Zanussi Washing machine ZWF 3145

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 35 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Zanussi Washing machine ZWF 3145 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

j***********@g******** 21-08-2023

16 Jaar dienst storingsvrij zonder poespas!

In 2007 als student samen met bijpassende condensdroger gekocht. Beide machines hebben tot de dag vandaag altijd perfect gewerkt in een 2 persoons huishouden. Natuurlijk wel eens de koolborstels vervangen, maar dat is normaal onderhoud voor een machine van deze leeftijd. Sinds deze week beginnen de lagers helaas wel wat lawaai te maken. Nu lees ik echter verschillende verhalen over de vervangbaarheid. Zou jammer zijn als het niet kan. Het is voor de rest namenlijk nog een fantasische machine die gewoon doet wat hij moet doen zonder poespas. Zonde om weg te moeten doen voor iets simpels als twee lagers.

J************@y******** 01-10-2022

De zanussi ZWF3145 heb hem 11 jaar ruim altijd perfect gewerkt nu lager kapot

Piet 28-02-2021

12 jaar!

Wij hebben deze wasmachine in 2008 gekocht.
Twee verhuizingen meegemaakt.
Ik heb één keer het voorpaneel eraf gehad omdat één van de draaiknoppen vast zat. Wat Wd40 erop en hij ging weer verder.
Het is een simpele wasmachine, makkelijk in het gebruik. We gaan nu een nieuwe kopen omdat we wat meer mogelijkheden willen. Deze heeft zich meer dan bewezen.

Pluspunten

• Eenvoudig
  • Betrouwbaar

C. R. 13-11-2019

Gaat 10 jaar mee!

Wasmachine in 2009 gekocht en vorig jaar weggegeven. Makkelijk in gebruik en ruime trommel. Volgens de specificaties 5 kg vulgewicht, maar in de nieuwe 7 kg- wasmachine past minder!
Maakte altijd wel veel geluid. De laatste 2 jaar rook de was muf; dus nu een nieuwe gekocht.

Pluspunten

• Levensduur
  • Gebruiksgemak
  • Prijs-kwaliteit verhouding
  • Ruime inhoud (meer dan 5 kg)

Minpunten

• Geluid
  • Geur (na jaren in bezit)

Lager opgeleid 27-10-2017

Na 9 jaar begint de machine te bonken

Negen jaar gebruikt met 3 wassen per week. De machine staat in de douche en heeft altijd na behoren gewerkt. wel iets roest aan de zijonderkant. 290.- betaald - voor 9 jaar ... Nu ik er op terug kijk heeft de machine met wassen op 30 , 40 60 graden me altijd tevreden gesteld met een schone was. NOOIT heeft deze machine me teleurgesteld. (Dat kan ik van mensen niet zeggen ) knipoog

Vorige week begon bij centrifugeren alles wel heel veel lawaai te maken. Soort luid bonkend geluid tegen de zijkant. Net alsof de trommel tegen de zijkant komt. JA de wasmachine staat waterpas. KLopt niet meer Zaterdag gaat deze weg en komt er een nieuwe Zanussi hopelijk gaat deze net zo lang mee ...

Pluspunten

• gewoon wassen KLAAR

Minpunten

• NIKS

Adeo 14-07-2016

Nog steeds in de "running"

Aanschaf van deze Zanussi ZWF3145 op 29-01-2009.
Nu voor het eerst beide lagers en keerring vervangen.
Loopt weer als een zonnetje.

Adeo 23-06-2017

Helaas, de machine heeft het begeven, spanning komt tot aan de printplaat en dan is het over.
Eigenlijk niets te klagen , dingetje heeft bij aanschaf goed 300 euro's gekost en het vervangen van de lagers zelf gedaan voor een paar euro.
Nu weer een nieuwe Zanussi en wel de ZWF8163NS.
Vind het niet zo heel erg dat de oude machine is vervangen door bovenstaande, voor een paar centen meer haal je weer de nieuwste techniek in huis.

bastian433 19-07-2014

Ik lees allemaal reviews van mensen die de lagers er na 2-3 jaar uit hebben liggen.

Ik heb nu 8 jaar dit apparaat, en begin nu pas ergens wat lagers te horen, op zich netjes voor deze prijsklasse.

Dat je voor een wasmachine dan een nieuwe kuip alleen kunt kopen die duurder is dan het hele apparaat is niet netjes.
Ik heb voor het hele apparaat 280 euro incl. bezorging betaald...
wast nog wel steeds goed schoon, af en toe een fles speciaal schoonmaakmiddel erin en dan op 95 graden wassen doet wonderen.

Ivo 27-04-2017

Bij ons hetzelfde: na 9 jaar is het lager kapot en kunnen we net zo goed een nieuwe kopen. Om in autotermen te spreken: de wasmachine is total loss, het kost meer om hem te repareren dan dat hij waard is. In die negen jaar zijn we wel erg tevreden geweest met het apparaat. We gebruikten bijna altijd kort programma, 40 graden en maximaal centrifugeren, en de was werd goed schoon. Ik herken wel de andere reviews die zeggen dat hij flink beweegt. Ook bij ons. En bewegen = geluid, dus de buren klaagden daarover.

Stefan F 29-12-2012

Voor een kleine wasmachine doet i t prima ,heb hem al 3 jaar in bezit en tot nu geen probleem,
Wel een beetje lawaaierig met 1400 toeren ,
en op sommige programmas kun je de toerental niet instellen,
maar aleen centrifugeren duurt ook niet al te lang +- 6 min.
Een simpelle bediening!
Voor een kleine huishouding zeker aan te raden.(wegens kleine trommel inhoud)

Basb 10-09-2012

Prima wasmachine maar laat steken vallen op degelijkheid. Was resultaten zijn prima, maar eigenlijk is het apparaat net te licht waardoor deze niet goed blijft staan bij centrifugeren. Zelfs met een droger en boven op en behoorlijk waterpas trilde het apparaat er nog flink op los. Wat veel erger is, wasmachine is nu ongeveer kleine 3 jaar oud en al kapot. Voorgaande model die ik ook heb gehad, is 5 jaar meegegaan. Die werd echter veel minder gebruikt dan deze. Gezien de andere reacties lijkt het wel of een soort timer op te zitten.

Nieuwe wasmachine bestelt, het zal niemand verbazen dat de nieuwe geen zanussi is geworden. Erg jammer dat ze zo snel stuk gaan, voor de rest doen ze het best goed.

.Arie. 09-08-2012

Ben al 3jaar in bezit van de machine (gelukig extra garantie bijgekocht)In die drie jaar is al 2x de kuip vervangen i.v.m defecte lagers.
Nu een half jaar na de laatste kuipvervanging is deze uitgescheurd en is de kuip naar beneden gevallen. De service monteur van Electrolux is net weg. We krijgen een nieuwe machine, omdat ook de motor versleten blijkt te zijn.
De service van Electrolux is in iedergeval goed

madeleine verkooi 15-06-2012

Ik vind het wasresultaat prima. Er zitten veel verschillende wasprogramma's op.........maar ik zie daar niet zoveel voordeel in. Velen gebruik ik niet of zelden, maar wat ik er vervelender aan vindt, is dat je niet zelf iets kan instellen. Als ik bijv. een keer 95gr wil wassen (bijv. met soda) dan kan ik dat alleen op het lange katoenenprogramma doen, terwijl ik het gewoon kort zou willen. Ook kun je bij de korte programma's niet kiezen voor een hoog toerental centrifugeren. Dat is allemaal vast gekoppeld aan de programma's.

Stefan F 29-12-2012

dan is t toch simpel, kies korte programma 95gr,en daarna alleen centrifugeren op 1400 toeren,duurt ook niet lang 5 min!
Ik was vaak ook kleien wasje en daarna nog even hoge toerental centrifugeren ,dan kan t ook zo de droger in !

Anoniem 16-06-2012

Dat klopt niet helemaal, je kunt altijd voor het korte programma kiezen via knopje "opties" en daarna kun je het toerental van de centrifuge weer via het knopje "centrifugeren" weer op de hoogste stand zetten.
Overigens wij hebben hem (bijna)altijd op katoen staan met een kort programma en 1400 toeren centrifugeren.

(En ik ben een kerel en zelfs ik krijg dat voor elkaar)

Chell75 02-02-2012

Ik was altijd heel tevreden over deze wasmachine, hij wast goed, veel mogelijkheden erop, alleen duren sommige programma's wel erg lang. Maar dat loste ik op met het verkorte programma. Totdat ik m nu iets meer dan 2 jaar heb, de garantie afgelopen is en de problemen beginnen!! Krijg nu na een was te hebben gedraaid, de deur met geen mogelijkheid meer open. Vanalles geprobeerd en telkens weer hetzelfde verhaal. Op een forum gekeken, maar dit is dus een heel vaak voorkomend probleem van deze machine. Nou daar moet je wel elke keer zin in hebben. Ook niemand die weet waar dit aan ligt, dus na weken ergernis denk ik dat ik maar (alweer) een nieuwe haal. Mijn vorige was een Zanussi Lion 1400 en die doet het nog altijd goed bij een vriend van mij na 7 jaar. Dus geen typisch Zanussi probleem?

Onno1967 28-05-2012

Ik vind de programma's ook erg lang duren.
Hoe stel je het verkorte programmma in dan?

KalIsje 04-01-2012

Ik heb deze machine nu ruim een jaar enne hij wast goed ik was altijd op 30 graden heb een baby met veel gevlekte kleding maar doet het echt goed! Alleen soms natuurlijk hardnekkige vlekken met veel kleur niet altijd! Centrifugeren maakt wel echt een pest herrie lol! En ik gebruik gewoon lidl afwasmiddel is echt prima voor zo een klein prijsje.

Punje40 05-01-2012

Hai KalIsje
ik wil alleen een tip geven,n.l. doe af en toe een keer 60 graden wasof nog beter 90 graden dit is beter voor de machine en doe ook af en toe een anti-kalktabtet in de machine ,dit is goed om aan ge koekte zeeprestanten uit machine te verwijderen,
Leo

Ton vervolg 21-10-2011

---------- update review, 21-10-2011 ---------
al 3 bijna 3 jaar oud en na alle reparaties die ik al heb gehad op deze super K... machine gaat vandaag verwarming kapot prijsopgave 45 zelfinbouwen als het het element is 210 als het de printplaats is

Nou Zanussi je mag hem in je r... steken wat een waardeloze machine en de service? hoezo service ?? ja betalen ik heb de machine inmiddels al 2 x metaald 1x in de winkel en 2e maal aan reparaties

dus vandaag ben ik eigenlijk blij ik ga een nieuwe kopen en zanussi NOOIT MEER

---------- 1e review, 16-01-2011 ---------
Meest waardeloze machine die ik ooit heb gehad hij is nu 2,5 jaar oud en voor de 4e keer kan er een monteur komen.

je stopt hem te vol....... je moet kleine dingen in een aparte zak stoppen ( die komen trouwens OOK vast te zitten)....... ja kijk die rubberring is aan het verslijten......sok in de waterpomp .... en nu moet de deurrubber vervangen worden want hij molt elke keer weer kleding die vast kom te zitten.

Ja Zanussi monteur ik weet het al het ligt allemaal aan mij doe hem te vol onbalans gevuld te kleine dingen en weet ik wat niet meer. Raar alleen dat ik met andere machines NOOIT geen problemen heb gehad...... en ik kan nou niet bepaald zeggen dat mijn kledingmaat in die 53 jaar dat ik oud ben kleiner is geworden.

Mensen koop iets anders,. dut is een nacht merriemachine

20056 09-09-2011

nog nooit zo'n nare wasmachine gehad, weet nooit hoe lang het programma nog duurt, slechte , moeilijke beschrijving, spijt van deze aankoop, het kan aan mijn wasmiddel liggen (aldi) maar als de witte was niet op 95 graden draait wordt hij niet schoon.

Rieks Scholing 24-06-2011

Machine doet het verder prima, is wel gevoelig voor vlak plaatsen anders begint het ding nogal te stampen bij het centrifugeren. Duurzaamheid en met name servicebereidheid van de Electrolux organisatie is resp, teleurstellend en bedroevend.
Net buiten de garantieperiode begon het lager dermate misbaar te maken dat de machine uitgezet is. Weken daarvoor had het lager zich al gemeld, ik was eerlijk gezegd vergeten dat er 2 jaar garantie op zat, dus bereidde ik me mentaal voor op het lagerklusje dat aanstaande was. Echter, bij nadere beschouwing bleek het lager niet vervangbaar! De kuip bestaat uit 2 aan elkaar gesealde kuntstofdelen, de electrolux site geeft de samenstelling compleet als 1 nummer met een prijs van 308 euro, ben even kwijt of dat incl BTW is, wel weet ik dat de machine totaal 295 Euro gekost heeft. Dus de fabrikant heeft de samenstelling zo gemaakt dat een reparatie die niet ongewoon is, onuitvoerbaar wordt. De servicedienst voelde zich niet geroepen mijn vraag of deze reparatie nog onder garantie uit te voeren, serieus te beantwoorden.
Conclusie; als constructeur ben ik van mening dat de fabrikant een foute keuze heeft gemaakt. Dus, voor ons als consumenten; kies een machine die wel te repareren valt of kies extra garantie. Let op er zijn meer fabrikanten die gesealde kuipdelen toepassen. En voor de producten van de firma Electrolux; AEG, Marynen, Zanker u bent gewaarschuwd voor de servicedienst.Voor de doe het zelvers; de machine is wel te repareren als je de kuipdelen domweg openzaagt en weer sluit met kit/lijm en 17 bouten.

Furioussparco 11-04-2011

Wasmachine nu 2 jaar in bezit en vandaag kapot gegaan.
de wasmachine doet alleen de hoofdwas en dan stopt hij er mee en slaat in de pauze stand.
Zal wel een elektronisch probleem zijn.
Had hiervoor een goedkope indesit en die heeft het 12 jaar gedaan.
Dus zal nu wel weer een indesit worden.

Kimberley01 24-01-2011

---------- update review, 24-01-2011 ----------
Even een update op mijn vorige review. Vandaag is een monteur van Electrolux langs geweest en het bleek dat een motortje kapot was. Vind dit wel slecht aangezien ik hem pas sinds november heb en ik draai alleen in het weekend een paar wasjes. Maar de monteur heeft het vervangen en viel gewoon binnen de garantie.

Hopelijk blijft hij vanaf nu probleemloos werken.

---------- 1e review, 11-01-2011 ----------
Ik heb hem nu een maand, maar ben er nog niet tevreden mee. Centrifugeren doet hij niet, bij geen enkel programma. Hij maakt alleen een paar wilde slagen en dan houd hij ermee op. Hierdoor is de was vaak nog zeiknat voordat het de droger ingaat. Ook gaat hij niet uit zichzelf op het lampje 'einde', ook niet als ik 3 uur wacht (langer zal zo'n programma toch zeker niet duren?)

Middag 05-11-2010

Een prima machine! Ik vind het uitgebreide aantal aan programma's een dikke plus en ook de 'easy iron' functie. Ik gebruik de machine nu ruim 2 jaar, maar merk wel dat ik nu met dat easy iron programma mijn blousen toch moet gaan strijken. Ik weet niet waar dat aan ligt, in het begin was dat niet zo. Misschien ben ik zelf kritischer geworden. De temperatuurknop zit echter vast. Als ik op 95 graden wil wassen, moet ik enorm veel kracht uitoefenen om de knop zover te krijgen. Las hier dat een druppel olie helpt, ik zal het eens gaan proberen.
Verder de centrifuge: de deuren hier in huis trillen vrolijk mee als hij op volle toeren bezig is. Dat vind ik wat minder, maar het zal er wel bij horen.

Eoin 29-10-2010

Na een half jaar gebruik te hebben gemaakt van dit model wasmachine moet ik zeggen dat ik het een erg prettig model vind.
Heb hiervoor verschillende modellen gehad binnen studentenhuizen die erg onduidelijk waren en waar je ongeveer een universitaire opleiding voor nodig om die te snappen.
Dit model is in één keer duidelijk wat de mogelijkheden zijn.
Goed dat er ook een ecostand op zit, heb alleen nog niet kunnen merken of en op welke manier dat verschil maakt

Narcis 11-10-2010

---------- update review, 11-10-2010 ----------
In totaal 13 maanden is een machine van dit type door
mij gebruikt,en de laatste actie is de omruiling door
een wasmachine, van een ander merk.
Er zijn in totaal 4 technici van de service-afdeling
van Electrolux mee aan de gang geweest,met als actie
als reparatie van de klacht-Geluidsoverlast-
De overlast trad op tijden het centrifugeren
Overzicht:
1)Na 6 weken in gebruik -schokbrekers vervangen.
2)Na 8 weken in gebruik - versterking in mantel
gemonteerd.
Resultaat onvoldoende!

3)Na 1 jaar in gebruik - diagnose door afd.Service
wegens aanhoudende klachten.
Als finale actie heb ik tijdens de ruiling van de
wasmachine vastgesteld,dat alle drie nokken in
de trommel niet goed vast zaten.
Reden voor geluids overlast tijdens centrifugeren.
Dit is niet onderkent door de Service afd.
In tegendeel,er werd beweerd dat er niets aan de
hand was.
Jammer,ik heb een grote deuk gekregen in mijn vertrouwen op een goede after-sale na aanschaf
van een wasmachine.

---------- 1e review, 21-10-2009 ----------
Als aanvulling op mijn opmerking over de Zanussi
ZWF 3145 wasmachine heb ik het
volgende punt:
1)De machine heeft een onvoldoende tot geen onbalance
regeling,waardoor tijdens het
centrifugeren de kuip een overdreven zijdelingse beweging maakt.
Het gevolg is een geluid als
een drilboor en dat zeker
wanneer de machine met 1400
toeren centrifugeerd.
Ik denk dat de oorzaak de
beperkte werking van de schok-
brekers is.
Een gemiste kans van de El-
groep(de fabrikant van de
Zanussi)
Jammer.
N.B.Tevens vind ik de tijdsduur van een programma te
lang

Frenky P. 13-09-2010

Zanussi is goede prijs/kwaliteit verhouding. Eigenlijk zijn het de AEG modellen van enkele jaren geleden in een nieuw jasje.

Ik had eerst ook een Zanussi type Zafiro 1400die werkte na 8 nog prima. Die heb ik toen verkocht voor een goede prijs en toen heb ik de Zanussi zfw 3145 gekocht. Nu na 2 jaar de garantie er net een week van af is, is ook bij deze Zanussi de thermostaat knop vast gaan zitten. Ik hoop dat het goed te verhelpen is.

sankeur 30-07-2010

---------- update review 30-07-2010 ----------
Nog steeds heel blij met deze machine draai elke dag een was soms wel 2.
Alleen van de week zat me tempratuur knopje vast knopje ervan gehaald beetje olie erop en hup draait weer als nieuw die tip heb ik hier
gelezen een gouden tip dat zeker.

---------- oude review 12-02-2009 ----------
deze machine nu 2 weken in het bezit was is super schoon ook met het korte programma.
Maar wat ik wel vind is dat het centrifigeren bij mij best veel lawaai maakt?
Hiervoor een candy gehad en die maakte toch niet zoveel lawaai.

Anoniem 12-06-2010

Wij hebben de ZWF nu goed 1 jaar, machine bevalt goed.
Hier ergens verder op kom je tegen dat het temperatuurknopje op een gegeven moment moeilijk in te stellen is m.a.w.gaat zwaar en breekt in het ergste geval af.
Is, zolang het knopje nog niet is afgebroken, wel heel erg simpel te verhelpen.
Heel voorzichtig met een kleine schroevedraaier gelijkmatig achter de knop( dus tussen frame en knop) de knop op zich naar je toe trekken.
Wanneer de knop verwijdert is zie je in het gat een kogelgeleider en die zit vast.
Hier een klein drupje olie op en hij draait weer.

menmbode 09-04-2012

Adeo,
Goeie tip. Het werkt bij mij ook met een drupje wd40.De knop draait weer als nieuw.

Consuminder Mind 08-07-2012

Dank voor de tip, want het probleem deed zich vandaag nu definitief voor: komt niet meer verder dan 40 ºC. De problemen daarmee (stroefheid + 'haperen'/'hangen') begonnen overigens als een paar maanden na aankoop (nu 2 jaar geleden).

We gaan het proberen!

Consuminder Mind 08-07-2012

Yup, gelukt. Bedankt voor het delen van de tip!

Mark080808 24-03-2010

Ik heb deze machine nu 1,5 jaar in bezit. Tot op heden nog nooit problemen mee gehad. Voor de prijs een perfecte machine met voldoende mogelijkheden. De machine is gemaakt van goede kwaliteit, zeker als je deze vergelijkt met bijv een EDY.

Erg belangrijk is om hem goed te stabiliseren. Ik heb hem vastgezet met een stang tussen de muur en de machine. Daarna met de waterpas gesteld. Wasmiddelen en overige artikelen blijven gewoon bovenop de wasmachine staan zonder zichzelf te verplaatsen.

Wandelende wasmachines zoals hierboven beschreven duidt op onvoldoende stabiliseren en vastzetten van de machine.

Enige negatief punt is de tijd dat de machine er over doet om zijn programma's te voltooien.