Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS 5D Mark II + EF 24-105mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

TheoF 26-04-2012

Sinds bijna een maand in mijn bezit met de 24-105 L kitlens. Bewust gekozen als opvolger van mijn 40d vanwege de full frame sensor. De bediening is eenvoudig als je gewend bent aan een canon. Alles voelt heel degelijk aan en het toestel, ook met 70-200 L lens ligt lekker in de hand. De foto's die ik ermee gemaakt heb (landschap, portret en macro) zijn vlijmscherp en qua belichting prachtig. Ook bij hoge iso nauwelijks ruis zodat je firma uitkomt met f4. Ik fotografeer vooral in raw, maar door functionaliteit toe te kennen aan de draaiknop heb je eigenlijk drie camera's tot je beschikking! Fantastisch.
Ik heb wel getwijfeld of ik de 5 d mark 3 zou aanschaffen, maar het prijsverschil is zo groot...
Bewegende beelden opnemen heb ik nog nauwelijks gedaan, maar dat geeft wel spannende mogelijkheden als je de filmpjes op youtube mag geloven.
Als je dan toch nadelen wil noemen: in raw erg grote bestanden dus grote kaart nodig, evenals voor filmen in HD kwaliteit. Ook het ontbreken van een flitser moet even wennen maar op mijn 40d gebruikte ik deze toch al weinig. Door weinig ruis bij hoge iso kun je in schemer en binnen meestal prima zonder.
Kortom: een droomcamera voor mij.

wilfred22 05-08-2011

Na lang wikken en wegen de Canon EOS D5 Mk.II aangeschaft. Gezien het grote aantal onderscheidingen waren mijn verwachtingen hooggespannen. De levering verliep niet zonder problemen i.v.m. de nasleep van de aardbevingsramp in Japan. Inmiddels, na zo'n 1000 foto's, ben ik heel blij met mijn aanschaf: de Mk.II is een ongelooflijk veelzijdige camera, die in bijna alle omstandigheden optimale resultaten mogelijk maakt. Van foto's bij maanlicht tot stralend blauwe hemel in het hooggebergte - ik werd maar zelden teleurgesteld. Bij extreem contrastrijke onderwerpen is het wel oppassen: als veel digitale camera's neigt ook deze camera naar overbelichte "highlights". Ook de AF is soms traag, met maximaal 4 beelden/sec.. Maar gezien de zeer uitgebreide menu's (van volledig automatisch tot gebruikersinstellingen voor de veeleisende fotograaf) is met deze camera bijna alles mogelijk, van prachtige portretten in Z/W tot filmen in HD-kwaliteit. Kortom: zonder meer een aanrader voor portret -, landschap - of architectuurfotografie; voor sporten, of andere snel bewegende onderwerpen is de Mk.II niet het eerst aangewezen.

Jay 31-12-2009

Na ruim een halfjaar de Canon EOS 5D Mark II in combinatie met de EF 24-105 1:4L IS USM te hebben gebruikt, tijd voor een korte review.

Ik gebruik de camera vooral op reis. Heb daarnaast in de broekzak altijd nog een Panasonic Lumix DMC-TZ7.

De camera: ik ben vooral erg tevreden over de kwaliteit bij met name hoge ISO-waarden, een van de belangrijkste redenen voor de aanschaf. Daarnaast ook veel plezier van de full frame: uitsneden maken op de computer levert nog steeds uitstekende foto's op. Ook erg degelijk, ik heb hem al een paar keer laten vallen en in slecht weer mee gefotografeerd. Kan-ie allemaal tegen. Accu gaat lang mee.
De bediening is niet al te moeilijk, maar ik heb hiervoor een 350D en een 40D gehad, dus ben wel aan de canon-interface gewend.

Minpuntjes: aan en uit-knopje is nog steeds niet zo handig, net zoals het knopje voor belichtingscorrectie, dat ik geregeld per ongeluk indruk. Automatisch witbalans bepalen vind ik ook niet zo goed, moet bijna altijd met het menu.
Ook mis ik het opklapflitsertje, dat ik (merk ik zeker nu) toch wel erg vaak gebruikte als invulflits.

De filmfunctie heb ik nog nooit gebruikt. Geen behoefte aan.

Het objectief was een andere belangrijke reden om de full frame 5D II te kopen. Met 24-105mm ook werkelijk als 24-105 heb je een prettig bereik in combinatie met de prima optische kwaliteit. Dat-ie niet zo lichtsterk is als de 24-70mm heb ik nog niet als probleem ervaren, dankzij de mogelijkheden van de 5D II met hoge ISO-waarden.

Samenvattend een heel prettige combinatie. Erg degelijk, alleen wel wat zwaar. Aan de andere kant heb je verder eigenlijk niets nodig op reis, dus geen gesleep met extra objectieven en flitser.

Hopelijk heeft de opvolger straks wel weer een flitsertje en canon: leer eens wat van panasonic als het om de witbalans gaat...

FVos 09-12-2009

Goede camera en lens. Heb deze camera meer dan een half jaar. De foto’s zijn ragscherp en goed belicht. Ook kerkinterieurs en schilderijen laten zich dankzij de hoge isowaarden en lage ruis zonder flitser goed vastleggen. De videofunctie is goed bruikbaar maar vereist, althans naar mijn idee een statief. Je computer moet zeer hoogwaardig zijn om de beelden te bewerken. Bedienbaarheid is goed, vele functies zijn direct, dus niet middels menu’s te activeren. Gebruik van de camera met de 580 EX II flitser gaat mij niet goed af, wellicht heeft dat meer met mijn kennis van fotografie te maken dan met de camera. Toch fotografeer ik al meer dan vijftig jaar maar flitsfotografie is nooit mijn ding geweest en daarom is deze camera gezien zijn mogelijkheden om bij weinig licht te kunnen fotograferen voor mij een prima keuze. Ook de duurzaamheid lijkt in orde mede omdat de camera spatwaterdicht is. Een paar minpuntjes: de autofocusvlakjes zijn in een klein gebied gegroepeerd en onder moeilijke lichtomstandigheden bijvoorbeeld led- tl-buislicht heeft de witbalans moeite goede waarden te vinden. Handmatig de witbalans bepalen of scherpstellen biedt dan echter uitkomst. Voor op reis is de camera wat aan de zware kant.
Al met al een fantastische camera die weinig te wensen overlaat.

wiel 08-03-2009

Prima camera en lens. Duidelijke verbetering t.o.v. zijn vvorganger. Echter slecht is dat de levertijd veel te lang was. Ook nu lees ik wekelijks dat de levertijd nog lang is en enkele leveranciers vermelden al maanden binnenkort leverbaar. Tip. Als je denkt een 2e accu nodig te hebben, bestel hem dan meteen erbij. Ik wacht mu al 7 weken op een 2e accu. gewoon niet te leveren. Echt een probleem. Slechte performance van Canon. Helaas.

r.obdeijn 18-12-2008

Jee, ben ik de eerste die over deze prachtcamera een review schrijft???

Want dat is het, een prachtcamera. Waar moet ik beginnen… Als één van de eersten in Nederland deze cam in m’n bezit. De Canon L lens (24-105mm)komt later maar heb deze eerder mogen testen en deze is erg goed over het gehele zoombereik en met vaste f4 waarde. Op een fotobeurs van alle merken de nieuwste paradepaardjes in handen gehad, waaronder de Olympus E-3 (vreemde rode ruis in huidtinten en de lelijke 3:4 verhouding) en de Sony A900 (reageert traag en al snel een boel ruis bij hogere ISO waarden). Alleen Full Frame SLR's van Nikon en Canon konden me eigenlijk bekoren. Lekker snel werken en goed en mooi beeld, ook bij hogere ISO waarden.
Kon moeiteloos alle cams op de stands in handen krijgen behalve… bij canon stond een wachtrij… Daar hadden ze namelijk een SLR waarmee je full HD kan filmen… Even aansluiten in de rij en toen in ‘m in handen had… was ik eigenlijk meteen verkocht… Wat een mooie camera, lekker snel, heldere grote zoeker, duidelijk menu. Daar ik al een Canon 350D had was ik al snel bekend met de menustructuur. Even mijn eigen CF kaartje erin en wat foto's en video's geschoten om thuis te beoordelen. Er zijn al enkele filmpjes op internet te vinden en die zien er wel heel erg mooi uit. Kan toch niet waar zijn, maar toen ik de beelden op mijn kaartje thuis zag was ik overtuigd: deze beelden zijn echt geweldig!!! Alleen voor deze Full HD (1080p) functie zou je deze camera al willen hebben.
Nu heeft Nikon de D90 (APS-C) waarmee je HD ready (720p) beelden kunt opnemen, maar na het zien van de opgenomen beelden was ik toch wel teleurgesteld. Lagere resolutie, geen microfoon ingang, minder lichtgevoelig en fletse kleuren, hikkende belichting overgangen maar vooral een zeer storend slow shutter effect (verticale lijnen worden bij het heen en weer pannen doorbuigende palmbomen). Dit laatste effect bestaat ook bij de Canon 5D maar aanzienlijk minder storend.

Na enkele dagen schieten en experimenten kan ik het als volgt samenvatten

Voordelen:

Zeer solide en stevige body
zeer hoge resolutie (21MP)
Snel en accuraat
Groot dynamisch bereik
Mooie realistische kleuren
Zeer lichtgevoelig met ISO 25.600(!!!)
Ruisarm tot boven de ISO 3200
Auto ISO (200-3200)
Stofreductie, diverse RAW en JPG combinaties mogelijk
AF is per objectief fine te tunen
Grote heldere viewfinder
Live-view (vloeiend beeld, ook bij low light) met contrast AF en gezichtsherkenning
Bijna 1 Megapixel 3” scherm met grote kijkhoek
Full HD filmen met alle volbeeld lenzen die er zijn, een daardoor kleine DOF
Filmen in bioscoopkwaliteit (voor vergelijkbare camera's betaal je 3x zo veel en vergeet niet dat dit eigenlijk een SLR is
Foto en video bij zeer weinig licht (zelfs kaarslicht is genoeg!!!)
Microfoon ingang Stereo
Spatwater en stofdicht
Vooral veel instelmogelijkheden

Nadelen:

Vergeleken met de 350D is de body flink groter en zwaarder (algemeen verschijnsel)
Menustructuur kan meer overzichtelijk (maar went snel, zeker als Canon gebruiker)
Behoorlijk prijzige camera (maar gezien de mogelijkheden zijn geld echt waard)
Er is al een bug ontdekt in de vorm van “black dots”, (zwarte pixels rechts naast een felle lichtbron in donkere omgeving, uit te schakelen door enkele Filters uit te schakelen, waarschijnlijk op te lossen in volgende firmware)
Zware videobestanden van 16GB per uur (maar ook een zeer hoge kwaliteit, geen zichtbare compressie)
Video met 30 fps (dus geen PAL specificatie, wel bruikbaar maar omzetten naar bijvoorbeeld een PAL DVD is lastig, hopelijk op te lossen middels een future firmware upgrade)
Hapering in beeld van LiveView en dus ook in HD opname bij zoomen met de Sigma 12-24mm Ultra-groothoek (zijn er meer mensen die hier last van hebben???), LAAT HET EVEN WETEN!!!

Kort samengevat is het een prachtige camera met hoge resolutie, hoge lichtgevoeligheid, mooie kleurweergave, snel en zeer efficiënt in gebruik…
Ik wil voorlopig niet anders meer, wat een genot…

Ruudo.com