Canon EOS M + EF-M 18-55mm + 90EX zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS M + EF-M 18-55mm + 90EX zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Gois 18-06-2014

Onlangs ben ik overgestapt van een vrij eenvoudige digitale camera naar deze Canon EOS M. Ik ben geen pro op het gebied van foto's maken maar heb het altijd leuk gevonden, met deze aankoop wil ik mijn hobby naar een ietwat hoger niveau tillen.

Ik ben zeer tevreden de kwaliteit van de foto's, ook bij weinig licht maakt deze eos m heldere foto's. Er is veel geschreven over de schijnbaar langzame focus van dit toestel. Ik vind hem snel genoeg focussen, ik ren niet langs de items waar ik een foto van wil maken (zoals ik zag op een youtube-review met kritiek op de 'langzame' focus) maar sta gewoon stil om een foto te maken.
De touchscreen werkt perfect en verder spreekt het gebruik voor zich. Er is de mogelijkheid tot het wisselen van lenzen. De flitser kan je er los opzetten, ik heb de flitser nog niet vaak gebruikt omdat het maken van foto's bij weinig licht al mooi uitpakt zonder. De flitser kan makkelijk mee in je tas, wordt geleverd in een hoesje.

Kortom ik ben zeer tevreden. Zoek je een fijne, handzame en kwalitatief goede camera dan is de canon eos M wellicht iets voor jou.

Mobywan 18-06-2014

Een hele tijd geleden deze camera verkocht als retailer en zag 'm voorbij komen op iBOOD voor een mooie prijs. Vanwege mijn reis binnenkort naar Amerika ben ik overgegaan tot aanschaf.

In verschillende reviews is het eerste wat je opmerkt dat de autofocus traag is. Ik ben geen fotogenie en merk er eigenlijk weinig van. Als fotomodel heb ik de kat van mijn vriendin genomen op de serre en een aantal knipjes genomen. Ik als fotograaf was natuurlijk al blij met het resultaat, maar ook de kenners in mijn kring (schoonpapa, vriendin) gaven aan dat het mooie en scherpe foto's waren.

Het toestel beschikt over een touchscreen, incl. touch focus/knip functie. Vooral voor het inzoomen van foto's, instellen van functies en dat soort dingen biedt 't touchscreen enorme gebruiksvriendelijkheid.

De autofocus op de videostand was ook prima naar mijn idee. Ik kon er een mooie video van nemen. Ook leuk is, wanneer je op reis bent bijvoorbeeld, gebruik maken van de 4 secondefragmenten. De camera zorgt er voor dat je 1 filmpje hebt met alle fragmenten die je achter elkaar maakt.

Al met al ben ik heel tevreden met de camera en heb dusver nog weinig opmerkingen. De mogelijkheden scoort minder i.v.m. de wat tragere autofocus.

Gegroet!

JJB87 18-06-2014

Onlangs aangeschaft. Van een digitale naar een systeem camera. Ik ben geen expert op het gebied van fotograferen maar vindt het wel belangrijk om mooie foto's te maken. Ik wilde wel graag de kwaliteit van een spiegelreflex camera maar niet de lastigheid ervan. Dan kom ik uit bij een systeem camera, over de Canon ben ik zeer zeker te spreken, maakt mooie foto's! De focus is voor mij prima (voor de update was die 'nog' trager), ik kan begrijpen dat men het net iets te traag vindt, het kan af en toe nog even duren voordat de focus goed is.
Maar de kwaliteit spreekt voor zich en de gebruiksvriendelijkheid is helemaal goed!
Het enige wat (extra) ontbreekt is hoe de camera in de hand ligt (weinig grip stukken) en dat er geen wifi op zit.

De prijs is ook uiterst prima wat je ervoor krijgt! Simpel toestel, mogelijkheid om lenzen te wisselen, kwalitatief erg goede foto's, diverse instellingen. Ik vind het een top ding! Zeker voor iemand die van simple fotograferen houdt en mooie foto's wilt maken!

Jwijgerse 09-02-2014

Eenvoudig in gebruik. Goede kwaliteit foto's. Goede scherpte diepte. Makkelijk aansluiten op PC en MAC. Handleiding eigenlijk niet nodig. Touchscreen erg gevoelig. Bij filmen te trage autofocus.

hmiegielsen 27-12-2013

Ik heb deze camera als handzaam alternatief voor mijn EOS 50D spiegelreflex camera gekocht. Deze eos M levert echter zulke topkwaliteit foto's onder vrijwel alle omstandigheden dat ik sinds aankoop nog geen behoefte heb gehad mijn spiegelreflex uit de kast te halen. Foto's zijn kwalitatief echt vergelijkbaar. Verder heeft deze kleine EOS M zeer veel instelmogelijkheden en kan ik vrijwel alles zowel op automaat als handmatig bedienen. Mooie bijkomstigheid is dat de instelmenu's hetzelfde zijn uitgevoerd als bij mijn andere camera. De bediening is echter nog gemakkelijker door het precies werkende touchpaneel.
Ook qua snelheid werkt deze camera zeer na behoren. Hij was bij aankoop al uitgevoerd met de firmware update die o.a. de autofocussnelheid verhoogd heeft.
Tot nu toe ben ik (ook na intensief en onder veel verschillende omstandigheden uitproberen) nog telkens verrast door de vele mogelijkheden en zeer hoge kwaliteit. Ook de losse flitser levert goede prestaties al heb je die (ook bij erg weinig licht)eigenlijk nog nauwelijks nodig.

sonics 04-12-2013

De EOS-M wordt op internet behoorlijk afgezeken (veel door mensen die het apparaat niet eens hebben). Dit is in mijn ogen onterecht met de huidige prijsstelling (+ 50 euro cashback).

De voornaamste nadeel is langzame autofocus. Het is inderdaad niet snel. Ik kan het vergelijken met de Sony nex F3 die mijn vrouw heeft (zelfde prijs range). Het scherpstellen gaat op de sony ongeveer 1/5 sneller buiten. Binnen (weinig licht) loopt dit zelfs op tot 2/3 in one shot modus. Als men op servo modus overschakeld is het vershil weer 1/5 sneller voor de Sony.
Als men eerst pre-focussed is het verschil nihil.
De focus nauwkeurigheid is gelijk.
Servo modus werkt redelijk zolang bv je kind niet te snel naar je toe rent / te dichtbij je camera komt. Dan trekt de servo modus het niet meer.

De sensor is gelijk aan de EOS 700D. Beeldkwaliteit van de JPG engine vind ik erg goed. Een stuk beter dan die van de Sony (te veel fijn detail verlies, overmatige verscherping en niet zo fijne kleuren).
In RAW zijn beide gelijk in beeldkwaliteit. De Sony heeft 1/3 stop voordeel in ruis en heeft op basis ISO een betere dynamisch range, maar bij dagelijks gebruik valt dit niet echt op.

De bouw van de camera en lens zijn van de Canon veel beter en het voelt ook fijn in mijn (grote) handen. Ik pak de camera buiten met mijn linkerhand en omvat zo de hele camera. Bij de nex ben ik gedwongen de camera met mijn rechterhand vast te houden (traditionele manier).

De kitlens van Canon is op alle fronten beter dan die van de Sony. Vooral bouwkwaliteit en scherpte vallen hierin op. Enige nadeel van de Canon kitlens die ik kon ontdekken was bij nacht fotografie: Van 18-30mm zie je flare van het licht van lantaarnpalen.
De 22mm f/2 STM die ik er apart bijgekocht heb heeft hier veel minder last van. De 22mm is trouwens superscherp, compact met prima bokeh. Is alleen een tikkie trager dan de kitlens. Zoek op ebay voor voordelige aanschaf ;)

Er is voor ca 350 euro ook de EF-M 11-22mm beschikbaar. Heel betaalbare groothoek lens en volgens de reviews ook erg goed.

De kwaliteit van het scherm is erg goed. Touchscreen is heerlijk en de kwaliteit blijft goed bij weinig licht (bij mijn budget Nex camera dus niet).

Levensduur van de batterij is vooral tijdens filmen matig. Een extra batterij is zeker aan te bevelen.

De bijgeleverde speedlite 90ex heeft een leuke troef: Het fungeert als master voor andere speedlites :) Ik kan mijn 430EX II dus als slave gebruiken. Zeer handig. De 90EX gebruik ik als ik op pad ben in combinatie met een wireless trigger zodat ik ermee kan bouncen. Herlaad tijd na een foto van de 90EX is wel 5 a 6 seconden.

Wat andere mirrorless camera's in deze prijsrange niet hebben is een ingang voor externe microfoon wat ik zeer handig vind voor concert opnamen.

Als Canon voor een opvolger 800 euro wil vragen en er ook genoeg van wil verkopen zullen ze denk ik de 70D sensor met de dualpixel tech erin moeten zetten zodat scherpstellen veel sneller wordt.

Met de huidige prijsstelling is dit een mooie camera.

Kortom welke camera heb ik het liefst bij me als ik niet mijn Canon 5D wil meezeulen? Dat zal dan de EOS-M zijn :)

D. Feenstra 08-11-2013

Ondanks de behoudende recensies heb ik toch deze camera gekocht. Ik ben tevens in het bezit van een EOS 30D. De EOS M bevalt mij zeer goed en het klopt inderdaad dat de scherpstelling niet bijster snel is. Bij daglicht is het wel ok, maar 's-avonds en binnen heeft de EOS M moeite. De kwaliteit van de foto's echter (en daar gaat het tenslotte om) is perfect. Ik heb echter wel besloten om de EOS 30D erbij te houden, puur vanwege het genot van een 'echte' spiegelreflex.

Ik heb de kit met de 18-55 gekocht en tevens de losse 22 mm lens. Dit is vele malen goedkoper dan de EOS M met de 22 mm in een kit te kopen en daarna de 18-55. Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan.

De camera is degelijk gebouwd, lekker zwaar in de hand. Wel minder grip dan een spiegelreflex, maar acceptabel vanwege het gemak om deze camera mee te nemen.

De EOS M heb ik bij CameraNu gekocht vanwege de constante goede service en de bereikbaarheid.

Al met al een kwalitatief goede camera voor het geld van een objectief (letterlijk, want de losse prijs van 18-55 is ca 280 euro, na de cashback kost de camera 300 euro).

Ik ben happy.

Wil Salden 07-06-2013

Maakt schitterende scherpe foto's met uitstekende kleuren. Ook bij hoge ISO waarden binnenshuis zonder flitser uitstekende scherpte mede dankzij zijn 18 megapixels. Menustruktuur is gemakkelijk in bediening. Ligging in één hand kon beter doordat aan de voorzijde onvoldoede grip hiervoor is. Voor de prijs die ik ervoor betaald heb is er geen betere te krijgen. Beslist een aanrader.