LG F1612WD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG F1612WD op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

3,2

Carol 29-05-2016

koop nooit een LG was/droger

Geschreven voor: LG F1612WD

Hij stinkt enorm, vooral bij het drogen. Er is al 2 keer een monteur geweest en die heeft bijna alles vervangen wat er maar vervangen kan worden. Helpt niet. Klantenservice was in het begin zeer hulpvaardig maar nu reageren ze helemaal niet meer. Hij doet er eeuwen voor de was droog is en dan is er ook nog veel gekrompen. De pluizen gaan rechtstreeks met de afvoer weg, zeggen ze, maar nee. Na elke was moet ik nog een korte was leeg draaien om te zorgen dat alle pluizen er uit zijn want anders zitten ze op de volgende was. Ik heb het idee dat de was er niet wit uitkomt. Ik was al 35 jaar en ik weet hoe ik moet wassen (met mijn vorige machine geen last van verkleurde was). Kies een andere machine. Niet doen, weggegooid geld.

MovieFan 20-12-2014
Geschreven voor: LG F1612WD

Een paar dagen geleden mijn F1612WD ontvangen. Het is een was/droger combi. Volgens LG een wasmachine die ook kan drogen. Ondanks de verwarrende ECO HYBRID label wat suggereert dat de F1612WD net als de ander LG ECO HYBRID drogers uit de RC serie een warmtepomp droger is komt heel bedrogen uit. Wat voor een soort droger en hoe deze droger werkt konden ze me bij LG klantenservice niet zeggen, enkel dat het via de afvoerslang werkt.

Maar het is dus geen warmtepompdroger in tegenstelling tot wat andere winkelwebsites aangeven. Wat ik wel weet is dat er tijdens het droogprocess water wordt gebruikt en dat er heel veel stoom van achter het apparaat opstijgt en dat de ruimte waar hij instaat de condens tegen de spiegel en deurposten slaat.

Het aantal was/droog mogelijkheden voor deze machine is bijna eindeloos. Elk wasprogramma kent 3 was gradaties. Normaal, Intensief en Verkort programma. De droger heeft er nog veel meer waarbij niet altijd duidelijk is wat het droogresultaat zal zijn omdat het niet echt chronologisch naar droogte graad is ingedeeld.

Helaas worden niet de gebruikelijke droogtermen gebruikt zoals bijvoorbeeld kastdroog, droog, extra droog. Hoe droog is nu Eco Dry? En wat is nu het verschil tussen Normaal Eco droog en Normaal droog. Normaal Eco droog programma was 10 minuten korter van duur dan normaal droog terwijl je zou denken dat bij eco een laag energie verbruik hoort, lagere temperatuur en dus een langere droogtijd? Of trek ik nu de verkeerde conclusie?

Ik krijg de taal niet gewijzigd. In de gebruiksaanwijzing staat dat ik na inschakelen van het apparaat de knoppen "Uitgestelde Start" en "Kreukvrij" 3 seconden moet indrukken. Er staat nergens beschreven waar de "Kreukvrij" knop te vinden zou moeten zijn en op het bedieningspaneel zie ik het niet staan.

De bediening is niet echt duidelijk en moet in een bepaalde volgorde gebeuren. Kies eerst het soort programma, bepaal dan of je stoomwas gaat gebruiken, vervolgens kun je nog de intensiteit van het wassen bepalen, de temperatuur en hoe hard je wilt centrifugeren. En dan kun je ook nog kiezen dat hij na afloop van de wascyclus meteen doorgaat met wasdrogen. Neem je de verkeerde volgorde dan zul je merken dat je zojuist ingestelde centrifuge stand van 1600 rpm verlaagd is naar 1200! Kun je dus weer opnieuw beginnen met programmeren :-(

De bediening is traag het menu onoverzichtelijk. De keuze knop moet je met beleidt draaien wil je snel naar de juiste wasprogramma gaan. Snel draaien heeft geen zin, je draait je een ongeluk maar de electronica heeft zijn eigen tempo.

Niet alle knoppen zijn duidelijk af te lezen op het touchpaneel. Daar had ik bij mijn vorige LG WD1460F absoluut geen last van. De bediening was kinderlijk eenvoudig, duidelijk, simpel en ook nog heel snel. Een kind kan de was doen. Ook is niet af te lezen welke instellingen je hebt geprogrammeerd.

Bijvullen met vergeten was terwijl het wasprogramma al gestart is kan. Machine uitzetten en de deur wordt na een redelijke wacht tijd open. Programeer je opnieuw de wasprogramma kom je tot de verrassing te staan dat de machine plots maximaal beladen is. Dit heeft invloed op de tijdsduur van het wassen en drogen. Omdat de wasmachine tot max geladen lijkt door de natte was schiet de machine door. Wassen en drogen duurt nu plotseling maar liefst 10 uur!!! De verbazing was groot toen ik na de laatste spoelgang van huis ben gegaan en 7 uur later thuis kwam en de droger nog steeds aan het drogen was!

Is de was al droog genoeg? Zou je denken dat de machine zelf registreert of de was eerder droog is en dus eerder klaar is heeft het mis. Pas de laatste 11 minuten van de berekende programmaduur gaat de droger testen of de was droog genoeg is.

Dus met een was die 10 uur gaat duren controleert de machine pas na 9 uur en 49 minuten of de was droog genoeg is. Dat is wel heel erg lang en bovenal niet energie zuinig. Bovendien kun je de deur niet tussentijds openmaken om te voelen of de was al droog genoeg is. Je moet de machine uitschakelen.

Omdat het een wasmachine is heeft deze machine een rubberen manchet. Bij een nieuwe machine is de geur van deze rubberen manchet goed te ruiken als je de wasmachine opendoet. Bij het drogen rook het hele huis naar de rubberen manchet. Deze geur gaat ook in de was zitten. Niet echt fris en fruitig dus.

Opfrissen? Vergeet het maar. De droge was (langemouw T-shirt) kwam er nat uit en stonk meer naar de rubberen manchet. Opfrissen doe je door de was door te laten waaien. In deze wasmachine wordt de lucht niet ververst maar hergebruikt. Het is een soort gesloten recirculatiesysteem. De lucht wordt niet ververst en is er dus ook geen afvoer van bijv rooklucht. De kleren blijven continue in de gerecycelde rooklucht hangen. Dus die opfrisfunctie kunt u maar beter vergeten. Denk maar aan een recirculatieafzuigkap Daar blij je ook altijd wat kooklucht ruiken.

Ik kan dit soort was/droog combimachines niet aanraden.

De documentatie is ook een staaltje van mislukte vertaal werk. Permanente druk? Dit is natuurlijk Permanent Press, een term die in Amerika gebruikt wordt. Maar ik zou niet weten wat dit betekent en de gebruiksaanwijzing geeft geen uitleg.

Trommel schoonmaken. Volgens de gebruiksaanwijzing dien je bij de functie trommelreiniging bleekwater in het bleekcompartiment doen. Waar is dit bleekcompartiment? Ik kan het niet in of op de machine terugvinden en de gebruiksaanwijzing laat me hierin ook in de steek. Er is geen aanwijzing waar dit bleek compartiment zich zou kunnen bevinden.

Al met al ben ik zeer teleurgesteld in deze machine en in de service van LG Electronics in Nederland. Hij maakt meer herrie dan mijn oude LG WD 1460F. Is moeilijker en omslachtiger in te stellen. Het totale was/droog programma duurt veel te lang en door de rubberen manchet van de wasmachine gaat je was er niet lekkerder op ruiken. LG verwees me terug naar de leverancier. Die moet het maar oplossen.

Omdat ik duidelijk heb aangegeven dat ik een warmtepomp droger wilde hebben omdat ik de energie kosten omlaag wilde brengen. Uiteindelijk ben ik verkeerd voorgelicht door de winkel waar ik hem gekocht heb. Er wordt naar gekeken of het een warmtepomp droger is. Zo niet dan zal ik 2 losse machine moeten kopen.

AvdHF64 10-01-2016

Permanent Press = Kreukherstellende kleding.