Nikon 1 J1 en 10-30mm VR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon 1 J1 en 10-30mm VR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

R. van B. 28-09-2013

Voor mensen die twijfelen tussen een compact camera en een DSLR is dit de perfecte hybride. Geen gesjouw met een zware DSLR maar toch de instellingsmogelijkheden.
Ondanks de 10-30mm lens is hij vrij compact en je neemt hem dus gemakkelijk mee. DSLR-liefhebbers zullen de "zoeker" missen want je kunt alleen via het scherm richten. Daarentegen zijn de instellingsmogelijkheden uitgebreid (ISO/diafragma/sluitertijd) en is de lens verwisselbaar met de los verkrijgbare 30-110mm lens.
Misschien geen produkt voor de doorgewinterde fotograaf. Maar zeer zeker geschikt voor mensen die nét wat meer willen, of als opstap naar een DSLR in de toekomst.

Suzzz klik 13-04-2012

- supermooie foto's. ik hoef geen foto's meer te bewerken in de computer, ze zijn al mooi.
- een hele snelle sluitertijd, je kunt door blijven klikken
- met programma (gewoon op de draaischijf) dat hij de beste foto van 5 kiest qua kwaliteit (let o.a. op compositie en scherpte)
- nadeel dat de dop niet aan een touwtje hangt, die moet je ergens in de zak steken of zo.
- nog geen klein tasje erbij kunnen kopen, ik wil natuurlijk wel een klein geheel als ik op stap ga met zo'n mini-spiegelreflex.

Banditgirl 29-04-2012

Ik had ook het probleem met de dop. Heb dit opgelost door bij cameranu.nl een JJC L-S3 Lensdophouder gekocht. Ideaal. Geen angst meer om dop te verliezen.

Elke33 04-02-2012

Hier ook niet afgegaan op wat mindere reviews, maar vooral gekeken naar onze wensen. Een gezin met jonge kinderen wat graag en veel foto's maakt. Geen videocamera, dus er moet een goede videofunctie op zitten.

Naar verschillende winkels geweest voor voorlichting wat een goede keus zou zijn een DSLR of een Systeemcamera. We wilden gewoon een camera die een goede pick and shoot heeft, ook bij minder licht.

We hebben gemerkt dat je bij een DLSR camera veel meer mogelijkheden hebt, maar die zijn aanzienlijk trager en je bent een hoop tijd kwijt aan het aanpassen van de instellingen aan de situatie. Bovendien is een DLSR (spiegelreflex) echt een groot apparaat op mee te zeulen.

De Nikon J1 ziet er allereerst helemaal top uit! Hij ligt makkelijk in de hand en de bediening wijst voor zich. De eerste foto's zijn meteen verrassend goed. Vooral overdag zie je duidelijk verschil met een simpele digitale camera.

Bij aankoop hebben we meteen een voorzetlensje over de lens laten plaatsen. Deze zorgt ervoor dat zand en stof niet makkelijk bij de lens kunnen komen.

Een andere tip is om toch de set te kopen met 2 lenzen erbij. We hebben nu alleen de standaard lens en daarmee is het zoombereik toch wel beperkt. Los zijn de lenzen ernstig duur.

Voor mensen die graag en veel fotograferen, maar voor wie een DSLR net een brug te ver is: DOEN!! Je krijgt er geen spijt van.

Marinda2012 17-01-2012

Ik heb me niet laten leiden door de mindere reviews en de stap gewaagd deze camera te kopen, en we zijn er heel blij mee! Hij is ontzettend makkelijk in gebruik en ik vind de kwaliteit van de foto's erg mooi. Hiervoor hadden wij een compactcamera van Canon en dit is aanzienlijk beter. Qua inzoomen is het echt voor in huis, want ver kom je er niet mee, maar dat wist ik van tevoren. Ik vind het leuk dat je heel snel veel foto's achter elkaar kan maken (alleen met de flits kan dit dan niet). Ik denk dat het een camera is voor mensen die wel een handzame niet te moeilijke spiegelreflex willen.

DJCliff 04-01-2012

Heb deze camera vorige maamd gekocht. Valt me zeer tegen. Ik had verwacht een spiegelreflex kwaliteit te krijgen maar de fotos zijn gewoon niet beter dan mijn Canon Ixus camera (5 jaar oud inmiddels al!)

Ik lees op het internet dat de sensor dus klein is en het daar aan ligt, dit was de laatste keer dat ik zo een camera koop voor zoveel geld.

NuEchtAow 15-03-2012

De N1 V1 heeft òòk vergelijkbare klachten volgens een test in de CHIP foto-video 08-2011

menneke99 17-12-2011

Afgelopen week heb ik de Nikon j1 gekocht. Ik ben blij dat ik hem vandaag alweer mocht inruilen want de camera stelde mij teleur.
Heb een tijdje de p7000 van nikon van iemand mogen lenen en tevens met de canon g11, wat beide fantastische compactcamera's zijn, alhoewel ze niet erg compact zijn. Daarom dacht ik diezelfde kwaliteit terug te vinden in een soort mini spiegelreflexcamera van een topmerk als nikon, de j1. Aan de slag ermee....
De camera schijnt snel te zijn, maar is dat niet als je eerst de camera aan moet zetten, vervolgens het dopje van de lens eraf moet halen. Daarna moet je handmatig de lens activeren middels een knopje op de lens (let op dat je niet het verkeerde knopje pakt want dan klik je de lens los van de camera), dan kun je een foto maken mits deze goed ingesteld is. Want anders dan andere nikoncamera's hebben ze ervoor gekozen de menustructuur erg onoverzichtelijk in te delen. Erg onhandig in gebruik. voor thuis en zeker op vakantie, want je bent zoveel tijd kwijt met knopjes en toestanden dat je wel eens de helft van je vakantie gaat missen wanneer je deze camera meeneemt.
De kwaliteit van de foto's zijn onvoldoende voor een spiegelreflex. De anti-shake werkte bijna niet en fotograferen met weinig licht kan de camera echt niet aan, hoe je hem ook instelt. Fotograferen met de flitser gaat redelijk, maar je hebt het gevoel dat het flitsertje elk moment kan afbreken.

Ik begrijp Nikon totaal niet wie ze met deze camera willen bereiken, want voor zoveel geld zijn er zoveel betere camera's te vinden. Een mooi uitelijk wil niet zeggen dat het een goed apparaat is.

Ben erg benieuwd naar hoe andere deze camera ervaren (hebben).

Ewald sr 09-08-2012

Platte48, ik ben het helemaal met je eens ;=)
Kijken jullie maar eens onderaan op kendziorra.nl/pixeltjes/pixeltjes.htm en http://www.kendziorra.nl/pixeltjes/roos.htm.
Zie ook mijn V1 review: www.kieskeurig.nl/systeemcamera/nikon/1_v1_en_10-30_en_30-110mm_vr/reviews/977723/ewald_sr/5131392

edzwal 23-09-2012

Ik vraag me af welk toestel meneer of mevrouw menneke99 hier aan het reviewen is. Er wordt gesproken over een 'soort spiegelreflex' en later zelfs over 'de kwaliteit van de foto's zijn onvoldoende voor een spiegelreflex'. Dit soort uitspraken maken de hele beoordeling zonder waarde: als je niet eens weet dat je *geen* spiegelreflex in je handen hebt, houd je dan verre van het schrijven van beoordelingen. Verdere punten van kritiek:

1. Eerst aanzetten van de camera. Is dat bij welk andere camera dan ook niet hetzelfde?
2. Dopje van het objectief halen. Serieus....
3. Knopje om het objectief te ontgrendelen. Niet vergissen in het knopje hoor. Het ene knopje is geplaatst op de body (objectief ontgrendelen) en het knopje om het objectief "vrij" te geven is 3 centimeter daar vandaan geplaatst op het objectief. Misschien gewoon goed opletten en/of de leercurve doorlopen?
4. 'Dan kun je een foto maken mits deze goed ingesteld is'. Alweer: serieus... Ik heb van mijn levensdagen nog nooit een goede foto kunnen nemen wanneer de camera niet goed staat afgesteld. Voor wat betreft het instellen van allerlei knopjes: RTFM. Er zit een zeer duidelijke gebruiksaanwijzing bij het toestel. Je kunt het toestel dusdanig instellen dat een getrainde aap goede foto's kan nemen. Keer op keer, aap na aap.
5. Dat het toestel onhandig in het gebruik is, zowel thuis als op vakantie komt voor wat mij betreft geheel op het conto van de schrijver: rustig de gebruiksaanwijzing doornemen doet wonderen. Op 'Auto' zetten en klikken maar.
5. Bevestiging flitser. Als je goed kijkt zie je een ijzeren balkje ter versteviging. Verder: het blijft een precisie instrument. Behandel het dan ook als een precisie instrument. Als je de flitser afbreekt, dan doe je toch echt iets verkeerd...

De Nikon 1 is een fraai, klein electronisch camera'tje dat vlot en eenvoudig te gebruiken is door kundige én onkundige gebruikers en behoorlijke foto's maakt. Het menu is simpeler dan bijv. het menu van de D50/100 (beiden in bezit) en door logisch na te denken ook zonder boekje in te stellen. Het feit dat je de objectieven kan verwisselen geeft extra mogelijkheden die je niet vindt bij camera's in hetzelfde segment en prijsklasse. Omdat je een fitting converter erbij kan kopen, kan ik al mijn Nikon D100 (dus wel een spiegelreflex) objectieven ook op mijn Nikon 1 gebruiken. Zeker met de prijsverlaging een behoorlijke concurrent.

kopertje69 16-05-2013

Ik las dat je mening door Edzwal en Ewald sr werden getorpedeerd. Kort samengevat: het is geen mini spiegelreflex, maar een systeemcamera. Uitgevonden door Olympus en Panasonic en Sony en Samsung volgden snel. Deze marken maken ook prachtige camera's en kunnen het opnemen met een spiegelreflex (alleen niet met een Full Frame). Nikon volgde later, maar gooide enorm veel geld uit voor reclame en is het daardoor het bekendste. Echter zijn ze ook een van de minste in beeldkwaliteit, omdat ze een kleinere sensor hebben en heb je sneller last van veel ruis op wat hogere iso-waarde. Ben je een beetje geoefend dan maak je kwalitatief dezelfde foto's als een Coolpix 7000, of een PowerShot G11 alleen dan wel een stuk rapper. Wil je de kwaliteit van een spiegelreflex, dan zou ik (prijstechnisch) aan een Sony NEX3 denken, anders aan een spiegelreflex zelf
Zoals een Nikon D3100, of D3200, Sony Alpha A37, of Canon EOS 1100D of de EOS 600D.

Verder wens ik je veel fotoplezier.

Ewald sr 18-07-2012

Tja, wat zal ik hier nu op zeggen...
Je hebt 3 soorten gebruikers:
1) Domweg kopen, uitpakken en beginnen, maar geen ervaring en/of intelligentie om het te snappen. En zeker de handleiding niet lezen (niet zo slim)
2) Weten wat je koopt, uitpakken en eerst de gebruiksaanwijzing lezen, dan uitproberen (beslist niet dom)
3) Weten wat je koopt, uitpakken, beginnen, begrijpen en weten wat je doet (nogal intelligent)
Jij valt onder 1, wist niet wat je kocht en heb de gebruiksaanwijzing blijkbaar ook niet(goed) gelezen.
a) Het is geen compactcamera!!
b) Als je de lens ontgrendeld gaat de camera gelijk mee aan!!
c) Wat de lensdop betreft; per definitie; hoe beter/duurder de camera hoe meer je zelf zult moeten doen.

Ewald sr 18-07-2012

O, wat ik vergeet over je anti-shake opmerking:
Ik heb nogal last van essentiële tremor (beven, trillen) en maak met deze camera met de 30-110 telelens (vergelijkbaar met: 80-300mm ) zelfs in de 110mm stand goede foto's.
Je moet natuurlijk wel, in het menu, de Vibratiereductie juist instellen (Normaal/Actief/Uit)

Platte48 08-08-2012

Ja ja...., een spiegelreflex is dit niet hoor.
De instellingen zijn gewoon duidelijk en de kwaliteit van de foto's is echt zeer goed of zelfs uitstekend te noemen.
Een en ander heeft gewoon met je instellingen te maken.
De kwaliteit van de foto is mede afhankelijk van het scheidend vermogen van de lens en de kwaliteit (oppervlakte) van de opname sensor.
Deze laatste twee zijn bij deze Nikon prima in orde dus daar ligt het niet aan.
Als je foto's van de Nikon spiegelreflex en deze Nikon 1 naast elkaar plaatst zie je amper verschil.
Gewoon de foto's naar de randen toe uitvergroten en afdrukken. Dan nog eens kijken of het prijsverschil van de spiegelreflex + lenzen opweegt tegen de minimale verschillen van de J1.
De Nikon 1 is gewoon een heel goede camera maar je moet er wel mee om kunnen gaan.

nicnin 27-06-2012

Ik lees hier en bij een andere review dat men denkt dat deze camera een spiegel reflex is. Dat is dus niet, er zit geen spiegel in deze camera. Dit is een systeem camera!