Alecto SA-15 - Reviews

85 dB
Koppelbaar
Soort rookmelder
optische rookmelder

Beoordeling op basis van 18 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

• Slecht

BEAMER 20-05-2016 Product half jaar in bezit

ALECTAO SA-15 EN NACHTRUST ?

Volgens deze rookmelders zou ik de afgelopen weken al zeker 8 keer brand hebben gehad en wel telkens midden in de nacht. Telkens loos alarm maar wel de buren op de stoep.Zeer ergerlijk die Alecto SA-15.Onbegrijpelijk dat de "melders" nog te koop zijn.
Vandaag alle 5 Alecto "melders" uit mijn huis verwijderd richting afval.Slecht product !

Officiele reactie van Hesdo 23-05-2016

Beste Beamer,
Neem in zo'n geval even contact op met ons Service Center ( 073-6411355) dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen. Als er bij een optische rookmelder (en dat zijn vrijwel alle rookmelders die in Nederland verkocht worden) iets voor de sensor zit dan gaat deze af. Vaak is het probleem op te lossen door er even doorheen te spuiten met lucht of de stofzuiger er op te zetten. Verder heb je twee jaar garantie op onze rookmelders.
Houdt er wel rekening mee dat de sensor niet eeuwig meegaat, de datum tot wanneer de rookmelder gebruikt kan worden staat achterop vermeld.

P.M. Poland 09-10-2016 Product paar dagen in bezit

Handig en makkelijk te installeren

Deze rookmelders van Alecto laat zich makkelijk installeren. Ik heb er drie op verschillende verdiepingen van mijn huis en ze Communiceren uitstekend met elkaar. Natuurlijk heb ik ze getest en bij rook maakten ze alle drie alarm.

Pluspunten

• eenvoudig te instaleren
  • duidelijke gebruikershandleiding

ivootje 04-03-2015 Product half jaar in bezit

4,3
Vorig jaar september twee gekocht en ook hier na 6 maanden de piep voor batterijen leeg. Eruit en erin en hij is weer een paar dagen stil. Maar inderdaad, ze beginnen steevast 's nachts te piepen, dus de kinderen weer uit bed...

Op advies van de batterijenwinkelwebsite 9v lithiums besteld voor €9, want die zouden langer meegaan. Helaas had ik ze al besteld voor ik de recensies op kieskeurig had gelezen... stom... stom... stom...

Getriggerd door de verhalen hier werd ik erg nieuwsgierig wat voor batterijen er dan in het feestpakket van 6 stuks First Alerts (4x normaal, 1x CO, 1x hitte, kamer, ketel, keuken) zitten, die ik bij aanschaf van ons huis in 2009 heb gekocht. Wat blijkt: de originele, merkloze alkaline AAA batterijen.

Ofwel, snelle rekensom: 2x70 cent (AAA batterijen) voor tenminste 5 jaar plezier met de First Alerts versus 1x3,50 euro (9v blok) voor nog geen jaar plezier met Alecto. Ik ga het niet eens uitrekenen. Schandalig en bepaald niet duurzaam!!!

Nu dus voor €9 de stuk batterijen gekocht voor de Alecto's in de hoop dat ze langer meegaan. Had ik beter in First Alerts kunnen steken. Dat rekent snel rond en die zijn nog mooier ook (kleiner en degelijker plastic) en beter voor het milieu wat betreft batterijenverbruik. Stevige afstraffing voor mijn impulsaankoop in de graaibakken bij de bouwmarkt... :-(

Officiele reactie van Hesdo 06-03-2015

beste Ivo,
zo te zien lopen er hier een paar zaken door elkaar heen. Als de batterij van de SA-15 zwak wordt geeft de rookmelder tijdig een waarschuwing in de vorm van een tjilpend geluidje. Dit is een zacht geluid, eens 3-40 seconden, om u er op te attenderen dat de batterij aan vervanging toe is.
Als de batterij te snel leeg is kunt u binnen de garantieperiode van 24 maanden altijd contact met ons opnemen ( 073-6411355 of service@alecto.nl)voor een gratis nieuwe batterij.
Lithium batterijen zijn inderdaad een stuk duurder,dit is een optie die wij niet promoten.
Een hard alarm geeft de melder af als er zich iets voor de optische sensor bevindt: dit kan rook zijn, maar ook een pluisje of spinnetje iod. De rookmelder eens goed schoonzuigen met de stofzuiger is vaak al de oplossing. Blijft de rookmelder "spontaan" afgaan dan graag contact met ons service center opnemen.

Donni 18-10-2011 Product paar dagen in bezit

4,3
Deze rookmelder was eens de "beste koop" van De Consumentenbond. Helaas is dit een slechte koop! Deze rookmelder gaat opeens af, geeft het singaal af dat de baterij vervangen moet worden terwijl dit niet nodig. Een relatief goedkope brandmelder, maar onbruikbaar!
Ik ben nu overgestapt naar Ajax Kidde rookmelder 29D, deze kwam als beste uit de test van De Consumentenbond. Ongeveer twee maal zo duur, maar hopelijk beter.

Officiele reactie van Hesdo 19-10-2011

De SA-15 is een optische melder, dwz dat deze afgaat wanneer er iets voor de sensor gedetecteerd wordt. De praktijk leert dat het overgrote deel van dit soort storingen veroorzaakt wordt door stof of bv een spinnetje voor de sensor.
Wij raden aan met de stofzuiger de ruimte voor de sensor eens goed schoon te maken.

wimmo 22-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

vals alarm

Een handige, goedkopen rookmelder, deze gaat zelfs af wanneer en geen brand/rook is.
Dit gebeurt meestal als je niet thus bent of midden in de nacht! niet echt prettig dus.
Melders van een ander merk doen dit niet ( bij ons)

Rockryder 11-01-2017 Product paar dagen in bezit

Eenvoudige maar degelijke rookmelder .

Eenvoudig te monteren , handleiding duidelijk samengesteld .
Het pakket is volledig , batterij zit er bij , wat niet bij iedere rookmelder het geval is .
Alarm is luid genoeg en gemakkelijk te testen , het uitzicht is hedendaags en niet te groot .

Pluspunten

• gemakkelijke montage
  • hedendaags ontwerp
  • prijs/ kwaliteit verhouding

Minpunten

• bevestiging batterij kan beter

Dhr. GR Bos 21-10-2014 Product kwartaal in bezit

Ondeugelijk product. Rookmelders gaan spontaan af (midden in de nacht). Dit is al de 2e die na omruilen spontaan afgaat.

Laten misleiden door "de beste koop".
Volgens Alecto kwam het door een spinnetje voor de sensor.

Kennelijk leveren ze het spinnetje mee in de verpakking want de de 1e ging binnen 5 minuten na het uit de verpakking al spontaan af.

Doe jezelf een plezier en koop een ander merk, die werken wel gewoon.

Officiele reactie van Hesdo 22-10-2014

Geachte mijnheer Bos,

wij betreuren het zeer dat u tot tweemaal toe problemen met uw rookmelder heeft gehad.
Vriendelijk verzoek om contact met ons op te nemen (073-6411355) zodat we tot een bevredigende oplossing kunnen komen.

Deurlooj 30-09-2014 Product jaar of meer in bezit

3,7
Batterij heel snel leeg; jammer, want kost weer €5,= Nieuwe batterij gekocht, maar kan niet terug plaatsen. Zodra ik de batterij aansluit gaat hij af!
weggooien en een beter merk kopen.

Officiele reactie van Hesdo 01-10-2014

Beste gebruiker,
beide problemen zijn eenvoudig en snel door ons op te lossen, graag even contact opnemen met onze helpdesk: 073-6411355 of stuur een mailtje naar service@alecto.nl, dan heeft u in no time weer een goed werkende en betrouwbare rookmelder!

Alex.B. 23-09-2014 Product half jaar in bezit

3,3
Had er 4 gekocht (2 x set van 2) en redelijk makkelijk te installeren (wel goedkoop dun plastic) maar het is geen goed product. Hiervoor had ik vrijwel identieke First Alert rookmelders en deze deden het prima maar waren wat vergeeld. De First Alert werkten bijna 10 jaar op 1 batterij en deze Alecto SA-15 nog geen jaar. Midden in de nacht (natuurlijk altijd dan) een brandmelding (maar geen brand) en ook in de nacht piepen dat de batterijen leeg zijn. Ondingen. Geeft wat meer uit want in de nacht telkens je bed uit moeten komen door een vals alarm of batterij ben je verder van huis. Jammer genoeg worden de rookmelders alleen getest of ze brand dedecteren en niet op betrouwbaarheid of duurzaamheid. Volgende zal w.s. een First Alert worden van 30 euro per stuk. Beter 2 goede dan 4 slechte.

Officiele reactie van Hesdo 24-09-2014

Beste Alex,
de SA-15 -een rookmelder van nog geen 5 euro, en toch Beste Koop bij de Consumentenbond!!!- is een optische melder: wanneer er iets voor de sensor zit ( vaak een spinnetje of zo) kan het alarm afgaan inderdaad. Zuig hem eens schoon met de stofzuiger, dat lost dit probleem in bijna alle gevallen op.
Dat er een alarm gaat om aan te geven dat de batterij bijna leeg is puur uit veiligheidsoverwegingen, stel je voor dat je op de melder vertrouwd terwijl er lege batterijen in zitten!!!Uiteraard maakt deze functie geen verschil tussen dag en nacht, maar aangezien een batterij zeker een jaar meegaat kunt u hiervan niet veel last gehad hebben.
Blijft u toch problemen houden neem dan even contact op met onze helpdesk (073-6411355), u heeft immers 24 maanden garantie. Niet slecht voor een apparaat van 5 euro....

Dxexnxnxixs 08-12-2013 Product kwartaal in bezit

1,7
Ik heb er ook één van Alecto gehad maar ook van een ander merk. Na 2 maanden zijn ze kapot omdat ze vals alarm geven.

Tenslotte heb ik ze helemaal open gemaakt.
Ook het zwarte rookkamertje waarin 2 ogen zitten schoon geveegd.
Helpt voor hooguit 1 of 2 weken later nog maar 2 uur.

Daarna gevoeligheidsknop (zit valk bij de zwarte rookkamer)
naar rechts gedraaid om gevoeligheid terug te draaien.
Maar dit werkt hooguit een dag daarna weer constant vals alarm. Ding woest kapot gegooid.

Op Duitse tv heb ik gezien dat elektronica fabrikanten de levensduur van artikelen doelbewust terugbrengen.
Zo gaat bv een wasmachine nog maar 4 tot 5 jaar mee ipv 13 jaar. Geld verdienen.

Installatie gemak. Er zit geen haakje aan om hem/haar ergens aan op te kunnen hangen.
Alarm is alleen te beëindigen door de batterij te verwijderen en dan loop je gehoorschade op.

Officiele reactie van Hesdo 10-12-2013

Beste Anonymus,
het is goed mogelijk dat uw rookmelder defect was, aan ieder product kan wel eens iets niet goed zijn. Dat is nog geen reden het hele product af te kraken en in de vuilnisbak te gooien: dat is weliswaar uw eigen vrije keuze maar wel zonde en een niet erg reële benadering van het probleem.
Alecto geeft u niet voor niets 24 maanden garantie, gebruik die dan ook!
Ten aanzien van de installatie: er wordt bevestigingsmateriaal meegeleverd, daarnaast hebben wij ook de MK-1, een magnetisch bevestigingssysteem. Makkelijker kan het niet!
Een haakje is niet erg zinvol, een rookmelder moet aan het plafond bevestigd worden en daar zal weinig te vinden zijn om hem aan te haken.
Al met al: volgende keer niet weggooien maar even onze helpdesk bellen ( 073-6411355) dan komen we er samen altijd uit!

okon 07-11-2013 Product half jaar in bezit

3,3
Heb drie rookmelders aangekocht , reeds twee piepen om de minuut zonder reden, zodat ik ze moeten loskoppelen heb. Dit kan de bedoeling niet zijn van een rookmelder...Bij kontakt met de firma vragen ze alleen maar naar het aankoopbewijs, maar wie houdt zoiets bij voor zo een kleine aankoop?

Officiele reactie van Hesdo 13-11-2013

goede morgen, aangezien wij niet kunnen zien wanneer een artikel gekocht is, is voor ons de aankoopbon en datum die daar op staat heel belangrijk, een bankafschrift accepteren wij ook als een geldig aankoopbewijs. mailt u dit bewijs en uw naam en adres gegevens naar ons, dan gaan wij dit voor u oplossen. wellicht kunt u eerst nog andere batterijen proberen, het piepje kan een melding zijn van te lage batterijspanning.

Sextant 13-07-2013 Product half jaar in bezit

4,3
Rookmelder gekocht vanwege positieve test consumentenbond, helaas begint het ding vanzelf te piepen (zonder rook) Een rookmelder moet je kunnen vertrouwen en dat kan bij deze dus niet. Afijn mailtje gestuurd naar Alecto, mailtje terug, ding terugsturen met bonnetje, maar geen bonnetje meer. Overigens had ik in mijn mailtje geschreven, dat ik ervan uitging, dat ze een onbetrouwbare rookmelder graag terug wilde hebben, om het ding te onderzoeken! Kennelijk niet dus! Niet verstandig van Alecto, Alecto verkoopt meer, maar voor mij geen Alecto meer.

WimE15 25-09-2011 Product jaar of meer in bezit

Onbruikbaar, want gaat spontaan af. We hebben er al 3 gehad waarbij dit gebeurt. Dat wil je niet, want heel vervelend voor de buurt als je niet thuis bent.

knifto 25-01-2011 Product jaar of meer in bezit

4,3
Voor mij nooit meer deze rookmelder, om de haverklap spontaan afgaan op de meest idiote momenten. Is niet uit te zetten met de knop, alleen eraf draaien en de batterij eruit halen helpt.

cedo13 16-01-2011 Product maand in bezit

5,3
Zwak apparaat,
Ik heb er 2 van deze Alecto SA 1 in huis. Een op de overloop en die werkt goed. Een heb ik er beneden in de hal en die geeft continu een piep met tussenpozen van 20 seconden. Ik dacht dat er sprake is van een soort van luchstroming, maar in de keuken piept hij ook. Er zit een nieuwe Duracell batterij in, misschien matcht die niet goed met het apparaat.

Advies: koop geen Alecto. Ik ga over op een gedegen apparaat.

Jack16 20-05-2010 Product kwartaal in bezit

4,7
Ik heb ook 2 van deze rookmelders, maar deze hebben geen dienst meer. Ze gaan spontaan af zonder rook of vuur.
Service dienst van Alecto is niet thuis omdat ik het aankoopbonnetje niet meer heb.

Janke53 15-03-2010 Product jaar of meer in bezit

5,3
Wij hebben 2 van deze rookmelders.
We gebruiken ze nu niet meer, want ze gaan spontaan af.
Dus waardeloze dingen.
Je moet de batterij eruit peuteren voordat ze stoppen.

UTR030 10-02-2010 Product maand in bezit

Geen hele ingewikkelde en uitgebreide rookmelder, maar voor ons thuis is deze prima. Ik heb er in totaal 3 hangen (1 op de gang, 1 in de slaapkamer en 1 in de woonkamer).

Testknopje werkt prima, handleiding is zeer beknopt (maar niet nodig gehad) en installatie is binnen enkele minuten gebeurt.

Degelijkheid lijkt me voldoende, al kan ik er nu nog niet echt veel over zeggen. Dus vandaar een 6-je!