Fujifilm X-E3 XF 18-55mm zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fujifilm X-E3 XF 18-55mm zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

M.T. 24-11-2020

Topkwaliteit in een klein jasje

Als oud-fotograaf prefereer ik handmatige controle over de camera te kunnen hebben, en dan niet via drukknopjes maar duidelijke ECHTE draaiknoppen. Omdat ik niet meer met de zware jongens wens te lopen maar natuurlijk wel kritisch ben over het beeld zit ik in een lastig parket mbt fotocamera's. de XT30 is net ietsje aan de grote kant, de Xpro3 is waanzinnig maar wel wat prijzig, en toen liep ik tegen de X-e3. de reviews logen er niet om: echte kwaliteit, geen speledingetje. Nu heb ik hem gisteren gekocht en meteen mee lopen testen, beeldkwaliteit, uiterlijk van de camera, handzaamheid, mogelijkheden, allemaal TOP!

Pluspunten

• optische kwaliteit
  • manuele mogelijkheden
  • uiterlijk
  • grote sensor
  • hoge iso waarde (met behoud kwaliteit)

Minpunten

• aan de kleine kant voor grote handen
  • dikke gebruiksaanwijzing

Jop 21-03-2019

Sublieme beeldkwaliteit voor een gunstige prijs

De X-E3 is de meest compacte camera uit de Fujifilm X-serie. Als je gaat voor een handzaam formaat, dan is deze camera een uitstekende keus. De X-E3 is uitgerust met dezelfde sensor als de duurdere modellen uit de X-serie.
Het bijna minimalistische retro-ontwerp brengt wel met zich mee dat de bediening net wat minder hands-on is dan op andere modellen uit de X-serie. Nu ik daar eenmaal aan gewend ben ervaar ik de bediening toch als heel intuïtief. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van de swipe-functionaliteit op het touchscreen. Persoonlijk vind ik het plezierig in het gebruik.

Als gebruiker van compactcamera's (en een hele oude digitale spiegelreflex) is de X-E3 voor mij een enorme stap voorwaarts. Met de prijsstelling van deze camera zet Fujifilm duidelijk in op de creatieve hobbyist die toe is aan meer instelmogelijkheden en vooral ook een betere fotokwaliteit. De professionele fotograaf zal geneigd zijn voor de X-E3 (of bijv. de X-T20) te kiezen als een camera erbij. Door het handzame formaat is de X-E3 zeer geschikt voor straatfotografie.

Fuji staat bekend om de goede kwaliteit objectieven. Bij de bijgeleverde XF 18-55 mm lens kun je nauwelijks meer spreken van een 'kit'-lens, zo goed is deze lens! Opvallend ook is de prima beeldstabilisatie, dat scheelt je zo een paar stops bij kritische lichtomstandigheden. En het is handig als je de camera gebruikt om mee te filmen.

Waar deze camera (net als de andere modellen uit de X-serie) echt in uitblinkt is het vrijwel ontbreken van ruis tot op hoge ISO-waarden. Dit maakt het mogelijk bij schemering en in het donker strakke plaatjes uit de hand te schieten. Dat geeft een enorm gevoel van vrijheid.

Aan een camera in deze prijsklasse zijn er natuurlijk wel wat concessies gedaan. Zo is er geen ingebouwde plaatsbepaling. Persoonlijk vind ik dat wel een gemis. Een ander punt is het ontbreken van een weathercoating. Ook is de elektronische viewfinder wat kleiner dan bij de andere modellen uit de X-serie. Het scherpe beeld van de EVF maakt echter veel goed.

Al met al: een heerlijke camera, ligt lekker in de hand, voelt degelijk en professioneel aan. En, het belangrijkste: de fotokwaliteit is subliem.

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • compact formaat
  • kitlens met beeldstabilisatie
  • filmsimulaties
  • prijs/kwaliteitverhouding

Minpunten

• accuduur
  • bluetoothverbinding matig
  • Q-knop zit in de weg

Jos 14-06-2018

Locatiebepaling omslachtig, afstandsbediening prima

Ik heb deze camera nu een half jaar in gebruik. Hij bevalt prima, maar alleen de locatie bepaling gaat erg omslachtig. Eerst moet je via de Fuji-app een Bluetooth verbinding met de camera tot stand brengen met de iPhone. Dat kan alleen als je de app opnieuw start. Als hij reeds aan staat of op de achtergrond actief is werkt het niet. Daarna moet je via WiFi contact maken met de camera. Dat gaat ver 'instellingen' en de normale WiFi lijst waar de camera dan in staat. Alleen: als je al op een bestaand WiFi netwerk bent ingelogd werkt het niet. Hij kan dan blijkbaar geen contact maken met de telefoon en je krijgt geen goede plaatsbepaling door. Ook valt de plaatsbepaling vrij snel weer uit, veel eerder dan binnen het uur dat in de gebruiksaanwijzing genoemd wordt, waardoor je de hele procedure opnieuw moet doen. Waarom niet gewoon via Bluetooth permanent met de iPhone verbinden, net als de TomTom, en gewoon steeds de plaats doorgeven aan de camera. Ik vind dit echt een verbeterpunt voor Fuji. Verder bevalt de camera uitstekend. Als je eenmaal verbinding hebt via WiFi kun je ook op de telefoon opnames maken door daar af te drukken. Daardoor mis ik het kantelscherm niet. Dat is vaak kwetsbaar en deze methode geeft je nog meer vrijheid om de zoeker op de telefoon te zien. Ik heb zelfs foto's van plafonds gemaakt terwijl de camera gewoon op de grond lag. Dat gaat zelfs met een kantelscherm niet!

Pluspunten

• Formaat
  • Stabiliteit

Minpunten

• Locatiebepaling
  • Lensvatting

Jos 08-02-2018

Fijne robuuste camera met zeer veel mogelijkheden

Ik kocht de camera bij Kamera Express in Arnhem. Werd er deskundig geadviseerd. Op zondagochtend om 11:00 uur gaat de winkel in Kronenburg open en dan is het nog heel rustig, zodat de mensen alle aandacht voor je hebben. Je kunt de kamer rustig uitproberen en krijgt antwoord op alle vragen. Handig is ook dat er een zaak in het centrum van Arnhem is, zodat je daar ook terecht kunt met vragen en eventuele klachten. Mijn body bleek kuren te vertonen bij het scherpstellen. Ik kon hem na een week moeiteloos omruilen voor een nieuwe. Het bleek een specifiek probleem voor die eerste body. De had deze kuren niet. Gebruik het apparaat nu naar grote tevredenheid ruim een maand. Hij is lekker compact en ligt goed in de hand. Een opklapbaar scherm mis ik niet, want dat is meesttal vrij gammel. De zoeker die erop zit is even goed te gebruiken en voor selfies gebruik je deze camera toch nooit! . Je krijgt gewoon erg veel kamera voor je geld.

Pluspunten

• Compact ontwerp
  • Zeer veel mogelijkheden

Minpunten

• Er passen vrijwel alleen Fuji lenzen op
  • Knopjes op de handgreep niet prettig geplaatst.

M. Nijenhuis 09-10-2017

Moderne camera in een retro jasje (wolf in schaapskleren)

Ik heb de Fuji X-E3 aangeschaft samen met een 18-55/ F2.8-4 lens met de bedoeling om deze voor dagjes uit en in de vakantie te gebruiken. Ik ben in het bezit van een Nikon D750 (Fullframe) spiegelreflexcamera met bijhorende lenzen. Hoewel er hele mooie foto’s met deze camera gemaakt kunnen worden, zorgen het gewicht en formaat er toch voor dat de camera steeds vaker thuis blijft.

Ik wilde dus een kwalitatief goede camera die compact is, voldoende instel mogelijkheden heeft en goede kwaliteit JPG’s levert. (Bij deze camera heb ik geen zin om RAW bestanden te gaan bewerken.) Na wat rondkijken op het Internet kwam ik al uit bij Fuji, de X-E3 was net geïntroduceerd en leek een geschikte camera “voor erbij”. Fuji staat bekend om de uitstekende kwaliteit JPG bestanden die rechtstreeks uit de camera komen. Ook biedt Fuji om diverse filmsimulaties toe te passen.

Eerste indruk:
Ik heb gekozen voor de zilveren uitvoering. Samen met de zwarte lens vind ik het een mooie compacte set om te zien, dit is natuurlijk persoonlijk. De camera voelt degelijk aan en ligt lekker in de hand in combinatie met de vermelde lens. De camera is geplaatst in een Fuji BLC-XE3 tas, dit maakt de body net even wat dikker zodat deze prettiger in de hand ligt. De camera-lens combi is compact en licht genoeg om deze dagelijks mee te nemen.

Bediening:
De X-E3 is voorzien van een joystick aan de achterkant. Hiermee kun je erg makkelijk navigeren in de menu’s en kun je de scherpstelpunten verplaatsen. Het touchscreen heb ik nog niet echt gebruikt, ik zie er (nog) niet echt de meerwaarde van in. Maar misschien komt dat nog wel.
De camera ligt lekker in de hand, maar de 2 rechter knopjes (Q en AF-L) vallen onder het topje van mijn duim. Hierdoor zijn knopjes deze zijn niet makkelijk te onderscheiden en apart te bedienen. De ontspanknop heeft een duidelijk scherpstel en afdruk moment/gevoel, dus dat werkt wel prettig.

Menu structuur:
De bediening en menu structuur is wel even anders dan ik tot nu toe bij Nikon gewend ben.
Bij installatie had ik de taal op Nederlands ingesteld, maar daarbij kwam ik veel taalfouten en (mij als Nikon gebruiker) onbekende afkortingen tegen. Ik heb daarop de taal maar terug gesteld naar Engels. Er zijn nog veel afkortingen en settings die mij in eerste instantie onbekend voorkomen, gelukkig zit er een duidelijke handleiding bij die veel zaken uitlegt.

Indruk na de eerste dagen gebruik:
Wat mij het meeste opvalt, in negatieve zin, is de korte gebruiksduur van de accu’s. Ik had er wel wat over gelezen dat mirrorless camera’s niet bepaald zuinig zijn, maar in vergelijk met mijn spiegelreflex gaan de accu’s echt heel veel korter mee. Ik heb er gelijk een 2e accu bij besteld, en die heb ik al diverse keren nodig gehad tijdens het testen. Ik zit er over te denken om er nog eentje bij te kopen voor als ik de camera op vakantie wil gebruiken.

De Q knop (Quick menu’s) zijn goed instelbaar en handig in gebruik. Ik ben nog druk bezig met de parameters in de menu’s om deze te finetunen.

Het instellen van de tijd kan alleen in 12-uurs mode (AM/PM), ik heb nog niet kunnen ontdekken of en hoe deze op 24-uurs weergave kan worden ingesteld.
Ik ben aangenaam verrast door de elektronische viewfinder. Het beeld is mooi helder en duidelijk, er is voldoende informatie zichtbaar op het scherm. Welke informatie je ziet kun je aangeven in de menu’s.

Ook de mogelijkheid om ingestelde filmsimulaties gelijk weer te geven op het LCD scherm en de elektronische viewfinder is erg prettig. Je ziet gelijk hoe je foto er uit komt te zien.
De ACROS filmsimulatie levert zeer mooie zwart-wit beelden op. Ik heb sinds jaren niet meer zoveel zwart-wit foto’s gemaakt!

De algemene indruk is dat de camera trager aanvoelt in gebruik dan mijn spiegelreflex. Het opstarten, bladeren door de menu’s, alles voelt net wat langzamer aan. Hierbij staat de camera al in “high performance mode”. Ook het scherpstellen gaat niet zo snap-on als ik van de D750 gewend ben.

Hoewel ik in eerste instantie sceptisch was over het touchscreen, blijkt deze toch wel handig te zijn voor het terugkijken van de opnames. In- en uitzoomen gaat makkelijk, het swipen naar andere foto’s gaat net zo zoals je op je smartphone gewend bent.

Ik heb buiten enkele filmopnames gemaakt in Full HD kwaliteit. De camera kan 4K beelden opnemen, maar omdat ik geen monitor heb om deze in 4K weer te geven blijf ik voorlopig even op HD opnemen. De beeldkwaliteit is prima, maar het geluid is erg slecht. Je hebt heel snel last van windgeruis dat het overige geluid overstemd. Ik zit er dan ook over te denken om een externe microfoon te kopen waarop een windkapje zit.

Het was even uitzoeken hoe ik de gemaakte foto’s kan overzetten naar mijn iPhone. Je moet eerst bluetooth aanzetten op de camera (en deze eenmalig koppelen met je telefoon). Daarna file transfer activeren op de camera in het menu. Deze creëert vervolgens een eigen wifi netwerkje waarmee je verbinding moet maken met je telefoon. hierop inloggen met telefoon, dan alles overzetten. Het valt op dat het gecreëerde wifi netwerk onbeveiligd is, ik heb niet kunnen vinden of en hoe je deze kunt beveiligen (AES/WPA2 oid).

Samenvattend:
Ik heb nu enkele dagen met de camera gespeeld, en ben best wel tevreden. De camera levert mooie foto’s en biedt voldoende instelmogelijkheden. De film simulaties zijn erg mooi en maken het mogelijk om creatieve opnames te maken.

De camera ligt prettig in de hand en heeft een mooie retro achtige look. Er zijn nog wel wat zaken waar ik aan moet wennen als jarenlange Nikon gebruiker, maar dat is niet onoverkomelijk.

Dit is en blijft voor mij een camera “voor erbij”, de Fuji X-E3 zal mijn Fullframe spiegelreflex zeker niet gaan vervangen. Hiervoor is de performance en beeldkwaliteit toch nog echt wat te laag .
Mensen die overwegen om deze camera te kopen zou ik willen adviseren om er gelijk 1 of meerdere accu’s bij te kopen. Als je de camera ook wil gaan gebruiken om te gaan filmen is een externe microfoon eigenlijk wel een must.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Retro Uiterlijk
  • Filmsimulaties
  • Touchscreen
  • Licht en compact

Minpunten

• Accuduur
  • Menustructuur soms onduidelijk
  • Windgeruis bij video opnames
  • Alleen 12-uurs tijdsweergave