Nikon D600 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D600 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Herman2665 08-05-2014
Geschreven voor: Nikon D600 zwart

Afhankelijk van hoe je je foto's bekijkt zit je technisch zo'n beetje aan een maximaal haalbare met een dergelijke camera. Ik ga er van uit dat de meesten het niet op een 4K beeldscherm bekijken of er enorme posters van maken.

Koop deze camera dan ook altijd met een originele Nikon lens anders bezuinig je op het belangrijkste onderdeel. Het fotograferen in RAW is bij dit soort camera's eigenlijk een must. Verder is het als je deze grenzen opzoekt belangrijk dat je een aantal disciplines in acht neemt. Ik ga er van uit dat je beeldscherm gekalibreerd is. Het bewerken is dan een volgende stap. Kies in Adobe (Lightroom of Photoshop) eerst het cameraprofiel (bv Camera Standard) Dan bij lenscorrecties/Profiel het gebruikte objectief kiezen en vink bij Standard "correcties profiel" en "kleurafwijking verwijderen" in. Dit is belangrijk omdat lenzen tegenwoordig grotendeels digitaal gecorrigeerd worden, dit geeft de ontwerpers van moderne objectieven wat meer speelruimte. RAW-foto's altijd verscherpen bij details (controleren bij beeldgrootte op 100%), daarna kan je de gebruikelijke correcties toepassen.

Filmen met deze camera heb ik ook uitgebreid getest, het is inderdaad mogelijk om hele mooie filmbeelden te maken, maar het kost wel heel veel moeite.
Nadelen: geen Steadyshot, geen autofocus, weinig dieptescherpte, Hoodman Hoodloupe noodzakelijk anders zie je buiten niets op je beeldscherm, je kunt nl. niet via de optische zoeker filmen, geen digitale lenscorrecties, beperkte filmtijd, extra microfoon noodzakelijk, standaard geluid is mono met veel contactgeluiden.

Tips voor het filmen:
In Picture Control heb ik voor het filmen een nieuwe instelling aangemaakt. Uitgaande vanuit het profiel "Neutral" heb ik de verscherping op 0 gezet en de contrast en kleurinstelling laag. Als je de camera het beeld laat verscherpen komt er een beeld uit wat enorm last heeft van aliasing (kartelvorming bij beeldlijnen) daarom doe ik dat verscherpen achteraf. In mijn geval met Colour Director 2 van Cyberlink, of als programmaonderdeel van PowerDirector 12 Ultimate.

De vaak genoemde instelproblemen voor de belichting heb ik ondervangen door in de stand manual de iso-toets in te drukken (tekst in display wordt dan geel) en daarna de iso-waarde te wijzigen of gewoon de automaat z'n werk te laten doen. Hij pakt dan alleen niet altijd de gewenste sluitertijd.

Ik heb in ieder geval door al deze ongemakken dit hoofdstuk afgesloten en heb er voor 700 Euro een Panasonic HC-X920 videocamera bij gekocht. Voor de specificaties hoef je het niet te laten en voor de resultaten al helemaal niet.

De specs: 1/2.3-type BSI MOS Sensor x 3, 38.28 megapixels (12.76 megapixels x 3), 1080/50p (28Mbps / VBR), (1920 x 1080).

YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fqSOqvXuGpk

Dit zijn mijn persoonlijke bevindingen, het kan zijn dat jullie minder kritisch zijn, maar mogelijk helpt het bij het maken van een keuze en daar is deze site uiteindelijk voor bedoeld.

Agara 04-10-2013
Geschreven voor: Nikon D600 zwart

Goeie camera, ik maak er prachtige foto's mee !! Ruim voldoende megapixels. Wel mijn lenzen aangepast voor fullframe gebruik.
Goede prijs-kwaliteitverhouding.

Raapsteel 27-10-2013

Ik ben van plan deserve camera aan te schaffen maar vraag me af of ik full frame lenzen nodig heb voor de D600? Ik heb nu een D300 met AF-S DX 18-200 VR lens. Kan ik deze ook op de D600 gebruiken?

rosekeet 21-12-2012
Geschreven voor: Nikon D600 zwart

Lange tijd gewikt en gewogen tussen een D800 en de D600.ik ben zeer kritisch op detaillering en macro opnamen. De keuze is uiteindelijk gevallen op de goedkopere D600. Geen moment spijt. Prachtige degelijke camera met een semi-professionele uitstraling, de resultaten zijn indrukwekkend. De bediening is zeer natuurlijk en heeft vele shortcuts. De time laps en film mogelijkheden zijn een leuke extra. Bij een verre reis heb je alles bij de hand. Een topcamera voor elke serieuze amateur.

Art of Light 20-09-2012
Geschreven voor: Nikon D600 zwart

reeds in bezit van een D700 en D7000. De vormgeving en bediening zijn bijna gelijk aan de D7000, de D600 is iets groter. Gelukkig dezelfde accu, helaas weer een andere body grip.

Ik heb de D600 gekocht omdat deze ook full frame is, net als de D700. De D7000 wil ik verkopen zodat ik met beide camera's dezelfde brandpuntsafstand heb.

Vandaag foto's gemaakt op ISO 25.600, indrukwekkend resultaat, ruis is verwaarloosbaar!

Als professioneel (reportage) fotograaf wil ik weinig ruis op hoge ISO waarden. Deze D600 belooft dus veel goeds. Volgens de sensor ratings van DxO, een toonaangevend testinstituut, de op 1 na beste sensor van alle camera's (alleen de D800 is beter)! De D800 is geen optie voor mij, 36mp is niet echt geschikt als reportage camera, die is meer voor de architectuur- en studio fotograaf.

Qua bediening vind ik de D700 iets handiger dan de D600, verder niets dan lof over de D600 op het eerste gezicht. De komende tijd krijgt de D600 de vuurproef tijdens diverse opdrachten, onder andere bruidsreportages met feestavonden met weinig licht. De hoge ISO's ga ik dus zeker uitproberen.

Wordt vervolgd!

axemc 09-06-2014

Ik lees dat u een professioneel fotograaf bent.
Mijn vraag is waarom verkiest u als professioneel fotograaf een D600 boven de professionele Nikon D4S? Is de D600 gelijkwaardig aan de D4S?

Art of Light 23-09-2012

Nee, ik heb nog niet met de camera gefilmd. Ik ben fotograaf en maak nooit gebruik van de film functie van mijn camera's.

Inmiddels heb ik mijn eerste bruidsreportage geschoten met de D600. Ik had hem mee naast mijn D700 dus ik kon goed vergelijken. Tijdens de bruiloft met de D700 ongeveer 900 foto's gemaakt, met de D600 ongeveer 500 foto's. De volgende dingen zijn me opgevallen:

- De D600 is razend scherp, veel scherper dan de D700
- Tijdens een feestavond met weinig licht doet de D700 op het gebied van ruisvrije foto's met hoge ISO waarden niet onder voor de D600. De 25.600 ISO stand is in 'het veld', dwz in de hand met vol open diafragma en lage sluitertijd, beperkt bruikbaar. Boven de 3200 ISO ga je toch veel details verliezen als je de foto op 100% bekijkt.
- Omdat ik alles in RAW schiet, is het lastig dat zowel Photoshop als Lightroom nog geen update hebben waarmee ik de D600 foto's kan inlezen. Dat betekent dus inlezen met de View NX software die bij de D600 zit, vervolgens exporteren naar 16 bits TIFF en deze vervolgens importeren in Lightroom. Dat kost veel extra tijd en je verliest kwaliteit.
- De D600 is een degelijke camera, voelt solide aan, heeft me niet in de steek gelaten. Ik heb de camera gebruikt met 3 verschillende objectieven, een 24-120 f/4, een 70-200 f/2.8 en een 35mm f/2. Geen focus problemen zoals met de D800 in het begin veel het geval was.
- Ik moet de instellingen van de D600 nog even nakijken, voor mijn gevoel zijn de foto's van de D700 iets contrastrijker, meer verzadigd en lichter. Maar dat kan een instelling op de camera zijn.
- de bediening van de D700 vind ik nog steeds makkelijker, vooral de knoppen voor witbalans, ISO en belichting zitten bij de D700 op handiger plaatsen.

Mijn voorlopige conclusie is dat de D700 nog lang niet in de uitverkoop hoeft! Dat is en blijft een dijk van een camera die in de boze buitenwereld niet onder doet voor z'n nieuwe collega, de D600 die met 24mp wel veel scherper is dan de 12MP D700 maar voor een reportage fotograaf niet zo heel veel toevoegt. Ik ben dus nog steeds van plan om mijn D7000 in de verkoop te doen en de D600 voorlopig naast de D700 te blijven gebruiken. Ik heb mijn hoop gevestigd op een waardige opvolger van de D700 en de D3S.

Onestop-Travel.nl 21-09-2012

Hoi,

Heb je al met de camera gefilmd? Is het inderdaad een 1080p met max 30fps en hoe ziet het er uit? Ik zat te twijfelen tussen een D800 en een canon mark iii, maar die zijn zo schreeuwend duur...

Art of Light 10-06-2014

Beste axemc,

de D600/610 is zeker niet gelijk aan de D4S, belangrijkste reden waarom ik geen D4S heb is omdat deze camera ongeveer 4500 euro duurder is en ik dat het prijsverschil niet waard vind.

Inmiddels heb ik de D600 alweer lang geleden verkocht en heb ik een 2e D700 body gekocht. In de praktijk werkt dat toch handiger omdat de bediening dan hetzelfde is. Verder is het op de D600 niet mogelijk met 1 druk op de knop een 100% weergave te krijgen, iets wat ik bij opdrachten vaak gebruik om snel te zien of de foto scherp is. Op een D700 kan dat wel.

Ik vestig mijn hoop nog steeds op een echte opvolger van de D700, wellicht de D800S die is aangekondigd. Maar dan nog zit ik met een camera met 36MP wat ik echt niet handig vind, je kunt flink croppen maar in de nabewerking duurt het allemaal veel langer voordat de foto's geladen zijn. De echte topper die nog te betalen is, zit wat dat betreft bij de concurrent, de Canon 5D Mark 3, super camera, fluisterstil, razend snel en redelijk betaalbaar. Alleen is het me te kostbaar om al mijn Nikon apparatuur in te ruilen voor een nieuwe Canon set.