LG OLED55A16LA - Reviews

• Test panel 8,5 mei 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 54 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Pisicatero 12-05-2021

Fijne tv die zich niet zomaar blootgeeft

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Normaal gesproken begint een review met de beeldkwaliteit. Omdat ik zelf echter veel belang hecht aan een goede combinatie wil ik met het geluid beginnen. Dat is boven verwachting goed als je deze tv alleen voor nieuws en eenvoudige films gebruikt.

Maar als je een tv aanschaft met zo'n groot scherm ontkom je er niet aan om deze te koppelen aan een fatsoenlijke installatie, liefst met een stevige subwoofer. En waarom? De oorlogsfilms die we nu in mei zien ter ere van onze bevrijding, komen alleen tot hun recht als het geluid ook klopt: de kopjes moeten gaan rinkelen als er een tank voorbij komt.

Heb je dat voor mekaar (helaas alleen een optische uitgang naast de HDMI-koppeling) dan is deze tv een echte thuisbioscoop!

Het beeld klopt dan helemaal en wordt het gewoon genieten van dit mooie scherm dat jammer genoeg te groot is voor mijn flat vanwege de kijkafstand. In mijn geval ongeveer 2,5 meter. Door het glimmend scherm zijn de contrasten prima maar is er ook sprake van reflectie. Maar dat went. De kijkhoek is verassend goet, zelfs van opzij.

Wat niet went is de weergave van egale kleurvakken. Met name het rood dat in veel reclames gebruikt wordt, doet kitscherig aan en ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat moet instellen. Het is alsof ik naar een billboard kijk.
En dan komen we dus bij de handleiding die er niet is.
Er is wel iets te downloaden maar daar werd ik niet blij van. Als voorbeeld: hoe spiegel ik het beeld van mijn pc naar de tv. Want dat is reuzehandig als je bijvoorbeeld een Zoom-meeting hebt. Staat niet in de manual!
Gelukkig al eerder hiermee geëxperimenteerd en dan is het een kwestie van op je pc bij beeldinstellingen het OLED scherm zoeken en daarmee verbinden. Maar als je dat nooit eerder deed, veel succes. (Er is wel een onlinehulp ingebouwd maar die zie je pas als je op de goede plek bent.)

De verbindingsmogelijkheden zijn trouwens mager: slechts 2 magere USB 2.0 poorten, wél Bluetooth 5.0 en zoals gezegd geen geluidsuitgang voor tulpstekkers wel voor een koptelefoon.

Het aansluiten is niet lastig al mislukte bij mij de Ziggo CI+ installatie. Handig is ook de afstandsbediening die als een luchtmuis werkt (Ik had al eerder via internet een Android luchtmuis gekocht.) Dat went snel en is vooral bij de invoer van woorden handig. En vergeet niet te techniek die niet langer gebruikt van infrarood ledjes maar geluidsgolven zoals bij een mobieltje. Dus vanuit alle hoeken van de kamer de tv gewoon kunnen bedienen
Deze remote- uitvoering, die prettig in de hand ligt, bevat helaas geen NFC-chip, de duurdere modellen wel. En wat wel weer mooi is, een appje om de tv te bedienen is zó gedownload.

Pluspunten

• Mooi beeld met goed contrast
  • Voldoende smart-opties
  • Prettige muis

Minpunten

• Geen afstandsbediening
  • Online ondersteuning via internet matig
  • Niet strak tegen de muur door speakers coaxplug

Anoniem 13-06-2021

OLED-kwaliteit binnen handbereik

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Met de lancering van de LG OLED55A16LA kom je in een prijscategorie terecht waarin deze tv het moet opnemen tegen de high-end LCD-televisies. Na enkele weken testen werd mij duidelijk dat de keuze voor OLED of LCD momenteel sterk afhangt van het kijkgedrag.

De eerste keer de LG OLED televisie opstarten creëert hoge verwachtingen en die worden grotendeels ingelost. Het beeld is zeer scherp en zwart beeld is werkelijk helemaal zwart! Deze tv nodigt uit om 's avonds thuis 4k-content te bekijken via de diverse streamingaanbieders (Netflix, Disney +, ...). Handig hiervoor zijn de rechtstreekse toetsen op de afstandsbediening om Netflix of andere services op te starten.

Ik schrijf bewust ’s avonds want ten opzicht van andere LCD-tv’s valt de maximale helderheid in een fel belichte ruimte wat tegen. Dit paneel slaagt er niet dezelfde helderheid na te streven, zelfs niet op de maximale setting. Wel positief ervaren is de LG AI-beeldopschaling. Een duidelijke verbetering ten opzichte van tv’s uit 2018 om de Full HD-content (via de tv-decoder bvb) zo scherp mogelijk weer te geven!

Het geluid is vol en maakt de overweging om een soundbar aan te schaffen nog moeilijker. Wellicht zullen de meeste mensen hiermee reeds zeer tevreden zijn!

Wat LG daarnaast onderscheidt van andere merken is hun eigen besturingsysteem, LG WebOS. De afstandsbediening werkt dan als een aanwijzer om vervolgens supersnel door de menu's te bladeren. Ook heeft LG reeds bewezen tot meer dan 2 jaar na vermarkting van hun toestellen software-updates of nieuwe functies (vb. Airplay 2) toe te voegen. Zo blijft jouw toestel nog enkele jaren beschikken over de nieuwste functies!

De tv kan zowel met de meegeleverde pootjes of via een VESA-beugel aan de muur bevestigd worden. Doordat de pootjes links en rechts staan (ipv midden) is er geen optie om de kabels via een kabelgeleider netjes te geleiden. Als dit jou stoort kan de tv beter opgehangen worden aan de muur.

De televisie biedt alle nodige aansluitingen in lijn met andere tv's in dit segment; geen opmerkingen hierover.

Samengevat: wil je de WAUW-beleving ervaren wanneer je overstapt van een 4K-LCD naar 4K-OLED, dan lijkt het mij verstandig even door te sparen naar een iets duurdere categorie OLED-tv’s. Wat deze televisie wel goed doet is een beeldkwaliteit leveren die op de meeste vlakken net iets boven de beleving van een LCD staat.

Pluspunten

• Kwaliteit OLED-beeld
  • LG WebOS - besturingsysteem
  • AI - beeldopschaling

Minpunten

• Maximale helderheid
  • Kabelmanagement

Erwin Teerlynck 06-06-2021

Fantastische smart tv

Fantastische smart tv!

Wij waren al enige tijd op zoek om onze huidige tv te vervangen.

Het design van deze tv is een streling voor het oog, flinterdunne randen, geen brede randen meer die toch enkel stof vergaren. Deze hangt zeer mooi tegen onze muur. Op de bijgeleverde voeten staat hij precies een beetje wankel.

Wij gebruiken onze tv vooral om te gamen, series/ films te streamen en voetbal te kijken.
Vroeger was het altijd een opgave om te switchen tussen onze hdmi aansluitingen, we hadden een extra splitter nodig om alles te kunnen aansluiten. Dit euvel is nu verholpen, met de 3 hdmi aansluitingen en vooral de smart-functie is interessant. Met 1 druk op de knop zijn we ingelogd op Netflix of Disney, of in 2 klikken switchen we tussen de PS4 of onze digitale tv. Dit is overigens zeer makkelijk met de magic remote. Deze ligt makkelijk in de hand en met de bewegingssensoren waan je je toch een beetje een tovenaar en al zeker als je dan je zoekopdrachten op bv Youtube kan inspreken in plaats van letter per letter te gaan typen. Zeer gebruiksvriendelijk allemaal.

Naast het een beetje wankel staan met de bijgeleverde voetjes is er in onze ogen nog een "minpuntje" het geluid... Voor mij is een surround systeem nodig, het beeld is zo goed en scherp dat het dan jammer zou zijn, mocht je niet voor de volledige cinema ervaring gaan. Het geluid is verre van slecht en met de voorgeprogrammeerde standen zorgen voor zeer degelijk geluid. Maar ik voel het geluid graag.

En dan het belagrijkste, de beedkwaliteit. Er zijn verschillende voorgeprogrameerde beeldmodi, al naargelang wat je aan het bekijken bent zorgt dit voor de beste instellingen. Met het aankomende EK zal de sportmodos vaak gebruikt worden, de heldere kleuren en de haarscherpe details zorgen ervoor dat je als het ware elk grassprietje kan zien. Ook zorgen de diepe zwarttinten ervoor dat een donkere scene in een film ook echt donker is. Alsook zorgen de contrasten ervoor dat alles zoveel levendiger weergegeven wordt. Deze tv geeft zoveel meer beleving aan een avondje tv kijken. Interactief, kwalitatief, helder,... Een ware beleving!

Pluspunten

• Heldere kleuren
  • Gebruiksgemak
  • Strak design

Minpunten

• Beetje wankel op bijgeleverde voetjes
  • Geluidskwaliteit voor mij niet voldoende

Patrickds 06-06-2021

Levendig beeld

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Een prachtige tv met prachtig beeld.
Heel gemakkelijk te installeren het duurt hooguit 5min.
Het toestel heeft levendige beelden, je zit er net echt bij.
Perfect beeld vanuit verschillende hoeken.
Het geluid is wat matig maar dit is makkelijk op te lossen door een soundbar te plaatsen.
Voor de gamers is dit ook een geweldige tv.

• Knappe kleuren

Minpunten

• Matig geluid

Anoniem 06-06-2021

Zeer goede televisie, mooie kleuren en helder scherm

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Wij zijn fervente tv- en filmkijkers, maar af en toe wordt de tv ook gebruikt bij het gamen. Wat opviel tijdens het gamen was de helderheid en de snelle responstijd van het scherm. Ook tijdens het bekijken van 4K films voldoet de LG OLED aan de verwachtingen. De TV beschikt ook over een aantal instellingen waardoor je de kleurweergave kan aanpassen. De cinemamodus was hierbij onze grote favoriet.

Het installeren van de TV ging zeer vlot. Alleen werken met de afstandsbediening vergt wat tijd. Jammer genoeg hebben ze gekozen voor een systeem waarbij de afstandsbediening als een soort computermuis over het scherm zweeft. Dit is dan ook zeer onpraktisch bij het uitkiezen van films. Toch wel een minpunt in de totaalbeleving. Aan de andere kant zijn er ook een aantal rechtstreekse knoppen voorzien om meteen naar bv. Netflix, Prime of Disney+ te gaan. Het zou wel leuk geweest zijn moesten de overige knoppen programmeerbaar zijn om bv. Streams hieraan toe te voegen. Deze functie hebben we niet terug gevonden.

Hoe dan ook hebben we er een goede ervaring aan overgehouden met deze LG OLED TV. Het is dan ook een zeer mooi object in de woonkamer. Toch wel één van de mooiere designs op de markt volgens ons.

Pluspunten

• zeer helder
  • mooie kleuren en zwarttinten
  • strak design
  • meerwaarde bij gamen

Minpunten

• onwennige afstandsbediening
  • prijzig

Anoniem 03-06-2021

TOP TV ??

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Prachtige TV met fantastische kleuren.Zeket een van de beste in deze class.

• Kleuren

Anoniem 02-06-2021

Deze aanrader bevalt zeer goed

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb dit product getest, de installatie gaat vrij snel en inloggen met een account van LG mocht je nog geen account hebben is deze makkelijk en snel aan te maken .
Mooi beeld die je ook vanuit hoek goed kan zien . Scherpe kleuren en helder en op heel veel manieren in te stellen naar eigen behoefte .
Geluid ook uitstekend en ook in te stellen naar eigen behoefte.
Er zit voor gamers een eigen beeld en geluid stand op ,zodra je de game console opstart gaan het beeld naar game optimizer.
Afstandsbediening voelt prettig aan de hand is wel wennen aan de scroll knop.
Internet verbinding werkt zeer goed , makkelijk aan te sluiten op draadloze verbinding.
Als je andere smart apparaten heb kan je het makkelijk bedienen via je tv .
Om de tv goed in te stellen ben je er wel even mee bezig ivm de vele opties.
Tv is van boven dun en onder is het wat dikker .
Ik zou de tv zeker aanbevelen , enigste nadeel vind ik de energie label dat geeft een G aan .

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goed geluid
  • Goeie game modes
  • Makkelijk met de apps
  • Disney plus , Netflix, prime al aanwezig

Minpunten

• Energie label G

Meurisse 30-05-2021

Value for money voor een entry-level OLED televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik kreeg deze televisie enkele weken in test. Het installeren ging vlot, al moet wel gezegd dat ik handig ben aangelegd en thuis ben in technologie. Ben je zelf minder in thuis kan je misschien best een installatieservice nemen bij de verkoper van je keuze.
De 2 vaste pootjes zijn telkens met 3 schroeven vast te vijzen. De vaste pootjes staan aan de zijkant van de televisie, wat maakt dat je deze dus amper kunt draaien in je ruimte. In onze use-case best lastig. Wanneer ik dit scherm zou kopen, zou ik zeker opteren voor een muurbeugel in plaats van de voetjes.

Op vlak van beeldkwaliteit hangt het er een beetje van af wat je verwacht. Je krijgt value for money. MAW, het entry level OLED scherm geeft prachtig zwart beeld en mooi contrast. Als je in een donkere ruimte zit is dat prima. Het wit is enkel in de modus "levendig" bijna wit, in alle andere modi is wit echter eerder donker of gebroken wit, bijna beige. Dit was mijn grootste teleurstelling van de televisie, al moet ik wel zeggen dat de televisie bij ons in de nabijheid van een raam stond. Zoals gezegd, is het donker of is er niet meteen een raam waar jouw televisie staat, dan ga je hier geen last van hebben.

De kijkhoek is prima, en gelukkig aangezien de voetjes niet toestaan om het scherm ver te draaien.

Het operating systeem van LG is eenvoudig, en biedt je ingebakken apps zoals Netflix, Prime, Streamz, Disney+, enz enz. het is eenvoudig om tussen de inputs te wisselen, gaande van je HDMI1 (Telenet decoder) naar smart TV app, naar een andere poort (PS4 Pro). De televisie is slim genoeg om zelf te detecteren wat je in de HDMI poort plugt: De PS4 Pro werd meteen als gameconsole insgesteld, en dus werd ook de gamemodus ingesteld. Het moet gezegd, ik ben niet de meest fervente gamer, en voor mijn gebruik was deze televisie meer dan voldoende, de lagere frequentie werd niet als storend ervaren. Ik kwam ook van een HD-Ready televisie, dus alles is een verbetering op dat vlak.

De afstandsbediening met beweginsensor is wat wennen, maar op zich wel handig. De kat vond de bewegende cursor zeer fascinerend.

Het grootste pluspunt is de OLED technologie en resolutie. Mijn vriendin kampte al maanden met "eye-fatigue", maw vermoeide ogen, wat haar dus 's avonds steevast hoofdpijn opleverde. Na 2 dagen op deze televisie naar onze favoriete series kijken was de pijn verdwenen.

In onze setting is een kleine premium betalen naar een helderder scherm wel te overwegen, maar deze televisie is een prima televisie als instap OLED. Hoewel, op dat prijspunt kan je misschien iets meer verwachten van de helderheid. Daarom is mijn conclusie ook dat deze een prima televisie is, al moeten je verwachtingen in lijn liggen met wat je krijgt. Heb je budget, kies dan misschien liever om iéts meer uit te geven. Heb je een relatief donkere ruimte en ben je geen rasgamer, dan zal je waarschijnlijk zeer tevreden zijn van deze televisie.

Pluspunten

• OLED: Zwart is zwart
  • Eenvoudige smart televisie

Minpunten

• De helderheid is beperkt
  • vaste voetjes = beperkte draaicirkel

Anoniem 26-05-2021

Goede televisie

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Mooie grote televisie. Prachtig beeld. Heel gemakkelijk om zelf in elkaar te steken en te installeren (als je zelf toch een bepaalde lengte en gewicht draagt). Hetgeen wat ik persoonlijk minder vond is het feit dat de televisie slechts 2 HDMI uitgangen heeft (een beetje gamer wil er meer) en dat het beeld heel rap op standby springt.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Mooi beeld

Minpunten

• Slechts 2 HDMI uitgangen
  • Veel te snel naar Stand-By

pimgoosen 25-05-2021

Een aanwinst voor de woonkamer

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

We hebben de LG OLED 55A nu een aantal weken in huis, ter vervanging van een 10 jaar oude 30 inch TV. We twijfelden dus ook of we de TV niet te groot zouden vinden en waren benieuwd naar wat een OLED TV ons zou brengen. En wat zijn we verwend! De scherpte van het beeld (zeker films in 4K) is echt spectaculair, alle details zijn zo mooi en kleuren zijn echt fenomenaal. Het hele gezin (inclusief een best sceptische vrouw) is echt helemaal om. De TV staat heel mooi (dun en strak design), De mooie foto’s of schilderijen die je als screensaver kunt instellen maken de tv meer dan een zwarte vlak aan de muur of op het tv-meubel.

Beeldkwaliteit
Naast de scherpte en de mooie kleuren is het voordeel van OLED-technologie ook dat zwart ook echt zwart, en dat merk je vooral bij de wat donkere films en games; je ziet veel meer details doordat alle donkere grijstinten ook echt zichtbaar zijn. Wel was de reflectie van de lampen in onze woonkamer initieel een minpuntje, maar nadat we in de beeldinstellingen hadden gevonden dat de settings Helder Beeld (voor overdag) en Donker beeld (voor ’s avonds) beschikbaar zijn, was het met de reflectie ook behoorlijk gedaan. Wat ook erg fijn is dat vanuit elke plek op de bank de beeldkwaliteit even goed is.

Instellingen en menu-opties
Het instellen van de uitgebreide opties (waarbij ik met name die voor beeld en geluid gebruikt) is sowieso heel makkelijk, er komt geen gebruiksaanwijzing in de verpakking mee (die schijnt wel te downloaden te zijn) maar alles werkt echt heel intuïtief. Leuke feature in de opties is de Filmmaker-instelling, je krijgt dan de beeld- en geluidinstellingen zoals bedoeld door makers. Zeker bij films geeft deze optie soms wel echt een ander, unieke ervaring ten opzichte van mijn “standaard-instellingen.
Wat ik wel een klein minpuntje vindt is de muisknop die in beeld komt als je instellingen of menu’s gebruikt. Voor woordinvoer is het nog wel handig, maar bij het selecteren gebruik ik zelf het liefst de knoppen Up, Down, Left en Right. Vervelend punt is dat de muisindicator soms nog betrekkelijk lang in beeld blijft na een zoekterm. Ook is de muisknop de pauze/play knop, waardoor de muis na het hervatten soms nog een aantal seconden in beeld blijft (zeker als je ondertussen de afstandsbediening nog beweegt. Een echt pauze-knop zonder de muisindicator zou wat mij betreft wenselijker zijn, maar het is een te overkomen irritatiepuntje.

Ik ben geen groot gebruiker van spraakopdrachten, en omdat je het kunt gebruiken om op de tv naar programma’s of streamingdiensten te zoeken, heb ik het uitgetest. Het werkte op zich best prima (van de 10 zoekopdrachten begreep de tv er 2 niet), maar omdat het zoeken binnen de apps lang niet bij alle apps mogelijk is, blijf ik nog steeds “ouderwets” zoeken.

De streaming diensten zijn echt handig, geen vertraging of vastlopen (in tegenstelling tot hoe ik voorheen streamde (via Chromecast)). Het aanbod in streamingdiensten is echt uitgebreid (en je kunt de buttons van de diensten die je niet gebruikt ook makkelijk uit het menu wissen, dus geen overload. Ook kun je apps beveiligen, zo kunnen de kinderen de NPO-app, YouTube en Spotify vrijuit gebruiken, terwijl we bijvoorbeeld Netflix op een codeslot hebben zitten (anders zou die de hele dag aanstaan….)
De geluidskwaliteit van de TV is echt goed, zeker op lager geluidsniveau, en ook hier een keur aan instellingen (bijvoorbeeld Heldere stem gebruiken we nogal eens, wanneer we de tv niet te hard willen hebben, maar wel de conversaties goed willen horen). Als het volume omhoog gaat (dat gebeurt bij ons geregeld bij Youtube-filmpjes of Spotify) dan heeft het zijn beperkingen, maar dan gaat de aangesloten AR-receiver aan.

Kortom, wij zijn echt heel aangenaam verrast door het mooie, scherpe beeld en de vele instelmogelijkheden van de LG OLED 55A en zouden deze TV echt aanraden!

Pluspunten

• Hele mooie, heldere kleuren
  • Erg intuitieve bediening
  • Streamingdiensten direct op je tv
  • Mooi, slank design
  • Veel instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Scherm reflecteert licht in de kamer behoorlijk
  • Geen handleiding bij het product
  • Muiscursor blijft soms even in beeld

Patrick 24-05-2021

Een mooie keuze en aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Als je zo een toestel aanschaft, verwacht je er heel wat van. Niet alleen de kwaliteit van het - dunne - scherm en geluid, doch ook de styling.
Eenmaal het toestel is uitgepakt en is aangesloten, merk je maar eerst wat een knap stukje techniek je in handen hebt. Wat mij echt tegenvalt zijn de twee pootjes die je moet bevestigen, eenmaal bevestigd, lijkt het mij niet stevig staan. Ik zag liever 1 centrale stevige voet.

Beeldkwaliteit.

Bij het opstarten en installatie, die vlot verloopt, merk je al gauw de prachtige kleurweergave die dit Oled scherm teweeg brengt. De beeldkwaliteit is gewoon prachtig. Bij een actiefilm met snelle afwisselende passages, merk je gewoon hoe deze beelden in elkaar vloeien. De beelden blijven scherp en dankzij de helderheid en de kleurweergave, zie je elk detail. Wat mij opvalt is dat bij de donkere beelden zelf het zwart er duidelijk uitkomt, zwart is hier echt zwart, het contrast hierbij is ongelooflijk.

Wij zitten op ongeveer een 3 tal meter in L-vorm van het scherm. Het maakt niet uit waar je zit, je blijft gewoon genieten vanuit elke hoek je het beeld bekijkt. Het is gewoon genieten als je naar een film kijkt.
Je hebt een grote keuze in filmmodi, al merk ik niet veel van de Filmmaker mode, mijn keuze is de Expert!

Het geluid.

De geluidskwaliteit, is meer dan goed. Zowel met eigen luidsprekers als met een surround installatie of soundbar. De diepe klanken komen tot hun recht bij ontploffingen en geweerschoten. Dankzij de uitgebreide instellingen, stel je dit in naar eigen zin.

De smartfuncties.

De smart functies zijn ongelooflijk, ze zijn zo uitgebreid, dat ik de beschreven handleiding echt wel mis. Het is wel wat uitzoeken hoe alles werkt, maar eens je dit doorhebt, is het zalig om hiermee om te gaan. Beelden en foto's van gsm naar de tv streamen, gaat vanzelf. Ook de aangesloten media-apparaten, waar de films en fotoalbums opstaan, worden automatisch hieraan toegevoegd.

De bijgevoegde apps zijn leuk om te gebruiken. Zeker de vaste zoals Disney+ en Netflix - die ook op de afstandsbediening hun toets hebben - zijn een pluspunt. De mogelijkheden en apps zijn zo uitgebreid, dat je hier wel een tijdje mee bezig bent.

Het gebruiksgemak.

Dit vergt wel wat oefening en zoeken. Doch als je dit onder de knie hebt, is het heerlijk om te gebruiken.

De menustructuur, is zoals het moet zijn, je gaat steeds dieper in de mogelijkheden, en je kan steeds een stap terug om een andere keuze te maken. De instelling vergen wel wat tijd om alles te doorlopen.

De stemsturing, is niet echt mijn favoriet, maar doet zijn ding na een tijdje oefenen.

De afstandsbediening is een hele hap, ook hierbij heb je een geschreven handleiding wel nodig. Vele toetsen hebben een dubbele functie. Het scrollwiel met aanwijzer is duidelijk wennen, zeker voor iemand met dikkere vingers. De eerste momenten dacht ik, wat is dit voor prul. Doch na wat instellingen te veranderen zoals de snelheid, ging dit toch al veel beter. Hierbij moet je zeker opletten om het wieltje rechtop in te drukken. Al bij al een uitgebreid en goed in de hand liggende afstandsbediening.

Het gamen.

bij het inschakelen van Xbox of Playstation via Hdmi, kiest hij automatisch de beste instelling voor beeld en geluid. Ook hierbij kan je zelf de instellingen nog wijzigen.
Het toestel volgt de snelle passages en beelden zeer snel zonder vertragingen. Zij blijven scherp en de kleurweergave is subliem.

Zeker een topkeuze!

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • mogelijkheden
  • gebruiksgemak
  • smartfuncties en apps

Minpunten

• voet
  • handleiding

Anoniem 24-05-2021

Prachtig Beeld, zwak geluid

Beeldkwaliteit OLED.
De LG heeft een natuurgetrouw beeld met zeer mooie zwarttinten, zeer goed contrast en mooie kleuren. Uit de doos komende vond ik de kleuren en contrast iets te hevig. Maar het menu geeft snel toegang om deze aan te passen. De uitgebreide keuzemogelijkheden aan verschillende beeldmodussen zoals bioscoop, gaming en andere geven vele mogelijkheden tot instelling van de juiste keuren en andere.
Geluidskwaliteit OLED.
Daar scoort volgens mijn test de LG OLED het slechtst op. De luidsprekers zijn niet de beste en om goed geluid te willen hebben zou je de TV moeten inschakelen in een home cinema systeem of op een stereo geluidssysteem. Ook al zijn er veel mogelijkheden om het geluid aan te passen blijf ik hier toch een beetje op mijn honger zitten. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen. Ik stel hogere eisen aan het geluid.
Aansluitmogelijkheden OLED.
De televisie heeft veel aansluitmogelijkheden en dat is goed. Echter als je nog een WII hebt zonder HDMI ben je een beetje gefopt. Er zit geen scart noch een aansluiting op die maakt dat je deze kan aansluiten. Een bijgeleverde kabel voor omzetting van scart naar HDMI zou fijn zijn.
Smartfuncties OLED.
De vele programma’s die pre-loaded zijn hebben een meerwaarde. De streaming gaat trouwens zonder noemenswaardige problemen en dit ook bij streaming via WIFI.
Filmmaker mode OLED.
Deze functie heeft volgens mij nog wat zorg nodig. Het beeld is niet meer zo vloeiend en het is net of we spreken van een vertraging in het beeld. Of dit zou de functie moeten zijn of dit is een functie die nog wat aandacht nodig heeft van LG.
Gebruiksgemak OLED.
Voor een niet LG gebruiker was dit even aanpassen maar naarmate ik het meer gebruikte begon ik het te smaken. Het is duidelijk een TV die gemaakt is voor de mensen die al wat handig met IT toepassingen. Ik kan me voorstellen dat mensen die niet computer minded zijn hier wat moeite kunnen hebben. Het menu is een duidelijk en de stembesturing werkt goed.de afstandsbediening is makkelijk in gebruik en wordt ook als een soort pointer gebruikt om het menu te bedienen. Even wennen maar het lukte vlot.
Gameprestaties OLED.
Deze werden niet getest.
Design OLED.
Het is een heel fijn design. Slanke kader die opgaat in het beeld, stevige voeten. Doordat de OLED TV zo dun is dien je wel op te passen dat je bvb bij het monteren van de voeten het beeldscherm goed ondersteund.
Voordelen OLED. Prachtig beeld na bijsturing standaard instellingen
Zeer mooi design
Laag energieverbruik
Interface met TV
Smartfuncties

Nadelen OLED Geluid. Mager en onduidelijk ongeacht de modus. Op te lossen door aan te
Sluiten op een externe installatie met luidsprekers. Het geluid kan voldoende zijn voor de meeste mensen maar helaas niet voor mij.

Pluspunten

• Beeld

Minpunten

• geluid

Michael 23-05-2021

Snel en gebruiksvriendelijk

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb voor deze TV gekozen, omdat ik deze in de winkel zag staan met echt verbluffende beeldkwaliteit.
Mijn eerste indruk was inderdaad de zwarte dieptinten die de oled technologie geven. Deze zijn een heel pak beter dan op een gewone led tv. Ook zijn de beelden toch net iets vloeiender,en aangenamer om te bekijken.
Wat mij ook snel opviel, is de snelheid waarbij de smart functies werken. Bijvoorbeeld bij een druk op de netflix knop op de afstandsbediening (handig) ben je na enkele seconden al ingelogd. Wat niet het geval was bij mijn vorige smart TV.
Verder Is de beeldkwaliteit uit verschillende hoeken, telkens uitstekend te noemen, geen enkel probleem daar.
Ook de geluidskwaliteit is niks op aan te merken, maar deze is altijd top bij LG, als je het mij vraagt.
De afstandsbediening is toch even wennen, maar daarna zeer gebruiksvriendelijk en snel.
Bij het gamen komt deze tv echt nog meer tot zijn recht. Machtige vloeiende beelden.

Als ik dan toch 1 minder puntje mag aanhalen, in een donkere ruimte met weinig licht, zelfs op de beeldschermsetting expert (donkere ruimte), geeft de tv nog steeds veel licht, en kan dit wat storend zijn.

Zeer tevreden van deze oled.

Pluspunten

• Diepe zwarte oled tinten
  • Gaming experience
  • Gebruiksgemak
  • Snelheid

Minpunten

• In een donkere ruimte nog steeds heel helder licht

De Sam 23-05-2021

WAT EEN DIKKE VETTE TV

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Toen ze de TV zijn komen installeren was mijn eerste reactie dat dit echt wel een heel zuiver beeld was en die gedachte is eigenlijk nooit meer weg gegaan. Het is een enorm levendig beeld en de kleuren spatten gewoon van het scherm.
Als je gewoon tv kijkt dan is het al enorm scherp en kleurrijk maar eens je een Blu-Ray opzet dan is het gewoon overdonderend hoe mooi de beelden zijn.

Ik ben ook een fanatiek gamer en mensen wat is dit een dikke tv om op te gamen. Zo helder dat de beelden zijn, als je een missie in het donker speelt dan zie je echt alles enorm goed. Zo gedetailleerd ook. Dit is gewoon een genot om op te gamen.

Je kan eigenlijk zelfs bijna naast de tv staan en dan nog zie je het beeld perfect, dit was absurd om te ervaren.

Het geluid (als je het volume een beetje hoger zet) is fenomenaal. Een echte thuisbioscoop ervaring.

Lekker snelle en overzichtilijke smart functies die in deze tijden gewoon noodzakelijk is geworden. En je kan vanop de afstandsbediening met één druk op de speciaal voorziene knoppen naar Netflix/Disney+/Prime TV of Rakuten TV.

En op vlak van design is het verbluffend hoe plat deze tv is.

Heb deze mogen testen en ben hem binnen een paar dagen kwijt maar dit word een groot gemis hoor. Dit word nu al zeker mijn volgende TV

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Grote

Minpunten

• Lichtinval, mag geen rechtsreeks zonlicht opstaan

Hans 21-05-2021

LG OLED, een aanrader!

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

De algehele indruk van deze LG OLED55A1 is super!!! Na het uitvoerig testen van deze tv in de afgelopen 3 weken is mijn indruk van LG stukken verbeterd.

De bezorgers hadden wat moeite met het aanbrengen van de voetjes onder de tv, maar toen die eenmaal zaten kon het feest beginnen. Deze tv is superdun, behalve het onderste deel, waar natuurlijk de hardware in zit. Globale indruk van het glanzende beeldscherm is super, een fijne supersmalle rand verhoogt het kijkplezier ;-)

Installatie:
Na aanzetten van de tv begint deze direct met de installatie, als je alle stappen doorloopt ben je binnen 10 minuten klaar om te gaan genieten van deze fijne tv.

Beeldkwaliteit:
De beeldkwaliteit vind ik dik in orde. Het beeld is kraakhelder en zeer scherp. Je kan een speld ZIEN vallen. Zwart is ook écht zwart , nadeel hiervan is wel dat je dan de spiegeling van de ruimte in deze zwarte vlakken ziet... bij donkere films kan dit wel iets of wat storend zijn...

Kijken vanuit diverse hoeken is geen probleem, overal waar je zit rondom de tv kan je alles prima volgen.

Geluidskwaliteit:
Prima geluid. De luidsprekers in de tv voldoen prima voor normaal gebruik. De bassen klinken goed, maar persoonlijk mis ik hier wel een subwoofer.

Gebruiksgemak
Het menu is duidelijk en overzichtelijk, je bent snel waar je wezen moet met de handige afstandsbediening. Er zit ook een muisaanwijzer functie op wat ik zelf niet zo heel prettig vind werken. Maar onder deze functie kan je ook héél goed komen waar je wil . Natuurlijk kan je de basisfuncties ook bedienen via de LG app, maar dat is vrij beperkt .

De stembesturing vond ik wat minder goed werken, de opdrachten werden niet altijd juist uitgevoerd of gaven niet de verwachtte resultaten.

De afstandsbediening was ook vrij makkelijk te koppelen met mijn 'oude' decoder waardoor ik deze ook eenvoudig kon bedienen om te zappen. Met het wieltje op de afstandsbediening zap je supersnel door alle kanalen heen!

De beschikbare apps zijn ruim voldoende om van alle streamingsdiensten die er tegenwoordig zijn te kunnen genieten. Ook in de app-bibliotheek van LG is er ruim voldoende keuze om niks meer te missen.

Ook het streamen / casten vanuit andere apparaten werkt perfect! Zonder problemen kun je vanaf je mobiele device alles op je tv weergeven.

Het delen van mijn laptopscherm naar tv is blijkbaar toch iets wat bij LG niet helemaal onder controle is. Heb dit vanaf twee verschillende laptops proberen te doen maar dat ging niet zoals het moet. De tv kreeg wel 'iets' binnen, maar schakelde vervolgens weer terug naar waar ie mee bezig was.

Al met al : een aanrader !!!

Pluspunten

• Super scherp beeld
  • Goed geluid
  • Zwart = zwart
  • Gebruiksvriendelijk menu

Minpunten

• Scherm reflectie

stijn feys 20-05-2021

zeker een aanrader, design en kwaliteit is super

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb nu al enkele weken de gelegenheid gekregen om de LG OLED55A16LA te mogen testen en moet zeggen deze is echt top en gaat in alle verwachtingen in, ook installatie en instellingen zijn makkelijk om in te stellen, daarbij heeft het mij de keuze om voor OLED te kiezen versterkt. en heb ik ook de volgende aspecten getest.

GELUID:

Zeer mooi en helder geluid en hoeft echter geen home cinema systeem aan te kopen om er van te genieten, dankzij het AI Geluid en Dolby Atmos technology, en alle andere modes zoals MUZIEK, GAME, BIOSCOOP, SPORT etc als STANDAARD komen tot hun recht, daarom een echte aanrader als het om geluid gaat.

BEELD:

De beeldkwaliteit is echt super ook zoals het word verwacht natuurlijk , dankzij OLED technology en de vernieuwde processor en uiteraard 4k UHD HDR 10+ en Dolby Vision maken de beelden scherp, vloeiend, levendiger en kleurrijker In vergelijking met mijn eigen 4k led HDR-televisie van LG is dit een groot kwaliteitsverschil.

Daarbij horende functies: GAME OPTIMIZER en Modus die je kunt gebruiken. (Levendig, Standaard, Eco, Bioscoop, Sport, Game, Film, Expert(Helder en donker)) maken het compleet. ook het OLED scherm beveiliging systeem om inbranding te voorkomen lijkt wel zijn werk te doen, maar soms iets wat vervelend is dat je de de lijn die daarbij komt van boven naar beneden ziet als je TV kijkt of aan het Gamen bent. maar voor de rest is het super kwaliteit en dat zwart ook echt zwart is zoals alle andere kleuren natuurlijk.

Wel vervelend is als de tv in een lichte kamer bv veranda staat het licht van buiten in het scherm ziet waardoor het moeilijk is om tv te kijken en bij bv een mat scherm weinig tot geen last hebt. ook met tv kaart van een provider zeer mooi beeld trouwens.

SMART APPS, ALGEMENE FUNCTIES, AFSTANDSBEDIENING:

Afstandsbediening is zeer handig en gemakkelijk in gebruik met onder andere de knoppen NETFLIX, PRIME, DISNEY+, etc. voor mij persoonlijk moest het voorzien zijn van led knoppen zodat je in het donker ziet waar je op drukt maar voor de rest alles prima.
ook de smart apps en het WEBOS en algemene functies is ook zeer overzichtelijk en handig en snel zoals het voor mij altijd is geweest bij LG. ook is de functie google assistant en amazon Alexa een plezier om mee te werken.

Tot slot het DESIGN daar valt ook niets verkeerd op aan te merken, is zeer mooi zeker met dat er bijna of geen randen meer zijn doordat de volledige resolutie of formaat tot zijn recht komt met daarbij een mooi kleur, ook de aansluitingen zijn in orde en het aantal HDMI poorten een CI+ module een hoofdtelefoon en toslink aansluiting ontbreken er niet aan.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Prachtig geluid
  • Snelle toegankelijke menu's en apps
  • mooi design

Minpunten

• Scherm reflectie
  • Geen papieren handleiding

Ralph 20-05-2021

Super strak design en beeld/geluid van topkwaliteit.

Design:
De bovenste helft van de tv heeft de dikte van een glasplaat. Uiteraard is de onderste helft iets dikker (ca. 5 cm) aangezien daar alle hardware verstopt zit. Het beeld glimt en weerkaatst wanneer de tv uitstaat. Het beeld heeft een hele smalle rand, erg fraai afgewerkt allemaal. Al met al een plaatje.

Beeldkwaliteit:
Het beeld is haarscherp en kijkt zeer rustig. De inkijkhoek is verrassend groot. 9 keuzes zodat iedereen wel de juiste instelling kan vinden. Standaard was voor ons tot nu toe prima om naar te kijken. (Sport, films, docu's etc.)
Onze huidige tv uit 2010 heeft 2-zijdig ambilight. Dit is het enige wat wij misten aan deze LG. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk.

Geluid:
Voor zo'n een plat scherm een prima kwaliteit. Ook hier keuze genoeg met voorgeprogrammeerde menu's. Hier hadden wij Artificial Intelligence aan staan en deze lijkt echt na een paar weken anders te reageren wanneer er een ander soort programma wordt gekeken.
Voor een echte bioscoopervaring is een extern systeem wel aan te raden.

Gebruik:
Super simpel, alle apparaten het kabeltje aansluiten en hij herkent ze meteen. Plug en play zeg maar. Menu's zijn overzichtelijk en zeer makkelijk te bedienen met de afstandsbediening. Deze heeft een muisfunctie waardoor je veel sneller door de menu's heen gaat.
Afstandsbediening heeft tevens standaard knoppen zoals Netflix, Disney+, Prime video en Rakuten.
Netflix opent echt binnen 2 seconden.

Gamen:
Middels een PS4 diverse spellen gespeeld. Echt supersnelle acties en totaal geen vertragingen in de beelden.

Pluspunten

• Strak design
  • Super scherp beeld
  • Zwart is echt zwart bij deze tv
  • Geluid is van uitstekende kwaliteit
  • Menu's zijn supermakkelijk

Minpunten

• Geen ambilight

Tamaravs 19-05-2021

Top product

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Ik heb deze tv mogen uittesten. En vind dit een topproduct!
Beeld: prachtige kleuren, contrast, dieptezicht en zwart en wit zijn extreem helder.
Geluid: alsof je in een bioscoop zit! Als je muziek afspeelt evenaard dit zelf concert/ feest geluid!
Gaming: het beeld is echt optimaal om te gamen.
De tv is ook makkelijk te bedienen: zeer handige afstandsbediening en handige sneltoetsen. Je kan ook de afstandsbediening gebruiken zoals de playstation move om iets aan te duiden. Dit is leuk maar niet altijd accuraat, dus ik blijf bij de toetsen.
Het design is ook heel mooi! Deze staat op 2 poten langs elke kant 1 in het mat zwart. Super vind ik dit! Trekt geen stof aan zoals oudere modellen

Pluspunten

• Helder beeld
  • Prachtig geluid
  • Handige afstandbediening

Minpunten

• Afstandbediening niet altijd accuraat
  • Beeld gaat soms opeens sneller.

Anoniem 18-05-2021

Maandagochtend model?

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Zoals eerder aangegeven heb ik deze tv getest voor kieskeurig en door mijn slechte ervaring met dit betreffende type zou ik dus niet voor dit product kiezen. De prijs/kwaliteit verhouding kan ik dan ook niet positief beoordelen. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik vermoed dat dit toestel niet goed was gezien de andere reviews die zeer positief zijn

Pluspunten

• Mooi dun scherm
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Downloaden gebruikersovereenkomst lastig
  • LG content store onbereikbaar
  • Ontkoppelde de soundbar om de haverklap
  • Verbinding wifi werd steeds verbroken

Jeroen Verboven 17-05-2021

Oled-tv

Geschreven voor: LG OLED55A16LA

Mooi strak design, zeer plat scherm met niet al te opvallend onderstel. De 55’’ vind ik een prima formaat, de kleuren en de helderheid van het scherm zijn echt van topkwaliteit. In vergelijking met mijn andere uhd tv van LG is dit een zeer groot verschil. Enigste minpunt is een tragere processor. Bij sommige tekenfilms of films met zeer snelle beeldwisselingen kan het scherm niet volgen. Dit is wel uitzonderlijk en komt gelukkig niet te veel voor. Ook het geluid is van prima kwaliteit. De afstandsbediening is even wennen in het gebruik, scrollen, wijzen op het scherm, maar dit went snel. De apps zijn ook allemaal snel toegankelijk.

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Dun scherm

Minpunten

• Soms haperende beelden