Nikon 1 J5 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-ZOOM zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 23 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon 1 J5 + 1 NIKKOR VR 10-30mm f/3.5-5.6 PD-ZOOM zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Ton 01-02-2016

Wat ik wel jammer vind is dat ik de flitser die ik bij de Nikon1 V1 had gekocht niet meer bruikbaar is op dit toestel, omdat er geen flitsschoen meer aanwezig is.
kwaliteit en mogelijkheden zijn voor mijn doel prima.

Marcel 29-12-2015

Ik heb de camera nu ongeveer een maand, en ik ben bijzonder onder de indruk van de kwaliteit van de foto's. Elke dag kom ik weer achter andere mogelijkheden, snelheid is super, het klepje van de connector naar de computer kan beter!!

Marco 04-12-2015

Erg mooie camera, het uitklapbare touchscreen werkt erg prettig. Het lijkt ook erg degelijk, maar heb de camera nog te kort in bezit om dit goed te kunnen beoordelen. Foto's zijn van hoge kwaliteit. Ik vind het erg fijn dat er een extra knop met P,S,A,M aanwezig is. Ook de functieknop aan de voorzijde is erg prettig.
Ik heb deze camera gekocht omdat ik onderweg graag een goede camera bij me heb en niet altijd mijn volle fototas met spiegelreflex en objectieven mee wil slepen. Ik heb echt geen spijt van deze aankoop, echt een aanrader

Bussemaker 04-12-2015

De Nikon 1 J5 is een hele fijne snelle camera die niet al te veel opvalt. Ik heb hem zelf gekocht voordat ik naar Colombia ging. Een plek waar je niet graag met een duur toestel te koop loopt. Maar hij is zo handzaam dat je hem gerust overal mee naar toe neemt en lekker in het wilde weg kunt schieten. Foto's maken gaat heel snel en er zijn tal van bewerkingsmogelijkheden, zoveel dat ik nu nog niet weet wat hij allemaal kan.
De wifi-functie is erg handig als je een foto via je mobiel wilt uploaden op internet, maar als je veel foto's op je SD kaart hebt staan duurt het wel erg lang voordat je ze allemaal op je mobiel geladen hebt en een download selectie kunt maken. Ook valt de wifi verbinding soms weg, wat bij mij voor irritaties zorgt.

Ik ben nu aan het sparen voor het 1 Nikon 6.7-13mm f/3.5-5.6 objectief. Want ik wil graag nog meer doen met deze camera.
Met de huidige cashback actie van Nikon is deze camera nu zeer aantrekkelijk geworden om aan te schaffen.

Ruth 03-12-2015

De Nikon J5 is stukken beter dan zijn ouder broertje de J1. Alleen het verzetten van de mogelijkheden bij crea is niet gemakkelijk. Dat verdient een verbetering.

Joost 03-12-2015

De Nikon 1 j5 voldoet uitstekend aan de verwachtingen, hanteerbaarheid, draagbaarheid, beeldkwaliteit en mogelijkheden. Bijzonder is het uitklapbare scherm waarmee onverwachte situaties gefotografeerd kunnen worden.

Jannes 02-12-2015

Een geweldige camera. Erg handzaam, compact, licht gewicht en prachtige opnames onder allerlei omstandigheden. Filmbeeld en geluid zeer goed.

CPA 02-12-2015

Geweldig compact toestel met heel veel mogelijkheden. Veel gebruiksgemak wat je ook in iPhone en iPad vindt ook op dit toestel. Heb hem nog maar een paar dagen dus nog veel te ontdekken.

hangro19 29-05-2015

Ik heb de camera nu 2 weken in bezit, maakt hele mooie foto's, als er maar genoeg licht is.

Bij minder licht gaat de foto al veel ruis vertonen. dit gebeurt al bij 400 iso. Ook valt het me op dat je betere resultaten hebt als op spot meting fotografeert.

Toestel licht lekker in de hand, ik mis wel wat zoom, maar macro foto's zijn echt fantastisch, goede mooie kleuren.

Er zitten heel veel mogelijke instelling op de camera.

De panorama stand is niet echt eenvoudig, mislukt vaak om een panorama foto te maken, terwijl dit wel met mijn tabblet in een keer lukt.

salmpie61 18-05-2015

Ik fotografeer mijn hele leven al met automatische camera’s en wilde graag een stapje verder. Om toch een compacte camera te testen met verwisselbare lens heb ik deze Nikon nu twee weken uitgeprobeerd en ben zeer tevreden over de beeldkwaliteit. De camera ligt prima in de hand en is snel gebruiksklaar. Qua inzoomen zou ik persoonlijk een andere lens kiezen voor een groter bereik en dat kan gelukkig met deze camera. Erg prettig is het touchscreen. De mogelijkheden om je creativiteit op los te laten zijn talrijk en heb ze nog niet allemaal ontdekt. Ik ben zeker enthousiast over de afstandbediening via de WMU-app op mobiele telefoon. Deze heb ik uitgeprobeerd om vogels op afstand bij de voederplaats te fotograferen. Het enige waar ik erg aan moet wennen is de extra button om te filmen en druk dan ook soms op de verkeerde knop. De films die ik gemaakt heb zijn scherp en het geluid is prima. Tijdens het filmen een foto maken vind ik een pluspunt. De flitser doet het redelijk maar vind ik wel kwetsbaar. De bijbehorende handleiding is duidelijk en uitgebreid.

nottie2008 12-05-2015

Wat een fijne camera. apparaat ademt degelijkheid. na een paar compact camera's is dit een verademing voor wat betreft mogelijkheden. Alleen het zoombereik valt tegen. Daarvoor moet een andere lens gemonteerd worden die weer een flinke hap kost.
Maar voldoet dit zoombereik aan je wens dan heb je aan deze set een fijne camera

marjan0503 11-05-2015

ik heb de Nikon 1 J5 nu een paar weekjes en er al veel foto's mee gemaakt. zowel binnen als buiten. de foto's buiten bij daglicht zijn super scherp, bij sommige binnen foto's vond ik de ruis wel erg hoog, en rode ogen, jammer dat er geen externe flits op kan. de flits komt eruit ploppen wanneer hij denkt dat het nodig is, als je hem zelf terug duwt dan voelt dit nogal onstabiel alsof het elk moment kan breken of buigen.

het foto toestel heeft erg veel mogelijkheden vooral onder de creatief knop, al vind ik het schakelen tussen die programma's nog wel lastig, maar dat kan iets zijn waar je aan moet wennen.

de sportstand is super!!! maakt heel snel vele super scherpe foto's. dus bij snel bewegende kinderen, rennende honden en sportwedstrijden is dit wel heel fijn, geen bewegings onscherpte meer. ook heel fijn dat je in RAW foto's kan maken, erg goed als je veel aan foto bewerking doet.

het volgende punt heb ik eerder gelezen: de video knop zit op een plek waar je eigenlijk de foto knop verwacht, ik heb dan ook al meerder video's gemaakt terwijl een foto de bedoeling was.

Het kantelbare scherm (touchscreen scherm!!!) is handig voor het maken van foto's vanuit moeilijke posities, het voelt niet echt stevig aan vind ik en ook vind ik het jammer dat je hem ter bescherming niet helemaal kan draaien , een tasje erbij geleverd of in ieder geval een beschermend zakje was in deze niet overbodig.

het zoom bereik valt me tegen, maar dat valt op te lossen door er een andere lens bij aan te schaffen.

ik moet nog vele knoppen en handigheidjes leren over dit toestel, maar nu al ben ik zeer tevreden, vooral door de scherpte en de supersnelle sportstand, in mijn ogen doet deze camera (buiten met daglicht) niet onder voor een spiegel reflex maar is hij wel een stuk handzamer en heel makkelijk mee te nemen. En de retro look vind ik geweldig!

maarel 10-05-2015

Toestel ongeveer een week in mijn bezit.
Ik heb er zowel binnen als buiten foto's meegemaakt en ik vind dat de foto's die buiten zijn gemaakt er mooier uitkomen dan die binnen zijn gemaakt. Het scherp stellen werkt erg snel en het draaiwieltje werkt prettig.
tot nu toe erg tevreden over het toestel.

SabrinaZ 09-05-2015

Sinds ongeveer 1 week heb ik de Nikon j5 in mijn bezit. Het eerste wat mij opvalt aan deze Nikon j5 is dat er geen losse lensdop op zit. Ik had de Nikon 1 al een aantal jaar in mijn bezit en ik merk dat de losse lensdop voor mij een groot irritatie punt was. Bij de Nikon j5 is dit gelukkig, voor mij, opgelost.
Ik ben moeder van 2 meiden die het leuk vinden om voor de camera te staan. Zelf maak ik het liefst de hele dag door foto’s. Het is voor mij het meest ideaal als ik een camera heb die makkelijk te bedienen is. Nu is mijn voordeel dat ik een aantal dingen al weet van Nikon, dus ik kon snel aan de gang gaan.
Het leuke van vakantie is natuurlijk dat de camera overal mee naar toe gaat. Zo heb ik binnen foto’s gemaakt met gewoon licht, op het strand met veel zonlicht, en bij een discofeestje met veel soorten licht. Het resultaat vind ik schitterend. Scherpe en duidelijke foto’s. En zo ook het filmen met 4k. Super scherp en de kleuren blijven zo mooi als ze zijn!
Qua uitstraling vind ik dat de camera erop vooruit is gegaan. Hij oogt robuuster waardoor hij minder breekbaar lijkt. Hij ligt lekker in de hand, ook voor de fijne dames handen onder ons. De knoppen zitten op de camera ipv verdiept , waardoor het bedienen naar mijn mening makkelijk wordt.
Wat ik ook zo lekker vind is het touchscreen. Even gauw een foto maken, tik op je schermpje en je hebt een mooie scherpe en vooral snelle foto.
Ondanks dat ik zeer te spreken ben over de camera heb ik ook wat minpuntjes. Mijn eerste puntje is eigenlijk iets wat ik bij meerdere camera’s ervaar. Zodra de zon achter je staat zie je weinig tot niets meer op de scherm. Het zou toch ideaal zijn als ze daar iets op zouden vinden. Mijn tweede puntje is de flitster. Deze springt eruit zodra de camera denkt dat dit nodig is. Dit is aan de ene kant prettig (mijn andere camera deed dit namelijk niet, waardoor je vaak 2 foto;s moest maken om te kijken welke de beste is) Tenzij je natuurlijk bij een foto je flitser niet wilt gebruiken. Dan moet je dit apart instellen. Ook vind ik de flitster wat breekbaar eruit zien. Waarschijnlijk omdat het een “inklapsysteem” is.
Erg technisch aangelegd ben ik niet, dus ik heb wel wat problemen ondervonden met de wifi. Zelfs met behulp van het boekje kwam ik er niet goed uit.
Tot nu toe voldoet de camera zeker aan mijn wensen Ik zou deze camera aanbevelen bij anderen. Het is een mooie fijne camera met leuke en makkelijke opties. Wil je meer uit de camera halen, dan zul je je wat meer moeten verdiepen in alle opties en gewoon uitproberen. Ik ga dit zeker weten nog doen!!!

ecalpemos 08-05-2015

Ik heb deze camera nu een kleine twee weken in mijn bezit. De foto's die ik gemaakt heb zijn prachtig, zowel dichtbij als ver af gefotografeerd! De camera is voor binnenfotografie ook prima te gebruiken, de flits is ruim voldoende als deze al nodig is.Voor mijn grote mannen handen is deze camera erg wennen. De greep geeft net niet genoeg grip, maar er valt mee te leven. De flitser flits prima maar lijkt wat kwetsbaar. Een pluspunt is het kantelbare scherm wat zowel het fotograferen uit een laag- als wel een hoog standpunt erg makkelijk maakt.

griekJS 08-05-2015

Ik heb de NIkon al twee weken in bezit. Voorheen gebruikte ik altijd een compacte Sony Cybershot. Ik gebruik de camera vooral voor op vakantie. Afgelopen twee weken heb ik de camera overal mee naar toe genomen om deze te kunnen testen. Ik ga niet in op de specificaties. Op papier zien deze er uitstekende uit.

De bouwkwaliteit van de camera is over het algemeen goed. het scherm is kantelbaar en dat voelt ook een beetje kwetsbaar. De foto en video knop zouden wat mij betreft mogen worden omgedraaid. Ik merkte dat zowel ik als vrienden van mij vaak op de video knop klikten, terwijl ze eigenlijk een foto wilden maken. Wellicht is het een kwestie van wennen. Ook hangt het er van af hoe je de camera vasthoudt.
Het menu en de bediening is alles behalve intuïtief. Dingen zitten niet op een logische plek of werken niet zoals je zou verwachten. Bijvoorbeeld: Als je een andere functie kiest (bv sepia ipv macro), verandert de flitser instelling ook automatisch naar 'auto'. Dit is vaak onwenselijk. Zeker als je de flits uit had staan. Wellicht dat net als de video en foto knop dit ook een kwestie van wennen is.

Bij het terugkijken van de gemaakte foto's op het scherm van de camera vond ik de foto's niet zo mooi, dat was gelukkig anders toen ik de foto's op de laptop had gezet en ze daar bekeek. De camera kan super snel scherp stellen. Zowel dichtbij als ver weg. Je hoeft enkel op de touchscreen met je vinger aan te raken waar de camera op scherp moet stellen en deze maakt bijna direct een foto!

Verder zou de standaard lens een grotere zoom bereik mogen hebben, maar je kan deze vrij eenvoudig vervangen.

De camera heeft deze functie's: POP, retro, zwart-wit, sepia, HDR, Zacht, minuatuureffect, selectieve kleur, cross-process, speelgoedcamera-effect, ster, fisheye, huid verzachten, nachtpotret, nachtlandschap, landschap, close - up, panorama en portret.

Al met al een goede camera. Ik zou hem aanbevelen met een lens met een grotere zoom bereik.

SinneMoanne 07-05-2015

Sinds een week maak ik gebruik van deze camera. De camera is uitgerust met een groot aantal leuke functies. Na wat oefenen is het meeste redelijk snel toe te passen. De kwaliteit van de foto's is erg goed. Het is een leuk klein fototoestel dat gemakkelijk mee te nemen is. Maar ieder voordeel heeft zijn nadeel: ik heb geregeld ruzie met bepaalde knoppen omdat het toch wel dicht bij elkaar zit.
Het is ideaal dat het scherm een touchscreen heeft. Hiermee zijn foto's snel op kwaliteit te beoordelen. Jammer dat ik bij de sportfunctie moet kiezen tussen foto's, ze laden namelijk niet allemaal naar het geheugen. Voor mijn sportfoto's dus niet erg handig.
De standaard zoom is niet erg groot. Het betreft een verwisselbare lens dus ik ga ervan uit dat ik er eventueel een andere lens bij kan kopen. Dit maakt de combinatie natuurlijk wel weer een stuk duurder.
Maar voorlopig ben ik nog niet "uitgespeeld" met het toestel.

chantalbuisman 07-05-2015

Ik heb deze camera nog niet heel lang in huis, maar tot heden voldoet de camera zeker aan mijn wensen. Ik stel zelf altijd hoge eisen aan de kwaliteit van foto’s. Deze camera maakt dit ook echt waar. De foto’s zijn namelijk van goede kwaliteit, zelfs wanneer ik volledig heb ingezoomd blijft de kwaliteit van de foto’s behouden. Dat vind ik echt een pluspunt aan deze camera.

Ik heb nog niet alle standen die erop staan uitgeprobeerd, maar ik ben zeer tevreden over de sportstand. Middels deze functie heb ik zeer scherpe actiefoto’s kunnen maken tijdens een voetbalwedstrijd. Af en toe had ik graag het beeld nog wat dichter bij willen trekken, maar daar is gewoonweg een andere lens voor nodig. Wat ik tevens als een voordeel ervaar aan deze camera. Doordat de lens verwisselbaar is, kan ik de camera naar eigen wensen aanpassen.

Wel raad ik aan om een extra accu mee te nemen als je een hele dag op stap gaat. Ik heb ongeveer 800 foto’s, waaronder wel veel actiefoto’s, kunnen schieten op een volle batterij.

De camera is zeer compact en daardoor ideaal om mee te nemen tijdens het reizen. Het gewicht van de camera is prima, niet te licht maar ook zeker niet te zwaar waardoor deze fijn in je hand ligt tijdens het fotograferen.

Tot slot viel het mij op dat het opladen van de accu anders is dan gewoonlijk. In dit geval is er geen sprake van een snoer, waardoor de acculader rechtstreeks in het stopcontact moet worden geplugd. Ik ben er zelf nog niet over uit of ik dit een voor- of nadeel vind.

Ik heb zelf de zwarte versie van de Nikon 1 J5 en ben er hartstikke blij mee. De Nikon 1 J5 maakt scherpe foto's, is makkelijk in het gebruik, is zeer compact en komt naar mijn mening heel dicht in de buurt van een spiegelreflexcamera.

Ryan en Roshny 07-05-2015

We hebben inmiddels de camera nu al 1 week in ons bezit. De uiterlijk van de camera is 'retro'. Vind ik er goed uitzien.

De kwaliteit van de foto's zijn zeer scherp, maakt zijn MP waard.

De standen die erop staan, erg mooi maar je komt er niet snel bij al wil je tijdens het fotograferen snel naar een andere stand . Is waarschijnlijk wel een kwestie van wennen.

De selfie stand is wat ons een beetje tegenviel, dat kwam omdat er alleen 1 stand gebruikt kan worden.
De flits is ook wat 'onstabiel' naar onze mening.

Over het algemeen een goede camera, met leuke extra's. Nu al veel mooi foto's kunnen schieten. Hij is ook mooi compact om overal mee te kunnen nemen.

Wel jammer dat er geen beschermtasje bij het pakket zat.

Een foto die wij gemaakt hebben met deze camera van onze zoontje komt toevallig morgen in de krant de metro te staan!

Ruth 22-03-2016

Ik heb wel een leren beschermhoesje erbij gekregen. Is alleen onhandig met batterij omwisselen.

Janny1977 06-05-2015

Ik heb de camera nu een week in mijn bezit.
Het in elkaar zetten, althans de lens er op zetten is super simpel, vanuit de doos tot gebruiksklaar ben je binnen 5minuten.
En wat een mogelijkheden zitten er op. Ik heb ze nog niet eens allemaal gebruikt.
Het grote display is super, het is mij op zich ontgaan wat de logica is dat het schermpje er af kan en gedraaid kan worden. Want wat je ziet blijft mijns inziens het zelfde.
Zeker met kleine kinderen die nooit een seconde stil willen staan zijn de opties eindeloos, want de sportstand bijvoorbeeld schiet je zo een hoop plaatjes achter elkaar en je kiest dan later een keer de mooiste :)
Waar ik wel aan moet wennen is dat het knopje voor opname van een video, naast het knopje zit om je foto mee te schieten. Maar dit is waarschijnlijk gewoon wennen.
Verder zijn de fotos die ik genomen heb super scherp. Ik ben er heel erg blij mee !!
Een spiegelreflex camera die veel te groot is om zo even mee te nemen, daar kan je deze prima voor gebruiken !!

Ie2710 06-05-2015

Sinds een paar dagen de nikon in huis. Mijn eerste indruk: een mooie compacte camera in retro look, makkelijk alle onderdelen (lens, batterij, sd kaartje) "in elkaar te zetten". zelf voor iemand die dit nog niet eerder gedaan heeft. Zowel makkelijk te bedienen met het touchscreen als wel met de knoppen op het toestel. De foto's zijn scherp en zelfs bij het inzoomen nadat je de foto gemaakt heb. Voor mij komt het toestel dicht bij een spiegelreflex camera in de buurt, alleen hij is compacter. Wat ik minder aan het toestel vind is de lens, ik had meer van het inzoomen verwacht, maar het voordeel bij deze camera is dat je er een andere lens op kan zetten.
In combinatie met de Nikon WMU app kun je gemakkelijk de foto's overzetten op je tablet/smartphone, daardoor zijn de foto's dus ook makkelijk te delen op social media. Jammer van de app vind ik wel dat filmpjes niet over te zetten zijn.Al met al vind ik het een fijn toestel, makkelijk in gebruik, heeft een mooi uiterlijk en veel mogelijkheden.

simply66 06-05-2015

Heb hem nu een aantal dagen binnen
Ik heb hem in het zwart
Ja wat vind ik ervan
Geinig dingetje..leuke handigheidjes. Vooral de opklappende scherm zodat een selfie wel erg overzichtelijk is..dat in samenwerking met de timer die aftelt zodat je niet verkrampt met je gezicht in de plooi blijft zitten is een groot pluspunt
De 20 mp is duidelijk aanwezig. En ook de foto's in de schemer is uitstekend
De grote in de hand moet ik even aanwennen omdat ik de nikon d100 gewent ben..maar denk dat dat effe wennen is
Moet zeggen mooie aanwinst voor de professionele en hobbyisten onder ons

oort01 06-05-2015

Vandaag de Nokon 1 J5 gekregen.
Ik kom van compactcamera’s. Het gemak van klein compleet en makkelijk te bedienen, wint het van de complexiteit van een spiegelreflex camera.
De Nikon 1 J5 is een systeemcamera, maar oogt qua formaat op een compact camera.

Eerste indruk:
Retro uiterlijk, daar hou ik van.
Groot lcd scherm is enorm praktisch, maar als je hem beter bekijkt dan kun je het scherm in allerlei standen zetten zodat een selfie met een compact camera ook mogelijk is. Foto’s in hoge of lage houdingen maken is door het kantelbare scherm veel eenvoudiger. Het scherm is helder en mooi scherp.
Ik ben niet zo van de gebruiksaanwijzingen, maar als je vaker een camera hebt gehad dan is het plaatsen van de accu en de geheugenkaart niet echt moeilijk.
Aan en uit zetten lukt prima en een foto maken al helemaal.
De extra knop voor het maken van video opnames is in eerste instantie wel even wennen. Had van mij ook gecombineerd mogen worden met de andere twee knoppen.
De bijgeleverde lens 10-30 mm is wat mij betreft jammer. Een standaard lens met een groter bereik ( 25-80) zou wat mij betreft beter passen bij de kwaliteit en prijs van een dergelijke camera.
De zoomlens gebruiken is toch even anders. Was je gewend dat ook de zoom automatisch gaat, bij een systeemcamera zit je toch dichter op een spiegelreflex en moet je handmatig zoomen.
Niet erg, maar even wennen.
Het gebruik van de programma’s is goed. Even een paar keer proberen en je hebt talloze mogelijkheden om leuke foto effecten toe te passen.
Zonder het instructieboekje volledig door te spitten kom je een heel eind.
De Wifi toepassing die er in zit, maakt het heel makkelijk om de foto’s over te zetten in je tablet en telefoon.
Helaas maakte de bijgeleverde kabel geen verbinding tussen de Nikon en mijn pc, maar dat kan ook aan mijn pc liggen.

Al met al een prima toestel, makkelijk in het gebruik en haarscherpe foto’s.
Jammer van de standaard lens, maar deze kun je vervangen door een betere.
Een optie is om alleen een body te kopen en een losse lens die je wilt!

Gr Henk