Panasonic Lumix S1R + LUMIX S 24-105mm F4 MACRO O.I.S. zwart - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix S1R + LUMIX S 24-105mm F4 MACRO O.I.S. zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Hans 04-01-2022

Fullframe systeemcamera met zeer hoge resolutie

De Panasonic S1r is een systeem camera met een 47 megapixel sensor. Als zodanig biedt het zeer gedetailleerde foto's die kunnen worden vergroot tot afdrukken op grote formaten. Met al deze pixels kan men de afbeelding bijsnijden voor de perfecte compositie. Ook is het mogelijk om in high resolution mode te fotograferen. Er ontstaat dan een foto van 187 MB. Voor dit laatste is uiteraard een statief benodigd.

De camera heeft ongeveer het formaat en het gewicht van de digitale spiegelreflexcamera en heeft een enorm indrukwekkende bouwkwaliteit (afdichtingen tegen spatwater en stof). Nadeel is dan wel dat de camera zonder lens meer dan een kilo weegt. Ik ben echter gewend om te fotograferen met een spiegelreflexcamera, dus het gewicht is hierdoor geen probleem. Je krijgt nu feitelijk de ergonomie van een spiegelreflex met de moderne techniek van een systeemcamera.

Het autofocussysteem werkt het beste bij statische onderwerpen. Voor landschaps- en portretfotografie is dit prima. De camera is minder snel dan de Sony, Canon en Nikon camera's. Ik heb echter direct een firmware update uitgevoerd waardoor er direct een verbetering merkbaar is.

Ik heb de camera aangeschaft met de 24-105 kittens. De lens is op zich nogal prijzig. In combinatie met de camera valt de prijs alleszins mee. De lens, die ook afgedicht is tegen spatwater en stof, levert blijkt goede prestaties over het gehele bereik te leveren.

Zoals ik gewend ben van Kamera Express, is de camera, na bestellen, zeer snel uitgeleverd. Daarnaast wordt standaard 5 jaar garantie meegeleverd.

Pluspunten

• Enorm goede bouwkwaliteit
  • Super gedetailleerde foto's
  • Fantastische ergonomie

Minpunten

• Wat aan de zware kant