Sanyo VPC-HD2000, Black zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sanyo VPC-HD2000, Black zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

pakmenu 03-05-2010

---------- update review 03-05-2010 ----------
Hallo allemaal, heb eerder begin 2010 een review geplaatst, maar ondertussen wil ik echter melden dat deze camera 2 grote problemen heeft die worden opgelost is een camera die ik onverwachts in handen kreeg (iemand gaf mijn vrouw deze camera) een Sony TX5:

-wijde hoek: de beginzoom stand van de Sanyo HD2000 is niet zo breed, en ik heb overal gezocht maar een breehoekconverter niet kunnen vinden. en loop toch ELKE keer weer tegen het probleem op dat ik niet alles in beeld krijg.

de sony tx5(720 30p .mp4, waterdicht) en de tx7(1920x1080 50i .mt files, en 25p mp4 files (NTSCversie:60i&30p!) geven een 25mm-100mm equivalend breedbeeld en je krijgt alles in beeld, fantastisch!

- bij het uitzoomen en ingezoomd is de digitale stabilizatie niet voldoende, als hij 'zijn grenzen' berijkt, verspringt het beeld even, zodat bij vol inzoomen het beeld bijna voordurent trilt, tenzij je ECHT ongelovelijk stille handen hebt...

wel heb ik nog en positief ding niet gemeld vorige keer: de Sanyo HD2000 kan ECHT 3 uur continue 720p opnamen maken op een batterij. de batterij is heel ruim: 1900mAh, 3.7v versus N-type sony: 630mAh, gaat ongeveer 1,5 uur mee.

behalve de batterijduur dus
heel tevreden over de TX5, hij is zuperklein, past in broekzak. de 720p 30fps mp4 video is vebluffend scherp en ook heeft hij net als de HD2000 een 'HDR' functie(maakt 2 foto's en combineert ze zodat donkere en lichte gedeeltes beide mooi uit komen. de HDR van sony werkt ook heel goed 's avonds (beter dan twilght mode!) zoom is superstil, maar mono geluid.
ook de panorama functie is supergoed, en niet elke camera heeft het.

de HX5V heeft ook GPS en 10x zoom ipv. 4x, iets groter maar past denk ik nog in broekzak, de HD2000 niet..

ofwel: de camera is nog steeds erg goed, vooral 2 aparte knoppen voor foto/film.
maar: er zijn modellen die nu even goed film maken, en stabieler en vooral: bredere hoek kunnen filmen.

---------- oude review 20-01-2010 ----------
Betreft de SD kaart snelheid: de video opname wordt vemeld in megabit/s de kaartleessnelheid in megabyte/s. 24mbps=3megabyte/s. ik heb duidelijke berichten dat een class 2 (laagste klasse) SD kart voldoende is voor alle opnamen. ik heb dit ook net getest: met een 2GB (halfvol met foto's) emtec 60x kaart 4 minuten fullHR 60p opgenomen: na stoppen opname duurt het weer beschikbaar worden 5 seconden (wegschrijven buffer) ook terugspelen zelfs met 10x mogenlijk.

Het beeld van deze camera is VERBLUFFEND! vooral kleuren in het donker ongeevenaard. heb 3 weken research gedaan, en ben objectieve sites tegengekomen en heel enthousiaste reviews. (ik ook dus)
zie oa: http://vimeo.com/groups/sanyo/
deze laatste heeft uitgebreide noise tests vergeleken met canon vixia springt hij eruit!

Ik neem zelf het meeste op in 30p 1280x720. hierbij heb je ongeveer 65minuten 720p opnamen per 4.2Gb. Jammer is een beetje dat 60p voor deze resolutie ontbreekt, maar het is tochwel echt fantastisch. wel moet je het op een computerscherm of HD(ready) TV weergeven natuurlijk!

Foto's maakt hij ook heel goed, en stabilisatie bij lage snelheid werkt goed. (=scherpe foto's bij weinig licht)
8Megapixel vind ik ruim voloende. heeft ook overigens een continue opname functie als je de knop ingedrukt houd, bij loslaten neemt ie de laatste 9 foto's op. Ook video heeft 300fps functie, maar met maximale opnameduur en lage resolutie.

De mp4 files spelen zelfs op mijn 7 jaar oude 900Mhz laptop goed af (met SMplayer). Wel raad ik een aparte usb SDHC kaartlezer aan, want via de kabel transferred hij maar met 2.3MB/s voor een volle 16Gb kaart 2 uur transferren! met een halve euro had ik in china een usbkaartlezer gekocht (C227 van Kawau) die met 18MB/s de bestanden uitleest!

Overigens kost de HD2000 op www.taobao.com, de chinese ebay site nu 250euro, en een 16GB class6 SDHC 20 euro...

Deze camera is vet ondergewaardeerd. zeker het gemak van mp4 bestanden, compatibiliteit, de hoge optische kwaliteit, zoom, en het progressief (geen ontbrekende beeldlijnen, zoals met interlaced video) is geweldig.

Nodig: leuk tasje voor aan je zij om hem weg te bergen, want hij ligt goed in de hand, maar als je hem weg wil leggen is een tas onontbeerlijk. heb zelf eentje (laten) maken voor aan mijn zij, pistool stijl, aan mn riem.

Geluid: mooi stereo mp3. mics, zitten ver naast elkaar op het scermpje, bijgeluiden van mn handen nog niet gemerkt.

Mogenlijkheden: editen klipjes trimmen mogenlijk met camera zelf, manuele sluitertijden mogenlijk. AE/AF-hold tijdens opname. Schermpje vrij helder, maar kan niet opnemen met scherm dichtgeklapt.

Vormgeving: ligt goed in de hand, om trilvrij op te nemen is wel aan te raden toestel met beide handen vast te houden (linkerhand aan schermpje) linkshandigen: deze camera is niet handig, sorry!

Degenlijkheid: nog niets vervelends gemerkt, wel zit het bescherm kapje vrij los.

Davidz352 26-04-2010

Na lang reviews lezen en vooral filmpjes vergelijken op YouTube (wat ik trouwens niet aanraad, omdat YouTube de filmpjes converteerd). Kwam ik op deze camera uit, in het begin was ik nog wel huiverig, je kon hem namelijk in bijna geen enkele winkel vinden.
Na de camera ontvangen te hebben zat er verassend veel in de doos. Dockingstation, s-video, composiet noem maar op.
Na het volledig opladen van de batterij heb ik een paar testfilmpjes met de camera gemaakt. Deze waren goed binnen en zeer mooi buiten. Veel beter dan mijn vorige camera (Sony cx-105e die ik trouwens heb teruggestuurd). Ook een paar foto's gemaakt, van goede kwaliteit, beter dan een compactcamera, maar niet zo goed als een spiegelreflex.

De camera ligt lekker in de hand en de knoppen zijn simpel te bedienen. Je hebt 2 menu-soorten, simpel en geavanceerd. Simpel is wel héél simpel, ik gebruik het nooit. Het geavanceerde menu daarintegen heeft veel opties en zelfs opties die onder snelkoppelingen zijn verborgen. Goed zoeken dus.

De microfoon zit een beetje op een raar plek, namelijk op het scherm. Wel geeft hij goed stereo geluid.

Stabilisatie is een stuk minder dan bij de Sony, maar door de camera met twee handen vast te houden krijg ik bij 10x zoom nog steeds stabiel beeld.

Macro beelden gaat goed, wel is de autofocus héél traag hierin.

Bewerking op de computer gaat heel moeizaam, het enige programma dat bij mij werkt was Cyberlink Power Director 8, deze heeft ook een ingebouwde stabilisator die de laatste schokjes weg werkt.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze camera.

tomasz38 11-04-2010

Heb de reviews hier gelezen en zonder verder te kijken deze camera gisteren gekocht.
Wat een flop!!!
Weet niet wie dit allemaal geschreven hebben!! Worden die mensen door de producent betaald? Of nooi eerder een videocamera gehad?
Het was savonds toen ik het kocht dus binnenshuis opnamen gemaakt.
Verschrikkelijk!! De kleuren zijn niet echt! Hoe je het ook instelt.
Full-HD ???
Alleen de pixels misschien wel maar op de televisie is daar niks van te zien.
Ook een paar fotos met flitser gemaakt wat ook op de teleurstelling is uitgekomen.
Heb de doos 10 keer nagekeken maar geen HDMI kabel gevonden,wel 3 andere kabels waar je niks aan hebt.
De beeldstabilisatie werkt niet of nauwlijks omdat het beelt blijft trillen (heb geen Parkinson).
In de winkel een 8gig SD kaart bijgekocht aangeraden door de verkoper. Een supersnelle en dure kaarten hadden verder volgens hem geen invloed op de beeldkwaliteit.
Ga geen opnamen meer overdag maken,als het beeld blijft trillen heeft de rest weinig zin.
Ga het zo weer in de doos pakken en morgen terug naar de winkel.
Al met al een hele slechte ervaring.

veelvoorweinig 08-04-2010

De 'nieuwe' vormgeving is m.i. goed uitgedacht. Ja de camara is licht, dus kost het wat meer moeite hem voldoende stil te houden. De full-hd beelden zijn overdag prachtig. Na wat instellen heb je 's avonds ook een goed beeld. Simpel te bedienen. Je kunt de menustructuur instellen op simple of uitgebreid. Erg handig. Het maken van foto's gaat m.i. iets te langzaam. Het gebruik van de flitser moet je apart aanzetten. De kwaliteit van alles ziet er goed uit. Een uitzondering hierop vormde de lensdop. Deze bleek te klein. Sanyo stuurt echter een nieuwe exemplaar op! Wat ook er positief is is de garantie van 3 jaar. Beter dan alle andere merken. Verder worden veel accesoires meegeleverd. Vooral het dockingstation met zijn vele aansluiting vind ik erg goed. Helaas zijn vergeten een bijbehorende HDMI kabel erbij te stoppen. Verder niets dan lof! Deze camcorder kun je goed vergelijken met apparaten die rond de 800 a 900 euro kostn. Een koopje dus, voor wat je krijgt...

lopetersen 16-03-2010

Simpel te bedienen, je kunt de menustructuur in de camera instellen op "Simpel" of "Uitgebreid", briljant: zo hoef je niet door veel menus heen te scrollen voor simpele bediening. Heel goed beeld binnenshuis/ bij minder licht. Pistoolgreep is ook een schot in de roos. Ook een grote plus is wat er allemaal bijgeleverd is bij de camera: beschermtasje en allerlei kabels, docking station, erg fijn. Nog geen negatieve aspecten aan de camera kunnen ontdekken. Wel aan de handleiding, die is zeker niet duidelijk. Slecht vertaald en structuur is slecht dus leest helemaal niet lekker. Simpele dingen staan te uitgebreid uitgelegd, moeilijke dingen juist niet.

WatNoe 24-02-2010

Apart vormgegeven camera die echter verbluffend lekker in de hand ligt en heel vriendelijk in de bediening is. Beeld is echt geweldig zeker voor deze prijs. Menige duurdere camera's zullen deze kwaliteit niet halen. Geluidskwaliteit is veel beter dan ik verwacht had. Foto's zijn van super kwaliteit waardoor ik nog maar 1 apparaat mee hoeft te nemen. Instelmogelijkheden ruim voldoende. Veel meegeleverde kabels en accessoires.

Kortom een echte SUPER aanrader.

rostam 07-02-2010

Voor de prijs echt een belachelijk mooi ding! Beeld is fantastisch, en de functionaliteit is ook erg goed.

Jammer:
Geen optische beeldstabilisatie
Niet mogelijk handmatige zoom aan te passen tijdens het filmen
Niet mogelijk de camera te laden en te filmen (voor zover ik weet).

Mooi:
Uitstekend beeld
Design heeft veel voordelen: makkelijk op te bergen (in mijn broekzak!), en is erg stabiel te houden
Slow motion is een leuke gadget (maar niet echt functioneel)
Uiteindelijk is vooral de prijs erg mooi; voor beter beeld zal je meer dan het dubbele moeten betalen!

cam1970 02-02-2010

Na lang speuren en het lezen van talloze reviews is deze camera het uiteindelijk geworden. De camera wordt regelmatig vergeleken met camera's die soms twee keer zo duur zijn en toch komt dit type vaak als beste uit de bus. Zeker in zijn prijsklasse is de camera wat mij betreft het beste wat er te koop is. Inmiddels heb ik de camera enkele weken in mijn bezit en ben ik zeer tevreden over de kwaliteit. Ook over de beeldstabilisatie heb ik geen klachten. Ook bij minder licht is het beeld nog fantastisch. Kortom een topper. Op de volgende website kunt u nog een uitgebreide review terugvinden http://www.camcorderinfo.com. Het enige punt waar mensen volgnes mij over kunnen struikelen is het onconventionele design. Het is verstandig om de handleiding door te nemen om de optimale instellingen te verkrijgen.

PJJG 29-01-2010

Mooie camera. Speciaal aangeschaft i.v.m. pistoolgreep. De beeldstabilisatie is echter ronduit slecht.