AEG LAVATHERM 59840 SENSIDRY

Miele TDB 120 WP - Wasdroger

6,7

Hans 26-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

AEG warmtepompdroger T59840 repareren voor 20 euro

Ik lees veel reviews van mensen die ontevreden zijn over deze warmtepompdroger. Bijna had ik dezelfde mening. Mijn droger is van 2009 en ondanks het netjes regulier reinigen van de filters liep de droogtijd steeds verder op. Op het laatst droogde de was totaal niet meer. Ik heb de volgende dingen gedaan:
- De trommel en alle filters gereinigd met schoonmaakazijn
- Op de plaats waar een sensor aan de buitenkant de trommel loopt ook gereinigd met schoonmaakazijn.
- Alle pluizen die in condensor zichtbaar waren geprobeerd te verwijderen. Dit lukte dus slechts aan de voorkant.
Helaas. Geen enkele verbetering. Ik beschouwde de machine als overleden. Dan maar een forse stap verder.
De achter- en zijkant van de machine gehaald en met een luchtcompressor alles schoon geblazen. Daarna heb ik de machine licht hellend naar voren gezet en heb de tuinslang gebruikt om alle stof te verwijderen. Uiteraard de elektronica niet met water afgespoten!
Ook de pomp losgemaakt en de vlotter gedemonteerd en allebei gereinigd. De boel laten drogen en in elkaar zetten. Hoopvol, maar helaas: nog steeds geen verbetering :-(
Op een forum kwam ik een goede tip tegen: Zoek de aanloopcondensator van de ventilator aan de achterzijde en meet deze met een multimetertje. De condensator gaf geen enkele reactie, dus was deze defect. Een nieuwe condensator gehaald bij een onderdelenwinkel voor €6,95. Deze gemonteerd en de machine weer aangezet. Nog steeds geen verbetering. Dan blijft er niet veel meer over dan dat de ventilator aan de achterzijde niet goed werkt. Een nieuwe en originele kost bijna €200,-. Dat vond ik veel te gek. Ik heb de ventilator uit de machine gehaald, het zwarte rubber dopje verwijderd en de daaronder liggende sluitringen verwijderd. Het bleek dat de lagers van de ventilator niet meer goed konden draaien door: ROEST!
Ik heb de lagers verwijderd en op de rand staat een nummer. Het blijkt dat dit lager exact gelijk is aan lagers die in skates worden gebruikt. Twee nieuwe lagers via internet besteld (inclusief verzenden ongeveer 14 euro) en gemonteerd (let op de juiste volgorde van in elkaar zetten!).
Machine weer in elkaar en jawel: Eindelijk doet de droger het weer.
Ik begrijp de slechte recensies dus echt wel, en als je de machine onderhoudt zoals het boekje dat voorschrijft zal hij volgens mij uiteindelijk toch de geest geven. Misschien is het ontwerp van deze machine niet zo goed. Het is jammer dat een ventilator niet voldoende bestand lijkt te zijn tegen vochtindringing.
Alles is kennelijk te repareren, maar als je een monteur moet laten komen, die zijn kosten doorberekent en de defecte onderdelen door originele onderdelen vervangt loopt het aardig in de papieren. Voorrijkosten, uurloon, originele onderdelen: Ongeveer € 400,-?
Ik denk dat menigeen hier vanaf ziet en liever een nieuwe droger aanschaft. Natuurlijk heb ik met mijn reparatie ook uren gemaakt. Als ik die zou berekenen kan het natuurlijk niet uit. Maar ik heb wel een overwinningsgevoel dat ik voor een bescheiden bedrag aan onderdelen (ongeveer 20 euro) mijn droger weer werkend heb gekregen.

Pluspunten

• Delicate spullen drogen zonder dat deze krimpen
  • Laag energieverbruik

Minpunten

• Levensduur ventilator
  • Duurt iets langer als bij lucht- en condensdroger

Tristan 31-10-2015 Product jaar of meer in bezit

4,6
Waardeloze machine.

In het begin zeer tevreden, goed droogresultaat.
Nu 5 jaar in bezit, duurt zoals in de meeste revieuws na verloop van jaren steeds langer. Eigenlijk na het eerste jaar duurt het steeds langer.
Vannacht droger hele nacht aangehad. 's Morgens de was nog helemaal nat.
Conclusie machine overleden (of dure reparatie).

Geen aanrader !

Borisr 20-01-2016

Beste Tristan,
Ik had exacte hetzelfde probleem als u. Oplossing;
- Een nieuwe condensator van de ventilatormotor

enderamon33 22-01-2016

Als de machine nog wel warm word probeer de binnenkant van de trommel eens schoon te maken met schoonmaakazijn.

Wingless 04-11-2010 Product jaar of meer in bezit

5,6
Twee jaar in gebruik.
Hij doet wat hij moet doen, namelijk goed drogen. Ook heeft het apparaat meer dan voldoende mogelijkheden om van alles en nog wat te drogen. En dat doet hij goed. Ook wol en synthetisch.
Wij gebruiken dit apparaat gemiddeld iets meer dan 1 keer per dag. Maar nu de minpunten:

- Lawaai, mijn hemel wat een lawaai. Hij staat op een laminaatvloer (die op een dure rubberen ondervloer ligt) in een jaren dertig woning op zolder. Je kan nog beter onder de aanvliegroute van Schiphol wonen dan dit ding in huis nemen.
- Maar liefst 3 roosters om schoon te maken, waarvan 2 elke droogbeurt. (en we doen het netjes want ze zitten altijd vol)
- Het onderste rooster, de laatste voor het warmte-element laat veel te veel rest(fijn)stof door. Waardoor het warmte-element helemaal dicht koekt. Een enorme klus om dat schoon te houden. Want het lijkt wel of de stof vastplakt of bakt. Ik zag dit al gebeuren toen we 'm net hadden. We zijn toen nog consequenter de deur- en afdichtingsrubbers gaan schoonmaken zoals AEG voorschrijft (nóg een handeling). Monteur laten komen om te kijken of rubbers goed afsluiten. Bleek goed te zijn. Zelf ook uren bezig geweest om te kijken of er misschien ongefilterde lucht lekt. Niet gevonden helaas. Enige wat ik vind is dat het ontwerp van alle filterdelen en afsluitingen veel beter kan. Een beetje goedkoop doet het aan.

Gevolg van dit alles (lekker subjectief hoor): ik geloof absoluut niet dat de terugverdientijd van dit apparaat klopt. Het dichtgekoekte warmte-element verlaagd volgens mij het rendement behoorlijk.
Als het dichtslibben van het warmte-element in het zelfde tempo doorgaat, zit het over twee jaar dicht.

Conclusie: lawaaiig en veel werk om in goed werkbare staat te houden...

evanuden 11-06-2010 Product paar dagen in bezit

5,2
Voorheen AEG-wasdroger gehad: goed apparaat, ging 15 jaar mee. Ruim een jaar geleden deze AEG-Lavatherm aangeschaft, omdat hij energiezuinig is en goed uit de beoordelingen kwam. We hebben er ernstig spijt van dat we deze hebben aangeschaft. Droogt slecht, geeft ontzettend veel vochtige lucht af (alles roest in de omgeving van de wasdroger) en hij is erg onhandig in het onderhoud (pluisfilter, warmtewisselaar). Wat mij betreft beslist geen aanrader.

fab84 30-10-2011

volledig mee eens. Heb dezelfde problemen + extra stof dat in de kamer plakt. Na 2 keer de machine gebruikt te hebben kan je gaan kuisen. Vorige droogkast wag geen condens droogkast maar gaf veel minder stof. Technieker heeft dit 3 maal nagekeken in het begin toen deze was aangekocht bij een volgende maal moesten we maar betalen want er was niets te vinden. Tof had ik dit maar op voorhand geweten!!!Nooit meer een AEG!!!!!

Maarten 08-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

Zeer Slecht apparaat

Zeer lange droogtijd, extreem veel pluizen die door de hele machine verspreid worden , veel slijtage kortom een apparaat dat had ik het geweten ik absoluut nooit aangeschaft zou hebben al was het electra verbruik nul.

Pluspunten

Minpunten

• velen

elianmars 04-11-2016 Product half jaar of langer in bezit

Eindelijk van deze droger verlost

Na eerder twee maal deze droger beoordeeld te hebben, hierbij de laatste beoordeling.
Ten tijde van de tweede beoordeling ging het goed, maar al snel daarna ging het opnieuw fout.
Ik heb twee maal de droger helemaal uit elkaar gehaald om de enorme hoeveelheid stof te verwijderen. De droogtijden liepen weer gigantisch op. Ruim vijf uur om een wasje te drogen is natuurlijk absurd.
We wilden eerst wachten met de aanschaf van een nieuwe, tot de droger ermee op zou houden, maar helaas hield het apparaat lang vol.
Uiteindelijk waren we de lange droogtijd zat en hebben we weer gewoon een 'energieslurpende' condensdroger gekocht. En, joepie, binnen een uur is de was droog.
Ik vraag me toch af wat er nou energiezuiniger is, eentje die 2500 watt verbruikt en binnen een uur klaar is, of eentje die 800 watt verbruikt en vijf uur bezig is.....
Wij zijn even klaar met de warmtepompdrogers.

Minpunten

• Absurd lange droogtijd
  • Condensor niet te reinigen
  • Zeer veel stof die in het apparaat terecht komt

JoopvS 30-06-2016 Product jaar of meer in bezit

Ermee om leren gaan

Hallo! Mijn AEG T59840 wasdroger droogde ook niet meer zo snel, 23:00 aangezet en om 04:00 “nog een minuutje!”. De wasdroger heeft drie filters, en het laatste filter, direkt voor de warmtewisselaar, zat best wel dicht zelfs na schoonspoelen. Dus maar eens een nieuwe gekocht (http://onderdelen.aeg.nl/product/1123553107/Pluizenfilter+wasdroger € 23). Als je die nieuwe krijgt, blijkt pas hoe erg de oude dicht zit. En als je er dan toch mee bezig ben, ook maar met een waterspuit (aangesloten op de douce ernaast) het stof met water weggespoten van de voorklep, het luchtkanaal na het tweede filter, het derde filter en de inlaat van de warmtewisselaar. De kuip en het display ontzien, maar er komen toch wel een paar druppeltjes op. Hij ziet er daarna wel weer picobello uit. Leeg aangezet, en hij begint gelijk het water voor de warmtewisselaar weg te pompen. het oude filter in de vaatwasmachine (je weet nooit), daarna gaat er vanavond weer was in, ik ben benieuwd of het heeft geholpen.
Ik heb hem sinds 2009, dit is de tweede onderhoudsbeurt (zie eerder 2013-12-26).

JoopvS 03-07-2016

Nou warempel. Ik had nog een liter tapijtreiniger, als je het filter daar een nachtje in laat staan kan je het stof (tegen de luchtrichting in) eruit spoelen.
De machine doet het weer prima.. greetz

Akap 07-06-2016 Product jaar of meer in bezit

`Lage duurzaamheid

5,6
App. 4 jaar geleden gekocht, drogen duurde steeds langer.
Nu na 14h draaien!! was de was nog steeds niet droog. warmtewisselaar is nauwlijks schoon te maken. conclusie, waardeloos ontwerp.

joke S 22-01-2016 Product jaar of meer in bezit

5,8
Goede droogresultaat. Wel luidruchtig. Na 6 jaar en 3 maanden stuk. Ventilator defect. Kostprijs nog. 200 euro + uren dus zeker 300 euro. Beter niet meer herstellen daar op trommel ook al lichte slijtage te zien is ( door stofophoping). AEG ontgoochelt.

Borisr 26-01-2016

De ventilator doorgemeten? Bij mij was alleen de condensator defect. Nog geen 30 euro.

maartenxx 12-02-2016

Klopt, veel gelid en bij ook na 7 jaar stuk. Schijnt printplaat te zijn en +/- 300 euro kosten. Daar gaat het imago van AEG. Wasmachine blijft maar wassen, maar teleurgesteld in deze droger.

Borisr 12-01-2016 Product jaar of meer in bezit

4,6
De eerste paar jaar heeft deze machine prima zijn werkt gedaan al vond ik het droogresultaat niet altijd even goed.

Elke maand netjes de filters schoon gemaakt.

Naar mate de Jaren verstreken duurde het drogen van het wasgoed een stuk langer, van 2 naar 3 uur.

Nu na 6 jaar in bezit, blijkt de droger geen warmte meer af te geven.

Machine is defect. Bij AEG een klacht ingediend, dit lijkt op een productie fout! Iedereen meldt dezelfde klachten.

didier 26-12-2015 Product jaar of meer in bezit

6,6
allez als ik dit hier allemaal lees zal ik maar blij zijn zeker met mijn 7jaar en 6maanden zonder problemen. Nu zijn ze begonnen ventilator maakt hels kabaal als ie al aangaat en droogresultaat is ook dat niet meer. Die filter (onderaan links) is niet te reinigen op deftige manier. Toch ene laten komen om eens te zien als het nog de moeite loont om er kosten aan te doen (vandenborre) maar als ik dat hier zo lees vrees ik ervoor.

Borisr 12-01-2016

Heeft u nog een monteur laten komen?
En zo ja, wat was de uitkomst.

rperogers 15-10-2015 Product jaar of meer in bezit

2,6
Net mijn AEG Droger laten afvoeren. Wat een miskleun van een droger.
Ben overgestapt op Miele.
De droger zit niet goed in elkaar, produceert heel veel pluis en droogt de was na verloop van tijd steeds minder goed. Heb de hele onderkant van de machine laten vervangen.
Een reparatie van Euro 470. Twee jaar na de reparatie was het weer mis.
AEG laat je wel in de steek.

vomov 25-08-2015 Product jaar of meer in bezit

Drie maanden geleden is dit apparaat vijf jaar geworden. Vijf jaar lang heeft hij zijn werk slecht tot matig gedaan, maar een apparaat van €900 vervang je niet zomaar!

De problemen zal ik met een voorbeeld uitleggen: een paar weken geleden zette ik het apparaat 's ochtends om 7:00 aan, met een vertraging van één uur. Natuurlijk staat het apparaat in een zeer goed geventileerde ruimte, van een aanzienlijk oppervlak, maar dan nog verwacht ik dat de druppels langs de wanden omlaag komen aan het einde van zijn taak. Om 8:00 ging ik de deur uit, en op dat moment startte hij braaf met drogen. Het scherm gaf, zoals altijd, aan dat hij er twee uur en 23 minuten over zou doen. Rond 14:00 kwam ik thuis, toen zei hij dat hij over tien minuten klaar zou zijn. Rond 15:00 was hij nog bezig, maar nu was het maar één minuut, dus ik wachtte even voordat ik de deur weer uitging. Om 15:30 was hij eindelijk klaar, dus ik haalde de droge, zuur ruikende was uit het apparaat (de was ruikt zuur, omdat de droger de was uren lang warm en vochtig houdt). Vervolgens maak ik de tegelwanden schoon, en dweil ik alle vocht op, omdat deze droger zeer veel condens geeft.

Contact met de fabrikant en de leverancier gaf telkens geen oplossing: "maak het apparaat schoon" was het standaard antwoord. Het apparaat deed dit al vanaf het eerste moment, en ik maak alle filters na ieder gebruik keer schoon. "Zorg dat de was zo droog mogelijk in het apparaat gaat" is een ander bekend antwoord. Als ik de was direct uit de wasmachine ophang, is het zo droog dat er zelfs geen druppels vanaf komen! De was is direct strijkdroog, en na een halve dag binnen laten hangen is niets vochtig meer, dus daar ligt het niet aan.

En dan nog: meerdere malen een monteur bij gehad, die ondanks de garantie en het feit dat hij het probleem niet kon verhelpen, tóch een rekening gaf! Uiteindelijk heb ik meer uitgegeven aan 'reparaties' dan aan het apparaat! En natuurlijk, nog geen twee maanden nadat de garantietermijn ten einde loopt, piept het apparaat, geeft het een foutcode, en weigert ook maar iets te doen.

Misschien generaliseer ik nu, maar ik blijf bij AEG uit de buurt; defecte apparatuur aanleveren, vervolgens weigeren garantie te geven, en uiteindelijk gaat het apparaat kapot op een manier dat ik bijna verwacht dat er ergens een timer in zit "Garantie ten einde? Dan geven we de foutcode meteen!".

Talleke77 26-08-2015

Beste, ben een petitie gestart en het dossier is ook in handen bij Test Aankoop, ik dacht ook om een klacht in groep in te brengen.

Rene.ar 23-07-2015 Product jaar of meer in bezit

4,8
Bedankt AEG voor dit fantastische apparaat. Na 5 jaar matig drogen heeft hij het nu helemaal begeven. Hij doet helemaal niet meer. Waarschijnlijk moet de printplaat worden vervangen; kosten rond de €250. Voor een apparaat dat €900 heeft gekost vind ik het kwalitatief maar zeer matig.
Voor mij nooit meer een AEG. Toen ik dit apparaat kocht waren de reviews nog goed, maar toen was het apparaat nog nieuw! Ik snap ook niet dat mensen al een beoordeling over de duurzaamheid kunnen geven als ze het pas 1 week in bezit hebben. Toen ik aan mijn vrouw vroeg hoe zij het apparaat vond zei ze; Hij droogt niet zo goed, en hij doet er wel heel erg lang over. Ik heb dat allemaal onder de noemer van nieuwe techniek weggewuifd. Achteraf gezien had ze helemaal gelijk, het is gewoon een grote miskoop geweest.

27harry 14-03-2015 Product jaar of meer in bezit

Ook wij hebben de T59840 van AEG. 1e 3 jaar probleemloos. Daarna geleidelijk aan verdubbeling van droogtijd. Heel veel pluis in alle filters etc. Heel herkenbaar wat hier geschreven wordt.

Maar wat is nu de oorzaak of oplossing?

Gewoon maar een nieuwe kopen?

Talleke77 16-03-2015

Ik ben er mee bezig via Test Aankoop, want dit kan echt niet meer...Is een productiefout, heel zeker...

enderamon33 22-01-2016

Als de droogtijd begint op te lopen de binnenkant van de trommel met schoonmaakazijn reinigen misschien dat het helpt.

JoopvS 28-06-2016

Een lekkende compressor lijkt mij, je raakt de koelvloeistof kwijt. Je koelkast zou het dan ook niet meer doen, maar daar gebeurt het minder snel omdat die minder beweegt

Breimer 10-03-2015 Product jaar of meer in bezit

na twee en half jaar motor vervangen en spanrol.( 350 euro) nu( 5 jaar oud) de ventilator 250 euro aan de beurt. totaal maar liefst 600 euro reparatie in 5 jaar! conclusie: AEG laat je wel degelijk in de steek! AEG = Altijd Ergernis en Geldverslindend.
dus nooit weer een AEG!!!

D. Meijer 19-11-2014 Product jaar of meer in bezit

Apparaat nu 3 jaar. Was vanaf begin slecht droog en hele lange droogtijd. Dacht ligt aan dat het nieuwe manier van drogen is. Droogtijd nu zelfs 4 uur terwijl display 2 aangeeft, daarna was nog vochtig. Ben gaan zoeken zie ik deze recencies. Heel herkenbaar ook die tik . Heb vorige droger en wasmachine van AEG gehad12 jaar mee gedaan. Dit is gewoon een slecht apparaat. AEG moet hierop service verlenen want ik heb er ook 700 euro voor betaald.

Talleke77 25-01-2015

Juist hetzelfde probleem gehad ivm droogtijd...en na exact 4 jaar was hij gewoon dood, er werkte niets meer en ja AEG trekt zich er niets van aan, ze vinden dit gewoon, terwijl er zoveel mensen hetzelfde probleem hebben.
Mijn vorige is ook meer dan 10 jaar meegegaan..

Talleke77 25-01-2015

Mijn vorige is ook meer dan 10 jaar meegegaan..

Olav116 06-09-2014 Product jaar of meer in bezit

3,8
Heeft het ca. een jaar goed gedaan. Nu droogt hij nog maar ik denk dat als ik de was in de wasmachine laat zitten met het deurtje open dat het dan net zo snel droog is. Duurt eeuwen!
En volgens de totaal onvriendelijke monteur van AEG is het normaal...
Ook voor ons geen AEG meer

Goede14 10-08-2014 Product jaar of meer in bezit

4,4
Na drie jaar problemen, droogtijd verlengt naar dubbele tijd en wordt dan nog niet helemaal droog
Machine overal volgehoopt met centimetersdikke pluizen. Linker en rechterdeksel voleldig weggehaald en gereninigd
Toen ook nog vlottertje van condenspomp gedeblokkeerd door vuilophoping.
Een ramp qua duurzaamheid, deze machine

MarceldeB 02-08-2014 Product jaar of meer in bezit

Vreselijke spijt dat ik deze AEG gekocht heb 5 jaar geleden voor zoveel geld. Mijn klacht is hetzelfde als alle anderen hier;
-reparatiekosten hoger dan de aanschafwaarde ondanks goed reinigen.
-droogtijd van 4-5 uur ipv de aangegeven 2-3uur.
Voor mij nooit meer een AEG! Een AEG laat je dus wel in de steek.
AEG schaam je!