Sony α ILCA-77M2 zwart - Reviews

24,3 MP
Filmen in full-HD
Filmen in Full-HD
3 inch scherm

Beoordeling op basis van 3 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

frans 03-01-2017 Product paar weken in bezit

Ik was toe aan een nieuwe camera body

Mijn vorige camera was een Sony A350 en die was aan vervanging toe. Mijn keuze is gevallen op de Sony ILCA 77M2 vanwege het feit dat ik een paar goede Sony lenzen heb, waaronder een 85mm f1.4 van zeiss, wat een body in een hoger kwaliteitssegment vereist. De camera start erg snel op en is gelijk gebruiksklaar. Wat erg prettig is, is de elektronische zoeker die erg scherp en helder is. Dat was voor mij een vereiste, want het LCD scherm gebruik ik - vanwege zoninval - heel weinig. Ook de ingebouwde waterpas in de zoeker is prettig omdat ik de eigenschap heb om mijn foto's altijd iets scheef te maken. Panoramafoto's maken gaat erg eenvoudig, mits je het toestel niet te langzaam beweegt, maar dan krijg je keurig een foutmelding dat het wat sneller moet. Een kwestie van even oefenen en het komt goed. Vaak kies ik voor meerdere foto's tegelijk maken: met 12 foto's per seconde zijn er altijd meerdere foto's die aan mijn eisen voldoen. Een snelle kaart is wel een vereiste: ik heb dan ook - op aanraden van de winkel - voor een sony SDXC snelheidsklasse 10 gekozen met een schrijfsnelheid van 60mb/sec en een capaciteit van 64mb. Deze voldoet tot nu toe goed: ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen mede vanwege het feit dat de camera een buffer heeft van 60x jpg. Het menu van de camera is nog steeds een rolmenu maar is wel duidelijk en logisch ingedeeld. Het is jammer dat er geen touchscreen op zit. Ten opzichte van de oudere Sonymodellen heeft deze body een nieuwe flitsschoen aansluiting. Hierdoor was ik genoodzaakt om een adapter te kopen om mijn oude flitser nog te kunnen blijven gebruiken. Jammer. Voor het maken van portretfoto's heeft de camera heel veel mogelijkheden om te spelen met de focuspunten. Het was even oefenen, maar nu heb ik de camera volledig onder controle. Ik heb de camera nu 4 weken en ben er super tevreden over. Een aanrader!

Pluspunten

• snelheid van fotograferen
  • zeer scherpe electronische zoeker
  • panoramafoto's zijn van zeer goede kwaliteit

Minpunten

• rolmenu
  • gewijzigde flitsschoen

J van Gelderen 13-07-2017 Product paar dagen in bezit

prima functionaliteit

Ik heb de lenzen voor sony. Daarom vast aan sony body. Maar de camera is ook gewoon fijn en snel mooi.

Pluspunten

• groot scherm
  • snelle camera

Paul 29-01-2017 Product paar dagen in bezit

Sony SLT-A77M2

Heb de nieuwe Sony SLT-A77M2 body aangeschaft. Ik ben al in het bezit van de A77M1 en ik ken de (voorganger) camera dus al vrij goed.
Deze body is weer duidelijk een verbetering op de A77 M1, scherpstellen was al snel maar is nog verder verbeterd. Ik merk dat het eenvoudiger is om het onderwerp dat je volgt te 'locken' en met de verhoogde scherp stel snelheid veel meer scherpere foto's krijgt. De burst snelheid van 12 fps is gebleven, alleen is de buffer vergroot naar 60 foto's (met een garantie van 150.000 shots, zorgt voor jaren foto plezier). De APS-C formaat beeldsensor met een crop factor van 1.5x zorgt ervoor dat je met een 300 of 400 mm lens het hele voetbalveld over kan.
Aangezien ik sport foto's maak zijn deze features een fijne aanwinst.
Ook de ISO gevoeligheid is met zo'n 20 % verbeterd (heb ik nog niet getest), dat goed uitkomt bij binnen fotografie. Ook de WiFi optie lijkt mij fijn. Een testje met het overbrengen van foto's naar je laptop of smartphone is echt heel eenvoudig en net zo snel als een kabel.
De GPS module is verdwenen in de A77M2 iets dat ik mis (zat wel op de M1), maakt het zoeken van foto's in LightRoom zo veel eenvoudiger.
Al met al een veel betaalbaarder alternatief ten opzicht van de andere gangbare merken, waarbij je toch echt naar een duurdere body-lens combinatie moet voor vergelijkbare resultaten.

Pluspunten

• 12fps met buffer van 60 frames
  • intelligente en snelle autofocus
  • APS-C formaat met 25 megapixels
  • verbeterde NR bij hoge ISO
  • spat waterdicht (weather sealed)

Minpunten

• mis de GPS
  • goedkope camera strap
  • remote bedienen camera met iPhone IOS