Asus ZenFone 5 64 GB / zwart / (dualsim)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus ZenFone 5 64 GB / zwart / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Cornelis0207 19-05-2019

Mooi toestel!!!

Ik heb dit toestel gekocht vanwege de conditie, was als refurbished aangeboden op Nederlands meest bezochte plaats. De verkoper schreef dat deze door Asus Nederland was teruggenomen en opnieuw nagekeken. Merkte het al op want de zegel van Asus was nog ongeschonden. De keuze om voor deze Asus te gaan was eigenlijk een gok, maar ben nu echt blij dat ik deze heb gekocht. Dit is mijn 3e Android smartphone sinds 2009, en heb tussen 2015 en heden een Microsoft Lumia Windows smartphone gebruikt. Maar afgelopen jaar ging het sterk achteruit met ondersteuning van Windows mobile apps. Helaas, maar met de aanschaf van deze Asus Zenfone 5 mis ik het niet meer. De Zenfone 5 is uitgerust met Android 9, misschien komt er nog een update dit jaar. Het scherm is groot, mooi en helder ten opzichte van m'n Lumia 5.0" scherm. Lettergrootte heb ik aangepast, op zijn kleinst zodat het scherm volledig met tekst kan worden gevuld. De camera's maken zeer scherpe foto's. Heb nog niet alle functies uitgeprobeerd maar geloof me, het zal er niet voor onderdoen in vergelijking met de concurrenten. Ook de overige mogelijkheden zijn net zoals het voor een smartphone moet zijn, wat je in deze prijsklasse helemaal niet verwacht.

Asus is een heel goed merk, ook vanwege de Zenbook en andere computer componenten die zij op de markt brengen. En daar hoort mijn inziens ook deze Zenfone zeker tussen.

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Degelijk
  • Functioneel
  • Prijsklasse

Ellen van Luttikhuizen 31-10-2018

fotocamera waar je ook mee kunt telefoneren

Ik heb de telefoon alleen op de camerafunctie's getest voor een Fotomagazine tijdens een bootcamp Foodfotografie, waar we onder "slechte" licht omstandigheden een aantal gerechten mochten fotograferen.
Bij ontvangst was ik verrast dat er een hoesje bij de telefoon meegeleverd werd, bij mijn eigen smartphone gebuik ik alijd een flipcover of een wallet, maar heb nu ontdekt dat ik door het meegeleverde hoesje meer grip heb op de telefoon. Ook vind ik dat de Zenphone een mooi strak design heeft en fijn in de hand ligt.
De bediening van de camera is bijzonder eenvoudig, ook voor iemand met een voorliefde voor een ander merk smartphone is het snel onder de knie te krijgen.
De camera kent twee standen: automatisch en Pro.
In de automatische stand vind ik het bijzonder om te zien dat de camera zelf al 16 verschillende scene's kan onderscheiden (eten/bloemen/hond/kat/landschap/persoon..) en daarmee alvast de beste instellingen kiest voor dat onderwerp.
In de pro-stand kun je werkelijk alles zelf instellen: isowaarde/belichtingscompensatie/witbalans/sluitertijd, je kunt je zelfs filmen in 4k en fotograferen in raw&jpeg! Dit kan kan mijn eigen smartphone van ongeveer dezelfde prijs (of zelfs duurder) niet, voor zover ik heb kunnen nagaan kan dit alleen bij de fors duurdere smartphones.
Dat dit allemaal kan met zo'n klein apparaat verbaasde mij, normaal sleep ik altijd mijn spiegelreflexcamera overal mee naar toe omdat ik bang ben een foto niet te kunnen maken omdat ik geen camera bij me heb. Met de AsusZenphone zou ik me daar geen zorgen meer om hoeven te maken. Helaas heb ik sinds een paar maanden net een nieuwe smartphone, maar wanneer ik weer aan een nieuw toestel toe ben zal ik de Asus Zenphone, of de opvolger, zeker in overweging nemen.

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • gebruiksmogelijkheden camera
  • kleurweergave
  • scherpte foto's

Minpunten

• accuduur
  • niet waterdicht

Photography by Ka 30-10-2018

Smartphone met een fantastische camera!

Eerste indruk:

De vormgeving van het product vind ik niet heel uitzonderlijk en uniek, maar de grootte ervan vind ik wel prettig. Waar mensen van de wat kleinere smartphones houden, ben ik een voorstander van smartphones met een wat groter beeldscherm. Dit komt met name door de minimale schermranden. Dat is bij de Asus Zenfone 5 het geval. Met dit grotere beeldscherm komen de foto’s die je hebt gemaakt beter en mooier over. En dan heb ik het nog niet gehad over de heldere kleuren van het beeldscherm, deze zijn echt prachtig. Dit komt door het 6.2″-scherm en een resolutie van 2.246 bij 1.080 pixels.

Mogelijkheden en eigenschapen toestel:

Het toestel bevat een dual-front camera met 12 en 8 megapixel-lenzen. De tweede camera bevat een groothoeklens. Dit kan goed worden gebruikt bij het fotograferen van landschappen of gebouwen/architectuur. Het toestel zou ook betere foto’s moeten maken in het donker ofwel als er weinig licht is. Dit vind ik echter niet het geval. De foto’s die met weinig licht zijn gemaakt, bevatten toch wel heel wat ruis.

Ook leuke functies die het toestel bezit, zijn de Portretmodus en de Selfiemaster. Met deze functie legt de smartphone kiekjes met een bokeh-effect vast. Bij de Selfiemaster kun je het Beautylevel aanpassen.

Daarnaast bevat de Asus ZenFone 5 AI (kunstmatige intelligentie). Zo is de camera bijvoorbeeld in staat om zestien verschillende “fotosituaties” (zoals mensen, eten , hond, kat, zonsondergang, natuur etc) te herkennen en de instellingen hierop aan te passen. De kleuren blijven origineel. Waar je bij andere smartphones heel vaak ziet dat de kleuren veranderen zo is dat bij de Zenfone 5 niet het geval. Als je een foto in de sneeuw maakt, dan zorgt de camera ervoor dat de sneeuw daadwerkelijk wit oogt.

Prijs/kwaliteit:

De prijs van de ZenFone ligt lager dan de gemiddelde prijs van een smartphone met deze mogelijkheden. De prijs-kwaliteitverhouding is hierdoor ook meer dan goed. Hetgeen je krijgt voor deze prijs is meer dan gemiddeld.

Conclusie:

Ik heb het toestel kort voor Zoom.nl mogen testen en ik vond het een zeer gebruiksvriendelijk toestel en makkelijk te bedienen. Als foodfotograaf ben ik dan ook voornemens dit toestel aan te gaan schaffen. Dit toestel zou voor mij prima kunnen fungeren als zijnde extra camera bij een foodshoot.

Pluspunten

• camerafunctie
  • Pro-mode functie in camera
  • mogelijkheid RAW-formaat in camera

Minpunten

• geen diafragma instelling in Pro-mode
  • foto's met weinig belichting bevatten ruis

Femke 30-10-2018

Mooie smartphone voor goede prijs!

Qua formaat en uiterlijk doet deze smartphone denken aan het design van een iPhone X, het scherm van 6,2 inch loopt namelijk van rand tot rand. Heel prettig in combinatie met een schermresolutie van 1080 x 2246 pixels (402 ppi). Dit geeft een zeer scherp en helder beeld. Ik moest even wennen aan het uiterlijk van de apps, ik werk namelijk zelf nooit met android. Er zijn talloze mogelijkheden om dit toestel naar eigen smaak in te richten. Het geluid is helder en stereo doordat er twee luidsprekertjes zijn aangebracht.

Ik heb vooral de camerafunctie getest en ik ben onder de indruk van de uitgebreide functies. De hoofdcamera heeft een Full HD scherpte, 12 megapixels, autofocus en een diafragma tot 1.8 ƒ. Daardoor kun je prachtige scherpte-diepte foto’s maken! Optische beeldstabilisatie is prettig in veel situaties. In de automatische stand heb je ook een groothoekstand, voor mooie landschapsfoto’s of groepsfoto’s bijvoorbeeld. Daarnaast heb je ook een ProCamera stand, waarmee je handmatig je autofocus, sluitertijd, ISO, EV en witbalans kunt instellen. Ook kun je in deze stand in RAW fotograferen en HDR opnames maken. Jammer dat er geen diafragma voorkeuze in deze stand zit, dan was hij compleet geweest! Als extra functies kun je in de selfiemodus je portret verfraaien door, naast de automatische verbeterfunctie, ook handmatig de huidtint te verzachten, huidtint te wijzigen, ogen te verbeteren of je wangen dunner te maken. Verder is er een GIF stand, timelapse, slowmotion stand en een superresolutie stand. De 12 en 8 megapixel dual camera's worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie, die herkent waar je een foto van wilt maken (mensen, dieren, natuur, onder andere), onthoudt hoe je foto's graag ziet en de camera-instellingen daarop aanpast. Het werkgeheugen is 4 GB en de opslagcapaciteit voor foto’s en video’s is 64 GB, dat je via een geheugenkaart kunt uitbreiden met wel 2 TB.

Ongekend veel mogelijkheden dus voor deze prijs!

Pluspunten

• Scherp en helde beeldscherm
  • Vormgeving
  • Bediening
  • Uitgebreide camerafunctie
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen diafragmavoorkeuze
  • Geen autofocus aanraakpunt

Wendy 30-10-2018

Degelijk toestel met goede camerafuncties

Ik heb de camerafuncties van Asus ZenFone 5z getest en dit vind ik ervan.

De kunstmatige intelligentie (artificial intelligence) is een van de unique selling points van dit toestel. Door snel het object te analyseren optimaliseert de ZenFone 5z automatisch de camera-instellingen voor je. Op het beeldscherm zie je welk van de 16 scenes het toestel heeft gedetecteerd. Deze autofocus-modus met AI werkt prima. Wel vind ik de kleur van de foto’s aan de koele kant en weinig contrast hebben. Dit los ik op door HDR aan te zetten.

Wanneer je in de camera-modus naar rechts veegt, dan zie je een aantal basisfuncties zoals handmatig instellen, slow motion, time-lapse, panorama en gif-animatie. Veeg je naar links dan heb je de keuze uit 8 stijlfilters.

Een leuke feature wat dit toestel heeft, is real-time portret-verfraaiing. Grotere ogen, zachter huid of slanker gezicht is binnen een seconde getoverd. Dit levert lachwekkende beelden op. En als klapper heeft de ZenFone 5z de portrait-modus waarmee je foto’s met bokeh krijgt. Voor mensen die graag selfies maken, zullen veel hebben aan de ZenFone 5z.

Verder heeft dit toestel ook de mogelijkheid om in superresolutie (49 megapixels) te fotograferen. Ik heb dit feature getest. De foto’s zijn inderdaad scherper (8000x6000 vs. 4000x3000), maar ze vergen meer opslagruimte (6,75 MB vs. 2,53 MB). Kwaliteit verschil is op een smartphone beeldscherm minimaal te zien. Voor mij is dit dus een overbodige gimmick.

Verder kun je een aantal instellingen van de camera personaliseren. Noemenswaardig is de aanraakontspanknop-functie. Wanneer deze is geactiveerd, dan kun je door het aanraken van een willigkeurige plek op het beeldscherm een foto maken. Niet elke smartphone heeft deze handige functie.

Als je de ontspanknop ingedrukt houdt, dan kun je tot 100 foto’s achter elkaar maken (burst-modus). De reeks foto’s worden automatisch in de fotogalerie gegroepeerd, zodat je overzicht houdt.

Mijn grootste ergernis bij mobiel fotografie is dat smartphones onder slechte lichtomstandigheden niet goed presteren. Tot mijn verbazing heeft de ZenFone 5z hier weinig probleem mee. De kwaliteit van de foto is dan niet haarscherp door de ruisreductie, maar de foto is wel helder.

Aandachtspunt
Ja, de ZenFone 5z heeft op het gebied van mobiel fotografie veel pluspunten. Toch is er een serieus aandachtspunt. De dual-camera ligt tegen de rand van het toestel, wat ik een onhandige plek vind. Wanneer ik een liggend foto wil maken, dan moet ik ervoor zorgen dat mijn vinger de cameralens niet afschermt.

Vormgeving
De stevige aluminium met glas beklede behuizing maakt dat de Asus ZenFone 5z een moderne en luxe uitstraling heeft. Het beeldscherm is bijna naadloos. De beeldkwaliteit is helder en scherp, waardoor de foto’s er nog mooier uitzien. Helaas is de behuizing niet waterdicht. Vanwege het glas blijven de vingerafdrukken achter. Het is erg fijn dat een doorzichtige plastic beschermhoes is meegeleverd.

Conclusie
Asus ZenFone 5z is een degelijk toestel dat op de belangrijkste punten van mobiel fotografie goed presteert. Dit toestel heeft een moderne luxe vormgeving en de beeldkwaliteit is goed. Ik ben tevreden met het resultaat van mijn foto’s. Als de behuizing waterdicht is, dan is deze smartphone voor mij compleet.

Pluspunten

• mooie vormgeving
  • incl. cover en oordopjes
  • groothoekcamera
  • portrait-modus
  • vingerafdrukscanner

Minpunten

• niet waterdicht
  • geen 360 graden panorama
  • dual-camera op een onhandige plek

Priscilla 30-10-2018

Smartphone welke het fotograferen een feestje maakt

Eerste indruk
Ik heb de Asus Zenfone 5 mogen testen en ik heb mij hierbij voornamelijk gericht op de camerafunctie. Mijn eerste indruk van de telefoon was wauw! Mooi strak design, het scherm loopt mooi rond af en heeft een volledige schermweergave zonder brede randen. De beeldweergave is overigens super scherp! Er wordt standaard een beschermhoesje bijgeleverd wat ik ook een pluspunt vind. Daarnaast bevinden zich oordopjes en een adapter bij levering.

Camerafunctie
De ZenFone 5 beschikt over een dubbele camera aan de achterkant van 12 en 8 megapixels. Deze bestaat uit een hoofdcamera en groothoekcamera. De groothoek functie is een groot voordeel als je houdt van landschaps- en/of interieurfotografie. Echter vind ik wel de kwaliteit van de foto’s minder welke met de groothoekcamera worden gemaakt, de ruis is wat groter. Ook is er een camera aan de voorkant aanwezig. Deze heeft tevens een speciale ‘’selfie’’-functie de ‘’Selfiemaster’’ om de mooiste selfies te creëren.
Verder bestaat er de mogelijkheid om in de automatische of manuele stand te fotograferen. In de automatische stand zijn er 16 scènetypes beschikbaar, welke de telefoon automatisch afstemt. Dit is de zogeheten AL-technology. Hierdoor stelt de telefoon automatisch de juiste instellingen in voor de betreffende situatie (portret, honden, katten, eten etc.). Dit scheelt een hoop tijd als je even gauw een foto wilt nemen. Met de ZenFone 5 kun je ook het diafragma handmatig instellen wat zorgt voor een mooi scherpte-diepte effect. Deze loopt van F0,95 tm F22. Echter is het niet praktisch om zelf het scherpstelpunt in te stellen. Als je op het desbetreffende scherpstelpunt klikt, wordt er gelijk een foto gemaakt.

Al met al is het een telefoon met een hoop opties in vergelijking met andere smartphones voor het maken van foto’s, welke in het algemeen hele mooie beelden geeft. Houd je van het maken van foto’s en wil je net wat meer dan gewoon even snel een fotootje maken, maar wil je niet te moeilijk doen met een systeem- of spiegelreflexcamera, dan is deze telefoon zeker de moeite waard!

Pluspunten

• Uitgebreide opties camera
  • Beeldkwaliteit
  • volledige schermweergave

Minpunten

• Mindere kwaliteit foto's met groothoekcamera
  • Handmatig scherpstellen Pro functie niet praktisch
  • Foto's lijken minder scherp na plaatsen op laptop

Hans 30-10-2018

Helder beeld, knappe fotofunctie, goede accu.

De telefoon wordt geleverd in een nette doos met toebehoren. Snelstartgids, USB-C lader, oordopjes en een prikker om de sim gleuf te openen.
Aan de linkerkant van de telefoon bevind zich de simkaart sleuf. Goed te openen met de prikker.
Er is ruimte voor 2 simkaarten óf 1 simkaart en een micro SD kaart.
De kleinste variant simkaart wordt gebruikt, de Nanosim.

De knoppen voor volume en de aan/uitknop zitten aan de rechterkant. Naar mijn idee zitten deze te dicht bij elkaar. Tijdens de periode dat ik de telefoon in gebruik had, heb ik met enige regelmaat de verkeerde knop gebruikt, volume terwijl ik hem uit wou zetten en andersom.

USB-C is naar mijn idee echt goed. Makkelijk insteken en het laden gaat erg vlot. Ook de accu duur van deze telefoon is gewoon goed te noemen. Een hele dag de camera gebruiken en kwam er net mee thuis.

Het scherm is vrij groot. Misschien iets te groot om echt makkelijk met 1 hand te gebruiken.
Het scherm heeft afgeronde hoeken waar ik even aan moest wennen. Ook de notch aan de bovenkant is niet helemaal mijn ding. Ik ben gewend dat alle meldingen bovenin de balk komen te staan. Bij deze telefoon staan links bovenin de dataverbindingssoort en de telefoonverbindingssterkte. Verder komen er puntjes te staan naast deze gegevens als en een bericht melding oid is. Pas als je de menubalk naar beneden trekt zie je welke meldingen. Hierdoor heb ik een aantal keren traag op een melding kunnen reageren.
De notch is te verbergen, de melding weergave blijft hetzelfde.
De navigatiebalk aan de onderkant kan eventueel verborgen worden en de lay-out hiervan kan aangepast.

Aan de achterkant van het toestel bevind zich in de hoek de dubbele camera met flits en in het midden de vingerafdruk scanner.
De camera in de hoek plaatsen vind ik niet handig. Als je de telefoon met 2 handen vast hebt voor het maken van een foto komt al snel een stukje vinger in beeld. Diverse foto’s leken tijdens het maken goede foto’s. Als je ze dan eens goed gaat bekijken dan zie je net een klein randje van je vinger. Niet handig.
De vingerafdrukscanner werkt erg vlot en soepel. Je kan er voor kiezen om meerdere vingers te laten herkennen. Had nog geen ervaring met vingerafdruk maar dit heeft mij erg verrast.

Tijdens de testperiode voornamelijk de camera functie getest. Toch ook wel de gebruikelijke apps. Hier viel mij op dat ondanks dat de telefoon meestal vrij vlot schakelt tussen de apps, het ook wel eens voor wil komen dat de telefoon blijft hangen. Diverse keren dat ik een app moest afsluiten en opnieuw moest opstarten omdat, tijdens het tikken van een zin, ik ineens niet meer verder kon.
De camera functie is waar de reclame voor gemaakt wordt. En terecht.
De kwaliteit foto’s is gewoon erg goed te noemen (heb geen afdrukken laten maken overigens). De scherpte en kleuren op de foto’s is gewoon top.
Er zijn een paar leuke functies in de foto app. Zo kan je de scherpte/diepte instellen in de auto modus. En in de pro modus kan je dingen als sluitertijd, ISO waarde en witbalans zelf instellen.
Toch heb ik voornamelijk de auto modus gebruikt. Het leuke van deze modus is dat de camera ziet wat voor onderwerp je wilt fotograferen en hier de instellingen op afstemt. Zo zijn er diverse standaard onderwerpen zoals food, natuur, mensen, honden, katten en noem maar op. Aan de hand van het onderwerp regelt de camera zelf sluitertijd, iso en kleurgebruik. Werkt over het algemeen gewoon erg goed.
En wil je iets creatievere foto’s maken dan kan dat dus in de Pro modus. Doordat je de sluitertijd kunt instellen kan je makkelijk foto’s met bewegingsonscherpte maken. Flitsen met een mobiel is over het algemeen geen goed idee voor de kwaliteit van de foto’s. Doordat je zowel sluitertijd als ISO zelf kunt instellen heb je ook eigenlijk geen flitser nodig.

Kortom, goede camerafunctie voor een telefoon. Helaas zijn er een aantal dingen waar ik geen fan van ben zoals de locatie van de camera en knoppen.

Pluspunten

• Camerafunctie
  • helder beeldscherm
  • vingerafdrukscanner
  • accu duur
  • instellen scherpte-diepte en sluitertijd

Minpunten

• locatie camera op de achterkant
  • weergave van meldingen
  • volume en aan/uit knop te dicht op elkaar

Betty Tholenaar 29-10-2018

smartfone met mooie camera

Ik mocht deze Asus Zenfone 5 testen bij een food fotografie bootcamp. Daar is deze camera zeer geschikt voor, super mooie foto's.
De opdracht die we kregen, was zoveel mogelijke functies uitproberen op prachtig geserveerde gerechten.

- de telefoon voelt heel goed aan, lekker glad en afgeronde randen. er zit zelfs een hoesje bij!
- twee camera's, verticaal geplaatst
- ingang voor oortjes (meegeleverd) aan de onderkant
- vingerafdruk zit aan de achterkant
- zeer helder beeldscherm
- functieknoppen zitten aan de rechterkant
- USB C aansluiting
- gezichtsherkenning

Ik moest even wennen, mijn eigen smartfone is van een ander merk, dus automatisme was er even niet bij.
Ik stond versteld wat voor mooie foto's deze camera's maken, een dubbele camera met optische stabilisatie, en de tweede camera is een groothoeklens.
Een functie die ik zelf veel gebruikt heb, is fotografen met diepte-effect. Instellingen hiervan gaan van "uit", F22 tot F0,95, wat het heel erg leuk maakt.
Een andere leuke functie, stand "auto", daar ziet de camera wat je aan het fotograferen bent. Scene detection, 16 soorten scenes worden er automatisch gekozen. Bijvoorbeeld als je een hond wilt fotograferen ziet de camera dat direct zodat het sneller reageert.
De Pro functie lijkt heel erg op een spiegelreflex camera, je kan alles zelf instellen, zoals iso, witbalans. Een fijne functie.

Pluspunten

• volledige schermweergave
  • mooie scherpe foto's
  • gezichtsherkenning

Minpunten

• accu
  • niet waterdicht

Charlotte 26-10-2018

Een telefoon met een goede, heldere camerafunctie!

De ZenFone 5 heeft een scherm van rand tot rand (inclusief notch) dat een luxe uitstraling geeft aan deze smartphone. Bijna de gehele voorkant van de ZenFone wordt gebruikt voor het beeld, omdat het een 6,2’’ schermweergave betreft dat is verpakt in een 5,5’’ behuizing. Dat is prachtig en oogt strak! Het uiterlijk heeft daardoor ook wat weg van de iPhone X.
De telefoon ligt goed in de hand en de vingerafdrukscanner op de achterkant en de vergrendelknop aan de zijkant zijn gemakkelijk te bedienen. Naast deze ontgrendelfuncties, kan men ook de gezichtsontgrendelfunctie inschakelen.

Beeld- en geluidskwaliteit
Het betreft een FULL HD+ scherm met 100% DCI-P3 dekking, waardoor foto’s, video’s en apps er goed, mooi en helder uitzien. Het wordt ondersteund door AI-technologie; de ZenFone maakt gebruik van intelligente sensoren om omgevingslicht en kleurniveaus te herkennen en past de kleurtemperatuur hier op aan. Dat zorgt voor een optimaal leescomfort in elke omgeving en dat is prettig. Daarnaast kan de ‘slim-scherm-aan’-functie worden ingeschakeld dat ervoor zorgt dat het scherm ingeschakeld blijft terwijl men ernaar kijkt en het toestel rechtop houdt.
De ZenFone 5 levert een goede en heldere geluidskwaliteit bij het kijken van video’s, films, series en telefoneren. De telefoon is uitgerust met een AI Ringtone dat het belvolume aanpast aan omgevingsgeluiden; in lawaaierige situaties wordt het volume verhoogd en in stille(re) ruimtes wordt het volume verlaagd, ideaal!

Camerafunctie met kunstmatige intelligentie
De dubbele camera (12 + 8 megapixels) aan de achterkant van de telefoon maakt het mogelijk om prachtige, heldere foto’s te maken. De functie ‘groothoekcamera’ kan ingeschakeld worden waardoor men een breder bereik creëert. Dat kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij landschapsfotografie. Naast deze functie beschikt de camera over een ‘diepte-effect’ dat in te stellen is van f\22 tot f\0.95. Dit geeft een verrassend effect! Het nadeel bij deze functie vind ik dat het oppervlak niet veranderd kan worden, waardoor je niet specifiek kunt in- of uitzoomen op een bepaalde plek op het beeld.
Door de AI-technologie stemt de telefoon af op één van de 16 scènetypes (waaronder: eten, personen, bloem, hond, plant etc.) en dat is mega handig! Dit optimaliseert de camera-instellingen, waardoor men moeiteloos perfecte foto’s kan maken en details goed zichtbaar zijn. Naast de automatische functie, beschikt de telefoon over een PRO-functie. Door het afstemmen op één van de scènetypes vind ik het minder snel nodig om de PRO-functie in te schakelen. Vooral als men even ‘snel’ een foto wil maken.
Wat lastiger is, door de grootte van de telefoon, dat je niet gemakkelijk met één (kleinere) hand op de foto-knop kunt drukken om een foto te maken. Men kan wel de aanraakontspanknop aanzetten, maar dan focust de camera minder goed op het beeld dat men wil fotograferen en is daardoor minder scherp.
Men kan gemakkelijk overschakelen tussen hoofd- en grootlenscamera en de instellingen kunnen snel en gemakkelijk aangepast worden. Zo schakelt men bv. snel over naar een andere cameraresolutie om bijvoorbeeld foto’s voor Instagram (9M, 1:1) te maken, handig!
Naast bovenstaande functies beschikt de telefoon over een zogenoemde ‘Selfie Master’ en dit is een leuke functie die verschillende mogelijkheden biedt voor het maken van de ‘perfecte(?)’ selfie. Ook kan men binnen die functie o.a. overschakelen naar ‘Collage’, ‘BeautyLive’ en naar ‘ZeniMoji’ waarmee men eigen avatars kan animeren met behulp van gezichtsuitdrukkingen, stem en bewegingen. Leuke, unieke en grappige toevoeging van Asus!

Met de ZenFone 5 is men in staat om perfecte (professioneel ogende) foto’s te maken en dat is voor mij een must bij het aanschaffen van een telefoon! Voor alles wat de ZenFone 5 kan, vind ik het een goede prijs-kwaliteitsverhouding.

Pluspunten

• Camera (met 16 scènetypes)
  • Beeldkwaliteit
  • Gemakkelijk te bedienen
  • Diepte-effect camera
  • Geluid

Minpunten

• Diepte-effect niet in-/uitzoomen
  • Aanraakontspanknop minder scherp