Nikon D500 zwart - Reviews

20,9 megapixel
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
1.3 inch scherm

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 29 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

Alphons 27-05-2017

Nikon D500, 'n beest van n camera

Als fullframe fotograaf heb ik ook nog de Nikon D500 met aps-c cropsensor gekocht. En daar heb ik zeker geen spijt van. In combinatie met het Nikon 200-500mm objectief is dit de ultieme natuurfotografiecombinatie. Suppersnelle autofocus en een buffer die niet vol lijkt te geraken. Met 10 beelden per seconde mis ik geen enkle actie die ik wil vastleggen. Een niet al te zware camera met pro-eigenschappen. Een aanrader.

Pluspunten

• Professionele specs
  • Super autofocus
  • Handzaam
  • Degelijk

Minpunten

• Zou optioneel 2 sd card slots moeten hebben

WillemK 29-05-2017

Gewone foto's maken kan altijd nog

Sport, straat, actie, natuur en natuurlijk ook studiofotografie kan met deze camera feilloos vastgelegd worden. Alles is ingericht om vast te leggen. Over het volledige zoekerbeeld autofocuspunten al dan niet met 3D tracking en "verspring-vertraging". (voor als er mensen, ballen, armen of benen door je beeld schieten). Auto ISO keuze met vastzetten van sluitertijd en diafragma, als je snelle bewegingen en scherptediepte bij wisselende lichtomstandigheden wil vasthouden. Overigens zijn er met het fabelachtige ISO bereik praktisch geen belemmeringen meer. Zet er ook gerust de fenomenale 70-210 2.8 lens op, en je hebt een fenomenaal optisch bereik met ongekende snelheid. Leer de capaciteiten van de camera goed kennen, want de eerst komende jaren zal deze camera superieur zijn aan zijn/haar eigenaar. Alleen in een studio kan je rustig aan doen. Compacter en krachtiger dan de D500 is niet op de markt verkrijgbaar.

Pluspunten

• spreiding autofocuspunten
  • keuze mogelijkheden autofocuspunten
  • fixering autofocus portret / landschap
  • lichtgevoeligheidsbereik
  • ruis

John Vermeeren 31-05-2017

Snelle allround camera met veel mogelijkheden

De Nikon D500 (inmiddels ruim 1 jaar in gebruik) voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen: de camera is snel en uitermate geschikt voor sport- en natuurfotografie. Ook bij weinig licht is het gemakkelijk werken i.v.m. de plaatsing van de ISO knop en weinig ruis bij de hogere iso-waarden. Het uitklapscherm is m.n. handig bij concert en evenementen fotografie als je boven de menigte uit wil fotograferen of als je juist met een laag standpunt wil fotograferen. Ook zeer geschikt voor model- en portretfotografie in combinatie met lenzen met vast brandpunt en zoomobjectieven.

Pluspunten

• Snelheid
  • Hoog dynamisch bereik
  • Prestatie bij hoge iso's
  • Scherpstel systeem
  • Uitklapscherm en touchscreen

Minpunten

• Snapbridge app alleen voor nieuwere iphone/ipad

nicoennikon 17-08-2017

Hoi John, een vraag over deze camera, omdat er geen ingebouwde flitser op zit is dat lastig voor b.v. fotograferen met tegenlicht. Zie jij dit gemis ook als minpunt?

Bas 27-05-2017

Beste DX camera die er nu te krijgen is.

Zoals dpreview al oordeelde: "The D500 is among the best DSLRs we've ever tested".

Mennekes, wat een genot om de D500 te gebruiken. Het was even wennen vanaf mijn vorige camera (D200), maar: meer opties, sneller, iets andere hou-vast, veel beter scherm, lichtsterker, filmen (op 4K), autofocus joystick (oh, zo fijn!) ook op de batterijgrip, grote zoeker (100%).

WiFi/Bluetooth moet je niet te veel van verwachten, op Android heb ik het wel aan de praat gekregen (was niet al te snel), maar op IOS is het me nog niet gelukt (ook niet met de laatste updates). Daarom een 9 van de 10 punten.

Algemeen minpunt bij moderne camera's met 20MPixels: RAW bestanden van 25MB groot.

Pluspunten

• 20 MPixels met 10 fps
  • Autofocus joystick
  • XQD + SD
  • Snelle autofocus met 153 punten
  • Lichtgevoelig (ISO 51

Minpunten

• Geef flits
  • WiFi/Bluetooth verbinding werkt niet naar behoren

Jelle 26-05-2017

Super gereedschap om fotos te maken

Na D300 en Fuji XT1 toch nog een D500 gekocht (specs waren erg goed)
In de praktijk: ding werkt bliksemsnel en accuraat (ook bij weinig licht)
Mijn oudere trage lenzen werken ineens goed.

Eigenlijk gebruik je maar 1 knop: de ontspanknop.
(en soms iso, AF instelling, sluitertijd, diafragma)

je maakt nu de foto op het moment dat je wilt: trefzeker

Pluspunten

• Snelle focus
  • geen ontspanvertraging
  • prima fotos bij hoge iso (dus korte sluitertijd)
  • foto kwaliteit uitstekend
  • trage lenzen krijgen een nieuw leven

Minpunten

• accu indicatie is niet duidelijk
  • snapbridge app is een drama

Eef Victor - Fotografie 26-05-2017

Uitstekende opvolger van mijn "oude" Nikon D300

Uitstekende reportage-camera, levert met juiste voor-instellingen JPG's die nauwelijks nog bewerking vereisen voor print of publicatie. Professionele "feel" en kwaliteit zowel wat constructie
als beeld-verwerking betreft. Mijn D700 (Full-Size) wordt nauwelijks meer gebruikt.

Frans1952 25-05-2017

Prachtige professionele DX camera

De Nikon D500 is geen goedkope camera maar desondanks de beste koop die ik op dit gebied heb gedaan.
De camera gebruik ik vooral in de natuur (in combinatie met het 200 - 500 mm Nikon objectief) en bij sport wedstrijden van mijn kleinkinderen. Juist in die omstandigheden laat de D500 zijn kracht zien. Stelt zeer snel scherp en ik durf met deze camera rustig de ISO wat hoger te zetten.
Voeg hierbij dat de camera snel is te bedienen omdat de knoppen allemaal op een logosche plek itten die je na een paar keer blindelings weet te vinden.
Het maken van foto's is met deze camera een feest.
Jammer is alleen dat het batterypack voor de D500 wel erg duur is. Desondanks is dit wel een heel mooi accessoire omdat je naast de extra batterij ook extra grip hebt ongeacht hoe je de camera vasthoudt.

Pluspunten

• Goede grip, ligt stevig in mijn hand
  • Snel en nauwkeurig
  • Super snel te bedienen

Minpunten

• Batterypack is wel erg duur.

BaxProductions 24-05-2017

Wat een BEEST

Deze camera is zijn geld waard! Ik heb mijn D500 iets meer dan een half jaar. In dat jaar heb ik er goed gebruik van gemaakt en heb ik wel mijn mening over dit apparaat.

Hij ligt lekker in de hand doordat het een grote body is en ziet er goed uit. De knoppen zijn makkelijk te vinden. Mocht het nou donker zijn, geen zorgen je kunt de knoppen verlichten!! Perfect!

foto en filmen in donkere weersomstandigheden is geen probleem en maakt de mooiste beelden. De eerste foto die ik maakte in het donker was gelijk een prijswinnende foto. Dat mag wat zeggen over de kwaliteit denk ik.

Qua snelheid van het bufferen van foto's kan ik nog niet veel over zeggen omdat ik niet beschik over een XQD kaart. Wel weet ik dat ik een hoge snelheid SDkaart gebruik en dat als ik in RAW z'n maximale snelheid van het fotograferen bereik dat hij daar geen problemen mee heeft. Op ten duur wordt het iets trager maar dan heb je echt je best gedaan met klikken. Deze snelheid hervat zich snel weer als je de D500 even rust geeft.

Wat ik prettig vind is dat het scherm kantelbaar naar boven en onder is. Doordat ik ook veel video's maak kijk je altijd door het scherm. Het kantelbare scherm werkt je in minder snel in ongemakkelijke situaties door je schermpje te kunnen blijven zien. Een tegenvaller vind ik dat als je foto's terug kijkt en uitzien om het overzicht van je foto's te zien, dat je er weer een aan klikt maar dat de camera automatisch inzoomt in de foto waardoor je uiteindelijk uit moet zoomen. Ik weet niet of je dit uit kan krijgen, heb dat in ieder geval nog niet gevonden! Touch screen is echt perfect. Dacht dat ik die niet vaak zou gebruiken maar ik neem mijn gedachtes terug! Super handig

De batterijen gaan goed lang mee met het schieten van foto's, maar als je videos gaat maken mag je wel een extra batterij bij je hebben. Ik vind dat hij redelijk snel leeg gaat als je aan het filmen bent. Als je 2 batterijen hebt zou je het vol kunnen houden om de hele dag te kunnen filmen. Dat is nog te overzien!

Filmen doet de D500 echt goed! Ik heb daar nog geen problemen mee ondervonden! Ik gebruik hierbij de Røde Videomic Pro en die is in combinatie perfect met de D500.

Kortom, een beest van een camera, doet wat je vraagt maar laat je vaak versteld staan van de kwaliteit die hij geeft!

Pluspunten

• Goede houvast
  • Touch screen
  • Kantelbaar scherm
  • Goed tijdens donkere weersomstandigheden
  • Gebruikers vriendelijk

Minpunten

• Batterij redelijk snel leeg tijdens filmen
  • Inzoomen na overzicht van foto's

Cherie Fotografie 24-05-2017

Supersnelle sportcamera

Als sportfotograaf moet ik het hebben van het vastleggen van dat ene moment in een snelle actie. De Nikon D500 stelt mij in staat om razendsnel, nauwkeurig en betrouwbaar te auto- focussen en de actie vast te leggen met een burstrate van 10 beelden per seconde. Die beelden worden razendsnel weggeschreven op de ultra moderne XQD kaart. (Voor back up doeleinden of overflow is er ook in een tweede sleuf voor een SD kaart voorzien). Ook bij zeer snelle sluitertijden en de daarbij soms benodigde hoge ISO waarden levert de camera haarscherpe, ruisvrije beelden met een goed dynamisch bereik. Ideaal vind ik de mogelijkheid om in de camera beelden te markeren met 1 tot 5 sterren, zodat je ze achteraf snel terug kunt vinden t.b.v. publicatie. De D500 doet kwalitatief in geen enkel opzicht onder voor de D4s, het paradepaard onder de sportfotografen. Met als grote voordeel dat de D500 veel slanker en lichter is. Ik gebruik de D500 ook wel en met goed resultaat, voor vogelfotografie en portretten. Voor portretwerk vind ik de resultaten vergelijkbaar met de D750, een camera die geroemd wordt voor zijn grote dynamisch bereik. De Nikon D500 levert professionele foto's zoals die nog niet zo lang geleden uitsluitend waren voorbehouden aan het topsegment, voor een zeer redelijke prijs. Dit is niet onbelangrijk gezien de almaar dalende tarieven waarmee fotografen het laatste decennium worden geconfronteerd.

Pluspunten

• snelle en accurate autofocus
  • hoge burstrate
  • groot dynamisch bereik
  • in camera beeldmarkering
  • relatief slank en licht

Minpunten

• geen geluidloze modus (wel stille modus)
  • levensduur batterij

Hans 24-05-2017

De D500 is een ontzettend fijn toestel.

De snelheid, de lichtsterkte, de scherptediepte zijn allemaal zaken die ik nodig heb voor mijn fotografie en dat haal ik allemaal uit de D500. Heel erg blij ermee.

Pluspunten

• Snel
  • lichtsterk
  • weerbestendig
  • robuust
  • slimme bediening en plaatsing van de knoppen

Minpunten

• twee verschillende opslagmedia

Guido Bos 24-05-2017

Waanzinnige camera voor wildlife

Ik ben bijna blij dat mijn D750 gestolen is, omdat deze zo waanzinnig is voor hetgeen ik voornamelijk doe - wildlife fotografie. Ik heb hem samen met de Nikon 200-500 MM lens en het is een sublieme combinatie. Er is maar een minpuntje... hij gebruikt veel batterijen. Ik kan er na een klein jaar mee lezen en schrijven en ben nog steeds zo enthousiast als de eerste dag. Ik heb prachtige foto's kunnen maken van luipaarden en leeuwen in de schemer, maar ook voorbij vliegende vogels even snel pakken en haarscherp. Zelden zo enthousiast over een product geweest.

Pluspunten

• Subliem bij weinig licht
  • Snel
  • Eenvoudig in gebruik
  • Foto's synchroniseren met telefoon
  • Handzaam

Minpunten

• Batterij verbruik
  • Snapbridge niet optimaal

Kevin van der Laak 03-07-2018

Top toestel nu ook binnen handbereik van de amateur

Zeer professioneel en degelijk toptoestel. Het brengt mijn fotohobby naar een hoger niveau. Erg goed in omstandigheden met weinig licht.

diana68 12-06-2018

geweldige camera

Afgelopen zondag gekocht bij KameraExpress. Zat te twijfelen tussen deze en een andere, maar dankzij goed advies toch voor deze D500 gegaan en geen spijt van gehad. Hele snelle camera en veelzijdig. Er zijn zoveel mogelijkheden en instellingen, dat ik nog wel even bezig ben voordat ik ze allemaal gehad heb. Naast mijn D7100 is dit zeker een verbetering voor nog meer plezier

Pluspunten

• degelijk formaat
  • snelle autofocus

Nuvolari 14-11-2017

Supersnelle camera

Sinds kort de trotse bezitter van deze bliksemsnelle supercamera. Getwijfeld tussen een D810 of deze maar had ik 'm maar eerder gekocht! Zeker de snelle en nauwkeurige autofocus is een genot. Wel een zwaar toestel i.c.m. met mijn Nikon 17-55 mm, maar ach, heb je wel topkwaliteit. Is qua functies grotendeels vergelijkbaar met mijn oude D7000, maar toch wel weer wennen. Wel jammer dat er geen flitser opzit, is toch handig voor een invulflits.

Pluspunten

• Autofocus zeer nauwkeurig
  • Snelheid
  • Wifi & Bluetooth

Minpunten

• geen flitser

RuudWeert 21-08-2017

Nikon D500

Wat een super camera. Snel, mooie beelden, makkelijk in gebruik. Ik had eerder over moeten stappen van de d300 naar de d500. Kan het iedereen aanbevelen.

A. Bles 06-06-2017

D500

Geweldige Camera, maakt prachtige foto's!!! Zeer tevreden over het beeldscherm en gebruiksvriendelijkheid van de Camera

Willem Steen 03-06-2017

Tevreden over de NikonD500

Ik ben zeer tevreden over de NikonD500, vooral het opklap display maakt het werken ermee fijn. Ook de communicatie met mijn iPhone is prima samen met SnapBridge waarmee de GPSgegevens zeker bij de foto's komen.
Jammer het hoge energie verbruik en de dure BatteryPack.

Pluspunten

• Opklapbaar Display
  • Communicatie SnapBridge

Minpunten

• Energieverbruik
  • BatteryPack erg duur

dwachtel 30-05-2017

Prachtige kwaliteit fotos, snelle focus en frames (10). Top!

Wat een geweldige camera is dit. Perfecte handligging/grip, super snelle focus, mega snelle frames per seconde. Focus kwaliteit bij laag/slecht licht is geweldig goed. Wat een ontzettend fijne camera is dit.

Als ik nadelen moet noemen, dan is het dat de batterijgrip erg duur is en SnapBridge werkt matig (ik gebruik de Wireless Mobility App (ook van Nikon), waar ik via een omweg (?!?!?!) via de SnapBridge App wifi aan moet zetten (kan niet direct vanuit de Camera...waarom niet NIkon?) en dan snel wisselen van App en dan kan ik Keurig alle afbeeldingen bekijken en downloaden.

Buiten dat...ik raad deze camera 100% aan!

Pluspunten

• Focus snelheid
  • Grip / Handligging
  • Laag licht kwaliteit
  • Perfecte knoppen indeling

Minpunten

• Batterijgrip buiten proportioneel duur
  • Snapbridge werkt matig!

Jan Lempens 27-05-2017

goede kwaliteit, cameraopbouw is prima

het is een goede camera, ik gebruik hem veel bij macrografie, goede kwaliteit veel kleur en contrast. Het is maar een klein verschil tussen fullframe en de APC camera. Full frame iets meer kleur en briljansie wel jammer dat Nikon geen goed fotoprogramma meer heeft als Capture NX2 Nu over gestapt naar Light Room van Adobe

Pluspunten

• de camera ligt goed in mijn handen
  • geen zware kamera
  • goed scherm
  • snelle kamera,
  • stelt snel scherp

Minpunten

• stroomgebruik bij veel scherpstellen
  • bij gebruik XQD extra kaartlezer nodig

Philip 26-05-2017

Snelle nauwkeurige Autofocus

Ik heb de D500 gekocht vanwege zijn brede spreiding van de autofocus sensoren. Dankzij de zelfstandige autofocus processor gaat het scherpstellen supersnel. Zelfs met AF_D Nikkor lenzen. Voor mijn fotografie is de 3D-AF onmisbaar en deze werkt weergaloos goed!

Pluspunten

• Autofocus
  • Vormgeving Body
  • Uitgebreid te customizen

Minpunten

• Jaren op moeten wachten.