De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fossil FTW4059 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

Fenzz 10-02-2022

Goeie upgrade van 'n steeds betere smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Goeie upgrade van 'n steeds betere smartwatch:
De Fossil 6th Gen is een goeie upgrade naar een overall steeds beter wordende smartwatch. Toegegeven, de progressie duurt al een tijdje vergeleken met de concurrentie, maar is mijns inziens voldoende aanwezig. Met de naderende nieuwe WearOS kan het (denk ik) eigenlijk alleen beter worden. Die duurt helaas nog wel even...
Behuizing: Dit model qua uiterlijk is lekker chunky, heeft een mooie antraciet-grijze tint en voelt zwaar en degelijk aan. De armbandsluiting heeft een extra vergrendeling die voorkomt dat deze 'per ongeluk' open gaat. De armband is zelfs voor mijn dikke polsen ruim genoeg. Er zit een 'bewerkte kartelring' in de behuizing om de display die steeds mijn aandacht trekt, maar niet perse als in "wat mooi". Had voor mijn persoonlijke smaak of weggelaten of meer geaccentueerd mogen zijn aangezien het een beetje breekt met de rest van de stijl. Wat opvallend is is de prettige weerstand van de draaikroon.
Installatie: verliep vlekkeloos en snel op m'n Samsung Galaxy S21 met WearOS. De app geeft goeie info over permissies. En de training die het horloge geeft is erg prettig. Helpt je gelijk op weg.
Prestaties: het horloge presteert duidelijk sneller en beter met de nieuwe chipset. De algehele feeling is heel soepel en responsief. Een duidelijke en overtuigende verbetering ten opzichte van vorige generaties.
Batterij: wordt geladen met een USB-kabel met magnetische connector aan het horloge. Voelt wel erg plasticy en kwetsbaar aan, maar voldoet op zich. Het laden gaat behoorlijk snel(ler) waarmee "even snel bijtanken" een stuk beter haalbaar is dan bij vorige generaties. De levensduur is nog steeds wat aan de krappe kant maar met wat fine tunen en niet al te veel eisen qua functionaliteit die allemaal tegelijkertijd en fulltime aan moet kom je echt wel een eindje. Maar eerlijk is eerlijk, nog steeds geen 'meerdaagse' watch.
Scherm: voldoende groot, lekker helder, ook bij lagere standen. Eigenlijk niets op aan te merken.
Speaker/microfoon: prima volume en duidelijkheid, eigenlijk niets op aan te merken.
Functies: de toegevoegde slaaptracking en zuurstofmeting zijn leuke aanvullingen, met name als je focus ligt op de Google Fit- en andere sport-/gezondheidsgerelateerdefuncties.

Pluspunten

• Chunky en degelijke behuizing
  • Prestaties
  • Overall functionaliteit

Minpunten

• Nog even de WearOS-update afwachten
  • Batterijduur bij volle opties

devinvankan@gmail.com 10-01-2022

Mooie, strakke Smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Eerste keer dat ik zo'n soort smartwatch gebruik. Al bij het uitpakken zag ik hoe schitterend het horloge eruit zag. Zeker mooier dan andere merken die je op de markt vindt. Het Fossil Horloge is zwaar, maar dat vind ik juist wel fijn. Het voelt als een normaal mechanisch horloge. Het Fossil Horloge was half opgeladen dus ik kon meteen aan de slag. Gelijk de horloge aangepast aan mijn wensen, wat met de WearOS erg simpel is. Sneltoetsen, widgets etc kan je makkelijk aanpassen zodat de horloge echt van jou wordt. Het fit gedeelte heb ik nog niet kunnen testen. Wel mijn doelen aangepast en de stappenteller werkt prima en naar behoren. De slaapfunctie heb ik uitgetest maar is helaas niet voor mij weggelegd. Ik kon met de horloge niet in slaap vallen, maar ik ben een zeurpiet qua slapen. Tot nu toe zeer tevreden. Wel even wennen om ook een horloge elke dag op te laden.

Pluspunten

• Robuust
  • Mooi
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Elke dag opladen

Vox 09-01-2022

Mooie en stijlvolle smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Het horloge wordt geleverd in een compacte verpakking , simpel maar doeltreffend. De installatie verloopt snel en soepel. Het opladen gaat gemakkelijk met het bijgeleverde laadsnoer. De spraakbesturing en de Google assistent werken goed en het geluid via de speaker is prima te verstaan. Zo ook het handsfree bellen met het horloge, echt ideaal. Via de Play Store op het horloge, kun je gemakkelijk apps installeren en ben ik nog niet tegen een tekort aan opslagcapaciteit aan gelopen. In het begin was de batterij met een dag leeg, omdat je alle functies aan het ontdekken bent. Nadat ik alles ontdekt had, kan ik er twee dagen met de batterij doen en met de verschillende batterijstanden kun je wat gebruiksduur winnen. Het uiterlijk van de wijzerplaten kun je aanpassen naar een ander model en kleurencombinatie, zo zit er altijd wel eentje tussen die mooi staat. De hartslagsensor en zuurstofmeeting zijn gemakkelijk in gebruik en doen wat ze moeten doen. De berichten en andere notificaties kun je goed aflezen en door aan de middelste knop te draaien kun je snel door de lijst scrollen. Kortom, een mooie stijlvolle smartwatch.

Pluspunten

• Voelt degelijk aan
  • Stijlvol
  • Mooi display
  • Draagt fijn

Minpunten

• Kortere accuduur

berelientje 07-01-2022

Goed Wear Os Horloge

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Na het horloge ontvangen te hebben heb ik eerst de schakels moeten bijstellen. helaas wordt hier geen tool voor bijgeleverd en wanneer je deze niet hebt zal je naar een juwelier of horlogezaak moeten. Na het bandje verkort te hebben heb ik hem aan de oplader gelegd, hij gaf mij gelijk een handleiding hoe ik mijn telefoon kon koppelen. eenmaal gekoppeld begon hij gelijk met de gekozen accounts te synchroniseren dit verliep soepel en vlot. Eenmaal klaar was het horloge klaar voor gebruik. tot zo ver is de batterij duur van het horloge prima, ik heb hem op de daily stand staan dit betelend dat hij elke dag dient opgeladen te worden, aan het eind van de dag zit de accu rond de 40% dus zou het ook niet genoeg zijn voor een tweede dag. het horloge is snel en de knoppen reageren prettig, ik heb ze nog niet per ongeluk ingedrukt.

• Snel

Minpunten

• korte accuduur

evdakker@outlook.com 07-12-2021

Redelijke smartwatch, maar zeer verouderde software

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Best een mooi en degelijk horloge. De oude software (het bijna 5 jaar oude Wear 2) doet echter afbreuk, en het is nog niet zeker of deze smartwatch ooit een update krijgt naar Wear versie 3. Ook jammer dat er een heel grote bezel op het horloge zit, maar die zit er alleen voor de sier en functioneert niet, zoals bij Samsung wel.

Pluspunten

• Degelijke bouw
  • Gemakkelijk uitwisselbare standaard horlogerband

Minpunten

• Sterk verouderde software
  • Matige batterijduur
  • Grote bezel, maar die is nep en doet niets

Sebssl 05-12-2021

Fijne smartwatch

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Onlangs deze smartwatch mogen testen. Het horloge bevalt mij goed als geen smartchwatch kenner. Dagelijks gebruik ruim voldoende. Laad snel op. Mooi design en de app werken snel. Makkelijk menu. Geluid met bellen niet zoals dat van of met een telefoon. Kort en krachtig goede prijs kwaliteit en tevreden

• Gebruikersgemak

M Wester 30-11-2021

De Fossil Gen 6 is lastig aan te raden..

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Ik zou de Fossil Gen 6 Smartwatch graag mijn meest favoriete willen noemen, maar het is nogal moeilijk aan te bevelen.

Allereerst wil ik niet gelijk zeggen dat de Gen 6 een ronduit verschrikkelijk horloge is. Het levert goede prestaties dankzij de Snapdragon 4100+-chip, heeft het een stevige bouwkwaliteit met goede knoppen & kroon en heeft het een van de snelste GPS-verbindingstijden die ik ooit heb gezien. Het AMOLED-display is helder en echt scherp + snel(er) opladen is beter dan de vorige generaties.

Fossil wijkt ook niet ver af van het uiterlijk van traditionele polshorloges en de Gen 6 houdt nauw vast aan dezelfde formule. Persoonlijk vind ik het uiterlijk van Fossil horloges erg mooi. Hoewel ik het ontwerp, het heldere scherm en het comfort erg goed vind, had ik graag twee verbeteringen gezien: draadloos opladen, wat zeker een goede toevoeging zou zijn geweest t.o.v. zijn voorganger en een keramische achterkant. Op het gebied van uiterlijk, design en comfort doet Fossil veel dingen goed, maar sinds ik een keramische achterkant van de concurrent heb mogen ervaren, wil ik niets anders meer. Het is zo zacht op de huid dat ik het echt mis.

Het probleem is vooral softwarematig en dat een opt-in-upgrade nu al meer dan een jaar is uitgesteld. Er zijn mooie upgrades toegevoegd in vergelijking met de Gen 5, begrijp me niet verkeerd, maar het is nog steeds niet vergelijkbaar met andere horloges. De Gen 6 is gelanceerd met Wear OS 2 en de huidige tijdlijn geeft de update naar Wear OS 3 pas op zijn vroegst aan in medio 2022. Over het algemeen is het redelijk bugvrij en betrouwbaar. Soms is er een kortstondige traagheid onmiddellijk na het ontwaken van het horloge. Alsof ze de CPU (bijna) uitschakelen om de batterij te sparen.

Over de levensduur van de batterij gesproken, dit is aan de onderkant van middelmatig. Ik red het einde van de dag maar net als ik alle functies aan heb staan en wat sport activiteiten doe. Nu is het, naast alle sportactiviteiten die je kunt tracken, ook mogelijk om je slaap te volgen, maar met een batterij die snel leeg raakt, is het bijna onmogelijk om je slaap te volgen en genoeg batterij over te hebben voor een volledige werkdag. Het snel ergens tussendoor opladen is relatief eenvoudig, aangezien het 1 uur duurt om het horloge volledig op te laden, wat langzamer is dan wat fossielen aangeven in hun marketingmateriaal: 80% in 30 min. Van mij krijgt de Fossil Gen 6 net aan een voldoende omdat het wel aan de minimale eisen voldoet.

Mathieu 30-11-2021

Zeer tevreden met deze upgrade!

Geschreven voor: Fossil FTW4059

Voor mij kent dit horloge weinig geheimen omdat ik hiervoor de Gen 5 heb gehad. Voor mij is het horloge een slimme sieraad. Ik vind de klassieke robuuste uitstraling mooi. Daarnaast houdt het horloge mij op de hoogte van alle notificaties die via mijn smartphone binnenkomen en mis ik vrijwel niets. Op dit moment biedt het horloge 18 watchfaces en zijn er nog vele andere via de Play Store te verkrijgen en kan je het horloge je helemaal eigen maken. Ik ben geen fanatieke sporter, maar als ik ga wandelen of hardlopen dan is het horloge prima te gebruiken om afstand of het aantal stappen bij te houden. Dat kan met Google Fit maar ook apps van derde zoals Strava. Dit horloge heeft een betere processor dan zijn voorganger en daardoor gaat de batterij inderdaad langer mee. Ik heb 'm ingesteld dat het horloge veel van de batterij vraagt en daarmee red ik net niet 2 dagen op één acculading. Maar hij doet het wel een stuk beter dan zijn voorganger.

Kort samengevat ben ik zeer tevreden met de Gen 6 en kijk ik reikhalzend uit naar het moment waarop hij een update krijgt naar Wear OS 3.

Pluspunten

• Klassiek en luxe design
  • Met Android Wear naar eigen smaak in te richten
  • Keuze uit veel apps via Play Store
  • Goede prestaties SD Wear 4100+ processor

Minpunten

• Accuduur mag nog beter

johan82 29-11-2021

Top Smart Watch!

Geschreven voor: Fossil FTW4059

erg tevreden mee! ik heb het horloge nu een week of drie.
de kwaliteit van bouw en afwerking is echt hartstikke goed, het is dan ook een Fossil die ik al vaker heb gehad en altijd tevreden over was. En dit horloge is geen uitzondering daarop, het is gewoon goed spul.
Ik kan alleen niet goed vinden in de boekjes, die er bij zitten, of hij ook waterdicht is. Ook staat het niet op het horloge zelf. dus doe ik hem voor de zekerheid maar af met water-klussen.
Wat mij wel een beetje tegenvalt is de accu. ik vind het wel bengrijk te weten hoe lang ik slaap omdat ik snel te kort slaap namelijk, maar het nadeel daarvan is, dat het je 30-35% batterij kost, om hem om te houden tijdens slaap. Dan moet je wel je oplader mee naar werk om hem eventueel op te laden tijdens werktijd. Nu heb ik het ook een aantal keer geprobeerd in de bespaar stand en dat niet alle meldingen op de smartwatch worden getoond, en dan gaat hij wel een anderhalve dag mee. Alleen dat is dus juist niet waarvoor ik een smartwatch heb.
en toch zou ik het horloge iedereen aanraden, hij werkt goed, je kan talloze Faces doen op het scherm, hij heeft goede scherpe resolutie op het scherm, hij houd je bewegingen onwijs goed bij, je slaap wordt goed gemonitord en zelfs kun je in een vervolg scherm zien welke tijden je een beetje wakker was en helemaal wakker was, welke tijd je rustig sliep, en welke tijd je vast sliep. De relatief korte accuduur doet niets aan de kwaliteit van het horloge zelf af, ik zou hem zo weer kopen!

Pluspunten

• mogelijkheden
  • scherp scherm
  • slaapgedrag monitoring

Minpunten

• accuduur is even wennen

Hans J 17-11-2021

Eerste ervaringen en indrukken

Geschreven voor: Fossil FTW4059

De eerste indruk is goed. Ik ben nu op zoek naar een handleiding, ondanks dat veel zaken zichzelf wijzen, heb ik voor bepaalde functies geen idee hoe die te activeren zijn. Bijvoorbeeld het synchroniseren van contactpersonen en de batterijstatus in één oogopslag te monitoren. Verder krijg ik wel de meldingen van binnenkomende mails, Whatsapp en andere apps. De personaliseerbare wijzerplaten vind ik wel heel erg cool. Met één batterijlading doe ik nu 1,5 dag(en), nu ik de batterij- / schermstand heb aangepast. Na een week gebruik, lijkt het erop dat de instellingen met name van het scherm niet worden vastgehouden. Deze heb ik nu meerdere malen in moeten stellen. Eigenlijk zou er een soort (sleutel) code mogelijk moeten zijn in de bijbehorende Google Watch app om de instellingen te kunnen wijzigen, zodat er geen wijzigingen in de "wandelgangen" kunnen ontstaan. Zo is het indrukken van de zij-knoppen mogelijk bij het buigen van de hand. Ik vind wel de handleiding en ondersteuning/support wat mager en die ook niet on-line te vinden is. Wellicht dat er een forum over GEN 6 in het leven wordt geroepen.

Pluspunten

• Wijzigen wijzerplaat

Minpunten

• Batterij lading 1,5 dag
  • Ontbreken van handleiding
  • Geen (online) Support