Siemens WMN16T3471 - Reviews

7 kg
A+++-30%
Geluidsniveau
74 dB (centrifugeren)

Beoordeling op basis van 198 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Alex2010 28-04-2016 Product half jaar in bezit

Kan niet tegen handdoeken met massageolie

6,6
Siemens WMN16T3471 nu 4 maanden in gebruik in massagesalon. Wast goed schoon, ook met het verkorte programma. Niet bijzonder stil. Nadeel is het per ongelijk in kunnen drukken van het touchpanel, staat de wasmachine ineens in een ander programma of zelfs op kinderslot. Krijg je de deur met geen mogelijkheid meer open.
Maar het ergste is de belabberde service van Siemens: Na 4 maanden gebruik begon het manchet te lekken bij de deuraansluiting door invloed van de massageolie (zei de service monteur), en nu is er een nieuw manchet geplaatst voor 270 Euro. Voor een wasmachine van 5 maanden oud, met 2 JAAR fabrieksgarantie, geen enkele coulance van Siemens. Nooit, maar dan ook noooooit meer Siemens.

wasberry11 21-06-2016

Zakelijk gebruik is altijd uitgesloten van garantie.
Bij gebruik buiten normaal huishoudelijk gebruik heeft u geen garantie.

Gebuiker 23-02-2016 Product kwartaal in bezit

6,6
Na een eerder positief review kort na aankoop nu een bijgestelde versie na een paar maanden ervaring. Inmiddels ben ik een stuk minder tevreden met de machine.

De was is regelmatig minder schoon dan ik zou verwachten, zelfs na een uitgebreid programma. Mijn oude AEG machine van 18 jaar oud leverde een beter resultaat.

Verder heeft de machine de zeer vervelende eigenschap dat zelfs bij keurig waterpas staan relatief veel water in de rubber ring bij de deur blijft staan waardoor bijna droog gecentrifugeerde was toch weer nat wordt.

Verder blijft er water in het wasmiddellaatje en loopt het water er na openen regelmatig alsnog uit. Als de deur dan al open staat loopt er meestal een aardig plas water zo de machine uit op de grond door de onhandige plaatsing van de waterinlaat bovenaan de deuropening. Ik heb al diverse malen een grote plas water bij de machine aangetroffen die naar het erop lijkt hierdoor veroorzaakt lijkt te zijn. Dit lijkt mij een ontwerpfout te betreffen.

Dit was de eerste en de laatste keer een Siemens wasmachine. Ik zou niemand aanraden deze machine te kopen.

Alex2010 27-04-2016

waarschijnlijk lekt het manchet bij de aansluiting op de deur. Als dit eenmaal begint wordt het steeds erger.
Manchets vallen nooit onder de garantie bij Siemens

Anna 17-11-2015 Product kwartaal in bezit

6,2
Helaas ben ik teleurgesteld in dit product wegens de navolgende redenen.

Het model WMN16T3471 is minder gebruiksvriendelijk dan ik verwachtte. Door het digitale kiesprogramma is het lastig om exact het juiste programma in te toetsen en is het kiezen van een juist wasprogramma minder simpel dan gewenst.

Een ander nadeel was dat de wasmachine minder geruidsloos wastte dan ik verwachtte. Hij was weliswaar redelijk stil, maar niet minder dan mijn oude wasmachine die ik meer dan 20 jaar had.

Tot slot is de wasmachine door zijn sensoren en computergestuurde elementen té 'slim' geworden. Hij weegt hoeveel was er in zit, hoeveel water erbij moet komen, hoeveel toeren hij moet draaien en er zit een automatische deurvergrendelaar bij. Dit is bedoeld om het wassen milieuvriendelijk en duurzaam te maken, en om de kosten voor de gebruiker te verminderen. Maar juist deze sensoren zijn te veel van het goede: na 3 maanden gebruik begaf mijn gloednieuwe wasmachine het. De deur kon niet meer open door de automatische deurvergrendelaar en de wasmachine werkte niet meer. Dit kwam, volgens de reparateur, doordat de sensoren defect zijn.

Misschien heb ik nét pech gehad met deze wasmachine en is het maar 1 exemplaar van het model wat het binnen zo'n korte termijn begaf, maar achteraf had ik liever een wat minder complexe wasmachine willen hebben met minder 'gadgets'. Volgens mij gaat een simpelere machine minder snel stuk.

De korte periode dat ik de wasmachine had heeft hij wel prima gewassen en kwam de was er normaal schoon uit.

sally 30-11-2016 Product paar dagen in bezit

Goed voor mens, milieu en portemonnee

Ik heb de wasmachine nu net een paar dagen in huis en heb alle wasachterstand van een twee weken weer ingehaald. Jarenlang (21 jaar!!) met heel veel plezier een Bosch gebruikt en opeens begaf de motor het. Na twee weken zoeken en reviews lezen op internet voor deze Siemens gekozen. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel tevreden ben: veel programma's, fluisterstil en snel. Ook mijn portemonnee was heel blij: voor het aankoopbedrag had ik geen betere wasmachine kunnen krijgen!

Pluspunten

• programmatijd
  • prijs/kwaliteit
  • wasresultaat

Minpunten

• doseerbakje vloeibaar zeep niet standaard geleverd

Familie Hutten 18-11-2015 Product paar dagen in bezit

Na 25 jaar hebben we afscheid moeten nemen van onze degelijke Miele wasmachine. Dit keer toch voor een Siemens gekozen vanwege de prijs en de speciale iQ drive motor. De machine is daardoor energiezuinig en vrijwel slijtvast, maar vooral ook stil! Het lage geluidsniveau is ideaal, omdat we vaak 's nachts onze was draaien. Er is tevens een mogelijkheid om het programma op spoelstop te zetten waardoor er 's nachts niet wordt gecentrifugeerd. Er zitten voldoende programma's op (meestal gebruik je toch dezelfde) die gemakkelijk in te stellen zijn. Het enige nadeel tot nu toe is dat bij het super korte programma op 15/30 graden niet goed gecentrifugeerd wordt. De machine is nu 2 maanden in ons bezit en zal zijn levensduur nog moeten bewijzen, maar de eerste indruk is prima.

KM 10-09-2016 Product paar weken in bezit

Heerlijke machine

Ik ben heel blij met mijn nieuwe wasmachine:

Wat is hij stil! Het tikken van het wasbolletje ( waar je het wasmiddel in doet ) in de trommel vinden wij het meest storende geluid. Zelfs het centrifugeren vinden we niet storend ( de machine staat in de keuken staat en we zijn beide heel gevoelig zijn voor geluid ). Op basis van de opgegeven dB had ik dat niet verwacht ( ondanks de opgegeven 70+ dB maakt hij nauwelijk meer lawaai dan de vaatwasser die 45dB zou maken. Sterker: hij lijkt zelfs stiller. ) Waarschijnlijk omdat de geluidsbelasting per uur of zo gemeten wordt, maar of de gemiddelde consument zich daar bewust van is vraag ik me af. Ik heb in elk geval ten onrechte zorgen gemaakt.

De grote trommel is even wennen, ik moet wasgoed bij elkaar gaan doen dat ik eerder apart waste. Maar het is ideaal! Het beddengoed en de handdoeken kunnen er gelijktijdig in. Ook als ik de shirts op het rek droog, heb ik voldoende handdoeken voor een volle droger.

De was wordt goed schoon en komt naar mijn idee bij alle programma's droger uit de machine dan bij mijn ( 18 jaar oude ) Miele.

De programma's zijn een stuk sneller klaar dan de handleiding doet vermoeden ( daar staat vaak 3 tot zelfs 3.5 uur ). Waar ik bang was dat de machine langzamer was dan mijn oude, heb ik het idee dat hij sneller is en beter schoon wast. Echt gemeten heb ik dat niet.

De resttijd indicatie vind ik ook een aanwinst en klopt goed!

Helaas geen beladingsindicatie op mijn automaat. Dat mis ik nu wel. Vroeger was de richtlijn: de trommel half vol of 2/3 vol. Nu 4 kg, 5 kg wasgoed. Hoe meet ik dat? Telkens met mijn wasmand op de weegschaal gaan staan lijkt me niet handig.

Waarom toch maar een 8? De informatie en de handleiding. Naast de punten die hiervoor al aan de orde zijn gekomen:

Na het lezen van het boekje hebben we behoorlijk in de rats gezeten of we toch beter een 1400 toeren variant hadden kunnen nemen. De 1600 toeren maakt nl alleen verschil in het katoen wasprogramma. Gelukkig na weer zoeken, blijkt dit toch de beste machine voor ons ( in de winkel was de 1400 toeren duurder, al is de adviesprijs lager ).

Dan de handleiding. Na alle jaren zijn die dingen nog steeds onduidelijk. De vertaling lijkt inmiddels wel goed. Maar de informatie vinden wij onoverzichtelijk en onvolledig. Er is bv wel een kopje over de speed stand, maar op andere plekken lees ik dan weer aanvullende informatie, die wel heel belangrijk is voor een goed gebruik. ( bv dat ik dan maar 4 ipv 7kg wasgoed in de trommel mag doen ).

Er is uitgebreid aandacht voor sorteren van het wasgoed, zelfs verven, gebruik van wasmiddel etc. Zaken dus die niet direct de machine aangaan en die je na 20 jaar zelfstandig wonen en wassen wel onder de knie hebt ( en voor beginners vast op internet te vinden zijn ). Maar het hoe een waarom van de verschillende programma's? Ik heb het niet kunnen vinden. Waarom wel een programma voor donkere was en niet voor witte? Wanneer kies ik donker en wanneer snel & mix? Waarom zo'n uitgebreid programma voor katoen in een tijd van vooral synthetische vezels?

In het energieverbruik-overzicht staan lang niet alle programma's, zodat ik nog geen goede keuze kan maken. En als je leest hoeveel andere zaken een rol spelen ( bv waterhardheid ) is er maar 1 manier om achter het werkelijk verbruik voor jou te komen en dat is er een meter tussen hangen.

Kortom: Het blijft een zaak van vooral uitproberen wat het beste voor je werkt en je maar niet blind staren op de opgaves in de boekjes.

Over duurzaamheid en service valt na een paar weken gebruik natuurlijk nog niks te zeggen. Alles ziet er goed en degelijk uit, dus ik heb er vertrouwen in.

Pluspunten

• zeer stil
  • goed wasresultaat
  • resttijd indicatie
  • trommelinhoud
  • bedieningsgemak

Minpunten

• handleiding
  • verwarrende informatie

JaneHo 18-01-2016 Product half jaar in bezit

Deze machine nu half jaar in bezit. Wast goed schoon. Mis nog steeds wel de mogelijkheid van een voorwas. En het is nog steeds wennen dat een bonte was op 40 gr 2 uur duurt. Het snel programma is wel in 1:04 uur klaar. Maar dan weet ik niet of het echt wel schoon is. Dus vaak in de nacht aan.

Birgit 21-01-2016 Product paar dagen in bezit

Deze maand gekocht. Stille machine, grote deuropening, zuinig in gebruik en 1/3 wasmiddel maar gebruiken. Er zit een speed knop op voor snelle was. Op de display kan je zien hoelang de was nog moet. Minpuntje als de was klaar is dan hoor je een pieptoontje.

Nelissuh 21-02-2016

Het pieptoontje kan je instellen op 3 standen, of uit. Staat in de handleiding.

Margot 09-12-2016 Product paar weken in bezit

Fijne wasmachine

Erg blij met de aanschaf van deze wasmachine.
Veel opties die ook nog aan te passen zijn in het menu.
Prettig dat ik de was kan timen en wast goed schoon, heb hem snachts aan maar hoor hem niet.

Pluspunten

• Veel opties
  • Geen last van centrifugeer geluid
  • mooi design

Minpunten

• geen gevonden

Casey 08-12-2016

Wat een weldadige rust. Oude Bosch was toe aan zijn pensioen

Geen moment te vroeg overgestapt. Apparaat werkt perfect, oogt goed en is een goede keuze dankzij wat speurwerk op internet. Alle goede recensies komen uit. Hopelijk blijven de slechte uit.

Pluspunten

• Doet zijn werk in stilte.

Minpunten

• Tot nog toe geen.

Catharina 03-12-2016 Product paar weken in bezit

Zeer fijn wasmachine

Een fijn en mooi wasmachine met veel mogelijkheden van was methodes, kan zelfs tot 1600 toerental. Goed voor lange en korte wasjes.

Pluspunten

• variabele wasmethodes
  • wasresultaat
  • 1600 toerental
  • stil

E. de Wit 28-11-2016 Product paar maanden in bezit

groot aantal waskeuzes

Werkt heel fijn in eco stand, duurt wel wat langer. Maar je kunt ook kiezen voor kortdurende programmas. superstille machine

Karlijn 02-10-2016 Product paar dagen in bezit

stil, zuinig en eenvoudig qua bediening

Een super zuinige wasmachine die goed centrifugeert (1600 toeren), al lijkt het iets minder droog er uit te komen dan bij mijn vorige 1600 toeren apparaat. Het kiezen van de programma's is eenvoudig en de opties die je dan binnen de programma's hebt wijzen voor zich met het bedieningspaneel. Prima! En hij is lekker stil.

Pluspunten

• zuinig
  • stil
  • eenvoudig in gebruik

Anita 21-09-2016 Product paar weken in bezit

Degenlijk ogend machine

Het is even zitten om goed de gebruiksaanwijzing door te nemen,maar de moeite waard, om het beste uit de wasmachine te halen, Ik was geen aantip toetsen gewend, Maar eenmaal gewend...na een paar draaien..top!!..De Eco draai,is lang, dik drie uur, maar daar tegenover energiezuinig!!...Genoeg keus in andere programma's ..ook in,bijv een snel 15 minuten opfris programma.Ik ben echt happy met mijn wasmachine!!

Klaas 15-09-2016 Product paar dagen in bezit

Mooie Machine, grote trommel, stil

De machine is gemakkelijk te bedienen. Hij geeft een goed was resultaat en is relatief stil in gebruik. Voldoende aantal programma's. Volgens het label A+++ dus zuinig. Tot 10 jaar garantie op de borstelloze motor.

Pluspunten

• gemakkelijke bediening
  • stil
  • zuinig
  • 10jr garantie op motor
  • 7kg inhoud

Minpunten

• nog niet ontdekt

Hannie 23-08-2016 Product paar weken in bezit

mooie wasmachine

mooie wasmachine. Duidelijke display.
Eenvoudig te bedienen.
Erg stil vergeleken bij mijn vorige wasmachine.

Pluspunten

• duidelijke display
  • stil in gebruik
  • ook korte programma's

Minpunten

• geem

Paul 21-08-2016 Product paar dagen in bezit

Stil en zuinig

Prima wasmachine, stil en zuinig. Daarnaast kind vriendelijk door kinderslot te eenvoudig te kunne activeren. En schone was, wat wil je nog meer.

Pluspunten

• stil
  • zuinig

Anneco 14-07-2016 Product maand in bezit

Veelzijdige wasmachine

De wasmachine heeft een ruime opening. Ik kan zelfs de tijk van mijn waterbed erin wassen. Er zijn veel keuzemogelijkheden in programma's. Centrifugeren kan van 0 tot 1600 toeren en is zelf in te stellen bij de meeste programma's. Het wasresultaat is uitstekend.

Christian 03-07-2016 Product paar dagen in bezit

Uitstekende wasmachine met luxe mogelijkheden

Mooi design, stuk schoner en degelijker dan mijn oude wasmachine. Lekker stil en de was komt er ook een stuk droger uit. Erg tevreden.

Piet 04-07-2016

Dag Christian,

mijn oog is ook op deze wasmachine gevallen. Echter, ik lees in een aantal reviews dat er geen mogelijkheid is om katoen op 30 graden te wassen. Kun jij aangeven of dit klopt? Ik zie op de fotos wel kreukherstellende stand, maar ik neem aan dat hij dan niet op 1600 toeren centrifugeert.

Rik Lichtenberg 30-11-2015 Product maand in bezit

Beste Siemens,

Jullie hebben er een grote fan bij. Na 4 jaar een Samsung wasmachine te hebben gebruikt weet ik eindelijk wat een schone was is op zowel lange als korte programma's. Warm en koud wassen. Echt top en dat met 10 jaar garantie.
Siemens bedankt.

Roger 29-12-2015

Hallo Rik,

Je vermeldt "10 jaar garantie". Waar heb je deze gekocht met zo'n langte garantie?

Alvast bedankt!

Groeten,