Nikon D500 zwart - Reviews

20,9 megapixel
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
1.3 inch scherm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 38 reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D500 zwart op Kieskeurig.nl.

9,1

Alphons 27-05-2017

Nikon D500, 'n beest van n camera

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Als fullframe fotograaf heb ik ook nog de Nikon D500 met aps-c cropsensor gekocht. En daar heb ik zeker geen spijt van. In combinatie met het Nikon 200-500mm objectief is dit de ultieme natuurfotografiecombinatie. Suppersnelle autofocus en een buffer die niet vol lijkt te geraken. Met 10 beelden per seconde mis ik geen enkle actie die ik wil vastleggen. Een niet al te zware camera met pro-eigenschappen. Een aanrader.

Pluspunten

• Professionele specs
  • Super autofocus
  • Handzaam
  • Degelijk

Minpunten

• Zou optioneel 2 sd card slots moeten hebben

WillemK 29-05-2017

Gewone foto's maken kan altijd nog

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Sport, straat, actie, natuur en natuurlijk ook studiofotografie kan met deze camera feilloos vastgelegd worden. Alles is ingericht om vast te leggen. Over het volledige zoekerbeeld autofocuspunten al dan niet met 3D tracking en "verspring-vertraging". (voor als er mensen, ballen, armen of benen door je beeld schieten). Auto ISO keuze met vastzetten van sluitertijd en diafragma, als je snelle bewegingen en scherptediepte bij wisselende lichtomstandigheden wil vasthouden. Overigens zijn er met het fabelachtige ISO bereik praktisch geen belemmeringen meer. Zet er ook gerust de fenomenale 70-210 2.8 lens op, en je hebt een fenomenaal optisch bereik met ongekende snelheid. Leer de capaciteiten van de camera goed kennen, want de eerst komende jaren zal deze camera superieur zijn aan zijn/haar eigenaar. Alleen in een studio kan je rustig aan doen. Compacter en krachtiger dan de D500 is niet op de markt verkrijgbaar.

Pluspunten

• spreiding autofocuspunten
  • keuze mogelijkheden autofocuspunten
  • fixering autofocus portret / landschap
  • lichtgevoeligheidsbereik
  • ruis

Bas 27-05-2017

Beste DX camera die er nu te krijgen is.

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Zoals dpreview al oordeelde: "The D500 is among the best DSLRs we've ever tested".

Mennekes, wat een genot om de D500 te gebruiken. Het was even wennen vanaf mijn vorige camera (D200), maar: meer opties, sneller, iets andere hou-vast, veel beter scherm, lichtsterker, filmen (op 4K), autofocus joystick (oh, zo fijn!) ook op de batterijgrip, grote zoeker (100%).

WiFi/Bluetooth moet je niet te veel van verwachten, op Android heb ik het wel aan de praat gekregen (was niet al te snel), maar op IOS is het me nog niet gelukt (ook niet met de laatste updates). Daarom een 9 van de 10 punten.

Algemeen minpunt bij moderne camera's met 20MPixels: RAW bestanden van 25MB groot.

Pluspunten

• 20 MPixels met 10 fps
  • Autofocus joystick
  • XQD + SD
  • Snelle autofocus met 153 punten
  • Lichtgevoelig (ISO 51

Minpunten

• Geef flits
  • WiFi/Bluetooth verbinding werkt niet naar behoren

Jelle 26-05-2017

Super gereedschap om fotos te maken

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Na D300 en Fuji XT1 toch nog een D500 gekocht (specs waren erg goed)
In de praktijk: ding werkt bliksemsnel en accuraat (ook bij weinig licht)
Mijn oudere trage lenzen werken ineens goed.

Eigenlijk gebruik je maar 1 knop: de ontspanknop.
(en soms iso, AF instelling, sluitertijd, diafragma)

je maakt nu de foto op het moment dat je wilt: trefzeker

Pluspunten

• Snelle focus
  • geen ontspanvertraging
  • prima fotos bij hoge iso (dus korte sluitertijd)
  • foto kwaliteit uitstekend
  • trage lenzen krijgen een nieuw leven

Minpunten

• accu indicatie is niet duidelijk
  • snapbridge app is een drama

Cherie Fotografie 24-05-2017

Supersnelle sportcamera

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Als sportfotograaf moet ik het hebben van het vastleggen van dat ene moment in een snelle actie. De Nikon D500 stelt mij in staat om razendsnel, nauwkeurig en betrouwbaar te auto- focussen en de actie vast te leggen met een burstrate van 10 beelden per seconde. Die beelden worden razendsnel weggeschreven op de ultra moderne XQD kaart. (Voor back up doeleinden of overflow is er ook in een tweede sleuf voor een SD kaart voorzien). Ook bij zeer snelle sluitertijden en de daarbij soms benodigde hoge ISO waarden levert de camera haarscherpe, ruisvrije beelden met een goed dynamisch bereik. Ideaal vind ik de mogelijkheid om in de camera beelden te markeren met 1 tot 5 sterren, zodat je ze achteraf snel terug kunt vinden t.b.v. publicatie. De D500 doet kwalitatief in geen enkel opzicht onder voor de D4s, het paradepaard onder de sportfotografen. Met als grote voordeel dat de D500 veel slanker en lichter is. Ik gebruik de D500 ook wel en met goed resultaat, voor vogelfotografie en portretten. Voor portretwerk vind ik de resultaten vergelijkbaar met de D750, een camera die geroemd wordt voor zijn grote dynamisch bereik. De Nikon D500 levert professionele foto's zoals die nog niet zo lang geleden uitsluitend waren voorbehouden aan het topsegment, voor een zeer redelijke prijs. Dit is niet onbelangrijk gezien de almaar dalende tarieven waarmee fotografen het laatste decennium worden geconfronteerd.

Pluspunten

• snelle en accurate autofocus
  • hoge burstrate
  • groot dynamisch bereik
  • in camera beeldmarkering
  • relatief slank en licht

Minpunten

• geen geluidloze modus (wel stille modus)
  • levensduur batterij

Guido Bos 24-05-2017

Waanzinnige camera voor wildlife

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Ik ben bijna blij dat mijn D750 gestolen is, omdat deze zo waanzinnig is voor hetgeen ik voornamelijk doe - wildlife fotografie. Ik heb hem samen met de Nikon 200-500 MM lens en het is een sublieme combinatie. Er is maar een minpuntje... hij gebruikt veel batterijen. Ik kan er na een klein jaar mee lezen en schrijven en ben nog steeds zo enthousiast als de eerste dag. Ik heb prachtige foto's kunnen maken van luipaarden en leeuwen in de schemer, maar ook voorbij vliegende vogels even snel pakken en haarscherp. Zelden zo enthousiast over een product geweest.

Pluspunten

• Subliem bij weinig licht
  • Snel
  • Eenvoudig in gebruik
  • Foto's synchroniseren met telefoon
  • Handzaam

Minpunten

• Batterij verbruik
  • Snapbridge niet optimaal

Astrid 07-01-2019

Robuuste nieuwe camera

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Afgelopen week kocht ik bij Kamera Express een nieuwe Nikon camera. Ik had een D7000 maar was duidelijk aan een nieuwe stap toe. Al lang twijfelde ik over een Fujifilm- of Sony systeemcamera, maar ook het vlaggenschip van Nikon (crop) was een optie. Ik heb heel fijn kunnen brainstormen met X van KE in Capelle en heb ter plekke toch de knoop doorgehakt voor de D500. HIermee kan ik met mijn huidige lenzen nog prima een aantal jaren uit de voeten. Bij FX of bij een ander merk was de investering aanzienlijk groter geweest.

Wat een beest van een camera! Enerzijds vertrouwd, anderzijds weer een hoop nieuwe functies en dus weer wat te leren. Ik ben erg blij. X nam alle tijd en sprak ook kritische noten uit over de verschillende opties. Ik was eigenlijk niet van plan ter plekke de keuze te maken. Maar ik heb het toch gedaan - oude body ingeruild en ik liep naar buiten met mijn nieuwe speeltje.

Pluspunten

• Kwaliteit
  • WiFi
  • Robuustheid
  • Gebruik DX lenzen reeds in bezit

Minpunten

• Gewicht
  • Snapbridge wil (nog) niet verbinden

Marco 70 24-11-2018

Zeer snel en scherp

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Ik had een D300S in combinatie met een D800. Op enig moment merkte ik dat de crop factor van de D300 wel prettig is voor het soort foto's dat ik maak maar dat de snelheid miste en dat ze soms onscherp waren. Met de aanschaf van de D500 echt een stap voorwaarts gemaakt. Hij is natuurlijk niet zo scherp als de D800 maar dat is ook een beest van een camera. Heb hem redelijk goedkoop bij Kamera-express kunnen kopen door de cash-back en 10% black Friday korting

Pluspunten

• zeer snel
  • zeer scherp

Minpunten

• best prijzig als je hem vergelijkt met de D300

John Vermeeren 31-05-2017

Snelle allround camera met veel mogelijkheden

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

De Nikon D500 (inmiddels ruim 1 jaar in gebruik) voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen: de camera is snel en uitermate geschikt voor sport- en natuurfotografie. Ook bij weinig licht is het gemakkelijk werken i.v.m. de plaatsing van de ISO knop en weinig ruis bij de hogere iso-waarden. Het uitklapscherm is m.n. handig bij concert en evenementen fotografie als je boven de menigte uit wil fotograferen of als je juist met een laag standpunt wil fotograferen. Ook zeer geschikt voor model- en portretfotografie in combinatie met lenzen met vast brandpunt en zoomobjectieven.

Pluspunten

• Snelheid
  • Hoog dynamisch bereik
  • Prestatie bij hoge iso's
  • Scherpstel systeem
  • Uitklapscherm en touchscreen

Minpunten

• Snapbridge app alleen voor nieuwere iphone/ipad

nicoennikon 17-08-2017

Hoi John, een vraag over deze camera, omdat er geen ingebouwde flitser op zit is dat lastig voor b.v. fotograferen met tegenlicht. Zie jij dit gemis ook als minpunt?

Eef Victor - Fotografie 26-05-2017

Uitstekende opvolger van mijn "oude" Nikon D300

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Uitstekende reportage-camera, levert met juiste voor-instellingen JPG's die nauwelijks nog bewerking vereisen voor print of publicatie. Professionele "feel" en kwaliteit zowel wat constructie
als beeld-verwerking betreft. Mijn D700 (Full-Size) wordt nauwelijks meer gebruikt.

Frans1952 25-05-2017

Prachtige professionele DX camera

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

De Nikon D500 is geen goedkope camera maar desondanks de beste koop die ik op dit gebied heb gedaan.
De camera gebruik ik vooral in de natuur (in combinatie met het 200 - 500 mm Nikon objectief) en bij sport wedstrijden van mijn kleinkinderen. Juist in die omstandigheden laat de D500 zijn kracht zien. Stelt zeer snel scherp en ik durf met deze camera rustig de ISO wat hoger te zetten.
Voeg hierbij dat de camera snel is te bedienen omdat de knoppen allemaal op een logosche plek itten die je na een paar keer blindelings weet te vinden.
Het maken van foto's is met deze camera een feest.
Jammer is alleen dat het batterypack voor de D500 wel erg duur is. Desondanks is dit wel een heel mooi accessoire omdat je naast de extra batterij ook extra grip hebt ongeacht hoe je de camera vasthoudt.

Pluspunten

• Goede grip, ligt stevig in mijn hand
  • Snel en nauwkeurig
  • Super snel te bedienen

Minpunten

• Batterypack is wel erg duur.

BaxProductions 24-05-2017

Wat een BEEST

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Deze camera is zijn geld waard! Ik heb mijn D500 iets meer dan een half jaar. In dat jaar heb ik er goed gebruik van gemaakt en heb ik wel mijn mening over dit apparaat.

Hij ligt lekker in de hand doordat het een grote body is en ziet er goed uit. De knoppen zijn makkelijk te vinden. Mocht het nou donker zijn, geen zorgen je kunt de knoppen verlichten!! Perfect!

foto en filmen in donkere weersomstandigheden is geen probleem en maakt de mooiste beelden. De eerste foto die ik maakte in het donker was gelijk een prijswinnende foto. Dat mag wat zeggen over de kwaliteit denk ik.

Qua snelheid van het bufferen van foto's kan ik nog niet veel over zeggen omdat ik niet beschik over een XQD kaart. Wel weet ik dat ik een hoge snelheid SDkaart gebruik en dat als ik in RAW z'n maximale snelheid van het fotograferen bereik dat hij daar geen problemen mee heeft. Op ten duur wordt het iets trager maar dan heb je echt je best gedaan met klikken. Deze snelheid hervat zich snel weer als je de D500 even rust geeft.

Wat ik prettig vind is dat het scherm kantelbaar naar boven en onder is. Doordat ik ook veel video's maak kijk je altijd door het scherm. Het kantelbare scherm werkt je in minder snel in ongemakkelijke situaties door je schermpje te kunnen blijven zien. Een tegenvaller vind ik dat als je foto's terug kijkt en uitzien om het overzicht van je foto's te zien, dat je er weer een aan klikt maar dat de camera automatisch inzoomt in de foto waardoor je uiteindelijk uit moet zoomen. Ik weet niet of je dit uit kan krijgen, heb dat in ieder geval nog niet gevonden! Touch screen is echt perfect. Dacht dat ik die niet vaak zou gebruiken maar ik neem mijn gedachtes terug! Super handig

De batterijen gaan goed lang mee met het schieten van foto's, maar als je videos gaat maken mag je wel een extra batterij bij je hebben. Ik vind dat hij redelijk snel leeg gaat als je aan het filmen bent. Als je 2 batterijen hebt zou je het vol kunnen houden om de hele dag te kunnen filmen. Dat is nog te overzien!

Filmen doet de D500 echt goed! Ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden! Ik gebruik hierbij de Røde Videomic Pro en die is in combinatie perfect met de D500.

Kortom, een beest van een camera, doet wat je vraagt maar laat je vaak versteld staan van de kwaliteit die hij geeft!

Pluspunten

• Goede houvast
  • Touch screen
  • Kantelbaar scherm
  • Goed tijdens donkere weersomstandigheden
  • Gebruikers vriendelijk

Minpunten

• Batterij redelijk snel leeg tijdens filmen
  • Inzoomen na overzicht van foto's

Hans 24-05-2017

De D500 is een ontzettend fijn toestel.

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

De snelheid, de lichtsterkte, de scherptediepte zijn allemaal zaken die ik nodig heb voor mijn fotografie en dat haal ik allemaal uit de D500. Heel erg blij ermee.

Pluspunten

• Snel
  • lichtsterk
  • weerbestendig
  • robuust
  • slimme bediening en plaatsing van de knoppen

Minpunten

• twee verschillende opslagmedia

ans heisen 29-07-2019

het gewicht speelt een rol

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Heb lang nagedacht wat ik ging doen, mijn Nikon-apparatuur inleveren voor lichter spul, of toch maar alles houden en blijven sjouwen?
Ik heb er prima lenzen bij, ik geniet altijd thuis nog na van wat ik geschoten heb. En nadat ik het enthousiasme van andere bezitters op me had laten werken, toch gekozen voor de D500
Oei, wat een snelle, haal ik mijn D750 nu nog wel uit de kast?
Hij ligt zo lekker in de hand, en gemakkelijk bedienbaar. Moet nog wennen, heb hem nog geen maand, maar ik ga er helemaal vergroeid mee worden

Pluspunten

• ligt lekker in de (vrouwen-) hand
  • supersnel, net een mitrailleur
  • knoppen goed binnen vingerbereik
  • goede hoge iso

Minpunten

• geen fits ingebouwd

Jurgen63fr 02-06-2019

Nikon D500

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Een klasse kamera die voor mij in alle opzichten voldoet: stelt snel scherp en schiet ook in een donkere omgeving, ondanks hoge ISO, zonder al te veel ruis, mooie foto's. De D500 kent een vrij intuïtief menu met ontzettend veel instelmogelijkheden. Mogelijk een nadeel: de D500 heeft geen eigen flitser.

Pluspunten

• Razend snel scherpstellen
  • Ligt goed in de hand

Minpunten

• Geen eigen flitser

Eelco 25-05-2019

snelle camera

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

heb de camera net, ben nog aan het uitzoeken waar alles precies zit. voor mij een grote stap voorwaarts van een d300 naar d500. zeer scherpe foto's en ligt lekker in de hand.

Pluspunten

• kantelbaar scherm

Minpunten

• prijs

Jeroen Kemna 12-05-2019

Nikon D500 - topklasse in het APX-formaat

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Al sinds 1988 in het bezit van Nikon camera's. Nu geüpdatet naar de D500. Weer een klasse apart. Hoge kwaliteit, veel opties. De camera ligt lekker in de hand, voelt goed aan en is eenvoudig te bedienen. De knopjes zijn wel her en der verplaatst, maar je went er snel aan.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • De oude lenzen passen erop

Minpunten

• Het blijft een dure hobby

Peter 19-12-2018

Van D70 naar D500

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Na vele jaren gefotografeerd te hebben met de D70 heb ik recentelijk de overstap gemaakt.
Het verschil is levensgroot. Te veel om in detail te treden . Je ziet dat de techniek sterk verbeterd is. De D500 is een prettige camera, ligt fijn in de hand. Ben erg dus erg blij mee.

Pluspunten

• Compact,
  • grote display
  • Snel
  • Genmakkelijk bedienbaar logisch

C van Baarle 07-11-2018

goede burst-functie, geweldige AF mogelijkheden, degelijk

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Ik ben ooit begonnen met de Nikon FM 1 en vervolgens de FM 2 om vervolgens het digitale tijdperk betreden met de aanschaf van de D300. Die is ondertussen wat afgetakeld door intensief gebruik en er zijn betere opties (en ik heb gespaard). De D500 is verwant aan de D300 dus het is gemakkelijk overschakelen voor mij en de burst-functie in combinatie met bracketing functie stelt me in staat razendsnel een variatie aan opnamen te maken van mijn object ( in mijn geval al gauw vogels, vlinders of libellen) en achteraf de beste compositie met grootste scherpte en de beste belichting te selecteren., Ook de AF bijvoorbeeld met de punt scherpstellingsmogelijkheid en een andere optie met mogelijkheden voor AF voor vliegende vogels maken hem zeer geschikt voor mijn doel. Ook is hij stevig gebouwd wat bij intensief gebruik in bar terrein een grote plus is. De videofunctie is een welkome aanvulling op de mogelijkheden. Ik ben van plan om de nieuwe 5.6. 500 mm van Nikon erbij te kopen en denk zo een ideale set aan te schaffen voor natuurfotografie.

Pluspunten

• goede AF
  • burstfunctie

Minpunten

• misschien een beetje duur

Kevin58 21-10-2018

Nikon D500 geeft hobby een boost

Geschreven voor: Nikon D500 zwart

Het is een zeer degelijke topcamera. Accuverbruik bij snapbridge gebruik is hoog. Kwaliteit camera en mogelijkheden zijn geweldig. Handig dat de iso knop boven op zit. Camera is zeer lichtsterk waardoor interne flitser niet eens gemist wordt in de meeste omstandigheden. Ik speel n veel meer met alle instellingen.

Pluspunten

• Kwaliteit en degelijkheid
  • ISO knop bovenop
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Accuduur bij constant gebruik snapbridge