Sony RX100 V zwart - Reviews

Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
Optische zoom
2,9 x optische zoom

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 5 reviews die zijn achtergelaten voor de Sony RX100 V zwart op Kieskeurig.nl.

Wendy193 11-09-2018

Goede camera: klein maar fijn!

Geschreven voor: Sony RX100 V zwart

Wat een fijne camera is dit! Kan bijna hetzelfde als een spiegelreflex, maar is een stuk handzamer. Ik heb deze Sony camera nu enkele weken in gebruik en ben er enorm over te spreken. De verwachtingen waren hoog voordat ik hem in huis had, zeker gelet op de prijs voor een compacte camera, maar deze zijn waargemaakt. De camera was in mum van tijd geïnstalleerd, de accu laadt redelijk snel en de knopjes op het toestel spreken voor zich (als je al enigszins bekend bent met camera’s).

Ik fotografeer graag in de natuur en dan is het soms een hele kunst om een bewegend diertje haarscherp op de foto te krijgen.. maar niet met deze camera. Hij focust ontzettend snel en ook de vliegende objecten worden scherp vastgelegd. De foto's hebben mooie, heldere kleuren. De Zeiss lens is erg fijn: goede kwaliteit en prima zoomfunctie. Hij had iets meer dan 70mm aan bereik mogen hebben, maar omdat ik vooral van dichtbij fotografeer en ook de landschapsfoto’s scherp zijn, is het voor mij persoonlijk niet echt een minpunt.

De camera is erg compact en licht in gewicht, dus handig om mee te nemen. Fijn voor een dagje uit of om mee de natuur in te nemen. Ik vind het wel jammer dat voor deze prijs enkel een handkoord wordt meegeleverd, ik gebruik altijd een koord voor om de nek en dat moet los gekocht worden bij dit merk.

De camera biedt waanzinnig veel mogelijkheden, je kunt enorm veel verschillende instellingen aanpassen naar wens. Ruime keuze aan modussen, instellen diafragma/sluitertijd, je kunt in RAW schieten wat ik heel fijn vind etc. Het is even uitpluizen wat het beste resultaat geeft, maar dat doe ik gelukkig graag. Voor een beginner is de automatische stand al een goede optie, hier maak je ook prima foto’s mee. Door de hoeveelheid aan instellingen zal dit toestel ook voor de meer ervaren fotograaf geschikt zijn. Ik ben slechts hobbyfotograaf maar doe dit al wel een tijdje met veel plezier en ik ben helemaal tevreden met deze camera.

Ook voor de vloggers zal het een aanwinst zijn, gelet op de kwaliteit van de video’s in combinatie met de compactheid van het apparaat.

Tot slot vind ik ook het design erg mooi: strak, modern en met een stevige behuizing. De accu gaat behoorlijk lang mee, een stuk langer zelfs dan mijn andere compacte camera van een eveneens bekend merk.

Conclusie: een gebruiksvriendelijke, compacte camera die geweldig presteert. De lens is van goede kwaliteit, de autofocus is snel en de foto’s zijn scherp en helder. Absoluut een aanrader als je op zoek bent naar een kwalitatief goede camera met veel opties en die handig is om mee op pad te nemen.

Pluspunten

• Snelle autofocus
  • Goede beeldkwaliteit: scherp en mooie kleuren
  • Veel mogelijkheden (qua instellingen)
  • Compact en niet zwaar
  • Kwalitatief goede lens

Minpunten

• Bereik van 70mm is niet heel groot
  • Geen koord voor om de nek bijgeleverd

Brucefan 1972 11-09-2018

Grote prestaties voor zo een kleine camera!

Geschreven voor: Sony RX100 V zwart

Dit is een hele fijne camera met heel veel mogelijkheden. Ik heb lang niet alles kunnen proberen in een week een kleine impressie van mijn ervaringen tot nu toe dus. Ik fotografeer vooral veel bij concerten, een spiegelreflex mag vaak niet mee naar binnen, compact camera’s vaak wel. Een aantal zaken waaraan een compact camera moet voldoen zijn hoge iso gevoeligheid, klein formaat (broekzak formaat), de camera moet robuust zijn en ik wil voldoende mogelijkheden hebben om hem zelf in te stellen. Aan al deze voorwaarden wordt voldaan zelfs meer dan dat (max iso 25600!, scherpstellen in 0.05 seconden...). Naast handmatige instellingen zijn er veel voorgeprogrammeerde instellingen voor bijvoorbeeld landschappen portretten, nachtmodus etc. Een hele handige feature vind ik de instelring bij de lens. Afhankelijk van de modus waarin de camera staat kun je er iso waarde, sluitertijd, diafragma ets mee instellen. Erg handig als je daar snel controle over wilt hebben. De camera is met wifi te verbinden en kan dus ook eenvoudig met een smartphone bediend worden. Een andere handige eigenschap vind ik het fotograferen in RAW dit geeft je met nabewerking wat meer mogelijkheden een mogelijkheid die je niet vaak ziet bij compact camera's. In deze week heb ik ook wat minpuntje opgemerkt, het optische bereik van 24-70mm is wat beperkt. De bedieningsknoppen op de camera zijn vrij klein wat met dikkere vingers niet heel handig is. Menu’s etcetera zijn wel weer intuïtief en vergelijkbaar met de menu’s die je in spiegelreflexcamera’s tegenkomt
De videofunctie is met 4K kwaliteit gewoon goed al vind ikzelf het geluid van de microfoon minder goed (windruis!). Ik ben erg verrast door de kwaliteit van deze camera. In prestaties doet deze camera niet onder voor SLR camera’s uit het goedkopere segment.

Pluspunten

• robuust
  • lichtgevoelig
  • snel in scherpstellen

Minpunten

• geen touchscreen
  • kleine knopjes

Rob 03-12-2018

klein met grote prestaties

Geschreven voor: Sony RX100 V zwart

Na enkele jaren met een hybride sony rx10 een kleine kamera met grote prestaties erbij gezocht. De kamera voelt solide en is klein genoeg makkelijk mee te nemen op reis. De eerste foto's zien ere goed uit. Filmen op 4k moet ik nog testen maar voorlopig ben ik blij met de aankoop. De uitklapbare zoeker is een super optie zodat je niet verplicht ben via het scherm te kijken.

Pluspunten

• afmeting
  • lichtgevoeligheid
  • foto en film functie
  • koppeling met smartphone

Minpunten

• nog niet gevonden

Gerard 29-11-2018

Veel mogelijkheden in handzaam formaat

Geschreven voor: Sony RX100 V zwart

Kleine, handzame camera (wel wat zwaarder dan mijn vorige Sony) die veel mogelijkheden biedt (o.a. RAW-beelden, super slow motion, 4K film). Naast het beeldscherm is er ook een afzonderlijke zoeker (met correctiemogelijkheid voor brildragers), zodat de camera ook in de volle zon goed bruikbaar is.

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • afzonderlijke zoeker
  • uitgebreide (online) handleiding
  • handzaam

Minpunten

• aan de zware kant
  • prijs

Menno 09-09-2018

Goed degelijk fototoestel

Geschreven voor: Sony RX100 V zwart

Na al diverse camera's geprobeerd te hebben, nu deze compact camera. Bij het uitpakken bleek dat het een relatief zwaar toestel is, maar ziet er wel goed en degelijk uit. Er zitten zeer veel functies op en ook sluitertijd en diafragma zijn aan te passen. JPEG kwaliteit en beeldformaat zijn tevens aan te passen. De zoom vind ik echter wat tegen vallen. Achteraf kun je wel inzoomen op een zeer scherpe foto! Het scherm is qua stand helemaal aan te passen en dat is voor het maken van foto's op ongemakkelijke plaatsen best handig. Kwaliteit van de foto's is zeer goed. Het toestel staat snel aan en stelt zeer snel scherp, waardoor de foto's ook snel genomen kunnen worden. Fijn voor als er dingen gefotografeerd moeten worden die bewegen of snel voorbij gaan. De knopjes zijn wat aan de kleine kant voor bediening met grote vingers, maar alles bij elkaar, vind ik het een top toestel!

Pluspunten

• Handzaam
  • Veel instellingsmogelijkheden
  • Scherm kantelbaar
  • Scherpe foto's
  • Snel

Minpunten

• Zoom
  • Relatief zwaar