Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EOS 70D + EF-S 18-135mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Es 14-04-2017

Canon 70d met 18-135 mm

Een degelijke camera die prettig in de hand ligt. Het touchscreen is kantelbaar, erg handig. Bovenop de camera zit een lcd scherm, makkelijk bij instellen.

Pluspunten

• Waterproof
  • Lcd op camera
  • WiFi
  • Kantelbaar touchscreen
  • 7 fps, snelle sluitertijd

Minpunten

• Gewicht 755 G
  • Geen fasedetectie autofocus

Inna 08-12-2016

Wat een camera!

Wat een luxe camera! Nu sinds enkele maanden in mijn bezit en hij voldoet aan alle verwachtingen. Ligt fijn in de hand (ook voor iemand met kleine handen, zoals ik). En voelt niet "te zwaar". Makkelijk in gebruik eens je de basis begrippen leert kennen, ook voor iemand die net begint met fotograferen met een spiegelreflex. De lens voldoet in het begin zeker, alleen voor iemand die graag dieren fotografeert is hij al snel aan een upgrader toe.

Pluspunten

• geschikt voor kleine handen.
  • Kwaliteit voor je geld

Exovatris 27-07-2015

Dit model heb ik met bijbehorende kitlens gekocht, in de eerste plaats om te leren (muziek-)film en video maken, als iemand die zelf artistieke projecten onderneemt.

-video en kwaliteit:

Komend van kleine camcorders en smartphone 4K beelden vind ik de full HD videokwaliteit van canon eos 70d i.c.m. de kitlens overweldigend. In daglicht (met goede belichting) krijgt men algauw de “artistieke”, met film geassocieerde achtergrondsonscherpte (scherptediepte): een gevolg van de grotere APS-C sensor, die meer licht kan vangen dan de kleine smartphone/compactcamera/ camcorder-sensortjes.

In dit model+ kitlens wordt deze eigenschap van DSLR camera's gecombineerd met een uitstekend servo-autofocus systeem, dat met juiste belichting op elke zoom-afstand makkelijk focust (in de uiterste 135mm zoom soms moeilijker bij weinig licht).

In “run and gun” omstandigheden kan men zo met een (half) gerust hart de autofocus zijn werk laten doen tijdens een video (ongelooflijk voor een fototoestel): snel op de touchscreen een vliegende vogel vangen bijvoorbeeld, die dan wel degelijk een paar seconden in focus kan zijn. Bruikbaar in een montage.
Ook het servo-autofocus effect kan soms gewenst zijn indien men bijvoorbeeld in AF-stand vuurwerk opneemt: gratis occasionele focus-verleggings effecten (zonder focus-puller.)

-Iets minder enthousiast ben ik over de mindere (8-bit) h.264 codec (4:2:0) die de camera gebruikt om .mov video's vast te leggen. Vergeleken met de 14-bit RAW foto-modus met 2^16 (16 384) kleurschakeringen heeft men maar 2^8 (256) kleurschakeringen in de 8-bit videomodus: dit kan ook in sommige omstandigheden (de mistige top van een berg) resulteren in “banding”, wat bij mij al meerdere shots heeft verpest, en véél minder flexibiliteit in postproductie.
Voor de meeste flexibiliteit in postproductie (minimale kleurcorrectie) en om het meeste uit de 8-bit h264 video's te halen van canon eos 70d gebruik ik meestal flat picture styles.

-Nog iets meer ergerlijk vind ik de moiré, dikwijls aanwezig op daken van gebouwen.

-Rolling shutter (het jello-effect) is zeker ook aanwezig bij snelle pano's, maar omdat ik niet veel snelle pano's maak heb ik hier niet veel last van.

De Iso-snelheden: na 800 iso begin ik te veel ruis te zien in video's, weliswaar is een shot van 1600 iso al eens mooi meegevallen (mooi ruis zoals de 70d heeft kan artistiek een toegevoegde waarde hebben).

Ten slotte nog even vermelden dat er een van 4gb filmlimiet is, wat concreet betekent dat men geen shots kan maken langer dan +- 11 minuten en zeker geen concerten van 1,5 uur aan één stuk kan opnemen. Groot minpunt.

Audiokwaliteit:

Als iemand die zelf muziek maakt klinkt de microfoon van de canon eos 70d verschrikkelijk: zo goed als de audio van een gemiddelde smartphone.

Men heeft externe geluidsopname-apparatuur nodig voor het serieuze werk en kan de audio van de 70d enkel gebruiken voor synchronisatiewerk in postproductie. Dit bij professionele camcorders overbodige synchronisatiewerk kost tijd en moeite.

-foto en kwaliteit;

Zelf fotografeer ik vrijwel evenveel als dat ik film met dit model, ook in flat picture style, maar deze keer RAW 14-bit én 20 MP.
Ik ben heel tevreden over de RAW fotokwaliteit met de kitlens, toch verschilt dit van soort fotografie.
Alles dat snel beweegt, van piano's tot sportauto's, vangt dit camerasysteem snel en accuraat, wil men echter een mooie portretopname maken dan lijkt een andere lens (en/of full frame camera) misschien iets beter. Ik ben echter gehecht aan het geraken aan mijn camera, de kit-lens (die er meestal altijd opzit) en de autofocus , en denk dat dit mijn enige DSLR voor een lange tijd zal blijven.

In het donker geeft iso 3200, zelfs iso 6400, nog mooie, bruikbare foto's mits gecombineerd met een sterke ruisreductie, die Photoshop heeft, maar zoals ik het zie is het niet te vergelijken met full-frame camera's: ruis overal, dus detailverlies bij ruisreductie.

Tot slot: een echt (kwaliteits?) probleem merk ik op bij lange sluitertijden (boven 1 sec.) : een aantal rode pixels, die photoshop automatisch verwijdert. Op normale sluitertijden zijn er geen rode pixels te zien.

Functies:

Na een jaar de camera te leren kennen, begin ik nu te zien hoeveel software-functies er nog zijn. De meeste functies zijn echter overbodig, en kan men beter op een computer in nabewerking doen.
Qua hardware: het kantelbare schermpje met touch-AF is zeer handig bij zowel film als foto.
De compatibiliteit met EF-S én EF-lenzen van Canon is ook een aanwinst.
Wifi zou ook handig zijn als men geen probleem zou hebben direct over te schakelen naar filmmodus, waarin Wifi niet werkt, en men dus eerst WIFI moet uitschakelen voordat men kan filmen. Ik gebruik het daarom ook nauwelijks.

Het verdict:

Canon eos 70D+ 18-135 mm EF-S lens is handig run-and gun camerasysteem, een vriend om bij te hebben, voor al wie leren en spelen wil en toch, met wat oefening en geluk -af en toe- prachtige, bruikbare foto-resultaten kan bekomen.

Maar ik ben meestal niet echt tevreden met de video-resultaten, er ontbreekt net “iets” (dat wat de codec weggooit?), ondanks de geweldige autofocus én kleine scherptediepte.

rufage 26-08-2015

Bedankt voor de uitgebreide review.
Misschien ben ik ouderwets, maar ik ben van mening dat je om te filmen beter een videocamera kan gebruiken i.p.v. een fotocamera.
Af en toe een filmpje maken is leuk, maar voor een echte film lijkt me deze camera niet geschikt.
Ik gebruik hem ook alleen om te fotograferen.

Exovatris 14-04-2016

Verschillende consumer systeemcamera's (&bridgecamera) van panasonic die minder dan de Canon 70d body kosten kunnen 4k 100mbit/sec. 24fps aan. Ze hebben weliswaar een kleinere sensor maar de film kwaliteit 4k 4:2:0 is veel scherper en heeft meer kleurinformatie dan full Hd 4:2:0. Ook moiré is bij de panasonic fz 1000 bijvoorbeeld niet te zien. Voor foto is de grote Apsc sensor en de autofocus van canon 70d een meerwaarde vind ik. Canon 70d is een degelijke fotocamera met hoge kwaliteit foto's die ook een beetje vakantievideotjes kan maken (maar waarom zouden die vakantievideotjes niet in 4k mogen zijn?)

Alex12345678 19-12-2014

Heel veel nieuwe mogelijkheden, maar in de eerste plaats is de 70D een camera waarmee ik, als gevorderd amateur / semi professional meteen veel betere foto's blijk te maken dan met mijn vorige camera. De camera helpt daarbij: hij stelt bijvoorbeeld snel en goed scherp. Belangrijke functies kunnen gemakkelijk worden ingesteld of bijgesteld. AF, Drive en ISO hebben een eigen knop op de camera en zijn dus altijd binnen handbereik. Via het draaibare lcd-scherm, dat als touchscreen kan worden gebruikt, kan je goed inschatten hoe je uiteindelijke opname wordt

Een prettig hulpje is de (optionele) horizon in de zoeker. Ik had nog wel eens last van een scheve horizon. Nu niet meer.

Het bijgeleverde 18-135 objectief is een erg fijne aanvulling op de objectieven die ik al had.

Heel erg blij ben ik met de wifi-functie, waarmee de 70D en je smartphone samen een geweldig duo worden Als afstandsbediening waarmee je de camera kunt bedienen en ook de instellingen nog kunt wijzigen. Maar ook om je foto's snel te verplaatsen van camera naar smartphone, waarna de foto via het internet op de smartphone gedeeld kan worden via social media, albums, e-mail, etc. Ideaal voor verslaggevers.

Als accessoire heb ik een heel snelle geheugenkaart gekozen (16GB / 80mb/s). Hierdoor weet ik zeker dat de 70D ook onder extreme snelheden, geen problemen krijgt bij het verwerken van de beelden.

Ik heb gebruik gemaakt van de refund-actie in de winter 2014-2015. Dit proces verliep snel. Binnen 1 week (veel sneller dan beloofd) stond het refundbedrag op mijn rekening.