Sony Xperia XZ1 Compact 32 GB / roze - Reviews

Opslag
32 GB opslag
Besturingssysteem
Android 8.0

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 118 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

BaxMode 30-10-2017

Superslow-motion saves the day

Ik weet hoe je je voelt. Keuzes, keuzes, keuzes... Ga ik voor die mooie nieuwe Galaxy of een telefoon met twee camera's? Of toch maar weer die goeie ouwe Sony..

Ik kan het misschien wat makkelijker maken voor je:
Wil je niet zo'n enorme telefoon maar wel de modernste specificaties? Lees niet verder en ga voor de XZ1 Compact.
Twijfel je toch tussen het fijne kleine formaat of een Infinity display? Lees dan verder.

Ik heb het toestel nu ongeveer een maand en ben over het algemeen blij met mijn aanschaf. Hieronder beschrijf ik wat me tegen viel en wat me bevalt aan mijn toestel.

Ten eerste, voor een compacte telefoon is hij vrij groot. Ik kom van de Xperia Z5 Compact en die is maar een paar millimeter kleiner, maar omdat de XZ1 Compact vrij vierkant is voelt hij een stuk lomper aan. Hij is wel solide en ziet er erg mooi uit. Sommigen houden niet van het plastic maar ik vind dat juist wel fijn. Mijn vorige telefoon had namelijk een achterkant van glas en daar moet je toch wat voorzichtiger mee doen.

Iets wat voor een ander misschien niet zo belangrijk is maar bij mij één van mijn grootste ergernissen aan de XZ1 Compact is dat er geen gleufje meer is waar je een touwtje doorheen kunt halen. Ik koop de waterdichte, compacte telefoon van Sony voornamelijk omdat ik hem ook echt wil gebruiken tijdens het zwemmen, kanoën en dergelijke. De compacte telefoon past perfect in de zak van een zwembroek. Voorheen had ik mijn telefoon, als ik hem in het water ging gebruiken, altijd gezekerd aan een touwtje dat ik om mijn pols deed bijvoorbeeld. Als ik hem dan per ongeluk liet vallen hoefde ik er niet achteraan te duiken :P Nu is dat gleufje er niet meer en kan ik hem dus niet meer zekeren, dat vergroot zeker de drempel om hem te gebruiken in een kano!

Voor de mensen die twijfelen over de resolutie van het scherm ("720p is wel erg weinig"), je kunt nu stoppen! Het scherm is klein genoeg en heeft daardoor precies genoeg dpi (dots per inch) om er alsnog haarscherp beeld op te krijgen. De helderheid is heel goed en de kleurweergave is het beste dat ik tot nu toe heb gehad.

Met dat wat lompere design krijg je wel stereo speakers aan de voorkant die best wel aardig geluid produceren. Een filmpje kijken op een druk treinstation bijvoorbeeld is geen probleem. Ik zet nu vaak een filmpje op en neem hem mee onder de douche. Zelfs het geluid van het water dat op je hoofd klettert wint het niet van de XZ1 Compact.

Een ander belangrijk punt voor mij is accuduur. Dit valt me eerlijk gezegd toch een beetje tegen. Ik had verwacht dat het vele malen beter zou zijn dan de Z5 Compact met de zuinige Snapdragon 835 en het nieuwe Android. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker prima. Ik heb aan het eind van een normale dag met een opgeteld gebruik van ongeveer 1,5 uur nog rond de 60 procent over en na een dag met hevig gebruik (navigeren, gamen, formule 1 streamen) heeft hij altijd nog bedtijd gehaald. Je kunt er dus makkelijk twee dagen mee doen als je er een beetje rekening mee houdt. Maar dit had beter gekund.

Die Snapdragon 835 is wel echt heel erg snel! Ik hoef nooit te wachten op wat voor app dan ook. 4K schieten is bijvoorbeeld ook geen probleem, hij wordt zelfs niet meer echt warm. Wat me brengt bij het beste deel van de telefoon; Superslow-motion.

Hij heeft dus een Superslow-motion video recorder waarmee hij 960 frames per seconde kan opnemen, en het is spectaculair! Het is niet erg goede kwaliteit beeld als het wat donkerder is, maar met goed licht kun je haast onzichtbare bewegingen (omdat het zo snel gaat) echt zichtbaar maken. Je kunt regendruppels langzaam zien vallen en een sprong in het water omtoveren tot een spectaculair film shot. Je moet goed timen maar dat maakt het ook heel uitdagend om te doen, om het perfecte shot te krijgen. Ik verzeker je dat je hier veel plezier mee zult gaan hebben!

In veel opzichten is de nieuwe Compact niet veel beter dan de oude Compact (tenminste de Z5). Sure, hij is wat sneller en het scherm ziet er beter uit, en de upgrade naar usb-c is erg fijn, maar dat zouden voor mij geen redenen zijn om meteen over te stappen naar de nieuwe Compact. Maar.. De Superslow-motion maakt echt alles goed. Ik heb er nu al erg veel plezier mee gehad en verwacht dat nog zeker een lange tijd te zullen hebben.

Voor als je sowieso een nieuwe telefoon wilt hebben (en je hebt geen ervaring met de Compact lijn van Sony) is dit zeker een aanrader. Het design van het scherm met de grote bezels is natuurlijk een persoonlijke smaak kwestie, maar ik heb er geen problemen mee. Je krijgt er goede speakers voor terug en de rest van het toestel is erg mooi afgewerkt en voelt robuust in de hand. Het is sowieso het kleinste high-end toestel dat je kunt krijgen en het formaat vind ik zeker fijner dan een 5 inch of groter. De vingerafdrukscanner zit voor mij op de perfecte plek (aan de zijkant op de ontgrendel-knop) en je kunt hem gebruiken onder water!

Goed, dit was het dan, ik hoop dat je er wat aan hebt gehad!

Pluspunten

• Superslow-motion
  • Robuust design
  • Mooi scherm
  • Erg snel

Minpunten

• Accuduur niet verbeterd t.o.v. de Z5 Compact
  • Geen gleufje voor een polsbandje o.i.d.!
  • Beetje aan de lompe kant voor een Compact

Leon 05-10-2017

Kleine telefoon, maar snel en super accuduur

De XZ1 Compact is een snelle maar relatief kleine telefoon, zoals Sony ze vaker gemaakt heeft. Dit keer zonder glaze achterkant, wat ik kan waarderen, aangezien deze in een vorige Serie relatief snel kapot ging. In tegenstelling tot veel andere telefoons met deze specs heeft de telefoon nog wel relatief grote bezels, maar ze zijn verder ook niet overdreven groot.

De telefoon voelt stevig aan, het scherm is zeer helder en scherp en de camera is prima.
De knoppen aan de zijkant zijn wel even wennen. Ik druk vaak op de volume knop, ipv de aan/uitknop, maar hopelijk doe ik dit binnenkort goed. Wellicht dat ik daardoor al een paar keer meegemaakt heb dat de telefoon in mijn broekzak niet meer gelocked was. De vingerafdrukscanner werkt erg snel en zit fijn in de aan/uitknop.

instellingen en software kunnen nog wel wat verbeterd worden, zoals o.a. het verfijnd kunnen configureren van de notificatie led, het regelen van de tril functie en de notificatie-icoontjes waar pijltjes verschijnen als er data verkeer is. Ook crashen er processen als ik de telefoon in de auto heb en er een bluetooth verbinding wordt gemaakt met de carkit.

Echter na de eerste 2 dagen gebruik een fijn toestel.

Pluspunten

• snel
  • klein
  • accuduur
  • vingerafdrukscanner
  • geen glazen achterkant meer

Minpunten

• notificatieled mag vaker uit
  • data icoontjes zijn zenuwachtig

Krista 19-02-2018

Hoekig uiterlijk, maar héle fijne werking

Ik heb gekozen voor de Sony Xperia XZ1 Compact, omdat ik op zoek was naar een kleine mobiel (die ik nog gewoon lekker in mijn broekzak kan stoppen) met een groot werkgeheugen. Deze sony kwam duidelijk als beste uit de test en ik ben heel blij met mijn aankoop. Naast het grote werkgeheugen, wat super fijn is, heb ik er nog een externe geheugenkaart bijgekregen van 32 GB. De mobiel gaat lang mee (accu) en er zijn veel leuke hoesjes voor te vinden (ook belangrijk voor mij). Daarbij is de camera heel mooi voor een mobiele telefoon.

Pluspunten

• Veel geheugen (werkgeheugen)
  • goede camera (mooie fotos)
  • Fijn systeem om mee te werken
  • Accu is goed (mobiel gaat lang mee)
  • Mooi geluid

Minpunten

• Niet de mooiste mobiel (hoekig) (belangrijk?..)

Israil 09-11-2017

Compact en krachtig!

Ik vind Sony Xperia Xz1 compact echt top toestel, hij Is klein en krachtig een past gemakkelijk in je broekzak. De compacte versie heeft 4GB RAM geheugen en 32GB voor opslag en heeft 4.6 inch scherm, met snapdragon 835 processor is hij snel en loopt niet vast wat ik van Samsung toestellen niet kan zeggen. Ik werk in de bouw dus dat Is handig als hij veilig in broekzak past dan zo grote toestel. Maar als je student bent of je werkt Is in kantoor dan kan je voor de grote broer kiezen voor Sony Xperia Xz1 5.2 inch of premium van maar liefst 5.5 inch scherm. Verder hebben ze 4GB Ram geheugen en 64 gb opslag.

Mijn ervaring Is dat Sony toestellen niet vastlopen

Pluspunten

• Snel
  • Compact past makkelijk in je hand
  • accu gaat langer mee
  • Slowmotion kamera
  • Spatwater en stof dicht

Minpunten

• Accu niet te vervangen

Teun 08-11-2017

Mooie, snelle en solide telefoon met perfecte maat.

Ik houd van mooie, snelle en praktische telefoons. Daarom is 4,6 inch voor mij de maximale maat want dan kan ik hem met één hand heel goed bedienen. Waterdicht is voor mij een voorwaarde omdat ik hem onder de douche gebruik en met de fysieke toetsen kan bedienen (Touchscreens werken met water niet zo goed).
Deze Sony is supersnel en met de extra geheugenkaart is er voldoende ruimte voor alle bestanden (vnl foto's) die ik wil opslaan. De batterij gaat bij mij twee dagen mee waardoor ik om de dag moet opladen. Heel fijn is de 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting. Ik heb een high end koptelefoon en die geeft het geluid icm deze Sony heel erg goed weer: beter dan een Samsung die ik eerder probeerde. De vingerafdrukscanner zit op de aan/uitknop waardoor je er in praktijk helemaal geen last van hebt maar wel goed beveiligd bent. Ik gebruik hem zonder hoesje en heb hem helaas van een meter hoog op plavuizen laten vallen. Er is een stukje verf van een hoekje af, verder geen schade. Voor wie op zoek is naar een snelle telefoon met een niet te grote maat kan ik deze van harte aanbevelen.

Pluspunten

• Fijne maat
  • Waterdicht
  • Snel, ook de vingerafdrukscanner
  • Stevig
  • Lange batterijduur

Minpunten

• niet goedkoop

Wietse 20-10-2017

Kleine maar dure krachtpatser

Strakke telefoon van Sony. Heb deze telefoon gekocht nadat mijn oude Xperia compact het had begeven. Ik ben erg van van deze lijn omdat de telefoons erg sterke Spec's en toch nog klein zijn gehouden.

Ook deze telefoon is een powerhouse die nog gemakkelijk in je hand past. De camera doet niet onder voor een compactcamera en het is erg fijn dat vooraf geïnstalleerde apps en skins allemaal verwijdert kunnen worden. Dit kon in vorige versies van de compact serie nog niet.

De telefoon heeft een prettig scherm met een gemiddelde resolutie. De telefoon is relatief zwaar maar ligt erg fijn in de hand. De telefoon heeft sterke speakers en apps lopen allemaal even soepel.

Minpunt aan de telefoon is het ontwerp de zijkanten. Daar is een kleine spleet tussen het scherm en de rand waar makkelijk vuil tussen komt. Ook is de telefoon niet meer waterdicht wat andere telefoons in de compact series nog wel waren.

Ik raad deze telefoon aan als u op zoek bent naar een high end smartphone die toch nog makkelijk met 1 hand te bedienen is. Wat dat betreft zijn er weinig alternatieven op de markt.

Sony komt bijna elk jaar met een nieuw model van deze Smartphone, houdt dus de
releases goed in de gaten want de prijs van de compact series daalt nauwelijks (de vorige versie van deze telefoon is nog steeds te koop voor de zelfde prijs).

Pluspunten

• Camera
  • Ligt lekker in de hand
  • Uniek in de markt

Minpunten

• Duur
  • Niet waterdicht
  • Er komt vuil tussen het scherm en de randen.

T. Dülger 23-02-2018
  • Product gekregen

Soepele processor

De XZ1 compact is een groot toestet in klein formaat. Prima voor het ruwe outdoor werk, waterproof en steifig. Zeer tevreden. Top toestel! 👍

Pluspunten

• Compact
  • Waterproof

Minpunten

• Geen radio

Daan 07-02-2018

Gewoon wederom fantastich!

Al jaren Sony gebruiker en blijft gewoon een top product! Goede camera en apparaat werkt prettig!!!!

Norry 22-01-2018

Goed accuduur

Fantastische telefoon ! Mooi scherm enorm snelle respons. Alleen de 3D maker is echt een flut functie helaas.
Als je een compacte telefoon zoekt met high end specs dan is dit de telefoon !

Pluspunten

• Accu
  • Camera
  • Scherm
  • Systeem/snel

Minpunten

• 3D maker

Kiswum 17-01-2018

Sony is terug met een kleine krachtpatser

Ik heb de nieuwe smartphone van mijn vrouw enkele weken mogen lenen om daarover een review te mogen schrijven.

Hier is mijn oordeel:
Sony is weer terug met een volwaardig compact model en wat mij betreft mogen meer bedrijven investeren in dit soort kleine krachtige smartphones die niet onderdoen voor de 5,5" smartphone giganten. Door de prima interne specificaties, hoef je niet bang te zijn dat de smartphone over 2 jaar een log en langzaam apparaat is geworden. Hij voldoet op de meeste punten aan hetgeen wat men (lees: techies/adviseurs) nu zoekt in een smartphone met een prijskaart boven de €500,-.

+ De meest recente processor.
+ Genoeg werkgeheugen om eenvoudige taken nog in het geheugen te kunnen houden.
+ Waterdicht design
+ 3,5mm aansluiting
+ De meest recente software met redelijk recente patches.
+ Een goede camera voor foto's overdag en in de avond.

Als je een kleine smartphone zou willen, dan is er geen enkele telefoon die beter is dan deze Sony. Dat wil niet zeggen dat hij perfect is. De camera is goed, maar kan nog beter worden als de software beter wordt geoptimaliseerd en als er alles uit de camera wordt gehaald om perfecte foto's te kunnen schieten (vooral portret foto's met een wazige achtergrond). De telefoon staat vol met "bloatware/onnodige" software die je niet kan verwijderen. Niet alleen apps van Google, maar ook uit de stal van Sony. Net als andere Sony smartphones, is deze Xperia XZ1 compact geen volwaardige opvolger van de voorganger(s). De vingerafdrukscanner mocht wel iets hoger zijn geplaatst en zijn de randen minder goed afgewerkt als bij de Xc. Als er gebruik gemaakt zou worden van een randloos ontwerp, dan past er waarschijnlijk een 4,8" Full-HD scherm (IGZO 120 hertz van het merk Sharp) in het toestel.

Deze smartphone is in een lastig hokje te plaatsen. Is het een unieke kleine smartphone zonder echte concurrenten en een hogere productieprijs dan standaard formaat smartphones of moet je hem vergelijken met smartphones die velen malen groter zijn, maar wel hetzelfde of meer kunnen bieden voor nagenoeg dezelfde prijs? Ik ga voor een combinatie van beiden, want voor een prijs van zo'n €520,- mag je veel verwachten, maar het hoeft niet te voldoen aan het plaatje van telefoons die ver boven deze prijs liggen.

De Sony Xperia XZ1 compact krijgt een ruime 8.

Pluspunten

• Uniek compact en prettig formaat.
  • Genoeg werkgeheugen en een krachtige processor.
  • Zeer goede prijs voor een high-end smartphone.
  • Standaard voorzien van Android 8.
  • Waterdicht, SD kaart ingang en een 3,5mm ingang

Minpunten

• Veel meegeleverde onnodige software (bloatware).
  • Scherpe randen door het hoekig design
  • Grote randen aan de zij-, onder- en bovenkant.
  • Kwaliteit van de camera kan beter
  • Geen optische beeldstabilisatie.
Geschreven voor: Sony Xperia XZ1 Compact 32 GB / blauw

fllnetten 16-01-2018

Mooi helder scherm, compacte telefoon erg handzaam!!!

Ik heb gekozen voor de Xperia XZ1 Compact omdat ik een telefoon zocht van relatief klein formaat met de prestaties van een high end telefoon. Aangezien sony de enige is die nog telefoons maakt in dit segment wa sde keuze bep3erkt maar dat wil niet zeggen dat het een moetje was. Hiervoor heb ik andere compact modellen gehad van Sony en deze zijn altijd erg goed bevallen. Ook voor de XZ1 compact kan ik alleen maar zeggen dat de prestaties erg goed zijn en dat hij meer dan voldoet aan de eisen die ik aan mij telefoon stel (mooi geluid, goed helder beeld, snel opstarten van apps)

Pluspunten

• goed formaat
  • mooi beeld
  • helder geluid

M.F. 15-01-2018

Big suprise, small package

Ik was de afgelopen jaren op samsung. Mijn ervaring met hun is niet het best. Software probelemen, batterij problemen, etc. Sinds ik de Compact heb, Merk ik direkt het verschil.

Pluspunten

• lange accu duur
  • compact, makkelijk te transporteren.
  • scherm is groot genoeg
  • usb/c
  • makkelijk te gebruiken voor de android users

Else 08-01-2018

Mooi design, snelle telefoon, goede camera's

Compact, mooi design. Camera's werken goed, veel functies en maken erg scherpe foto's. De telefoon werkt heel snel en heeft diverse functies.

misterio 03-01-2018

super toestel na de z5 compact

na de z5 compact liep me contract af en de xz1 compact was net uit, super telefoon, lekker snel, camera is ook zeer goed, kan geen betere telefoon bedenken die neet zo goed is als deze grootte

Pluspunten

• snel
  • makkelijk
  • super vervanger voor de z5 compact

Ricardo 17-12-2017

Compact en snel

Na de zoveelste veel te grote smartphone was ik op zoek naar een kleiner toestel dat makkelijk in de broekzak past, dus kwam ik uit bij de Sony Xperia XZ1 Compact. In tegenstelling tot andere kleinere telefoons heeft de Xperia XZ1 Compact wél de hardware waar menig power-user mee uit de voeten kan. Net als zijn grotere broer, de XZ1, heeft de XZ1 Compact een 19 Megapixel camera aan de achterkant, een Snapdragon 835 processor en 4 GigaByte RAM. De schermresolutie is 720x1280, wat overigens scherp genoeg is voor een 4,6 inch scherm. De enige twee nadelen zijn dat de XZ1 Compact niet draadloos op te laden is en dat het toestel nogal prijzig is, maar daar zijn de specificaties ook naar.

Pluspunten

• Compact
  • Batterijduur
  • High-end specs

Minpunten

• Niet draadloos op te laden

Silvie Konings 17-12-2017

Voor het eerst een Sony xperia!

Voor het eerst in mijn smartphone carrière heb ik geen IPhone. Waar ik in het begin nog sceptisch was, word ik met de dag enthousiaster. De accuduur is goed, het scherm haarscherp, goede compact telefoon en de telefoon werkt snel. Er zitten wel overbodige reclame app's op, nergens voor nodig.
Enkel over de camera heb ik nog een beetje reserve, ik moet elke keer de helderheid en kleur aanpassen voor ik fotografeer. Ik vind de basisinstellingen qua kleur e.d. dan ook niet optimaal, maar dit gezegd hebbende maakt de telefoon op maximale resolutie met de aanpassingen op kleur en helderheid goede kwaliteit foto's en video.

Een fijne telefoon voor een eerlijke prijs!

Pluspunten

• Scherm
  • Accuduur
  • Grote van de telefoon

Minpunten

• Reclame apps
  • Instellingen camera

Giuseppe 05-12-2017

Kleinere smartphone met sublieme specificaties

Geweldige compacte smartphone waar ik heel fijn mee kan werken. Lekker snel, genoeg geheugen en uitbreidbaar met extra geheugen kaart. Goede camera waar je 4k mee kan opnemen en ook in slowmotion. Gaat lekker lang mee dankzij slim accu gebruik.

Pluspunten

• Accu
  • Formaat
  • Processor
  • Camera

Kevin 05-12-2017

Goed formaat en snel.

De Sony Xperia XZ1 Compact heb ik nu een ongeveer 2 maanden in bezit. En ben er vanaf de eerste dag erg tevreden mee.
Ondertussen heb ik er al heel wat apps op staan en toch gaat de accu makkelijk 2 dagen mee.
De snelheid van de telefoon is onveranderd snel voor apps, bellen en de camera.
De telefoon heeft ingebouwde stereo speakers die voor een telefoon ongekend goed klinken en een behoorlijk volume kunnen produceren.
Verder is alles wat de XZ1 Compact te bieden heeft gewoon goed tot uitstekend.

Het is misschien nog wel de enige smartphone met een handzame grootte in combinatie met zeer hoge specificaties. Daarbij is de telefoon ook nog eens vrij robuust gemaakt.

Hiervoor heb ik verschillende Samsungs gehad waaronder een Samsung Galaxy S4, deze vielen uiteindelijk op alle fronten tegen.
Daarbij is de Sony een regelrechte verademing! Tot op heden dan ook geen problemen of kuren gehad.

Pluspunten

• Snelheid
  • Stereo geluid
  • Robuust
  • Grootte

barcode123 27-11-2017

Compacte, high end telefoon met top scherm & accuduur

Een van de snelste, maar enige compacte, high end telefoon met een uitstekend scherm, goed geluid en een zeer goede accuduur die waterdicht is en out of the box draait op Oreo (Android 8.0).

Pluspunten

• Uitstekend scherm
  • In real life vaak sneller dan de competitie
  • Zeer goed accuduur
  • (Echt) Compact, kleiner dan een iPhone 7/8
  • Waterdicht

Minpunten

• 32GB is in 2017 aan de lage kant

Norry 21-11-2017

Goeie camera

Zeer mooie gebruiksvriendelijke telefoon, camera maakt hele mooie foto's en video's !
Scherm is prima en accu meer dan voldoende om de dag mee door te komen.
Verwacht alleen niet veel van 3D maker, dit werkt totaal niet, resultaat kan je niets mee

Pluspunten

• Camera
  • Accu
  • Scherm

Minpunten

• 3D maker