Panasonic Lumix DMC-TZ30 zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-TZ30 zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Roozjee 30-04-2014

Op garantie een nieuwe lens gekregen, maar deze was slecht gemonteerd waardoor er altijd zwarte hoeken in beeld komen. Ook krijg de ik de fotos niet meer scherp, ik zou niemand aanraden deze camera te kopen, jammer want de kwaliteit en de mogelijkheden was erg goed.

M.reesink 10-06-2013
Geschreven voor: Panasonic Lumix DMC-TZ30 wit

De eerste resultaten gezien van mijn nieuwe camera ( 1 week in bezit)
Werkelijk prachtig! Mooi scherp !
Plezierig groot lcd scherm, en ontzettend veel mogelijkheden.
Gps meteen aan de opname gekoppeld is erg grappig.
Klein toestel, maar goede resultaten.

Roozjee 04-06-2013

Deze camera van mijn vader gekregen maar net als zijn eigen Panasonic kreeg ik opeens een "zoom-fout" wat software-matig lijkt. Wij gaan beiden zeer zorgvuldig om met onze spullen! Mijn camera ligt nu ter reparatie, maar de camera van mijn vader kreeg na een tijd opnieuw hetzelfde probleem (ook geheel niet meer te gebruiken dan). Maar ik ben wel erg tevreden of de resultaten, maakt mooie scherpe fotos met volle kleuren! Maar ik heb geen vertrouwen meer in een Panasonic pocket camera!

Bass_BOOM 29-04-2014

Twee camera's gehad van dit type. Beide die zoomfout. Zit hem in de lens die niet meer open gaat. Erg gevoelig voor vocht? dan gaat het motortje kapot. -> Nieuwe kopen

Adorable1965 09-05-2014

Vraagje: is de zogenaamde 'zoomfout' dat je lens vast blijft staan? Dat heb ik een paar keer gehad namelijk. Reageert nergens meer op dan. Heel vervelend.

Roozjee 12-05-2014

@Adorable, daar begon het mee met mijn camera.. daarna ging hij helemaal niet meer open als ik de camera aanzette. Houd het goed in de gaten of het frequenter wordt, zorg dat je binnen de garantie-tijd blijft voordat je actie onderneemt. Mijn reparatie heeft zolang geduurd dat ik buiten de garantie was toen bleek dat het niet goed gerepareerd was. Voor mij nooit meer een Panasonic!

1976win 09-05-2013

ik heb hem nu 7 maanden , en ben er tevreden mee , het enige is dat
ik wel vin als ik verder inzoom hij geen mooie foto,s maakt en ik mis toch ook
de wifi .

vandaar IK het matige camera vint (mijn mening) en toch er aan te denken een Samsung te gaan kopen.

als je twijfel om voor deze camera te gaan ,.......ik zou het gewoon doen .

Gr.

Adorable1965 21-04-2013

Ik heb met deze camera van flinke afstand een foto van een uil gemaakt die een halve pagina groot in de krant heeft gestaan. Dit zegt toch wel wat. Van dezelfde situatie heeft mijn partner foto's met een spiegelreflex camera gemaakt, maar we zagen weinig verschil. Ik heb de camera nu een jaar ongeveer en ben er nog steeds dik tevreden over.

MelvinvdC2 06-03-2013

Deze camera 1 dag in het bezit gehad en direct teruggebracht. De camera maakt zeer slechte foto's zowel binnen als buiten!

Deze camera moest de vervanger worden van onze Canon IXUS 70 welke nu al ruim 5 jaar oud is en waar een klein vlekje ergens op de lens zit. We dachten met deze camera een goede keuze te hebben gemaakt maar de foto's zijn echt heel slecht: korrelig, met flitser flets en zelfs foto's van buiten zijn niet mooi, mijn Telefoon (Galaxy S3 mini) maakt minstens zo mooie foto's buiten. De vergelijking met de oude antieke IXUS kan deze camera al helemaal niet aan, de IXUS maakt op alle fronten (buiten, binnen, ver af, dichtbij) op de automatische stand veel betere foto's. Erg jammer, had verwacht dat de techniek in de afgelopen jaren toch wel vooruit was gegaan.

Wees dus gewaarschuwd en koop deze camera niet als je graag mooie foto's wilt hebben!

martijn75 23-03-2013

Ik was er ook niet tevreden over. Tip: Sony RX100! Compact en echt fenomenaal goed. Laat weinig te wensen meer over. Kost een beetje, maar dan heb je ook één van de beste compact camera's van dit moment (maart 2013)

Hendrik R 06-03-2013

Omdat ik al een TZ7 heb, en nu ik wilde nu eentje met de GPS erop. Het is gemakkelijk terug vinden door de GPS waar een foto is gemaakt, moet daarvoor wel even zoeken zie de afhandeling in het beeldscherm. De foto's en video die de TZ30 maakt vind ik geweldig goed. Bij sommige mensen kunnen zich vlekken in het beeld bevinden, dat gebeurd volgens mij alleen als de kamer stoffig is. Aai maar eens een dier en maak dan een flitsfoto. Ik heb nog altijd de TZ7 maar die staat in de kast en mijn TZ30 neem ik overal mee naar toe. Ben ik op een plek om snel een foto te maken dan kan dat. Heeft er eentje een puistje in het gezicht, dan kan je met de zoom dat goed bekijken.
Voor mij is de Panasonic TZ30 een klasse apparaat in een kleine behuizing. Ik heb meerdere merken gehad, voor mij geen ander meer.

chloortablet 04-02-2013

De fotos vallen vies tegen van de TZ30. Helaas, want die van de TZ8 waren altijd bovengemiddeld mooi.
Er zit een partij ruis op de foto's die alleen weg gaat als je met de flitser flits, en dat ziet er natuurlijk niet uit al die bleke harde gezichten. Erg Jammer dus, maar zelfs mijn Samsung Galaxy s2 maakt betere foto's binnen.

Voor mensen die pietje precies zijn, kan ik zeggen dat de TZ30 geen goede keus is, de foto's zijn echt ver onder de maat helaas. Wellicht dat bijziende opa`s en oma`s het een goed toestel vinden, maar wees gewaarschuwd, met een kritische blik blijkt de TZ30 qua scherpte, en ruis ronduit slecht. En daar hoef je geen moeite voor te doen, om het verschil te zien.

Na verder onderzoek een Olympus SZ-31 gekocht, en deze maakt WEL scherpe foto's, en heeft zeer zeer weinig ruis. Vooral bij weinig licht, waar de Panasonic het grandioos liet afweten, maakt de Olympus schitterende foto's die er interessant en mooi uit zien.
Jammer voor Panasonic, want de Panasonic TZ8, vonden wij een zeer fijn toestel, wat ons prachtige foto's `s heeft opgeleverd.

Laat je niet misleiden door specs, maar ga af op de daarwerkelijke resultaten. Blijkbaar is CMOS toch iets wat niet 100% geperfectioneerd is door Panasonic in de TZ-30.
Het oude model was beter met een kleinere sensor.

hannydz 05-02-2013

Ook al komt het wat bot over deze review van chloortablet (hoe verzin je het die naam!)ik vindt wel dat hij gelijk heeft wat betreft de ruis en overbelichting in een vrij donkere kamer. Afgelopen winter van m'n pas geboren kleinkind(jawel ik ben een oma maar niet bijziend!) foto's binnen in de avond willen maken, maar ben er maar gauw mee gestopt. Met flits véél te hard, zonder flits een korrelig beeld. Ik had hiervoor de T7 en was daar wat dat betreft beter mee af. Deze camera maakt met voldoende licht prima foto's en films, maar inderdaad is het een 'daglicht' camera wat mij betreft!

Thaipigfarmer 03-02-2013

3 tienen en 2 negens, moet ik dat uitleggen....
Nou heb een Spiegelreflex, en wissel me suf aan lenzen...en jawel stof op sensor....grote ergenis als je daar NA de vakantie achterkomt als je ze op de PC ziet.
Gaat met de Panasonic niet gebeuren (lijkt mij). Ik kocht hem in Thailand alwaar ik woon, en hoefde niet eens korting te vragen 20 procent zomaar...geen rood, of blauw, jammer maar...binnen 2 minuten weer een klant die hetzelfde product kocht en ze waren op.
Waarom die korting, zocht handleiding in NL en zach op de site de DMC-TZ40 aha...Nou ben er evengoed wild ethousiast over.. De GPS handig Thailand is groot en veel alleen in กฟำๆไกพด้พก dus onleesbaar voor mij...je zoomt in op tempel en de naam rolt over je scherm...op Google Earth plaatsen...zonder zoeken staat al 'mapped'
Film heb ik niet geprobeert....Maar haarscherpe plaatjes op IA, absoluut...panorama functie helemaal mooi. Camera ziet er robuust en stevig uit (ga er niet mee gooien), omgerekent naar die ...Euro..mooie prijs met extra batterij, grotere kaart, en losse oplader zoals iemand eerder 'tipte' kwam ik uit op 280 Euro. En ja de minpunten overduidelijk de batterij...zet die GPS dus steeds weer uit als je thuis komt.
En twijfel aan de degelijkheid na langdurig gebruik van sommige knopjes..aan/uit en kijken/fotograveren...tijd zal het leren. Een ding staat vast als deze het begeeft, danwel op een andere manmier niet meer in mijn bezit zal zijn...koop ik blind...het nieuwste model van Panasonic dat dan voor handen is !

schuurmenneke 27-01-2013

Als je nog twijfelt over dit toestel: DOEN!
Een heel goed toestel, zowel fotos als filmpjes zijn echt heel mooi! Bij voldoende licht is het buitengewoon scherp!
En zeg nou zelf, welke camera maakt met weinig licht wel echt goede fotos? voor deze prijs?

Mijn enige punt van kritiek zijn de mogelijkheden, deze zijn er te veel!!
De handleiding (geleverd op cd) is niet al te duidelijk en er zijn eigenlijk teveel instelmogelijkheden. Zo is het goed uitzoeken wat je wil en verlangd. Mijns inziens had dit beter en eenvoudiger moeten kunnen.
En ja de batterij gaat vrij snel leeg bij het maken van filmpjes. Niet onverstandig een reserve aan te schaffen

Voor ons de perfecte huis tuin en keuken fotos en filmpjes.

martijn75 23-03-2013

Een goede camera onderscheidt zich juist van een minder goede door de kwaliteit van de foto's bij weinig licht. Onder optimale omstandigheden maakt zelfs mijn smartphone super mooie foto's. Ik wil juist ook binnen, of bij minder licht mooie foto's met weinig ruis kunnen maken. Tip: De Sony RX100

Henk 22-4-1970 01-12-2012

Dit is het laatste product dat ik van Panasonic heb gekocht en zal kopen. Had hiervoor een TZ10 en deze is 2x ter reparatie geweest voor vlekken in de lens en dus op de foto's. Toen dezelfde klacht zich voor de 3e keer voordeed was de garantie 48 dagen verlopen.... Uit praktische overweging heb ik een TZ30 gekocht. Deze gaf echter na 2 maanden dezelfde klacht als de TZ10. De TZ30 is uiteraard onder garantie gerepareerd.
Kontact opgenomen met Panasonic maar maar deze willen me op geen enkele manier tegemoet komen m.b.t. de nog steeds bestaande (zelfde) klacht met de TZ10.
Tevens maakt de TZ10 betere foto's en videos als de TZ30. Bij het in zoomen tijdens het filmen is het beeld onscherp. Ik weet dat het geen videocamera is, maar dit probleem doet zich niet voor bij de TZ10.

martijn75 09-01-2013

Zo te lezen heb je wel erg veel pech met je TZ-30 gehad, gelukkig heb ik dat niet zo ervaren. Wel zijn de foto's van de TZ-30 wat donkerder dan gewenst. Vooral binnen (waar ik veel foto's maak) vond ik dat vervelend worden. Daarom uiteindelijk voor een Sony NEX-F3 gekozen, een systeemcamera met flinke beeldsensor (belangrijk voor goede foto's bij weinig licht).

Voor de mensen die ook een camera zoeken die goede foto's maakt, ook bij weinig licht, kan ik de Sony van harte aanbevelen! Hij maakt foto's vergelijkbaar met een mid range spiegelreflex camera maar is toch nauwelijks groter dan een compactcamera. Normaal betaal je voor deze Sony 400 euro, maar momenteel (9-01-13) slechts 325 euro met 18-55 lens (satrn) en daar gaat nog 50 euro Cashback van Sony af. Voor 275 euro heb je dan echt een super camera! T is maar een tip :-)

palice 26-11-2012

Na lezen positieve reacties hebben we deze camera gekocht. We hebben hem eerst meegenomen op vakantie en de foto's waren prachtig. Hij is heel gebruiksvriendelijk. De zoom is indrukwekkend en door de uitstekende beeldstabilisatie zijn de foto's zelfs bij 20x zoom nog scherp. Minder tevreden waren we over de kwaliteit van de foto's bij weinig licht. Toen we de camera kochten beseften we ons niet dat meer zoom altijd ten koste gaat van lichtgevoeligheid. We wilden de camera gebruiken voor foto's van ons babytje, vaak dus binnenshuis en bij kunstlicht en liefst zonder hem de hele tijd in zijn gezicht te flitsen. De foto's van de Lumix zijn dan vaak minder scherp of door de flits een beetje flets. We hebben daarom alsnog de veel duurdere Sony DSC RX-100 gekocht. Dankzij de veel lichtgevoeligere lens en grotere chip zijn deze foto's en filmpjes veel beter.
Kortom, het ligt eraan waarvoor je de camera wilt gebruiken. De Lumix is prima geschikt voor vakantiekiekjes, die je veelal buiten maakt bij zonnig weer en waarbij de zoom en het compacte formaat en gebruiksvriendelijkheid goed van pas komen. Maar als je genoeg budget hebt en een camera zoekt die ook binnenshuis mooie foto's maakt, dan is de Sony DSC RX-100 veel beter.

martijn75 19-12-2012

De Sony RX 100 is inderdaad nog een stuk beter, niet in de laatste plaats vanwege de flinke sensor. Maar vergeet niet dat die camera ook 2 1/2 keer zo duur is dan de Panasonic TZ-30.

Neemt niet weg dat de TZ-30 een super camera blijft, maar net als de Canon SX240/260 hebben de super-zoom compactcamera's in dit prijssegment (rond de 200 euro) het moeilijk in omstandigheden met weinig licht. Dit begon mij ook te storen, ik maak namelijk ook veel foto's binnen. Daarom toch ook nog even rondgekeken naar een camera die beter in staat is om bij weinig licht nog mooie foto's zonder veel ruis te maken. De RX 100 was alleen boven mijn budget. Uiteindelijk gisteren 18 dec 2012 een aanbieding bij MM gepakt, een systeemcamera. De Sony NEX f3 18-55 met een grote Exmor APS HD CMOS sensor. Gekocht voor 349 en daar gaat een cash back van Sony van 50 euro nog af. 299 euro dus. Deze is (met de lens gekoppeld) niet zo slank als de RX 100, maar maakt nog ruis vrije foto's bij ISO1600 en hoger!! Deze zou ik mensen dan ook aanbevelen die wel 70 euro meer kunnen uitgeven t.o.v. de TZ-30 maar voor wie de RX 100 van Sony nog wat te prijzig is :-))

martijn75 22-10-2012

Ik zocht een goede camera die nog in mijn binnenzak zou passen, die goede foto's maakt, flink zoom bereik (heb een hekel aan lopen) en full HD video's kan maken. Dan kom je al snel uit bij een aantal superzoom compactcamera's. Vervolgens zoek je naar tests en reviews, je kent het wel. Avonden zoet mee geweest. Hoe dan ook, uiteindelijk bleven over: Canon PowerShot SX240 of SX260 HS (met gps), Sony Cyber-shot DSC-HX10V en deze Panasonic Lumix DMC-TZ30

Ik kwam er al snel achter dat dit 3 zeer goede camera's zijn, met natuurlijk ook alle 3 wat mindere punten. Perfecte camera's bestaan immers niet. De Sony zou (zeker bij flink inzoomen) een vreemde waas over de foto's krijgen maar maakt de allerbeste Full HD video opnames, De Canon 240/260 zou de beste allrounder zijn, alleen die flitser komt elke keer omhoog terwijl je vinger op die plek zit, ook macro foto's zouden minder mooi zijn op de Canon. En de Panasonic TZ30 zou altijd al koploper geweest zijn in superzoom compactcameraland, alleen bij weinig licht zouden de foto's veel ruis vertonen.

Uiteindelijk heb ik voor de Panasonic TZ30 gekozen vanwege de fraaie Leica lens, vele opties, GPS met mooie kaart, fraaie full HD video, en het compacte formaat, het is de kleinste van de 3. Voor 229 euro (aanbieding) moest dit hem maar worden.

Gisteren uit handen van de postbode gerukt, open dat ding! Even snel op automaatstand wat foto's gemaakt, ook in half donker. Mensen twijfel niet langer, ik ben geen specialist maar zie echt wel wat mooi is en dan zijn de foto's en video's van deze TZ30, echt fantastisch. Ik heb er wel direct even een hardcase beschermtasje bij gekocht en een extra accu met acculader. Je kunt de accu gewoon opladen met snoertje aan het toestel, maar de warmte gaat dan ook in toestel zitten, ik vind een losse lader dus wenselijk. Wel even goed zoeken op internet, de prijzen verschillen nogal. Thuislader + 12v autosnoer is eenvoudig te vinden voor 15 euro. In combinatie met een extra accu betaalde ik 27,50 voor accu en lader.

R.Grootenboer 29-10-2012

Ik heb het toestel ook, maar zou je mij kunnen vertellen waar je de accu en lader vandaan hebt!

Toestel bevalt mij ook prima. De Ia functie is echt een aanrader. Macro foto's zijn echt subliem te noemen.

Groeten!

martijn75 29-10-2012

De oplader heb ik gekocht bij subtel. In combinatie met extra accu 5 euro combi korting

Edwin V 30-09-2012

Heb deze net gekocht. Eerst alle reviews bekeken en toen bleef deze en de Canon SX240HS nog over. Heb toch voor deze gekozen, vanwege al zijn mogelijkheden. Ben zeer content. Heb pas 30 proefopnames gemaakt. De pano functie doet het perfect, telelens 20X is haarscherp. Van de website een uitgebreide handleiding gehaald. GPS ga ik niet gebruiken. Deze werkt niet echt handig, anders had ik dat wel gedaan, die zie ik meer als nice to have. Hij is ligt en compact. Duidelijk in gebruik en snel. Ben nog geen onhandige of ingewikkelde zaken tegengekomen, behalve de GPS dan. Hier ga ik nog veel plezier aan beleven. Adieu Samsung WB550.

Andreas99 06-09-2012

Voor een vrij kleine compactcamera is dit een geweldig goed toestel, neem bijv. alleen al het enorme telebereik ! Echter, als je denkt dat deze camera dezelfde kwaliteiten heeft als bijv. de DMC-FZ38 of de DMC-FZ150, dan maak je toch echt wel een grote fout. De DMC-TZ30 is een zeer handig klein toestel dat gemakkelijk mee te nemen is en in zijn soort zeer acceptabele foto's maakt ! Ook zeer gemakkelijk in gebruik, stelt snel scherp. Gebruik bij dit toestel gewoon de IA mode en je hebt bijna altijd goede plaatjes. De filmkwaliteit is zelfs excellent te noemen. Maar nogmaals : verwacht bij een kleine compactcamera geen wonderen zoals bij de veel grotere en zwaardere systeemcamera's. Je moet in dat geval altijd een keuze maken.

VS82 04-09-2012

Sinds een maand in het bezit van deze camera nadat ik een Panasonic FZ38 heb gehad waar ik erg veel schik mee had. Helaas over deze camera een stuk minder tevreden. Foto's zijn snel korrelig, niet scherp (ook niet bij daglicht). Diverse instellingen geprobeerd maar tot nu toe zonder resultaat. Enorme spijt dus van mijn keuze om de FZ38 in te ruilen voor deze.

Mocht iemand nog tips hebben voor het kiezen van bepaalde instellingen dan zijn deze zeker welkom!

chloortablet 02-02-2013

Zelf hebben wij de TZ30 nu een week in bezit, en zijn er NIET over te spreken. Zeer korrelige fotos, die zelfs in vol daglicht maar nauwelijks boven het nivo van een smartphone camera uitstijgen. Onze oude Panasonic TZ8 maakte veel betere fotos.
Met flits is het wel scherp(achtig) maar voor dit geld moet je echt ook zonder flits kunnen fotograferen. Alle iso waarden geven een zelfde beeld helaas...

Judith 09-11-2012

Laat je toestel nakijken. Als dit een kenmerk van deze serie was waren de andere reviews niet zo lovend. Met 14.1 MP mag je geen korrelige foto's krijgen. Het klinkt dus of er iets aan mankeert. Maak gebruik van je garantie.

Johannes Visser 07-08-2012

De fotokwaliteit is perfect en de automatische bediening uitstekend. Nog steeds ontdek ik meer mogelijkheden, een prachtig toestel met slechts 1 min puntje, de batterijen zijn wat snel leeg.

GP1977 16-07-2012

Fijne camera met veel mogelijkheden. De automatische stand(iA) werkt al fantastisch vind ik. Daarnaast kun je vanuit 'P' zelf instellingen kiezen en foto's maken. Ook heb je de mogelijkheid om de belichting (sluitertijd en diafragma) zelf in te stellen onder de knop 'M' (manuel).

De camera maakt mooie foto's, ook in het donker vind ik. Door de ISO waarde te verhogen naar bijvoorbeeld 800 of 1600 (min.100 en max. tot 3200), dan hoef ik geen flits te gebruiken.

GPS heb ik nog niet uitgeprobeerd. Het behoort tot de mogelijkheden om de maps op de SD kaart te zetten via meegeleverde software. Hier zie ik echter het nut niet van in en dit kost meer dan 1GB aan opslag per kaart(bijvoorbeeld kaart van noord Europa). Wel kun je de GPS functie aanzetten op je camera, dan geeft hij bij elke foto zijn locatie weer.

Ik kan aanraden er een SD kaart in te zetten van minimaal klasse 4 of 6 en met veel opslag, bijvoorbeeld 32 GB. De goede kwaliteit van de foto's en de full HD film heeft veel opslag nodig.

Verder kan ik aanraden er een acculader bij te kopen, want hij laad nu op via een usb in de camera. Door een losse acculader en een extra accu aan te schaffen, kun je de camera altijd blijven gebruiken en ondertussen de lege accu weer opladen.

De camera kan goed inzoomen. 20x normaal en tot 40x met digitale zoom. De beeldstabilisator vind ik geweldig goed. Zelfs met 40x zoom lukt het mij om scherpe foto's te maken. De camera heeft touchscreen en hiermee kun je ook op het object klikken om scherp te stellen (automatisch), dit werkt heel goed is mij opgevallen.

Wel dus een extra accu aanschaffen, om meer plezier te beleven aan deze fantastische camera. Ik heb nog geen filmpjes gemaakt, dus resultaat daarvan weet ik nog niet.

robert1959 19-07-2012

beste GP1977
kan je ook zeggen hoeveel foto,s je met de camera kunt maken met een volle accu in HD ongeveer?
bedankt voor de info
robert

Cecilia74 17-07-2012

dank voor de uitgebreide review! hier heb ik veel aan, in mijn beslissingsproces. ik denk haast wel dat ik voor deze camera ga, of nog even wacht tot een nieuwe versie uitkomt en dan koop ik toch deze 'oude' maar dan goedkoper. :-)

Thomas1020 14-07-2012

Dit is inmiddels de derde Panasonic Lumix camera, en dat is niet voor niets. Panasonic is altijd de nummer één geweest op het gebied van compacte superzooms, en terecht.
Deze TZ30 blinkt uit in zijn mogelijkheden en inzetbaarheid. Maar liefst 20x optische zoom, waarbij kwaliteit gewaarborgd blijft over het hele bereik door het goede geslepen Leica-glaswerk. Maar zelfs met de extra 40x intelligente zoom blijft de camera bruikbare foto's produceren.
Verder werkt de Panorafunctie erg prettig, doet de HDR-mogelijkheid wat het moet doen (manueel HDR's maken biedt wel meer vrijheid) en is ook de GPS erg fijn, hoewel niet altijd even snel.
De autofocus werkt doeltreffend en snel, en middels het touch screen kan gekozen worden waarop scherpgesteld dient te worden.

Complimenten te over voor deze zeer fijne camera, die bij geen enkele reis zal ontbreken.

Deze Lumix TZ30 blijft zijn concurrenten van vooral Canon ruimschoots voor. Daar Canon miljoenen pompt in de marketing en het financieren van sommige vergelijkingssites, blijft Panasonic de lachende derde in deze klasse camera's, en dat is maar goed ook. Vergelijkbare camera's van Sony, Nikon en Olympus ontberen toch bepaalde mogelijkheden die Panasonic wel aanbiedt.

Absoluut een aanrader!

andrevl 16-07-2012

Ik heb ook deze camera en bevalt zeer goed, maar kun je me zeggen waarom de video bestanden niet op mijn nieuwe hd tv worden herkend, of is het een instelling.

Houtzagerij 11-07-2012

Mooie degelijke camera mede gekocht vanwege GPS.
Echter GPS reageert erg traag. Moet minutenlang wachten voordat lokatie eindelijk is gevonden.
Hopelijk komt hiervoor nog een update van de firmware.

hw2007 24-06-2012

heb diverse travel camera;s gehad, TZ7,TZ8, TZ20 (ook de canon 230 en 260) en dan nu de TZ30. Veel beter als de rest, met name de snelle AF, en scherpe foto's in daglicht en indoor tot iso 800 zijn erg goed. Ik heb ook de nikon 7000 en vind tot iso 400 de Panasonic veel beter. Ik las dat iemand de foto's tijdens concerten vond tegenvallen, maar noem mij eens een compact travel size die wel geschikt is? Daar heb je toch echt een andere lens voor nodig (ik heb ook de pentax K5 en dat is een beest in low light !). Terug naar de Panasonic TZ 30. Doet gewoon wat ie moet doen, vind hem aanmerkelijk beter als de canon 240 / 260. Maar als je voor de zoom gaat, raad ik je aan de Panasonic FZ150 te kopen (360 Euro), is wel groter maar maakt nog betere foto's. Ik raad je ook aan de testen te lezen op echte profi websites zoals dpreview.com

73ingrid73 24-06-2012

zit er ook een retoucheermenu op om bijv foto's te maken met selectieve kleur.
Ik moet een keuze maken tussen de tz30 en een coolpix 9300. Heeft u hier ervaring mee?
Verder vind ik kleine camera, de snelheid belangrijk, maar ook foto's nemen als het ergens iets donkerder is.
heeft u andere opties voor mij.

andrevl 11-07-2012

heb jij ervaring met de video bestanden afspelen op tv, bij mij worden de beelden niet herkend via een harde schijf, bij voorbaat dank

Jelle0805 03-08-2012

Goede review waar men wat aan heeft.Ik heb zelf ook een Pentax K5, en deze haalt redelijk hoge serieopnames van 7 beelden per seconde.Ik ben benieuwd of de 2 beelden per seconde van deze Panasonic toereikend zal zijn voor sport/actie fotografie waar het op snelheid aankomt.Mijn oude Canon Ixus 85 is hier niet echt geschikt voor, veel te lang duurt het voordat de camera na een opname weer paraat is.Ik zoek dus een opvolger voor mijn Ixus waar ik beter mee uit de voeten kan.Deze misschien???

Nico Kuipers 29-05-2012

Ik heb deze camera gekocht omdat ik regelmatig reis voor mijn werk en dan graag een goede camera mee neem. Nam vroeger altijd mijn spiegelreflex met de hele santekraam mee, maar dat hoeft nu niet meer: het is een uitstekende camera! Goede kwaliteit foto's, ook bij hogere iso waardes. Veel instelmogelijkheden voor de gevorderde fotograaf, maar mijn kinderen kunnen met de autostand prima overweg. Ik ben zelf erg onder de indruk van de panorama opname:terwijl je de camera van links nar rechts beweegt of van onder naar boven, maakt de camera een aantal foto's. Deze stitcht hij dan zelf aan elkaar met een prachtig resultaat! Vroeger had ik daar fotoshop bij nodig en de nodige kennis over belichting.. Verder is de 20x zoom indrukwekkend en het HD filmen is ook prima. Door de vele features (zonder dat het afleidt van de kwaliteit) de degelijkheid en het compacte formaat laat ik nu mijn spiegelreflex thuis! Eennaanrader dus als je er 300 euro voor over hebt!

Harry Jacques 24-05-2012

wat een fantastische aankoop. gekocht bij een goede fotozaak en niet via internet, dus inderdaad ook o.a. Nederlandstalig. was ook nog goedkoper dan op de meeste sites. Neem daarbij nog eens de korting van 20 euri als je hem nu aanschaft en je hebt al snel een extra groot geheugenkaartje 'verdiend'. Ontzettend blij met de aanschaf. Onze vorige digitale camera was erg oud (9 jaar) en ook de (digitale) video was van diezelfde leeftijd. Daarom ben ik misschien niet helemaal up to date met wat de concurrentie de afgelopen jaren heeft gedaan en doet en kan, maar ik scoor het apparaat 4 tienen en een 9. Die 9 geef ik vanwege de gebruiksduur van de batterij: na 1 dag van een beetje proberen, spelen, 30 foto's en nog geen 2a3 minuten aan film was de batterij alweer aan een oplaadbeurt toe. En dat terwijl ik de GPS functie had uitgeschakeld (op basis van andere reviews). Ik heb de camera gekocht vanwege de combinatie foto/film -met veel meer beelden per seconde dan de concurrentie (want wilde geen aparte filmapparaat). Ik ben erg tevreden over de filmkwaliteit. Ook de stabilisatie bij filmen vind ik goed. Handzaam apparaat, vooral in de rode versie die wij hebben een mooi ogend apparaat.
Duidelijke menustructuur. Voor 'kind en vakantiegebruik' vind ik er wel veel instellingsmogelijkheden opzitten: ik ga dus vooral de automatische instelling en de keuzemogelijkheid voor verschillende scenes (bijv. gezicht) gebruiken.

abe47 25-05-2012

Harry,

Wat betreft de batterij,kan ik je medelen,dat ik dat ook had,maar na een maand gebruik,en 10x opladen,werd de gebruiksduur veel beter.
Veel succes,verder met je aankoop.

jan

Scarfoot_ 20-05-2012

Allereerst de reden dat ik deze camera gekocht heb

Ik ga vaak met een kleinere rugtas of met een backpack op pad/vakantie. Dit betekent, dat je ruimte en gewicht gelimiteerd is.
Gezien de afmetingen en vanwege het feit dat (betaalbare) betere lenzen toch vrij zwaar zijn,
en je totaalgewicht dan snel toeneemt tot ca 1 a 1,5 kg heb ik besloten over te stappen naar een compact camera.
Ook heb ik een beetje genoeg van het lenzen wisselen, wat in mijn geval al snel resulteert in stof op de sensor en dus vervuilde foto's
De camera die ik had (een Sony SLT A33) was een qua beeldkwaliteit echt zeer tevreden over.
Ik zocht dus een zo compact mogelijke camera met een zo goed mogelijke beeldkwaliteit bij een zo groot mogelijke zoom.
Prijs was voor de camerakeuze overigens geen drijvende factor.

In eerste instantie heb ik nog getwijfeld tussen de Sony DSC-HX9V (ca240 eur), de Samsung WB750 (ca 180 eur) en de Panasonic DMC-TZ30 (ca 300 eur),
maar uiteindelijk dacht ik in deze Panasonic de juiste camera gevonden te hebben.

Waarom heb ik gekozen voor de Panasonic DMC TZ-30 ?

Voor wat betreft de Samsung WB750, deze heeft iets minder Pixels (12MP), geen touch screen, geen histogram, en geen GPS
(Hij is overigens wel een stuk goedkoper dan de panasonic en heeft dacht ik een iets grotere sensor!)
De Panasonic TZ-30 heeft net als de Sony DSC-HX9V "in Camera HDR", een vrij hoog resolutie scherm, maar de Panasonic TZ-30 heeft
een iets beter ISO bereik, hij is lichter, dunner en sneller.
Ook heeft de Panasonic (volgens TechRadar) veel minder ruis bij lagere iso waarden in vergelijking met de Sony (De samsung scoort daar overigens ook beter dan de Sony)

DE EERSTE INDRUK

Na de doos te hebben geopend, viel me direct op dat er alleen een Franstalige gebruiksaanwijzing bij zit. Dit is niet echt een probleem, want de NL talige is gewoon te downloaden op de Panasonic website.
Na even zoeken op de camera zelf (Die bij het opstarten ook op Frans staat) is ook de Taal vrij gemakkelijk op Engels te zetten via het Menu. Geen Nederlands dus.
Na het aanzetten van de GPS functie wordt er gevraagd de GPS kaart te updaten. Als je de camera aansluit op de PC wijst dit zich redelijk vanzelf.
Ik heb de gebruiksaanwijzing nog nergens voor hoeven raadplegen in ieder geval.

Voor wat betreft de Fotokwaliteit, deze lijkt op het eerste gezicht dik in orde.
Ik heb deze een 8 gegeven, omdat de eerste indruk erg goed is, maar ik vind dat ik nog niet genoeg foto's genomen heb om een correct oordeel te kunnen vellen.
(wordt vervolgd)

PLUSSEN

-De camera is te bedienen met de Program, Aperture, Shutter en Manual mode. Dit is vaak niet aanwezig bij compact camera's
-Er zitten twee instellingen op het wiel (C1 en C2) waaronder je 4 eigen instellingen kunt opslaan (1 direct onder de C1 knop, en 3 onder de C2 knop).
Echt SUPER handig als je vaak wilt switchen tussen verschillende instellingen !
-De camera heeft een knop voor directe video opname. Dit hebben niet alle compact camera's
-Hij is erg snel startklaar na het aan zetten
-redelijk snelle autofocus
-Robuuste bouw van de camera, sterke stootvaste materialen.
-Fijne rubberlook -and feel- handgreep aan voorzijde
-Afmetingen perfect voor in de borstzak, dus wat mij betreft geen camera-tas mee nodig
-menustructuur is na mijn Sony A33 even wennen, maar duidelijk en overzichtelijk
-Real time (dit had mijn Alpha33 niet eens !) 1-kleurig Histogram, aan en uit te zetten
-Digitale zoom van 20x naar 40x is echt erg goed, en als hij gebruikt wordt zie je duidelijk in je scherm dat dit het geval is!
Digitale Zoom is overigens uit te zetten als gebruik ervan ongewenst is.
-de Intelligent Zoom lijkt zeker verbetering te laten zien bij digitale zoom, maar dit moet ik nog verder uitproberen
(I-zoom is een software matige verbetering van scherpte en ruis bij gebruik van de digitale zoom)
-Interne stabilisatie zit in de lens, niet in de body zoals bij Sony. Op het eerste gezicht werkt deze perfect. (moet ik nog verder onderzoeken)

MINNEN

-Wat me een beetje stoort (maar misschien moet dat nog even wennen) is knopje om te switchen tussen weergave en opname. Na de opname geeft de camera het beeld weer (1sec,2sec, of tot de volgende actie)
Echter het is niet mogelijk om in te zoomen om de kwaliteit (scherpte, ruis) van de foto te zien. Ook wordt er geen opname instellingen (ISO, Diafragma)
-de autofocus is erg snel, maar na ver in of uitzoomen duurt het even voordat de AF bij is
-batterij status. Het viel mij op dat er slechts drie streepjes op de batterij status staan. er is dus geen Procentuele aflezing
-NL handleiding moet je zelf even downloaden
-GPS blijft schijnbaar aan staan, ook al is de camera uitgeschakeld. als je de camera lang niet gebruikt zal dit denk ik resulteren in een lege accu.
Ik moet nog uitproberen of dit zo is. Er zit overigens wel een fly mode op.
Gezien ik de GPS waarschijnlijk weinig zal gebruiken, is dit voor mij geen major-issue
-Helaas geen Raw formaat ondersteuning.

Ondanks de kleine minnen, ben ik al met al vooralsnog erg blij met mijn keuze.
Het zal een stapje terug zijn in beeldkwaliteit in vergelijking met de Alpha33, maar qua gebruiksgemak, gewicht en afmetingen een sprong vooruit !
Als ik de camera wat langer in gebruik heb, zal ik proberen mijn ervaringen nog te delen, cq mijn review nog wat uit te breiden

Cecilia74 30-06-2012

Dank je wel voor je uitgebreide review! Ik ben me aan het orienteren op een compactcamera om dezelfde redenen als jij: spiegelreflex laat ik vaak thuis vanwege gewicht, en het lenzen wisselen vind ik ook en gedoe. Daarom heb ik nu al wel een 18-270mm lens op mijn DSLR, maar toch gebruik ik die camera niet vaak vanwege bulk en gewicht.
Jouw review (en de andere ook wel) geeft veel inzicht in wat ik kan verwachten van deze Panasonic.

andrevl 02-07-2012

Heb je al video opname's gemaakt en worden deze herkend op je tv via een harde schijf, bij mij worden de bestanden niet herkend, alleen op de pc.
weet jij, of iemand anders of dit een kwestie van instellen is of een andere oorzaak, ik heb een nieuwe samsung led tv.

bij voorbaat dank,

Mies Frijling 07-08-2012

Ik heb zelf een TZ10 camera. Als je naar de weergave gaat en dan de knop voor inzoomen gebruikt, vergroot het beeld, tenminste bij mijn camera. Wat betreft de GPS, die gebruik ik soms, want ik heb gemerkt dat die de batterij snel leeg trekt. Schaf reserve batterijen aan. Ik heb er 3e n zit dus nooit zonder

Harry Jacques 21-05-2012

mooie, bijna 'professionele' review, is de camera volgens jou ook een goede aanschaf voor een 'gezinsfotograaf': dus voor gewone foto's en film (juist die combi...!)

K.J.50 22-05-2012

Beste Scarfoot,

Als een een Nederlands fabrikaat had gekocht was de taal wel in het Nederlands in te stellen. Waarschijnlijk heb je een EU model gekocht bij een (goedkopere) internetwinkel. Er zijn winkels die schrijven erbij dat het een Nederlands model is.
Zelf heb ik ook overwogen om,voor reizen, de TZ30 te kopen, maar ben uiteindelijk voor de FZ150 gegaan. Deze heeft een optische zoeker en dat ben ik gewend met mijn spiegelreflex. Ik heb hem nu een week en ben erg tevreden. Supersnelle toestel. Veel succes met je camera.
KJ50

Jaapkiesk 04-05-2012

Een zeer goede camera en GEEN RUIS.
Heel goed zoom bereik 20-40x
Ik had een CanonSX100is waarmee ik tijdens fotocursus tussen de spiegelreflex mocht zitten en was bang voor gebruiksgemak.

Deze TZ30 is veel beter en krijgt van mij een 10.
Binnekort gaat de Amalfi kust er mee gefotografeerd worden door mij.

Jos Hendrikx 04-05-2012

Beste Jaap,

Je statement GEEN RUIS is niet juist. Wellicht valt het jou niet op, of vind je het niet storend, maar alle compact kamera's met kleine sensors en hoge megapixel counts vertonen ruis. Begrijp me niet verkeerd, ik overweeg zelf ook de TZ30 te kopen, maar uit alle reviews blijkt wel dat juist ruisonderdrukking niet de sterkste kant is van deze kamera.

Desalniettemin bedankt voor je review en veel plezier met je kamera!

Jos

martijn75 11-12-2012

Geen ruis lijkt me inderdaad vreemd, dat is nu juist niet het sterkste punt van de TZ-30. Wat dat betreft wordt door de kenners aangegeven beter voor de TZ-25 te kunnen gaan zelfs.