Dyson DC52 Total Animal grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Dyson DC52 Total Animal grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Greet 08-10-2016

Geen blijver

Om positief te beginnen: de Dyson DC52 doet zijn werk goed - stofzuigen kan ie als de beste. Er zitten zoveel accessoires bij dat het een hele puzzel is, maar vooral de turboborstel voor tapijten en de mini-turboborstel voor o.a. huisdierharen werken uitstekend. Overige accessoires verdwijnen in de kast om er niet meer uit te komen... Nu de nadelen: het ding maakt een ontzettende herrie (horen en zien vergaat), hij is erg log en "volgt" slecht, heeft moeite met drempels en zijn eigen snoer, het snoer is te kort, en het legen van de stofbak is een groot drama. Alle stof blijft er in hangen, je moet het er met de hand of het meegeleverde krabbertje uit halen. Als ik het hele huis wil stofzuigen moet ik de bak tussendoor legen en aan het eind weer zodat ik de volgende keer meteen kan beginnen. Voor mij de grootste miskoop ooit, zeker gezien de prijs! Het is dat ie goed stofzuigt, anders had ie een onvoldoende gescoord. Inmiddels na slechts een jaar gebruik voor een stille stofzuiger met zak.

Pluspunten

• Goede zuigkracht
  • Turbo accessoires

Minpunten

• Stofbak leegt erg lastig
  • Zeer veel lawaai
  • Kort snoer
  • Lomp en volgt slecht
  • Weinig stofcapaciteit

PBDier 11-06-2016

Goede stofzuiger

Stofzuiger met veel hulpstukken en extreem zuigkracht.
Werkt lekker en rolt goed achter je aan.
Je hebt geen zakken meer nodig en de bak is makkelijk te legen.

ChrisLaarman 29-03-2016

Er kan veel, maar niet vanzelf.

Ik hoop altijd, dat goed gereedschap mij zal aanmoedigen om het te gebruiken. Vandaar mijn beslissing om na jaren van amper stofzuigen een topmodel te kopen met veel hulpstukken.

Dat vermeende "topmodel" vloeit dan voort uit mijn indruk van Dyson handdrogers en uit kennis aan iemand die destijds Dyson stofzuigers bij mensen thuis verkocht heeft.

Mijn eerste ervaringen bevestigen mijn indruk. Ik ben heel tevreden, maar ik jubel niet.

De gebruiksaanwijzing is blijkbaar gezien als een verplichte kostenpost, niet als een aanmoediging tot blij en doelmatig gebruik.
Ik raad je aan, ruim tijd te nemen voor het vertrouwd raken met de onderdelen - en zodoende te ontdekken hoe je de steel kunt uitschuiven. (Zie andermans bespreking.)

Met name raad ik aan, te oefenen met het losnemen van de stofbak (en vervolgens de cycloon) en met het weer in elkaar zetten van beide!
Dit is immers een zakloze stofzuiger, en bij gebruik van de juiste hulpstukken is het "MAX" streepje op de stofbak eerder bereikt dan je denkt - in mijn verwaarloosde geval al na enkele vierkante meters.

Mijn jonge gewoonte is, de stofbak los te nemen, ermee naar de douchecel te gaan, de bak in een ruime draagtas te legen, dan ook de cycloon los te nemen om meer plaatsen te kunnen bereiken, en dan een afwasborstel te gebruiken om die delen ietwat schoon te vegen alvorens ze weer in elkaar te zetten (met klik!). Die ruime draagtas leeg ik dan (nog steeds in de douchecel) in een pedaalemmerzak. Die zal ik uiteindelijk weggooien.
In de douchecel, want de kans op stof morsen is (bij mijn stand van gewenning) vrij groot.

Gebruik je geen mondstuk, dan heb je weinig zuigkracht (en weinig lawaai). Gebruik je een mondstuk met draaiende borstels, dan heb je opeens een luidruchtige doorbijter.
Kijk na het zuigen (van een ruimte) ook die borstels na: allicht zitten er draden (of bij mij zelfs dun luidsprekersnoer) omheen gewikkeld. Mijn tip: gebruik een mesje om lange vezels of haren door te snijden: dan trek je ze veel makkelijker los.

Deze stofzuiger zuigt niet alles, Geen water, geen grotere stukken (rauwe pofmaïs waarschijnlijk wel, gepofte waarschijnlijk niet). Zoek voor een timmerwerkplaats dus een andere. Nee, deze zuigt de fijne deeltjes op. Ik vind in de stofbak enkele grote pluizen en verder betonstof.

Bij mijn cijfers:

Met zo veel hulpstukken (en ik krijg er een bij) heb ik veel mogelijkheden - mits ik me beperk tot mijn soorten vuil.

Het gebruiksgemak is goed bij het zuigen. Het legen van de stofbak is een kunst die ik hoop te gaan beheersen.

De vormgeving volgt de functie. Wellicht kan zowel de vorm als de functionaliteit beter.

Duurzaamheid kan twee dingen betekenen: "niet snel kapotgaan" en "milieuvriendelijk zijn".
De milieuvriendelijkheid van dit ding kan ik niet beoordelen. Dat legen van die stofbak mag mij dan doen hoesten, het is geen aanslag op de leefomgeving. En zuigt dit ding 15 jaar na de dood van mijn laatste kat de eventuele laatste vlooien en -eitjes op, dan ben ik blij.
Het "niet snel kapotgaan" moet ik nog zien. Wellicht gaat bijvoorbeeld die stofbak niet zo lang mee, maar kan ik die dan gemakkelijk en goedkoop vervangen, opdat de rest nog jaren meegaat.

Mijn voorgaande stofzuigers vroegen niet deze gewenning. Wel zou ik op zoek moeten naar passende zakken en filters.
Juist dit fijne stof zou een zak snel verstoppen, en zodoende de zuigkracht van zo'n zuiger snel verminderen.

Nogmaals: Ik ben heel tevreden, maar ik jubel niet.

Madelon 09-03-2016

Niet wat ik verwachtte

Hij heeft mogelijkheden genoeg alleen het gebruikersgemak is echt waardeloos. Slang is te kort het handvat maakt dat je dus niet overal bij kan en zeker de lompheid van de stofzuiger maakt stofzuigen plotseling tot hard werken. De duurzaamheid kan ik helaas nog niks van zeggen heb hem pas sinds zaterdag en heb spijt hem gekocht te hebben jammer dat de 90 dagen proberen niet meer van toepassing zijn. Want dan had hij zeker terug gegaan. overigens heb ik de V6 en die bevalt uitstekend.

oaseverte 23-07-2015

Geen minpunten, deze stofzuiger is een toptoestel. Zowel voor vloer, mat of zetels. Het doet wat het beloofd, je dient weinig kracht te gebruiken om een proper resultaat te verkrijgen!

rob nat 14-05-2015

Zéér goede stofzuiger. Wij hebben 4 poezen, waaronder 2 maine coons. Altijd 2x per dag zuigen, maar met deze Dyson niet meer. De eerste keer zuigen schrok ik me rot, het leek alsof het huis in een jaar niet gezogen was. Stroomdraad is wel kort! Actieradius mag best wel meer zijn. Totaal geen stof- of geuren uitstoot bij zuigen. Schoonmaken van stof reservoir is wel omslachtig.

NMULDER 08-11-2014

Mooi apparaat, zeker ook wat betreft design. Product wordt geleverd met een uitgebreid assortiment aan hulpstukken waarmee je zo'n beetje elke zuigsituatie in je huishouden moet kunnen tackelen (denk aan hardnekkige hondenharen, moeilijk bereikbare plekken, voor elk oppervlak wat wils). Voor de gemiddelde stofzuigbeurt is het wel weer wat te veel, in de praktijk liggen de meeste hulpstukken toch ongebruikt opgeborgen. Het apparaat is krachtig. Als vrouw zijnde vind ik het wat aan de zware kant, maar mannen die graag een stofzuiger met een beetje body hebben, zitten met dit ding wel goed. Zou zelf de volgende keer wel voor een minder uitgebreide en lichtere Dyson gaan.

MKok1 10-10-2014

Uitstekende zuigkracht voor hondenhaar, ik heb een labrador retriever, deze honden krijgen nu hun wintervacht, dus verliezen extreem veel haar. Dan kan deze stofzuiger moeiteloos aan op parket, hardstenen vloer en op tapijt. Ik gebruik twee borstels, de harde borstel voor de hardstenen vloer en het parket, de andere borstel voor de tapijten. Ondanks het feit, dat de stofzuiger het zuigen lichter maker (fysiek), is de zuigkracht enorm. Ik heb de eerste twee weken 2x de stofbak moeten legen, blijkbaar heb ik heel veel oud vuil opgezogen. De stofzuiger is ook zeer wendbaar en licht. Nadelen zijn dat je de stofzuigmond moet wisselen en het lawaai, zeker als je de kleden zuigt, het lijkt wel alsof je een bos omzaagt. De bijgeleverde hulpstukken zijn heel praktisch voor het uitzuigen van stoelen en banken, voor achter de radiator en voor de kleine hoekjes. Ook spinraggen die hoog zitten, kun je nu gemakkelijk verwijderen. Een topproduct.

Rinie Maas 01-10-2014

We hebben deze stofzuiger een maand mogen uittestten, zuigt ontzettend goed, heel makkelijk te legen en heel wendbaar.
Een klein minpuntje is, dat hij behoorlijk zwaar is.