Wacom Intuos PTH-651S

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Wacom Intuos PTH-651S op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

hannekev84 29-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

Deze is draadloos, dat is echt een pluspunt. Ook kun je programmaspecifiek je knoppen / pennetje instellen op toetscombinaties. Omdat ik met 2 beeldschermen werk is de medium variant van deze wacom perfect. Wel krijg je snel krassen en een "gladde" vlek op het gedeelte van je tablet waar je het meeste werkt. Dit had ik op mijn oude bamboo wacom niet. En het puntje van je wacom pen slijt dus ook. Maar daar heb je wel reserve van. De tablet blijft wel functioneren.

Foto Sebas 29-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

De Intuos Pro Medium Special Edition is mijn tweede ervaring met een Wacom tablet en ik ben op de meeste punten erg tevreden. Ik heb hem voor fotobewerking aangeschaft en ben er meteen mee aan de slag gegaan zonder al te veel standaardinstellingen te wijzigen. Intuïtief vooral in Photoshop, iets minder in Aperture, maar dat komt omdat Apple zijn huiswerk niet goed doet, wat met de waanzinnig uitgebreide en duidelijke instellingen zo op te lossen is. Ik wilde hem ook vanwege de touch-mogelijkheden: Dit werkt erg goed in combinatie met de pen. Wil je echt foutloos werken moet je af en toe toch wel de touch-functionaliteit uitschakelen. Toch is deze aanschaf een verschrikkelijke verbetering op mijn workflow. Ik ben ook met tekenen aan de slag gegaan - dan gaat er een wereld voor je open. Ik ben nog n00b op tekengebied met de Intuos, maar het is wel erg leuk!

Hier even in het kort nog wat PLUS en MIN punten:

PLUS:
Intuïtief
Goed design
VEEEEEL mogelijkheden
Out-of-the-box al goed te gebruiken
Draadloos!
Touch werkt zoals het hoort

MIN:
Batterijduur is lang, maar er zit geen "wake" functie op als de tablet langer niet gebruikt wordt, dus je zult hem fysiek uit moeten zetten wil je geen lege batterij hebben.
Gewicht: 990 gram is misschien wat te zwaar om mee te nemen.

Suzuki96 28-04-2014

Beoordeling
Gebaseerd op het uiterlijk, functionaliteit, gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden.

Nauwkeurigheid
De cursor op het beeldscherm volgt zeer nauwkeurig de bewegingen van de pen. Ook een het aan tippen werkt voortreffelijk. Niet alleen voor de bediening van applicaties prettig maar juist ook voor de nauwkeurigheid bij het gebruik in combinaties met tekenprogramma's en het tekenen zelf erg prettig om te komen tot de beste resultaten.

Mogelijkheden
De tablet is in het gebruik toe te passen in combinatie met de standaard dagelijkse toepassingen. Dus ook om met een browser te internetten en dergelijke. In combinatie met de specifieke toepassingen waaronder Photoshop, Sketch en dergelijke is het een verademing. Per applicaties is het mogelijk om aan de knoppen aan de linkerzijde een functie toe te kennen. Zo stel je de tablet voor jezelf in op een voor jou prettige werkwijze waarbij de veelgebruikte functies eenvoudig en snel zijn toe te passen. Daarmee win je veel tijd tijdens het ontwerpen en vereenvoudigt de manier van werken. Als je dit eenmaal gebruikt wil je niet meer zonder!

Eerste indruk
Een ruime, mooie en goed beschermende doos. Die vervolgens snel openen...

De Wacom Intuos Pro Medium Special Edition ziet er allereerst prachtig uit.

De boven- en onderrand zijn in deze uitvoering van zilver geanodiseerd aluminium met een ergonomische ronding (pols, onderarm).

Aan de linkerkant van het touch gedeelte zijn 9 toetsen verwerkt. Acht rechthoekige toesten waarvan vier boven, een ronde touch 4 keuze toets in het midden en daaronder nog eens vier toetsen. Twee van rechthoekige toetsen zijn voorzien van structuur in het oppervlak zodat je voelt welke toets je aanraakt (punt, horizontaal liggend streepje). Zo weet je blindelings welke toets je hebt. Erg handig.

Ingebruikname
Het in gebruik nemen was een fluitje van een cent; de tablet uit de doos, USB kabel aangesloten om de accu op te laden. De Wacom CD geladen en de installatie verliep vlekkeloos. Tegelijkertijd de Bluetooth dongle in een USB poort van m'n iMac gestoken en er was direct een verbinding met de Wacom.

Magische ''muis''
Vervolgens de pen gepakt en zonder dat je contact maakt met het 'touch' gedeelte volgt de aanwijzer op het beeldscherm de bewegingen van de pen. Een magische muis...

Als je op het touch gedeelte 'leunt' met je hand tijdens het werken met de pen heeft dit geen gevolgen. Hij blijft keurig de bewegingen van de pen volgen.

Pen rechter/linker muisknop
Het is ook mogelijk door met de pen op het touch gedeelte te ''drukken'' voor selectie.

Applicaties

Veelgebruikte functies zijn eenvoudig toe te kennen aan de sneltoetsen van de Wacom Intuos Pro. Dit kan per applicatie verschillend zijn. Zo stel je per applicatie in wat voor jou prettig is en wat de veelgebruikte functies zijn van jouw toepassing. Weet je niet meer precies welke toets welke functie heeft; raak de toets aan en je krijgt direct het overzicht op het beeldscherm te zien. De

Schetsen
Als je uit de vrije hand gaat schetsen werk je daadwerkelijk met het oppervlak van de Wacom. De werkoppervlakte wordt duidelijk aangegeven middels hoekjes met led achtergrond verlichting. Tijdens het schetsen kun je 'spelen' met de druk; hoe harder je drukt hoe dikker de streep. Dit kun je overigens in/uitschakelen en hangt ook samen met de applicatie die je gebruikt. Maar het werkt geweldig mooi. Alsof je met een potlood aan het werken bent.

Functies toekennen aan toetsen
Op de Wacom Intuos Pro zijn toetsen aangebracht. Tip je ze aan dan zie je in het beeldscherm welke functie de toets heeft. Druk je erop dan wordt de functie uitgevoerd. En het mooie is dat je zelf kunt bepalen welke functies je wenst toe te kennen aan de toetsen; stapje terug, wissen, bevestigen etc. Even met vijf vingers op de tablet naar beneden 'vegen' en het configuratievenster verschijnt op het beeldscherm. Vervolgens stel je de eigen voorkeuren in en ga je aan de slag. Zeer eenvoudig en ook altijd weer te wijzigen. Zo kom je erachter wat prettig, logisch en snel werkt.

Accu
De accu heb ik eenmalig opgeladen en na uren gebruik nog steeds niet herladen. Dat ziet er ook goed uit. Opladen met de bijgeleverde (standaard) USB kabel via PC of een andere standaard USB lader.

Windows of Apple OSX
Ik gebruik 'm in combinatie met mijn iMac voor onder andere Photoshop en Sketch. Voorheen werkte ik met een muis en nu de eerste ervaring met een ander device om applicaties te gebruiken. Ik heb de Wacom Intuos Pro Medium SE ook getest op mijn Windows 8 laptop. Dat werkt zoals verwacht ook vlekkeloos.

Eindconclusie
Al met al erg fraai, nuttig en zeer functioneel. Een aanrader!

Tijnisch 27-04-2014

Review Wacom Intuos Pro Medium Special Edition

Systeemeisen

PC: Microsoft Windows 8, Windows 7 SP1 en Windows Vista SP2.
Mac: OS X, v10.6.8 of hoger.

Product specificaties

Formaat: A5-inputtablet
Aantal knoppen: 8
Actief gebied: 22.4 x 14 cm (lxb)
Bewegingsdetectietechnologie: Elektromagnetisch
Bewegingsresolutie: 5080 dpi
Drukniveaus: 2048
Verbinding met pc: USB 2.0 + draadloze verbinding
Gewicht: 990 g
Afmetingen: 38 x 25,1 x 1,2 cm (lxbxh)
Afmeting inclusief verpakking: 45 x 38 x 7 cm (lxbxh)

Inleiding
Wie tegenwoordig in een digitale omgeving wil tekenen of ander grafisch werk moet doen zal niet ver komen met alleen een muis en toetsenbord. Dat zorgt voor onnauwkeurige en inefficiënte resultaten. Vandaar dat Wacom al jarenlang deze markt aanspreekt met hun aldoor groeiende familie van tablets. Dit zorgt voor een natuurlijk aanvoelende ervaring die veel mensen zal aanspreken. Een tablet is essentieel als je professioneel werk moet afleveren, of je je creatieve hobby naar een hoger niveau wilt tillen. Vergis je niet: het gebruik van tablets blijft niet beperkt tot het tekenen in Photoshop of soortgelijke grafische programma’s. Het biedt ook voordelen bij navigatie van 3D programma’s als Maya & Solidworks, of bij het maken van aantekenen tijdens colleges of vergaderingen.

Mijn ervaring met tekentablets is begonnen met een oud model van Disney en daarna met een kleinere variant van het merk MEDION. Toen volgde de Wacom Bamboo en daarna een oud model van de Intuos lijn. Tegenwoordig werk ik met het model dat hier wordt besproken. De ervaring leert mij dat Wacom tablets een zeer lange levensduur hebben in vergelijking met andere merken. Er heerst wel veel verwarring over de benaming van Wacom tegenwoordig. Net als vroeger houdt Wacom er twee tabletlijnen op na, maar in verband met marketing hebben ze die tegenwoordig de Intuos en de Intuos pro genoemd. Deze werden vroeger respectievelijk de Bamboo en de Intuos genoemd, dus pas op! Wanneer je een 'echte Intuos' wilt moet je dus op zoek naar een Intuos pro, zoals de Wacom Intuos Pro Special Edition die ik in deze review zal bespreken.

Unpacking

De doos ziet er verzorgd en professioneel uit en de inhoud lijkt goed beschermd te zijn tegen eventuele beuken. Het geheel was zonder schade afgeleverd bij mij.
Laten we eerst eens kijken wat je allemaal krijgt bij aankoop van deze tablet. In de grote zwarte doos zitten de volgende dingen:
• Tekentablet
• Tabletpen
• 10 puntjes voor de pen (ook wel bekend als 'nibs')
• Gekleurde ringen voor de pen
• Tool om puntjes te verwisselen
• Penhouder inclusief puntjeshouder
• Draadloze kit inclusief batterij
• Installatie CD
• USB kabel - 2 m
• Quick Start Guide (boekje)

Uiterlijk

De tablet zelf ziet er gelikt uit met een zwart matte afwerking die vingerafdrukken tegengaat en omdat het hier een special edition betreft, heeft hij twee zilver gekleurde balken boven en onder. Persoonlijk vind ik hem hierdoor mooier dan de standaard versie, maar je moet jezelf afvragen of je dat het extra geld waard vindt. Hij voelt stevig aan en lijkt mijn verwachtingen van de lange levensduur van Wacom waar te kunnen maken. Ze hebben inspiratie gehaald uit de huidige hype van zilver-zwart laptop-design en dat is mooi uit de verf gekomen. De knoppen van de tablet passen goed bij het design en zijn erg handzaam. Op het eerste gezicht lijkt de tablet alleen bruikbaar voor rechtshandigen, maar door slim design valt dit probleem op te lossen door de tablet om te draaien. De knoppen voelen net als de rest van het geheel stevig aan en zullen de nodige klikken zonder probleem overleven.

Het formaat van deze tablet is medium. Hij is verder ook beschikbaar in de formaten small & large. Het beste kan je de afmetingen van een medium tablet vergelijken met die van een doorsnee laptop. Hij heeft ongeveer het formaat van mijn 15 inch Asus en past dan ook prima in een laptoptas en de meeste rugzakken. Ik heb een kennis die een large versie heeft van de Intuos Pro lijn en hoewel het grotere tekenoppervlak daarvan zeker een voordeel biedt, heeft die zijn eigen tas nodig om te kunnen vervoeren! De small heb ik geen ervaring mee. Je moet voor jezelf de afweging maken hoe je de tablet gaat gebruiken. Bij veel vervoer zou ik zeker voor de medium gaan. Als je van plan bent hem alleen thuis te gebruiken biedt de large waarschijnlijk meer voordelen.

De pen ziet eruit als een zwarte dikke balpen. Hij houdt echter bijzonder lekker vast, vooral vanwege de rubberachtige textuur bij de hals en de ergonomische verdikking richting de punt van de pen. Hierdoor ligt hij fijn in de hand en is de gewichtsverdeling prettig voor langer gebruik. Op de pen zit ook een tuimelschakelaar die je met je duim in kan drukken. Naar mijn mening geeft deze echter vrij weinig feedback wanneer je hem indrukt, maar hij is zeker functioneel. Verder zit achterop een gum net zoals je bij een potlood zou verwachten. Door de software kan je pen automatisch functioneren als eraser wanneer je je pen omdraait en wanneer programma’s dit ondersteunen. De gum voelt los aan en ik weet niet of het voordeel biedt boven simpelweg de eraser aanroepen met een short cut. Het zorgt wel voor een natuurlijk aanvoelende ervaring.

In gebruik

Wanneer je voor het eerst met je pen over de tablet heen gaat zul je gelijk merken hoe fijn het allemaal aanvoelt. De textuur van het tekenoppervlak heeft bijzonder veel weg van papier en de wrijving die daarbij komt voelt erg fijn aan. Gecombineerd met een formaat wat groot genoeg is om voordeel te halen uit het gebruik van je elleboog, resulteert dit in een erg fijne ervaring. Het geheel is ook extreem precies met een gevoeligheid van maar liefst 5080 dpi en 2048 niveaus van drukgevoeligheid. Wat wel opvalt, is dat niet het hele oppervlak gebruikt kan worden om te tekenen. Buiten de lichtgevende hoeken registreert de tablet geen penbewegingen. Je zal misschien teleurgesteld zijn om dit te horen, maar verassend genoeg is dit een pluspunt aan de tablet. Het zorgt ervoor dat je goede lijnen kan trekken aan de rand van je werkgebied.

In tegenstelling tot de Pro heeft de normale Intuos lijn een heel glad oppervlak waardoor je sommige lijnen erg moeilijk kunt trekken. Je moet bij de Intuos Pro wel oppassen voor krassen wanneer je teveel kracht zet op het oppervlak. Hij is hier erg gevoelig voor en het tekengedeelte is niet een los onderdeel wat je kan vervangen. Bij normaal gebruik zal dit waarschijnlijk geen probleem zijn. De nibs van de pen slijten ook vrij snel. Ze zijn veel preciezer dan die van goedkopere modellen, maar dat gaat dus ten koste van de duurbaarheid. Het is niet voor niets dat Wacom vriendelijk genoeg 10 vervangende nibs meelevert.

Het is overigens niet nodig om de pen rechtstreeks op het oppervlak van de tablet aan te brengen voor gebruik. Wanneer je de pen boven het oppervlak beweegt zal de muiscursor op je pc nog steeds meebewegen en het is zelfs mogelijk om papier tussen de pen en de tablet te houden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een schets overtekenen. Daarnaast kun je deze tablet ook met je vingers besturen onder de noemer multitouch. Je kunt het vergelijken met een grote touchpad, zoals je die kent van laptops. Hierin zitten meer voordelen verborgen dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Voorheen hield ik naast de tablet altijd nog een muis achter de hand voor menu's en balken, maar dat is nu opgelost met de touch functies. Daarnaast is het mogelijk om er gestures mee uit te voeren, wat een steeds prominentere rol gaat spelen bij computers. Gebruikers met een Mac of Windows 8 zullen hier vooral plezier van hebben.

De 8 knoppen aan de linkerkant staan bekend als de Expresskeys. De functies hiervan kun je zelf instellen met de meegeleverde software. Veel gebruikte shortcuts, tools en handelingen zijn dus snel beschikbaar zonder toetsenbord. Fijn detail is het puntje en streepje op sommige van deze knoppen. Hierdoor kun je voelen op welke knop je vinger rust en hoef je niet naar beneden te kijken. Erg jammer is dat Wacom besloten heeft om de LED Display van de vorige generatie Intuos niet over te dragen naar de huidige. Deze minischermpjes toonden de functies die elke knop toegewezen had gekregen. Er is geprobeerd dit te vervangen door alle knopinstellingen te tonen op het scherm wanneer je met je vinger over de knoppen gaat. Dit werkt niet altijd en wanneer het werkt vind ik het eigenlijk vooral in de weg zitten. Tussen de Expresskeys in zit de Touch Ring. De Touch Ring werkt als een oude iPod en kan gebruikt worden voor wat meer analoge taken, zoals inzoomen of het aanpassen van je kwast-grootte. Met behulp van een knop hier middenin kun je de functie van de ring veranderen. In principe vervangt deze de scrollwheel van een normale muis.

Bijzonder aan de Intuos Pro is de wireless kit die gratis(!) wordt meegeleverd. Voorheen moest deze los bijbesteld worden. Ik vraag me alleen af waarom de wireless niet standaard ingebouwd zit, maar dat terzijde. Wie een oude Intuos in combinatie met wireless heeft gebruikt zal weten wat een ramp dit was: Vertraging tussen tekenen en het daadwerkelijk verschijnen op je scherm, een verbinding die soms wegvalt, en meer hoofdzorgen. Maar met groot genoegen kan ik zeggen dat dit allemaal tot het verleden behoort. De nieuwe wireless kit werkt in tegenstelling tot de oude bluetooth modellen nu met Wi-Fi en dat is te merken. De verbinding is uitstekend en de input lag is niet te merken. Het enige wat je hiervoor op moet offeren is een enkele USB-poort om de bijbehorende dongle in te pluggen. Wanneer je wireless wilt werken ga je gebruik maken van de kleine accu die je in je tablet moet pluggen. Met uitgebreid gebruik gaat deze ongeveer een dag mee, waarna je hem met de USB-kabel weer op kunt laden.

Conclusie

Wie op zoek is naar gereedschap voor zijn creatieve werk zal automatisch uitkomen bij Wacom. Er zijn goedkopere alternatieven te vinden, maar de Intuos Pro is naar mijn mening de best beschikbare tablet op de markt. De pen en tablet hebben een fantastische look en feel en verrijken het gebruik van vele programma's. Mocht je in het bezit zijn van een vorige Intuos Pro dan zal deze vrij weinig vernieuwends brengen met als dieptepunt het ontbreken van LED displays. De wireless functie is echter veel beter dan bij vorige versies en mocht je dat missen in je Intuos Pro dan moet je een aanschaf van deze zeker overwegen.

+Mooi, stevig en ergonomisch design
+'Papiergevoel'
+Ongekende precisie
+Uitstekend werkende wireless kit
+Instelbare Expresskeys en Touch Ring
+Multitouch

-Snel slijtende nibs
-LED displays vervangen door on-screen display

Tijnisch 30-04-2014

Bij deze wil ik nog een paar kleine dingen toevoegen aan de review.

Respectievelijk een fotoalbum van de Wacom Intuos Pro Special Edition en een filmpje van de tablet in gebruik met photoshop.

Hopelijk ben je na deze review wijzer geworden in je zoektocht naar een tablet!

Suzuki96 24-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

De Wacom Intuos Pro Medium Special Edition ziet er allereerst prachtig uit. Ik gebruik 'm in combinatie met mijn iMac voor onder andere Photoshop en Sketch. Voorheen werkte ik met een muis en nu de eerste ervaring met een ander device om applicaties te gebruiken.

Vervolgens de pen gepakt en zonder dat je contact maakt met het 'touch' gedeelte volgt de aanwijzer op het beeldscherm de bewegingen van de pen. Dat is echt gaaf en vooral heel erg prettig werken. De muis kent iedereen en ook de inspanning; tenminste als je ik het nu vergelijk met het gebruik van de pen als 'muis'. Want de bewegingen van de pen in relatie tot waar je bent op het scherm heb je snel in de vingers. En dit werkt echt heel prettig en vooral minder belastend voor m'n rechterarm.

Op de pen is een soort van tuimerschakelaar aangebracht; de rechter en linker muisknop / dubbelklikken. Even wennen aan wat een prettige manier is om de pen vast te houden om daar goed gebruik van te maken. Dat vereist wat meer tijd. Heb je dit door dan is ook dit erg prettig werken. Het hangt ook samen met welke applicaties je bedient maar in vergelijking tot een muis is dit een aanrader.

Gebruik in combinatie met tekenprogramma's is geweldig. Ook om vaste vormen te tekenen is het werken met de Wacom een verademing in vergelijking tot een muis. Het werkt sneller en prettiger. Maar ook erg nauwkeurig. Bij deze editie heb je andere tips die je kunt gebruiken. Zover ben ik nog niet gekomen. De tip dit er nu inzit werkt uitstekend.

Al met al erg fraai, nuttig en zeer functioneel. Wat mij betreft een absolute aanrader en de prijs kwaliteit verhouding is uitstekend. Ik ben blij verrast over de mogelijkheden en het dagelijks gebruik.

davidsuarez82 24-04-2014

Box Contents
- Wacom Tablet
- Pen
- Wireless Kit
- Pen holder containing set pieces
- USB cable

I use it with adobe programs and it works perfect; It's a bit difficult on the beginning but after that, you'll not want to use the mouse anymore.

Jolanda418 23-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

Al jaren maakte ik met plezier gebruik van een kleinere wacom tablet, de laatste jaren een wacom bamboo. Toen ik bij iBood de aanbieding van deze medium zag kocht ik hem meteen, voor de afmetingen en het draadloze.
Draadloos werkt prima! Even laten opladen en dan maakt hij automatisch verbinding. Je merkt er niets van. En als je je mac (of pc?) in slaapstand zet schakelt hij automatisch uit. Handig!
De afmetingen zijn een genot! Het werkt veel preciezer met uitsnijden en tekenen in Photoshop.
De touch-functie werkt prima.
Mooie van de express toetsen is dat je op je scherm ziet welke functie ze hebben als je je vinger er even op houdt. De scroll ring is ideaal in Photoshop! Bovendien heeft hij 4 standen, dus kun je hem gebruiken om te zoomen en je penseel te vergroten of verkleinen.
De tablet wordt geleverd met een scala aan penpunten. De pen voelt goed stevig aan, veel beter dan de bamboo pen. Er wordt ook een goede zware penstandaard bij geleverd, waar je de penpunten in kunt bewaren.
Het geheel voelt degelijk en stevig aan. Mijn ervaring is dat de tablets jaren mee gaan.
Heel soms hapert hij even bij mijn iMac. Dit schijnt meer voor te komen in OSX. Wellicht op te lossen met een nieuwe driver?

Bostogne 23-04-2014

Inhoud Doos
- Wacom tablet
- Pen
- Wireless kit
- Penhouder met daarin opzetstukjes
- USB kabel

Eerste indruk
De doos was redelijk groot, bij thuiskomst snel opengemaakt. De tablet zelf is wel een stuk groter dan ik had verwacht. Ook het tekenoppervlak beslaat niet het volledige gedeelte. Dit had ik stiekem wel verwacht. De tablet is ongeveer even groot als mijn 15,6 inch laptop.

Aansluiten
Na het uitpakken allereerst de bijgeleverde wireless kit aangesloten. Dit gaat makkelijk via het klepje aan de zijkant. Bovenin gaat de batterij, en onderin de adapter en verzender. De tablet mag alleen nog niet via de usb kabel worden aangesloten.

Installatie
Voordat je de tablet aansluit, eerst de drivers installeren! Ik heb dit niet gedaan, en moest alles opnieuw installeren, omdat wireless anders niet goed werkt. Verder spreekt het voor zich, installeren, inpluggen, en het werkt!

Gebruik
Ik gebruik de tablet vooral voor het maken van schetsen en renders op de computer. Het werkt met Photoshop en Sketchbook pro echt perfect. Heb de pen na een week minder gevoelig ingesteld. Ik merkte vooral bij sketchbook dat anders de lijnen snel te dik werden. Het meenemen van de tablet doe ik in een laptophoes. Eén van 15,6 inch. Dat gaat perfect.

Draadloos
Mijn verwachting was dat de tablet via bluetooth werkte oid. Toen ik hem uitpakte was ik verbaast dat ik een batterij erin moest doen. Als het kapot gaat is het natuurlijk wel handig om te vervangen.
Je moet dus altijd eerst de usb adapter erin doen, en dan de tablet aanzetten. Dit aanzetten kan met een knop aan de zijkant, of door op de ronde knop te drukken. De tablet start in 2 seconden op en is in maximaal 10 seconden te gebruiken. De precisie en snelheid is perfect. Het groter en kleiner maken van de brush gaat wel wat schokkerig.

Al met al super tevreden. In vergelijking met mijn vorige medion tablet is dit echt een verademing! Het werkt erg intuitief, heerlijk snel en super precies.

marcoh61 23-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

Kan gebruikt worden als vervanger va de muis en je kunt per programma de toetsen programeren super makkelijk

imellroy 23-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

Wacom is de beste in zijn soort. Dit product is dan ook het beste wat er te krijgen valt. Tal van mogelijkheden zorgen voor een fijn gebruik in verschillende situaties. Waarom geen 10 sterren? Heeft wat moeite met het snel wisselen tussen verschillende computers als je van de draadloze functie gebruik maakt. Ook in de uiterste hoeken van het registratie veld maakt de muis een kleine afwijking wanneer je gebruik maakt van de pen. Met touch heb je er vreemd genoeg dan weer geen last van. Ook mis ik wat multi touch expressions zoals die op een macbook werken. Tot slot: een mooi product dat ik graag gebruik bij vele creatieve taken.

royhuetink 23-04-2014

Met één woord: top!

Het is even wennen om aan een/deze Wacom te wennen, maar dat is binnen een paar dagen gedaan. Eenmaal gewend en daarna een muis vastpakken voelt erg raar en lomp.

De precisie van deze Wacom is ook erg goed. Hij reageert snel (ook draadloos) en de ExpressKeys zijn ook erg handig. Je kan deze per programma instellen, zodat je altijd je meeste gebruikte sneltoetsen kan gebruiken zonder gebruik van het toetsenbord. De overige functies (touchring en taartmenu) zijn ook eenvoudig in te stellen en te gebruiken.
Ik werk dagelijks met het gehele Adobe-pakket en daar is dit apparaat echt een must-have.

Minpuntje vind ik wel de accu. Deze is erg snel leeg (twee dagen intensief gebruik). Daar tegenover staat dan wel dat hij snel oplaadt en ook op te laden is via je Apple toetsenbord. Ook de 'touch' functie heb ik vrijwel altijd uit staan. Het wil namelijk voorkomen dat hij reageert op je hand (overheen vegen) als je de pen gebruikt. Ook vind ik de punt van de pen relatief snel slijten, maar ik denk dat dat komt doordat je de eerste dagen veel te hard drukt - gelukkig zitten er 5 reserve punten bij.

Kortom; geweldig apparaat! Absoluut het geld waard. Mijn muis ligt nu in de lade en komt bij mij ook niet meer terug!

Tobias kroef 23-04-2014
Geschreven voor: Wacom Intuos PTH-651S

Na jaren te hebben gedaan met een vroegere voorloper (Wacom Volito) Uiteindelijk de Wacom Intuos Pro Medium Special Edition aangeschaft. Degelijkheid ben ik zeer over te spreken. Hij sterk en kwalitatief zeer goed aan. Tevens mooie oplossing van overige penpunten, welke zeer mooi verwerkt zijn in de houder van de Pen. Overal ben ik dus zeer tevreden met mijn nieuwe Wacom.