Sony HT-CT790 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony HT-CT790 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Hilbrand Zuidema 16-09-2017

Prachtig sound medium.

Geschreven voor: Sony HT-CT790 zwart

Geweldige soundbar met zeer veel mogelijkheden en een voortreffelijk geluid maar plaats de basbox het liefst in de buurt en op de zelfde hoogte als de soundbar ivm het frekwentie bereik want die begint bij 500 Hz want dan heb je een veel mooiere en gelijkmatige sound anders trek je het uit elkaar en onstaat er een geluids gat in het spectrum.
Later ga ik nog twee draadloze boxjes achter boxjes plaatsen zodat ik ook ronddom sound heb.

Pluspunten

• zeer veel mogelijkheden
  • draadloos

Minpunten

• geen
  • geen

Kevin B. 22-08-2017

Mooie speaker met zeer goed geluid

Geschreven voor: Sony HT-CT790 zwart

Mooie speaker, eenvoudig aan te sluiten en eenvoudig te bedienen. Enige nadeel is dat (hij bij mij) bij meerdere HDMI aansluitingen niet meer wordt herkent door de tv.
Ook handig dat je vanaf je laptop of tablet draadloos verbinding kunt maken met YouTube of met de juiste app ook muziek vanaf deze apparatuur kunt beluisteren. Je kunt ook enkel met de betaalde spotify app verbinding maken. De gratis variant niet.

Pluspunten

• Eenvoudig aan te sluiten
  • Eenvoudig te bedienen

PuckStar 19-01-2017

Is het geld waard maar kan nog wel verbeterd worden

Geschreven voor: Sony HT-CT790 zwart

Al een tijdje aan het bedenken hoe en wat ik zou aanschaffen ter vervanging van mijn stereotoren (15 jaar terug aangeschaft), die zeer goed geluid geeft (mooi vol geluid en volle middentonen en bas), echter de tulp aansluitingen begonnen steeds meer te haperen en de boxen vielen steeds regelmatiger uit. Ik heb niet de moeite genomen om nieuwe tulp aansluitingen de solderen, wat misschien wel had gekund.
Mede omdat we zijn verhuisd wilde ik ook een mooiere (1 box had al een gat van een kaars die er ooit op drupte) nieuwe set kopen die beter past bij het interieur.

Lange tijd had mijn voorkeur om dan gelijk voor een 5.1 set te gaan echter bedacht ik me recent dat ik dat misschien helemaal niet zo belangrijk vind.

Een soundbar klonk me daarom wel goed in de oren. Nog even getwijfeld over een soundbar met losse boxen (voor achter), maar die zijn gelijk een stuk duurder.

Deze Sony HT-CT790 heeft positieve reviews, o.a. vanwege erg goed geluid (en zelfs een surround ervaring) en aansluitmogelijkheden.
O.a. wifi (DLNA), chromecast en het geluid wat kunnen aanpassen (movie, sports, music etc.) deden mij besluiten om dit aan te schaffen.

Installatie:
Ging makkelijk echter kwam ik erachter dat mijn TV geen HDMI ARC (Audio Return Control) ondersteund dus heb ik uiteindelijk voor de video chromecast (die aan de TV hangt) maar de optische kabel aangesloten.
Kodi op een Raspberry pi3 (OSMC) via HDMI aangesloten en ingesteld op 7.1 kanalen en passthrough van alle codecs.
De stroom kabel komt op een ander punt binnen dan de HDMI en optische kabels dus als je het aan de muur hangt (wat ik niet heb gedaan trouwens) wordt dat wat rommelig.

Subwoofer werd gelijk gevonden en werkt fantastisch. Je kunt deze dus plaatsen waar je wilt aangezien het wireless is. Ik heb deze ook een keer naast de bank waar ik op zit (dus tegenover de tv en soundbar) geplaatst maar dan was het geluid toch teveel verspreid. Dus staat nu weer gewoon vlakbij de soundbar.

Gebruik:
Ik heb muziek afgespeeld vanaf mijn smartphone en dat werkte goed. Wel vond ik de music setting niet mooi genoeg dus op movie gezet maar dan wel de subwoofer wat lager ingesteld.

Films (zowel 2.0 als 5.1/7.1) vanaf Kodi werkte helemaal prima. En ja er komt echt mooi en goed geluid uit deze kleine boxen!
Echter ik zou graag een custom equaliser willen hebben! Op dit moment vind ik de subwoofer vaak te hard, maar als ik die zachter zet heeft dat ook invloed op de mid en lage tonen die vanuit de soundbar zelf komen! Dat is erg jammer want als je vooral hoge tonen hoort is dat naar mijn mening ook weer niet prettig.
Als je dan de subwoofer dus weer harder zet komen de mid en lage tonen ook terug in de soundbar, maar ik vind dan de subwoofer weer te hard.
Je zou de subwoofer echt onafhankelijk van de soundbar moeten kunnen instellen en liefst voor de soundbar dus ook een equaliser die je volledig zelf kunt instellen.
Dat valt me wel tegen van dit apparaat met deze prijs.
Ik moet ook zeker wennen aan dat het geluid toch echt wel lokaal uit de soundbar komt, dus een helicopter die van links naar rechts vliegt hoor je eigenlijk toch wel vooral in het midden.
Scenes in een grote hal of waar veel publiek is worden wel erg knap surround weergegeven. Ze doen iets met het geluid waardoor dat surround in je oren terecht komt en dat werkt erg goed. Je denkt soms dat het begint te regenen bijvoorbeeld, maar dat is dan in film.
Maar veel verschil tussen links voor en rechts voor hoor ik niet echt.

Bluetooth heeft een vriend van mij ook even geprobeerd. Daarvoor hoefde hij dus niet op mijn wifi ingelogd te zijn om muziek te kunnen streamen en dat ging verder allemaal prima.

Tegenvaller:
Wat wel erg vervelend was is dat ik met kerst wat muziek wilde spelen vanaf de NAS en dat dat zo erg aan het haperen was dat ik het maar uit heb gezet.
Het wifi bereik is iets van 80% dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb later nog wat testen gedaan met en zonder netwerk kabel en het heeft toch met de wifi te maken vrees ik.
Waar het niet op lijkt (en dat zou erg slecht zijn) is dat hij een liedje buffert. Het zou zo makkelijk zijn om effe een paar mb te bufferen zodat het goed kan afspelen. Maar helaas.
Ik heb een paar keer het wifi weer helemaal opnieuw verbinding laten maken en toen ik pas weer een cd luisterde ging dat wel goed.
Beetje onbetrouwbaar dus.

Conclusie:
Al met al ben ik zeker niet ontevreden met de aanschaf echter had ik net iets meer verwacht voor deze prijs.
Dus custom equaliser, en met name de lage tonen voor zowel de subwoofer als de soundbar zelf apart kunnen regelen, en dus het bufferen (althans dat is volgens mij de reden van het haperen) zou gedaan moeten worden.

Pluspunten

• Erg mooi design
  • Genoeg power voor erg mooi geluid
  • Surround weergave dmv trucjes sterk neergezet
  • Veel koppellingen mogelijk

Minpunten

• Custom equaliser zou er minimaal op moeten zitten
  • Soms haperen van muziek vanaf bijvoorbeeld de NAS.

Bert 08-01-2017

Topper

Geschreven voor: Sony HT-CT790 zwart

Helder geluid, veel instelmogelijkheden. Mooie vormgeving. Veel aansluitmogelijkheden.
Ik ben er heel blij mee, thuis bioscoopgeluid.

Luuc Boomsma 28-10-2016

Anders luisteren.

Geschreven voor: Sony HT-CT790 zwart

Sinds kort de Sony HT-CT790 soundbar aangeschaft.
We hadden totaal geen ervaring met soundbars, maar wat een genot.
De TV heeft nu een mooi vol geluid. Alles is makkelijk in te stellen, zoals geluidsvoorkeuren.
De soundbar heeft legio aansluiten, Optisch ,4 x HDMI, USB, Lan en Bluetooth
Wij gebruiken de Optische aansluiting wat zeer goed functioneert.
Hebben het ook d.m.v. HDMI gedaan maar dan werkt de koptelefoon niet tegelijk met de speakers. Dit was voor ons dus noodzaak, mijn vrouw heeft een Sennheiser koptelefoon voor slechthorenden en die moet dus wel kunnen samenwerken met de andere speakers.
Nu kan zij zelf het volume van de koptelefoon instellen en ik het volume van de soundbar.
Het geluid is prettig, geen overdadige bassen die de buren boos maken. Ruime keuze aan soorten van geluid, ieder zal zijn eigen voorkeur hebben.
Aansluiten is een fluitje van een cent.
Er zitten twee ophangbeugeltjes bij die we dus ook gebruikt hebben. Bij ons hangt hij onder de tv plat tegen de muur. Ziet er allemaal perfect uit.
Ook hier scoort Sony goed mee.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Muurmontage mogelijk
  • Prijstechnisch goed