AEG FX9-1-IBM - Reviews

stofzuiger
Type
algemeen
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten voor de AEG FX9-1-IBM op Kieskeurig.nl.

B. Hoefnagels 29-10-2018

Multifunctionele stofzuiger

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

De FX9 is multifunctioneel. Door de verschillende standen is hij makkelijk in gebruik op verschillende plekken, ook onder de bank of op kasten. Het verstellen gaat soepel en makkelijk. Daarbij heeft hij een mooie vormgeving. Hij voelt degelijk aan en ligt prettig in de hand.

Ook het rijden gaat soepel. De wielen maken weinig geluid en rijden moeiteloos over zowel de harde vloer als tapijt. Als je de accu onder hebt, stofzuigt hij een stuk lichter dan als die bovenaan zit. Dit kun je ook zelf instellen.

De uittrekbare slang erbij nemen is wat mij betreft wel een must, omdat je daarmee ook tussen accessoires en hoger gelegen oppervlakken kunt stofzuigen. Zonder slang zou je de hele stofzuiger moeten optillen en daarvoor vind ik hem nog wel te zwaar. Dan is hij meer geschikt om alleen de vloer mee te doen.

Het is praktisch dat je de stofzuiger rechtop neer kunt zetten, en dat hij dan blijft staan. Zo kun je ondertussen wat meubels verplaatsen, zonder dat je dan moet bukken om de stofzuiger neer te leggen of op te rapen.

Handig vond ik ook de led-verlichting, waardoor je heel goed ziet wat je opzuigt, ook bij schemering. Dit lijkt misschien een overbodige functie maar ik was verrast hoe handig het is en hoe goed je het vuil kan zien (en de schone vloer erna!).

De zuigkracht was over het algemeen voldoende, hoewel het vuil niet altijd in één beweging weg is. Hij had wat moest met rijst opzuigen, waarbij ik merkte dat hij beter zuigt in de voorwaartse beweging dan in een achterwaartse beweging. In de eco-stand was de zuigkracht beduidend minder, die zou ik niet snel gebruiken.

In de hoogste stand is hij zo’n 17 minuten te gebruiken. Voor een draadloze stofzuiger is dat vrij lang. Daarmee vind ik hem vooral geschikt om even snel te zuigen. Als je wat grondiger wilt stofzuigen en je hele huis wilt doen en ook alle kasten en meubels, dan is het wat kort. In ieder geval als je een standaard stofzuiger gewend bent. Daarentegen pak je hem wel wat sneller erbij, omdat je niet eerst het snoer hoeft uit te rollen.

Het is een prijzige stofzuiger, maar als je het geld ervoor over heb ik het wel een fijn apparaat om in huis te hebben en die je er gemakkelijk even bij pakt om snel wat op te zuigen.

Pluspunten

• Hij blijft rechtop staan
  • Handige accessoires (musthaves)
  • Led-verlichting voor goed zicht
  • Verstelbare zuigkracht
  • Stille, soepele wielen

Minpunten

• Zwaar als je hem langere tijd omhoog moet houden
  • Zuigt niet alles in één inbeweging op
  • Prijzig

Gerard 31-10-2018

Compacte Handige Multifunctionele lichtgewicht stofzuiger

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Deze steelstofzuiger, onderscheidt zich duidelijk van alle anderen.
Licht in gewicht en door de inschuifbare steel is hij Compact, waardoor er altijd wel een opbergplek voor te vinden is, b.v. onder het aanrechtblad. Als de steel is ingeschoven is hij 85 cm hoog. De steel is eigenlijk de zuigbuis die variabel in hoogte ingesteld kan worden, voor een prettige werkhoogte, maar ook kan je de stofzuiger met de steel rechtop achterlaten zonder dat hij valt, als je gebeld wordt. De motor is eveneens gemakkelijk verstelbaar zodat gewichtsverdeling wordt aangepast voor het zuigen van vloeren, gordijnen, plafond en trap. Juist voor traptreden is de FX9 erg handig.
Voor vloeren doet hij niets onder met andere stofzuigers, door het kogelgewricht op de zuigmond is de FX9 in alle richtingen wendbaar en zuigt in één beweging alles op. Tijdens de test bleek direct hoe ideaal de wendbaarheid en de zuigkracht is, die in 3 standen elektrisch instelbaar is met een gebruiksduur van 17 tot 60 minuten.
Het motor vermogen is maar 100 Watt en daarom nog eens zuinig in gebruik, dit is beslist niet minder in zuigkracht dan andere stofzuigers. De stofbekerhouder is gemakkelijk en direct te verwijderen voor het legen en schoonmaken, er zijn geen stofzakken nodig.
Na deze test zijn we van plan deze stofzuiger aan te schaffen.

Pluspunten

• Compact en mooi Design
  • Zuinig in gebruik (100 Watt)
  • Geintergreerde zuigslang
  • Wendbaarheid kogelgewricht
  • Gewicht (6,5 kg)

Minpunten

• Duur in aanschaf
  • Accu niet uitwisselbaar, is duurder bij vervanging
  • Oplaadtijd accu 6 uur

Ferry 28-10-2018

Veelzijdig en handig

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Deze draadloze stofzuiger is een mooie vervanging van het sledemodel dat ik al 16 jaar gebruikte. Het gebruik van al de vergrendelingen is even wennen, maar is snel geleerd. Doordat het motorblok laag zit is de druk op hand en arm hanteerbaar. Er zijn drie zuigstanden en het geluid zeker in de minst krachtige stand is goed verdraagbaar. De roller past zich in dit model aan aan de ondergrond, waardoor omschakelen van de zuigmond niet nodig is. De bijgeleverde ascessoires zijn makkelijk aan te brengen en handig voor bijvoorbeeld schoonmaken van stoelen, kastjes en gordijnen. Het optillen is goed te doen, ook voor oudere mensen. Het oplaadstation is gelijk te gebruiken als opbergplaats, zeker omdat er een beveiliging is tegen overladen. De doorzichtige stofbak stimuleert om te zuigen (smile) en het is ook prettig dat je kunt zien of de bak vol is. Tenslotte is een voordeel van een draadloze stofzuiger dat je niet meer afhankelijk bent van een stopcontact en het gedoe met een snoer.

Pluspunten

• Geen snoer nodig
  • Op elke soort ondergrond te gebruiken
  • Doorzichtig stofreservoir
  • Uitwasbare filters
  • Gemakkelijk hanteerbaar

Minpunten

• De prijs
  • Stof blijft soms vastzitten in reservoir
  • Haren blijven vastzitten in zuigmondrol

Dirk Mechelse 28-10-2018

Groot gebruiksgemak met goede zuigkracht

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Een steelstofzuiger met de zuigkracht van een slede stofzuiger maar met heel veel handige gebruiks dingen hij blijft altijd rechtop staan, hoeft dus niet meer te bukken om slang te pakken of stakker in stopcontact te plaatsen, accu wordt automatisch opgeladen bij plaatsing in de houder en heeft voldoende capaciteit afhankelijk van gebruikte zuigkracht voor min. 80 m2, Auto aanpassing zuigkracht aan ondergrond met instelling van 3 verschillen nivo's Ergonomie top je er meer onder tafels stoelen kasten bedden en banken zuigen maar ook hoog boven op kasten. Sterke zuigmond met roterende borstel en led verlichting en veel onderdelen te verkrijgen voor divers gebruik o.a. speciale dieren haren borstel. Uitneembaar stofreservoir is klein maar handzaam, geen stofzak en uitgeblazen lucht wordt 4 keer gefilterd/ schoen lucht

Pluspunten

• Top ergonomisch design
  • Groot gebruiksgemak
  • Niet meer bukken/goed voor je rug
  • Luchtfilters uitwasbaar

Minpunten

• Klein stofresorvoir
  • uittrekslang beetje kort
  • Duur

RobertoBlanco 26-10-2018

Een echte mannenstofzuiger,maar ook geschikt voor vrouwen ??

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Gaaf design, niet zwaar, bijzonder mix van steel en echte stofzuiger. Uittrekbare slaang en echt draagbaar apparaat.
Niet te lawaaierig.
Geen knop die je moet blijven indrukken zoals je bij Dyson wel moet doen.
Echt een multifunctioneel apparaat wat ook nog eens mooi staat op de gang.
Hoef je dus niet weg te stoppen in een gangkast.
Over degelijkheid nog weinig te melden heb hem immers net, maar eerste gebruik voelt goed.
Bijna ruziën over wie er mag stofzuigen.

• Licht
  • Multifunctioneel
  • Niet zwaar in gebruik
  • Stofzuigen met een grijns 😊

Minpunten

• met accu’s dus kortere levensduur dan bedraad
  • Stevige prijs maargoedkoper dan naaste concurrent

Henk 31-10-2018

Innovatief stofzuigen

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Bij AEG in Alphen aan de Rijn meegedaan aan een test. Het gaat om een draadloze steelstofzuiger met bijzondere kwaliteiten. Zoals een sterke motor en lange zuigduur van 20 to 60 minuten (volgens producent) afhankelijk van de ingestelde zuigkracht. Verder heeft het alle functies zoals bekend van andere steelstofzuigers. Het is een goed doordacht apparaat, maar ook wel aan de prijs.
Zelf kies ik toch maar voor een eenvoudiger steelstofzuiger met daarnaast een robotstofzuiger (of andersom :-))

Pluspunten

• Zuigkracht
  • Zuigduur
  • Beschikbare accesoires
  • Vernuftige constructie

• Bereik onder diepe banken

Natalia 31-10-2018

AEG draadloos stofzuiger test

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Een draadloze stofzuiger is heel prettig om te gebruiken. Je hoeft niet naar een stekker te zoeken en draden liggen niet door de hele kamer. Dankzij de ingebouwde lampjes kan je vuil zelfs in de donkerste plaatsen (denk aan onder banken en kasten) goed zien en zuigen. De min puntjes zijn, dat de borstel vrij moeilijk afneembaar is en als je boven je hoofd moet stofzuigen (denk aan een spinnenweb aan het plafond bijvoorbeeld), dan is de verlening toch niet genoeg en ook vrij onhandig voor mij, als vrouw van 1.60m. Maar mijn man heeft er geen moeite mee. Een echt mannen model, dus! Ook wat design betreft.

Pluspunten

• zuigkracht
  • verlichting
  • leeg maken vuil container
  • goed opbergsysteem

Minpunten

• moeilijk borstel verwisselen

lemans 31-10-2018

Veel handige snufjes

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

Van AEG heb ik de kans gekregen deze stofzuiger uitgebreid te testen.

Een stofzuiger is een stofzuiger denk je al snel, maar als je er even stil bij gaat staan komen er een hele hoop eigenschappen, ongemakken en irritaties bij je op waarvan je denkt, waarom is dat zo en waarom kan het niet anders? Dat heeft AEG met bij de ontwikkeling van deze FX9 ook proberen te doen, en ik kan nu alvast zeggen dat ze dat heel erg goed gelukt is! Deze stofzuiger zit volgestopt met handigheden en goed doordachte zaken.

Direct is duidelijk dat dit een steelstofzuiger betreft en geen standaard sledestofzuiger. Dit heeft al als voordeel dat je niet meer met een slang en vasthangende slede loopt te klungelen in huis, maar je hebt de volledige stofzuiger onder controle in je hand, en dat hij gemakkelijker weg te zetten is. Maar AEG heeft het ontwerp van de steelstofzuiger naar een nieuw niveau getild: deze is namelijk verstelbaar in lengte zodat hij lekker compact is om weg te zeggen en gemakkelijk hanteerbaar op bijvoorbeeld de trap, en bij het normale stofzuigwerk een prettige lengte heeft. Behalve de lengte is ook de positie van de motor (en stofbak) over de lengte van de stofzuiger te verschuiven. Dit heeft als voordeel dat je bij het stofzuigen het gewicht laag kan houden door deze helemaal aan de onderzijde van de stofzuiger te positioneren, en wanneer je onder de bank o.i.d. wil stofzuigen kan je deze omhoog schuiven over de steel zodat je toch onder lage voorwerpen komt met de stofzuiger. Er handig en praktisch!
Is deze verstelbaarheid helemaal perfect uitgevoerd? Nee dat niet: Zo is de steellengte net te kort om tot aan de muur te komen bij banken met een diepte van 80cm. Maar dit is een compromis die gesloten is met de compactheid van het apparaat. Zelf zou ik echt de voorkeur geven aan een apparaat dat in de opbergstand 5cm langer was (wat resulteert in 10cm extra lengte in de langste stand) zodat je overal bij kan. Gelukkig is de zuigkracht sterk genoeg om het stof waar de mond niet bij komt grotendeels naar zich toe zuigen.
Een ander klein minpuntje is de positie van de knop om de lengte te verstellen. Deze zit in het handvat verwerkt, maar wat mij betreft niet op de meest gebruiksvriendelijke plaats: verstellen met één hand vergt flink wat gewenning. Zelf had ik liever een 'trekker'-knop in het handvat gehad hiervoor.
De knop om de motor over de buis te verplaatsen zit wel op een logische plek, maar ook dit vergt even wat gewenning om snel te bedienen.

Een ander handig design aspect van deze stofzuiger is dat je 'm rechtop neer kan zetten en hij daadwerkelijk stevig blijft staan. Zowel in de compacte (opberg)stand als in de lange stand. Dit komt mede doordat de motor zo laag op de stofzuiger geplaatst kan worden, maar ook met de motor op z'n hoogste punt blijft deze nog redelijk stabiel staan.

Zoals al even aangehaald is de stofzuiger gemakkelijk hanteerbaar op bijvoorbeeld te trap doordat je hem zo compact kan maken. Maar in deze stand is hij niet alleen gemakkelijk te gebruiken als 'traditionele steelstofzuiger' op de trap, AEG heeft hier nog wat extra handigheidjes voor ingebouwd: Allereerste zit er een handvat aan de motor bevestigd, waardoor je de stofzuiger gemakkelijk met één hand naast je kan dragen (de stofzuiger hangt dan horizontaal). Maar wat echt handig is, is dat er in de steel een flexibele slang zit welke je uit kan trekken. Zo kan je met de stofzuiger in een hand en een zuigstuk in de andere hand heel eenvoudig de trap of kasten e.d. langs- en afgaan. Dit is echt ideaal en wat mij betreft het grootste pluspunt van deze stofzuiger. Dit is ook uniek aan de FX9, geen enkele andere stofzuiger heeft deze functie!

Zoals veel steelstofzuigers heeft ook deze AEG ledverlichting in de zuigmond ingebouwd. Dit is iets wat echt een gimmick lijkt, maar geloof me, ook al hecht je er zo niet zo veel waarde aan, het is een eigenschap die je gaat missen wanneer je 'm niet meer hebt. Onder de bank, in hoekjes, etc., zie je dankzij de verlichting wat er ligt en (niet) blijft liggen aan stof en vuil.

Nu ik het heb over wat er wel/niet aan stof blijft liggen: hoe doet hij het als stofzuiger?
AEG stelt dat deze net zo krachtig is als een traditionele stofzuiger, en hoewel het moeilijk vergelijken is qua zuigkracht, laat het zuigresultaat voor zichzelf spreken: Hij zuigt zonder problemen alles op en trekt het vuil ook echt buiten de zuigmond naar zich toe (tot aan 10-15cm afstand, afhankelijk van het soort vuil en de zuigstand). Qua zuigkracht zal je zeker niet tekort komen! De middelste van de drie standen is meer dan voldoende voor het dagelijkse stofzuigen.
Ook de gemotoriseerde turboborstel draagt daar z'n steentje aan bij. Niets nieuws onder de steelstofzuigers, een dergelijke borstel, en helaas heeft deze dan ook dezelfde negatieve eigenschap: namelijk dat deze in de achteruitgaande beweging het stof niet tot nauwelijks opneemt maar op een hoopje achter de borstel veegt. Dit is echter inherent aan de turboborstels en niet specifiek aan deze FX9. In de vooruitgaande beweging werkt hij subliem, en dankzij de grote rubberen wieltjes rolt hij ook lekker over zowel harde en zachte vloeren.
(De kleinere turboborstel heeft een zeer beperkte draaibaarheid wat deze maar beperkt inzetbaar maakt. Ik dacht handig voor de smallere hoekjes, maar dat werkt niet als je staat omdat deze kleine turboborstel de hoek met de grond dan niet kan maken. Deze is voornamelijk bedoeld voor gebruik met de flexibele slang om bijvoorbeeld op de bank of in de auto te stofzuigen. Toch jammer, want de grote borstel past niet overal tussen.)

Met het zuigen zelf zit het dus wel snor, en ook met de gebruikstijd. De stofzuiger kent drie zuigstanden, waarvan de middelste zoals eerder al aangegeven meer dan voldoende zuigkracht geeft. En op die stand kan je probleemloos je huis stofzuigen, want zelfs of de hoogste zuigstand blijft hij het (minimaal) 17 minuten doen, tot ruimschoots meer dan een uur op de laagste stand. De gebruiksduur op de middelste stand ligt hier tussenin.
Het geluid dat de stofzuiger hierbij produceert is, zeker op de laagste en middelste stand, acceptabel. Het is geen stiltewonder, maar wat vooral prettig is is dat de toon van het geluid niet enorm storend is.

Het volledig opladen duurt wel redelijk lang met - uit m'n hoofd - een 6-7 uur, maar dat vorm geen probleem normaal gesproken gezien je het apparaat niet tig keer per dag (lang) gebruikt én hij redelijk snel tot zo'n 80% opgeladen is. Het is het laatste gedeelte laden dat de meeste tijd in beslag neemt :)

Het opladen gebeurt in een dock, welke je waar je maar wilt in huis neer kan zetten (wel bij een stopcontact in de buurt natuurlijk). In dit dock zet je de stofzuiger simpel in neer (mede mogelijk gemaakt door het feit dat de stofzuiger uit zichzelf rechtop kan blijven staan). Dit terwijl veel steelstofzuigers een dock hebben dat je aan de muur moet bevestigen om deze in te hangen. ik prefereer zeker de AEG oplossing: geen gaten in de muren en je bent flexibel met de plaatsing van het oplaaddock.

Zoals AEG het zelf stelt hebben ze de steelstofzuiger opnieuw uitgevonden met deze FX9, en daar kan ik ze niet op tegenspreken.
De verstelbaarheid, lange gebruiksduur, het rechtopstaan, de ingebouwde zuigslang, de hanteerbaarheid en natuurlijk de zuigkracht. Ik durf zeker te stellen dat dit de beste stofzuiger is die je momenteel kan kopen. Natuurlijk zijn er een paar kleine verbeterpunten, maar die zijn grotendeels ook persoonlijk en komen voort uit gesloten compromissen (bijv. kies je voor een grotere lengte, of voor een compacter design), zoals je die altijd zal blijven houden.

Het enige dat mij op dit moment weerhouden heeft van de aanschaf is de prijs. €550-€650 euro voor een stofzuiger is een hele hoop geld... hoe handig de stofzuiger ook is. Maar wil je van vrijwel alle stofzuigirritaties af, dan is dit de stofzuiger die je moet hebben!

Nog een laatste opmerking voor de mannen (en vrouwen als je wil dat je man de stofzuiger met iets meer plezier oppakt): als er zoiets bestaat als een mannelijke stofzuiger, dan is dit hem. Het dragen in de compacte stand, het verstellen, het heeft allemaal iets stoers!

Pluspunten

• Compactheid / Verstelbaarheid / Hanteerbaarheid
  • Kan rechtop staan
  • Lange accuduur en hoge zuigkracht
  • Flexibele slang ingbouwd
  • Stoer

Minpunten

• Positie verstelknop
  • Turboborstel

Sunil 30-10-2018

Veelzijdige accu steelstofzuiger

Geschreven voor: AEG FX9-1-MBM

De AEG FX9 heb ik uitvoerig mogen testen. Het is een veelzijdige stofzuiger die naar mijn mening een huisstofzuiger met snoer kan vervangen. Geen gedoe meer met te korte snoeren, of elke keer weer inpluggen in elke kamer.
Krachtig genoeg en de zuigkracht kan naar behoefte electronisch worden ingesteld.
De oplaadstation en stofzuiger kunnen makkelijk ergens in een hoek onopvallend weg geborgen worden.
De steel is makkelijk in lengte in te stellen en eventueel kun je de motor omhoog verschuiven waardoor je ook onder bedden of banken makkelijk kunt stofzuigen. Met de standaard bijgeleverde hulpstukken kan je de alledaagse stofzuigwerkzaamheden uitvoeren.
Eventueel kan je dit uitbreiden met extra hulpstukken bijvoorbeeld voor het opzuigen van huisdierharen of een extra verlengde buis met een knikstuk. Genoeg uitbreidingsmogelijkheden.
De oplaadtijd is snel en op 1 acculading kan je ongeveer 80m2 stofzuigen.
Handig is de LED verlichting op de zuigmond als je onder de banken stof zuigt. De verlichting wordt automatisch geactiveerd zodra je de motor omhoog verschuift.
De gehele stofzuiger voelt degelijk aan en bij de koppelingen is hij stevig.
Er zitten twee filters is die beiden uitgewassen kunnen worden. Wel dient dit elk jaar vervangen te worden om de zuigkracht optimaal te garanderen. Maar dit is geen fikse aderlating. Uiteraard als je niet elke dag je stofzuiger gebruikt is de vervangingstijd van de filter wat langer.

Pluspunten

• veelzijdigheid
  • zuigkracht
  • laadtijd accu
  • accuduur
  • wendbaar

Minpunten

• plaatsen hulpstuk op de slang vereist handigheid.