De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX100 V op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

Ed 01-01-2020

Kleine camera voor onderweg

Geschreven voor: Sony RX100 V

Heerlijke kliene camera met meer dan volwassen resultaten. Ik heb de camera gekocht ommaltijd bij me te kunnen hebben op o.a. fietstochten En (vlieg)reizen.

Pluspunten

• Mooie foto’s
  • Lichtgewicht
  • Makkelijk mee te nemen

Minpunten

• Beperkt zoombereik

Lammy 29-11-2019

Heel fijn toestel. De lichtsterke lens vind ik een voordeel.

Geschreven voor: Sony RX100 V

Fijn klein toestel, kan altijd mee, past in elke tas of broekzak en weegt niet zwaar, ook al voelt hij wel degelijk aan.
Maakt haarscherpe foto's. en vooral de lichtsterke lens vind ik een voordeel.
Ook prettig dat er een viewfinder opzit.

Pluspunten

• viewfinder
  • flits
  • opklapbaar scherm

Sebastiaan 05-07-2019

Geweldige compact camera voor reisbloggers

Geschreven voor: Sony RX100 V

Ik heb deze camera gekocht voor het maken van blogs en vlogs. De camera voldoet tot nu toe 100% aan de verewachtingen! Hij is compact en makkelijk mee te nemen op alle soort reizen. Hij schiet automatisch geweldige kwaliteitsfoto's en er is ook een mogelijkheid om 4k video's op te nemen. Voor reizigers en bloggers is dit dus de ideale camera, ook voor mensen die nog niet bijzonder veel van fotografie weten.

j-p-h 01-01-2019

Alleskunner van hoge kwaliteit

Geschreven voor: Sony RX100 V

Even mijn doelstelling: compacte camera die zoveel mogelijk in de buurt komt van dslr en met vergelijkbare mogelijkheden, met name bij weinig licht.
Ik heb de foto's vergeleken met een Nikon D7100 dslr binnenshuis met beperkt kunstlicht. De ruis is acceptabel tot 3200 Iso. De Sony maakt goede foto's waarbij de software zorgt voor mooi evenwicht tussen lichte en donkere partijen. De automatische witbalans is wat wit en in de sfeerinstelling iets te geel. De foto oogt beter dan de dslr. Bij inzoomen op de foto zie je wel verschil: de dslr blijft mooie pixels geven terwijl je op detail ziet dat de Sony softwarematig aan het rommelen is. Bij Iso 800 wordt dat nog duidelijker.
Wat betreft dagelijks gebruik is de rx100va handzaam en goed te bedienen (zonder leesbril lukt ook :-). In je persoonlijke voorkeursmenu kan je de functies plaatsen die je het meeste gebruikt. De camera is degelijk. Alleen het selectiewieltje vind ik wat priegelig. In het begin vaker per ongeluk verkeerde functie aangezet. Na enige gewenning gebeurd dat minder snel. De accu gaat helaas behoorlijk snel leeg.
Firmware updaten met een Mac is een drama. Ook iOs app voor draadloze afstandsbediening is troep. Draadloos synchroniseren om foto's naar je mac te uploaden werkt wel goed. Ik verwacht/hoop dat Sony snel aan de slag gaat met de software.
Ik heb nog getwijfeld over Panasonic dc-lx100m2, maar die is groter, heeft geen flits en scherm is fixed.
Al met al: ik ben zeer tevreden over de fotokwaliteit en de gebruiksmogelijkheden. De software en accuduur zijn minder. Op internet lees ik ook dat bij 4k video de camera snel oververhit raakt. Heb dit nog niet getest.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksmogelijkheden
  • Veel kwaliteit in klein formaat gepropt

Minpunten

• Accuduur
  • Software van Sony
  • Oververhitting bij 4k video ?
  • Best wel duur, zeker met extra accu erbij

vanSon 28-12-2018

uitstekende beeldkwaliteit, uitklapbaar scherm,

Geschreven voor: Sony RX100 V

Ik heb deze compactcamera gekocht voor zijn goede beeldkwaliteit in combinatie met het kleine handige formaat. Ik wil het gebruiken naast mijn (zware) Sony spiegelreflex, maar tevens een goede foto kwaliteit behouden. De camera is nu een paar weken in mijn bezit en de resultaten zijn boven verwachten. Met weinig licht is de ruisverhouding optimaal. De scherpstelling gaat supersnel. De combinatie elektronische zoeker en het monitorscherm is handig bij verschillende omstandigheden. De speciale scenestanden zijn erg fijne in gebruik, ook deze met uitzonderlijke groede resultaten. De handmatige instellingen werken perfect en het keuzemenu is voor mij makkelijk te bedienen, aangezien de structuur ongeveer hetzelfde is als bij mijn spiegelreflex. Qua kwaliteit benaderd deze camera zelfs mijn huidige spiegelreflex! Het is wel even wennen om met zo'n kleine camera te werken. Een absolute aanrader voor wie een topkwaliteit compactcamera wil kopen!

Pluspunten

• klein formaat
  • superieure topkwaliteit
  • uitklapbaar scherm
  • uitstekende ruisverhouding

Minpunten

• nog niet gevonden

Rob 03-12-2018

klein met grote prestaties

Geschreven voor: Sony RX100 V

Na enkele jaren met een hybride sony rx10 een kleine kamera met grote prestaties erbij gezocht. De kamera voelt solide en is klein genoeg makkelijk mee te nemen op reis. De eerste foto's zien ere goed uit. Filmen op 4k moet ik nog testen maar voorlopig ben ik blij met de aankoop. De uitklapbare zoeker is een super optie zodat je niet verplicht ben via het scherm te kijken.

Pluspunten

• afmeting
  • lichtgevoeligheid
  • foto en film functie
  • koppeling met smartphone

Minpunten

• nog niet gevonden

Gerard 29-11-2018

Veel mogelijkheden in handzaam formaat

Geschreven voor: Sony RX100 V

Kleine, handzame camera (wel wat zwaarder dan mijn vorige Sony) die veel mogelijkheden biedt (o.a. RAW-beelden, super slow motion, 4K film). Naast het beeldscherm is er ook een afzonderlijke zoeker (met correctiemogelijkheid voor brildragers), zodat de camera ook in de volle zon goed bruikbaar is.

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • afzonderlijke zoeker
  • uitgebreide (online) handleiding
  • handzaam

Minpunten

• aan de zware kant
  • prijs

Wendy193 11-09-2018

Goede camera: klein maar fijn!

Geschreven voor: Sony RX100 V

Wat een fijne camera is dit! Kan bijna hetzelfde als een spiegelreflex, maar is een stuk handzamer. Ik heb deze Sony camera nu enkele weken in gebruik en ben er enorm over te spreken. De verwachtingen waren hoog voordat ik hem in huis had, zeker gelet op de prijs voor een compacte camera, maar deze zijn waargemaakt. De camera was in mum van tijd geïnstalleerd, de accu laadt redelijk snel en de knopjes op het toestel spreken voor zich (als je al enigszins bekend bent met camera’s).

Ik fotografeer graag in de natuur en dan is het soms een hele kunst om een bewegend diertje haarscherp op de foto te krijgen.. maar niet met deze camera. Hij focust ontzettend snel en ook de vliegende objecten worden scherp vastgelegd. De foto's hebben mooie, heldere kleuren. De Zeiss lens is erg fijn: goede kwaliteit en prima zoomfunctie. Hij had iets meer dan 70mm aan bereik mogen hebben, maar omdat ik vooral van dichtbij fotografeer en ook de landschapsfoto’s scherp zijn, is het voor mij persoonlijk niet echt een minpunt.

De camera is erg compact en licht in gewicht, dus handig om mee te nemen. Fijn voor een dagje uit of om mee de natuur in te nemen. Ik vind het wel jammer dat voor deze prijs enkel een handkoord wordt meegeleverd, ik gebruik altijd een koord voor om de nek en dat moet los gekocht worden bij dit merk.

De camera biedt waanzinnig veel mogelijkheden, je kunt enorm veel verschillende instellingen aanpassen naar wens. Ruime keuze aan modussen, instellen diafragma/sluitertijd, je kunt in RAW schieten wat ik heel fijn vind etc. Het is even uitpluizen wat het beste resultaat geeft, maar dat doe ik gelukkig graag. Voor een beginner is de automatische stand al een goede optie, hier maak je ook prima foto’s mee. Door de hoeveelheid aan instellingen zal dit toestel ook voor de meer ervaren fotograaf geschikt zijn. Ik ben slechts hobbyfotograaf maar doe dit al wel een tijdje met veel plezier en ik ben helemaal tevreden met deze camera.

Ook voor de vloggers zal het een aanwinst zijn, gelet op de kwaliteit van de video’s in combinatie met de compactheid van het apparaat.

Tot slot vind ik ook het design erg mooi: strak, modern en met een stevige behuizing. De accu gaat behoorlijk lang mee, een stuk langer zelfs dan mijn andere compacte camera van een eveneens bekend merk.

Conclusie: een gebruiksvriendelijke, compacte camera die geweldig presteert. De lens is van goede kwaliteit, de autofocus is snel en de foto’s zijn scherp en helder. Absoluut een aanrader als je op zoek bent naar een kwalitatief goede camera met veel opties en die handig is om mee op pad te nemen.

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Goede beeldkwaliteit: scherp en mooie kleuren
  • Veel mogelijkheden (qua instellingen)
  • Compact en niet zwaar
  • Kwalitatief goede lens

Minpunten

• Bereik van 70mm is niet heel groot
  • Geen koord voor om de nek bijgeleverd

Brucefan 1972 11-09-2018

Grote prestaties voor zo een kleine camera!

Geschreven voor: Sony RX100 V

Dit is een hele fijne camera met heel veel mogelijkheden. Ik heb lang niet alles kunnen proberen in een week een kleine impressie van mijn ervaringen tot nu toe dus. Ik fotografeer vooral veel bij concerten, een spiegelreflex mag vaak niet mee naar binnen, compact camera’s vaak wel. Een aantal zaken waaraan een compact camera moet voldoen zijn hoge iso gevoeligheid, klein formaat (broekzak formaat), de camera moet robuust zijn en ik wil voldoende mogelijkheden hebben om hem zelf in te stellen. Aan al deze voorwaarden wordt voldaan zelfs meer dan dat (max iso 25600!, scherpstellen in 0.05 seconden...). Naast handmatige instellingen zijn er veel voorgeprogrammeerde instellingen voor bijvoorbeeld landschappen portretten, nachtmodus etc. Een hele handige feature vind ik de instelring bij de lens. Afhankelijk van de modus waarin de camera staat kun je er iso waarde, sluitertijd, diafragma ets mee instellen. Erg handig als je daar snel controle over wilt hebben. De camera is met wifi te verbinden en kan dus ook eenvoudig met een smartphone bediend worden. Een andere handige eigenschap vind ik het fotograferen in RAW dit geeft je met nabewerking wat meer mogelijkheden een mogelijkheid die je niet vaak ziet bij compact camera's. In deze week heb ik ook wat minpuntje opgemerkt, het optische bereik van 24-70mm is wat beperkt. De bedieningsknoppen op de camera zijn vrij klein wat met dikkere vingers niet heel handig is. Menu’s etcetera zijn wel weer intuïtief en vergelijkbaar met de menu’s die je in spiegelreflexcamera’s tegenkomt
De videofunctie is met 4K kwaliteit gewoon goed al vind ikzelf het geluid van de microfoon minder goed (windruis!). Ik ben erg verrast door de kwaliteit van deze camera. In prestaties doet deze camera niet onder voor SLR camera’s uit het goedkopere segment.

Pluspunten

• robuust
  • lichtgevoelig
  • snel in scherpstellen

Minpunten

• geen touchscreen
  • kleine knopjes

Menno 09-09-2018

Goed degelijk fototoestel

Geschreven voor: Sony RX100 V

Na al diverse camera's geprobeerd te hebben, nu deze compact camera. Bij het uitpakken bleek dat het een relatief zwaar toestel is, maar ziet er wel goed en degelijk uit. Er zitten zeer veel functies op en ook sluitertijd en diafragma zijn aan te passen. JPEG kwaliteit en beeldformaat zijn tevens aan te passen. De zoom vind ik echter wat tegen vallen. Achteraf kun je wel inzoomen op een zeer scherpe foto! Het scherm is qua stand helemaal aan te passen en dat is voor het maken van foto's op ongemakkelijke plaatsen best handig. Kwaliteit van de foto's is zeer goed. Het toestel staat snel aan en stelt zeer snel scherp, waardoor de foto's ook snel genomen kunnen worden. Fijn voor als er dingen gefotografeerd moeten worden die bewegen of snel voorbij gaan. De knopjes zijn wat aan de kleine kant voor bediening met grote vingers, maar alles bij elkaar, vind ik het een top toestel!

Pluspunten

• Handzaam
  • Veel instellingsmogelijkheden
  • Scherm kantelbaar
  • Scherpe foto's
  • Snel

Minpunten

• Zoom
  • Relatief zwaar