Miele TKG850 WP - Reviews

tile-Vulgewicht
8 kg vulgewicht

Robert 31-05-2018

Zuinige, veelzijdige warmtepompdroger.

Deze droger van Miele – met een beladingscapaciteit van 8 kg - maakt gebruik van een warmtepomp. Hierbij wordt de opgewekte warmte als het ware hergebruikt en opnieuw de trommel ingeblazen. Bij dit systeem wordt er veel minder warmte aan de omgeving van de droger afgegeven en verbruikt een warmtepompdroger tot wel 60% minder energie dan een condensdroger.

Omdat er bij een warmtepompdroger met een iets lagere luchttemperatuur gedroogd wordt duurt een droogprogramma iets langer dan bij een condensdroger (al is dat mij nog nooit echt opgevallen). Opvallend is het geluid van de droger. De compressor van de warmtepomp maakt hetzelfde geluid als de compressor van een koelkast. Hoorbaar maar naar mijn mening niet storend.

Bediening
De droger heeft een zeer duidelijk bedieningspaneel waarbij d.m.v. een draaknop gemakkelijk het juiste programma kan worden gekozen. Extra opties als Opfrissen, Extra behoedzaam, Beladingsautomaat en Kreukbeveiliging zijn gemakkelijk in te stellen waardoor het gekozen droogprogramma naar behoefte kan worden aangepast. Het display geeft o.a. het programmaverloop, de ingestelde droogtegraad en de (resterende) programmaduur weer en biedt tevens d.m.v. sensortoetsen toegang tot het instellingenmenu.

De EcoFeedback - sensortoets geeft informatie over het energieverbruik van de droger weer. Voor het starten van het gekozen droogprogramma verschijnt een verbruiksprognose. Na afloop van het droogprogramma kan via deze sensortoets het actuele stroomverbruik worden weergegeven.

Programma’s
De droger bevat een verscheidenheid aan droogprogramma’s, elk geschikt voor een bepaald type te drogen wasgoed. Bij de keuze van een programma geeft de machine op het display de maximale beladingscapaciteit van dit programma weer voor een zo optimaal mogelijk droogresultaat. De duur van het droogprogramma is o.a. afhankelijk van de gekozen extra opties, de belading en de vochtigheidsgraad van het te drogen wasgoed.

Een opvallend programma: Gladstomen
Dit programma is ontwikkeld om de strijktijd van het in de droger gedroogde wasgoed te verkorten. Bij dit programma wordt er water uit het condenswaterreservoir gepompt en vervolgens in de trommel gesproeid. Hieraan kleeft tevens een nadeel: de droger kan namelijk (net als een wasmachine) ook op een afvoer worden aangesloten zodat het condenswater niet in het reservoir maar direct in de afvoer wordt gepompt. Dit heeft als voordeel dat het condenswaterreservoir nooit geleegd hoeft te worden, maar heeft als nadeel dat het reservoir eerst met water gevuld dient te worden alvorens het programma Gladstomen kan worden gebruikt!

Geurflacons
Via de website van Miele zijn zogenaamde geurflacons voor de droger te bestellen. Deze geurflacons worden in het pluizenfilter geplaatst en geven tijdens het drogen - afhankelijk van de ingestelde stekte - hun geur af aan het wasgoed. Bij het reinigen van het pluizenfilter na afloop van het droogprogramma dient het pluizenfilter echter voorzichtig te worden verwijderd om te voorkomen dat geurvloeistof uit de geurflacon lekt.

Mijn conclusie: een solide, veelzijdige en zuinige warmtepompdroger met een op elk type wasgoed afgestemd programma.

Pluspunten

• Zuinig!
  • Veel programma's
  • Redelijk stil
  • Duidelijk bediening

Tiryaki 17-01-2018

Makkelijk te onderhouden

Belangrijkste functie is dat het energie besparend is en het is ook makkelijk te onderhouden. Het heeft ook een geur functie. Zo komen de kleren met extra geur uit de trommel. het werkt ook erg stil.

Pluspunten

• stoom functie
  • verschillende tijden kunnen instellen

Ed Agter 04-04-2018

Ik heb nog een vraag over deze warmtepomp drogers. Het systeem werkt waarschijnlijk met een veel lagere temperatuur waardoor de droogtijd veel langer wordt. Gemiddeld is dat tussen de 25 en 70% langer dan met een conventionele droger.
Dit om stroom te besparen. Ik vraag me alleen af of daarmee ook de levensduur van het apparaat daardoor veel korter wordt. Dan zou je wat stroom besparen maar veel eerder een nieuw apparaat moeten kopen waardoor je per saldo niet voordeliger of misschien zelfs onvoordeliger uit bent.
De vraag is dus eigenlijk, hoe lang gaan die apparaten mee. In de Kieskeurig.nl review criteria: staat duurzaamheid goed maar wat zegt dat eigenlijk.

Hans 10-12-2017

Stille condensdroger

Zelf plaatsen en aansluiten kan iedereen. Voor het gebruik moet nog wel de handleiding worden gelezen. Veel opties te kiezen, maar ook simpele keuzes mogelijk. Droogresultaat is uitstekend. Weinig stroomverbruik.

Pluspunten

• Mooi model
  • Veel mogelijkheden
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• prijs

Marijke 27-11-2017

Droger Miele TKG850 WP

Het is een goede droger, het kost wel wat maar ik vind het wel wat waard. De deur kan niet omgewisseld worden, dat hadden we niet goed gelezen. Maar gelukkig kan de deur kan zo ver open dat het geen belemmering is om je was erin te doen.

Pluspunten

• De droogtijd past zich aan de hoeveelheid was.
  • Er kan veel was in deze droger
  • Zuinig in gebruik!

Minpunten

• Relatieve dure geurfalcons