We moeten het apparaat nog goed leren kennen, omdat we deze slechts een paar dagen in ons bezit is. Het is een apparaat met vele mogelijkheden.
de koffie smaakt in ieder geval heerlijk