iRobot Roomba 555

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 16 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de iRobot Roomba 555 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

B en B 24-11-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Werkt echt geweldig. Knop clean indrukken (of timer instellen om later te starten) en dan start Roomba 555 vanzelf. Hij zuigt alle stof zeer goed op en komt bijna overal (als er geen obstakels zijn), ook in hoeken. Werkt perfect op laminaat en vloerbedekking en tegels. Wanneer hij klaar is gaat hij zelf terug naar basisstation en laadt de accu dan automatisch weer op, of wanneer deze op andere verdieping staat, dan gaat hij automatisch uit. Er zit bij deze versie een virtuele muur om gedeeltes waar de robot niet moet komen af te bakenen, handig als je bv maar een kamer wilt laten stofzuigen of een gedeelte vd kamer waar bv veel kabels liggen te laten ontwijken. Benedenverdieping duurt wel bijna anderhalf uur, maar je hoeft zelf helemaal niets te doen, echt geweldig. Apparaat gaat meerdere keren over dezelfde plek, waardoor grondig wordt schoongemaakt. probeer geen logica te ontdekken hoe de robot zijn weg bepaalt, want hij gaat kriskras door de kamers, maar komt uiteindelijk wel op iedere plek ook onder de bank en het bed. Je verbaast je bij het legen van de stofzuiger over de grote hoeveelheid stof welke hij heeft opgezogen. Schoonmaken van de borstels gaat heel eenvoudig. Kortom, we zijn echt zeer enthousiast over de iRobot Roomba 555

og79 11-06-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Ik heb de iRobot 2 weken geleden gekocht omdat ik door mijn 2 katten eigenlijk elke dag moet stofzuigen. Ik ben tot op heden erg tevreden over het resultaat: hij zuigt alles keurig op! Wel moet ik regelmatig de borstels reinigen en het bakje legen (maar dat is niet gek met al die poezenharen). Hij maakt niet bijzonder veel geluid en rijdt zijn eigen patroon door het huis, onder de banken, tussen de stoelen en langs de muren. Hij remt netjes af als hij meubelstukken nadert en borst er niet hard tegenop. Hij doet er wat langer over dan ik, maar alles is daarna echt keurig schoon. Nogmaals: tot op heden heel tevreden!

speets 01-06-2012

Fijn voor erbij.
Ik moet wel vantevoren de kattendrinkbak weghalen (anders klotst de inhoud eruit) en er is 1 drempel waarover hij niet meer terug kan komen.
Ook veegt hij zich soms af aan een matje en blijft hij erg lang in een deel van de kamer hangen, zodat ik hem wat moet bijsturen.
Maar al met al een handig ding, dat langzamerhand een beetje aanvoelt als een huisdier ;-)
Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen.

Verschiet1976 27-03-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Hele slechte klantenservice van een goed apparaat.
NU de roomba 555 meer dan een half jaar in bezit. Erg blij mee. Zuigt goed onder bedden; stof, haren, zand gaat iets minder makkelijk. Na een tijdje begon de roomba aan te lopen en ik bracht hem terug naar BCC voor reparatie, zij hebben hem naar ROomba gestuurd. De Roomba heeft het kapotte apparaat kapot weer teruggestuurd toen ze bijna aan de termijn van 8 weken zaten. Dan moesten ze een nieuwe geven, maar daar hadden ze denk ik geen zin in, dus is het apparaat kapot aan mij geretourneerd. Met het onderdeel waarvan ze dachten dat het aan lag, er los bij geleverd. Maar daar lag het dus niet aan. Bij de BCC werkte een handige jongen en die heeft de Roomba opgengeschroeft, verholpen wat er loos was. Gelukkig was het dus wat vuil wat in het apparaat zelf terecht was gekomen en het aanlopen was snel verholpen maar de Roomba heeft dus niet eens de moeite genomen om het ding open te schroeven/te kijken wat er mee was.Gelukkig was er met mij roomba niets ergs aan de hand, maar als dat wel zo was geweest dan zat ik nu 8 weken later met een kapot apparaat waar Roomba niets mee heeft gedaan, alleen teruggestuurd met een een onderdeeltje erbij. Een handige vent bij BCC heeft het opgelost maar dat is niet de bedoeling Roomba!

Christian2012 28-03-2012

Waarschijnlijk besteed Roomba de klantenservice uit aan derden die het niet zo nauw nemen met beroepsethiek. Een apparaat een paar maanden bijhouden tijdens de garantieperiode komt er in feit op neer dat de garantieperiode een paar maanden minder telt.

jan42243 17-02-2012
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

We hebben de robot inmiddels een half jaar in bezit, en het bevalt prima.
In eerste instantie wilden we achter de robot aan met een natte lap, maar daarvoor is deze te traag. Als je klaar bent met een kamer is de Roomba nog lang niet klaar met de volgende.

Daarom gebruiken we haar 's nachts. Om drie uur 's nachts wordt de hele benedenverdieping van stof en chipsresten ontdaan. Dat gaat prima, niet te veel lawaai en niemand loopt de robot in de weg (of andersom).
Blij dat we dus voor een model met een timer hebben gekozen. Ik vind zelfs te stellen dat dat een "must" is voor dit type apparaten!

Wel 's avonds de stoelen even wat uit elkaar, want als er geen ruimte is, dan kan ie er niet bij natuurlijk. Gordijnen zijn geen probleem, en ook banken en stoelen met stof tot de grond zijn geen probleem. Enkel losse snoeren (van staande lampen) moet je enigszins opbinden of wegstoppen. En een paar keer stond ie 's ochtends niet in de lader en vonden we de robot terug onder de bank, vastgelopen op een verdwaalde sok. Gelukkig slaat ie dan af, en brandt niet door.

Bezoek vroeg vaak om een demo. Dat zetten we hem op de tafel. Zien ze mooi dat ie er niet afvalt. En ook dat ie overal komt, ondanks dat de richtingen min of meer willekeurig zijn of tenminste lijken.

Kortom, een heerlijk stukje luxe! (Een verdiende 9. Geen 10, want dan zou ie perfect zijn en dat is ie niet, want gaat niet zelf de trap op en af).

chichanna 25-01-2013

Eindelijk iemand die al een tijd zo'n droom apparaat heeft. Mijn vraag is nu doet hij het nog steeds? En kan hij tegen ingelopen zand en modder van kinderschoenen enz?

Gewoonwaar 30-11-2011

Absoluut een aanrader !
Met een grote glimmende laminaat vloer en jonge kinderen was de vloer niet schoon te houden.
Stof, zand, en klein vuil zijn geen enkel probleem voor de 555.
Maar om dat zelf met de stofzuiger te doen was een ramp. Als je dan eindelijk ging zitten zag je weer overal stukken die je gemist had.
Dat gebeurd de Roomba niet!!! Die slaat echt niets over. Zelfs de hoopjes zand en snippers die ik op verschillende plekken op onze vloer had gegooit waren netjes weg.

O.k. ikzelf doe het 5 keer sneller maar daarvoor heb ik hem ook niet gekocht.

Wij vinden hem écht rustig qua geluid. De tv hoeft in elk geval niet harder. Of heerlijk nu met de voetjes op tafel een lekker glas wijn erbij. De Roomba die zo nu en dan eens langs komt verstoord je gesprek niet!!

Wij willen hem nooit meer kwijt!!
En nee ik werk niet voor Roomba ;-) Alleen ben ik compleet verrast over het resultaat en dat nog niet iedereen zo'n ding heeft (of wil).

Rianne79 23-11-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Wij zijn anderhalf jaar in het bezit van een roomba. Met twee langharige honden geen overbodige luxe! De roomba zuigt erg schoon, haalt veel zand en stof van de vloer. Beter dan een gewone stofzuiger.
Nadeel is dat de hondenharen zich vastwikkelen om de borstels en de borstelkoppen, zodat ik die na elke zuigbeurt moet reinigen. Ook hebben we al een keer (na ca. een jaar) de borstelbak moeten vervangen omdat die versleten was (ook vanwege de haren die vast om de radertjes gewikkeld zaten en daardoor voor slijtage hadden gezorgd). Groot voordeel is dat bijna alle onderdelen los te verkrijgen zijn, en betaalbaar zijn.

Kortom: ik zou de roomba niet meer willen missen. Hij neemt me veel werk uit handen.

janenman 21-12-2011

Beste Rianne,

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem. Hij gaat nu voor de 2e keer weer terug (gelukkig nog garantie).
Je zegt dat alle onderdelen los te verkrijgen zijn en betaalbaar zijn. Waar koop je die dan?
En kan je het groene onderdeel waar de borstels inzitten zelf de- en monteren en zo ja hoe?
Hoor graag van je.

VG

Jan van der mannen

Sebbus 21-11-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Sinds een paar maanden deze stofzuiger in ons bezit. Super!! We hebben een heel
lichte laminaat vloer en 2 kleine kinderen dus elke dag zuigen voor de
kruimels is een must. Bij vrienden hadden we de robot stofzuiger van Samsung
gezien en zo enthousiast geworden. Toch gekozen voor de roomba. iets minder
mogenlijkheden maar ja.. wat moet je met een afstand bediening voor je
stofzuiger?

We hebben hem geprogrameerd om iedere nacht om 02:00 uur de kamer te
stofzuigen en dat werkt perfect. We zetten nu standaard even de stoelen op
tafel en het speelgoed in de box als we naar bed gaan en 's morgens is de
kamer keurig gezogen. Het resultaat is prima te noemen. Nagenoeg alle
kruimels en rommeltjes zijn weg.

Het geluids nivo is ook prima. Als we boven op bed liggen slapen we er
doorheen en de kids ook. Als je wakker bent hoor je wel wat gebonk als
"Truus" (zo heet ie bij ons) tegen de tafel of een stoel aan rijd.

Qua onderhoud is het ook en fluitje van een cent. even omdraaien en de stof
bak er uit nemen en leegkloppen boven de vuilnis bak. Hier komt wel wat stof
bij vrij dus het mooiste is om deze buiten te legen. De borstels zijn
makkenlijk uit te nemen en met de reinigings-tool makkenlijk van haren te
ontdoen.

Al met al zijn we er erg enthousiast over en geeft het een hoop gemak.
Toppie!

Hans543241 14-10-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Wat een topper! Ik schrok van de hoeveelheid stof die na 2x stofzuigen in het bakje zat. Nu kan dat ook iets zeggen over de stofheid in ons huis ;) Wel is gewoon stofzuigen altijd nog een must. Hij komt in veel plekjes en onder de bank maar de echte hoekjes kan hij natuurlijk niet pakken. Ik als man, vind het echt een uitkomst en een gemak. Je kan hem instellen op dag en tijd. Terwijl hij bezig is kan je mooi andere dingen doen of naar zitten kijken :) Ook de kleine vind het erg leuk en lief. Kan er mooi op zitten en rondjes rijden door huis. Een aanrader voor het gemak!

jaap232 02-08-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Wij hebben voor de roomba 555 gekozen omdat deze een timer heeft en tevens het goedkoopste toestel is met timer. De roomba is gewoon uit te breiden met losse onderdelen en daarom hebben wij voor dit toestel gekozen.

wij hebben hem nu bijna een week in gebruik en ik kan niet anders zeggen dan dat het geweldig werkt. De stofzuiger/bezem maakt zeer grondig schoon ook al doet hij er wel zeker 6 keer zo lang over als wij zelf, maar hij doet dit dan ook als wij niet thuis zijn of in bed liggen dus maakt dat niet uit.
Hij is makkelijk te reinigen ca. 2 minuten werk en dat moet wel elke keer i.v.m. de lange haren van mijn vrouw.
Wij hebben 2 katten en het onverstelbaar wat de roomba schoonmaakt veel beter dan onze miele stofzuiger en vooral met haren is hij goed.

Het filter vind ik zelf wel erg dun maar houd wel het vuil tegen, maar uiteraard zullen kleine stofdeeltje er door komen.

Wij hebben de roomba onder ons tv meubel staan, zodat hij niet in het zicht staat alleen is er dan 1 probleem dat je niet bij de knoppen kan en dat geeft problemen met het weghalen. Hij vindt het namelijk niet fijn om ergens onder vandaan gehaald te worden, dus hebben wij besloten een Logitech afstandbediening aan te schaffen waar je hem mee kan sturen.

Al met al een super apparaat en wij willen nooit meer zonder.

duurzaamheid geen idee

Marco555 27-07-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Sinds een maand de Roomba 555 in huis. Zeer effectief apparaat. Geluidsniveau is iets meer dan een kruimeldief. We laten de Roomba om de dag 's nachts zijn werk doen. Dit betreft dan een woonkamer van 36 vierkante meter, houten vloer hier doet hij ongeveer 40 min over. Huishouden bestaat uit drie personen.

De hoeveelheid kleine zand en stofdeeltjes die hij oppakt is opzienbarend. Een erg effectief apparaat dus.

De virtual wall gebruiken wij voor de convector put. Om lawaai en vastlopen te voorkomen. De afrem functie werkt zeer goed, wij hebben dure speakers in de woonkamer staan, zodra de roomba in de buurt komt remt hij automatisch af en tikt zachtjes tegen het object aan.

Christian Mylle 18-06-2011
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Ik heb mijn Roomba 555 nu al een tiental maanden en ben er relatief tevreden over. Hij stofzuigt wel niet zo grondig als een gewone stofzuiger (stukjes naaigaren en pluisjes blijven soms liggen), ook worden sommige plekken in de kamer wel 20 keer gedaan en andere nauwelijks maar bij regelmatig gebruik zal hij uiteindelijk wel overal geweest zijn. Daarom ook best van de te stofzuigen ruimte te beperken. Ik doe ongeveer 20 m² per beurt. De vermelde 100 m² vind ik vrij optimistisch, ik denk niet dat hij dan overal zal geweest zijn. In het onderhoud kruipt ook wel wat tijd, sommige pluisjes kunnen aaneen klitten tussen de borstelhaartjes en je moet er die dan met een naald van tussen prutsen en aan de zijkanten van de as van de borstel gaan stofvezeltjes zich rond de as draaien wat je dan met een pincetje of zo moet verwijderen. Je hoeft dit niet regelmatig te doen maar toch eens om de zoveel maanden.
Ik heb thuis convectoren onder de vloer met daarop een rooster en het is wel knap hoe hij zich kan loswrikken als er zich een wieltje heeft klem gereden in één van de roosterspleten. Ook stofzuigen onder de bedden is nu een echt gemak.
Wel oppassen voor snoeren en draadjes, die kunnen zich in de wieltjes draaien. Na het stofzuigen van oosterse tapijten vind ik ook nogal veel haartjes van de tapijten in de opvangbak.
Minder vind ik de service na verkoop. Ik heb het apparaat moeten binnenbrengen omdat het zijborsteltje niet meer draaide, het is nu reeds een maand weg en blijkbaar zou het volgens de verkoper nog een tijdje duren.
Voor de rest vind ik het een vrij goede hulp bij het huishouden.

Jens_78 06-10-2010
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Ik heb nu al meer dan een jaar een Roomba en echt waar het is een verademing.
's morgens bij het verlaten van mijn appartement duw ik op de startknop (je kan hem ook programmeren) en dan begint ie.
's avonds kom ik thuis en is het proper.

Ik heb een duplex dus ik wissel wel af: de ene dag de de living, keuken, inkom, wc, berging.
De andere dag slaapkamers, badkamer, nachthal en wc.
Mijn vloeren bestaan uit tegels en parket.

Aandachtspunt is losse snoeren bijvoorbeeld van staanlampen of je pc. Daar rijdt hij zich namelijk in vast. Das gewoon een kwestie van deze wat uit de kant te doen of te zorgen dat deze de grond niet raken.
Verder heb ik een tafel met een inoxpoot die ook over de grond heen loopt met een hoogte van 1cm daar rijdt hij zich ook op vast daar zet ik een virtuele wand op zodat hij er niet op rijdt.
De virtuele wand is een bakje ter grootte van een koffiebeker en werkt met een onzichtbare straal waar hij niet doorheen rijdt.

Door zijn beperkte hoogte kuist hij ook onder mijn zetels en mijn bed.

Zuigen doet hij niet maar het systeem werkt met borstels.
Hij volgt een onregelmatig patroon over en weer door de kamers heen maar uiteindelijk is hij overal wel eens geweest en is het ook echt proper.

Hij stopt automatisch voor trappen en roosters. Hij detecteerd als het ware het gevaar.
Het maakt ook minder geluid dan een echte stofzuiger.

Nadat hij gedaan heeft rijdt hij terug naar zijn oplaadstation zodat hij zichzelf ook weer oplaadt.

Wat ik dan nog moet doen is het bakje legen, even over de filter gaan met een borstel en af en toe de borstels proper maken.

Chiel72 31-05-2010
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Wij hebben de Roomba 555 als cadeau gekregen. Hadden zo'n apparaat nog nooit in werking gezien, we stelden ons er niet veel bij voor eerlijk gezegd. Eenmaal ontvangen gelijk aan de gang gezet, resultaten waren boven verwachting! Wij hebben twee katten waar je niet tegenaan kan stofzuigen, en dit apparaat bespaart ons een hoop werk. Via zijn rolbezem/zuigsysteem neemt hij de kleinste haartjes en kruimels mee. Het apparaat wordt op zowel laminaat, tegels en vloerbedekking gebruikt en dat gaat prima. Zelfs de deurmat krijgt hij beter schoon als met de hand. Goed, het is geen totale vervanging van je stofzuiger, je zult altijd nog op de ouderwetse manier op plekken moeten zuigen waar de Roomba niet bijkan, maar je houdt de boel er makkelijk mee bij. Als je vloerbedekking gebruikt moet je wel bijna elke keer de borstels schoonmaken, bij laminaat/tegels om de 3x. Opvangbak na elke reinigingsbeurt. Maar dat stelt niks voor. Ook positief vind ik de heldere service en info van de importeur, alle (los) leverbare en betaalbare onderdelen. We hebben z'n kleine broertje, de 520 er ook bij aangeschaft voor boven, ideaal!

Bert1212321 15-04-2010
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Wij hebben de Roomba 555 nu twee weken. Ik ben erg tevreden tot nu toe. Ondanks dat het lijkt alsof de robot een rare onlogische route door de huiskamer volgt, wordt toch alles schoon. Wij hebben een witte gietvloer waarop je al het vuil ziet. Eens per 2 dagen (je kunt hem programmeren dus hij werkt's nachts) maakt de Roomba schoon. En dan is er in het hele huis geen haartje meer te vinden. Hij is niet heel luidruchtig. Vervelend is wel dat je hem na iedere beurt moet schoonmaken. In ieder geval na 2 beurten. Dan werkt ie het best.

DimitriV 30-12-2013

Beste,

wij twijfelen al lang over de aankoop van een Roomba. Het probleem dat we hadden bij het uittesten van een ander soort stofzuigrobot is dat bij ons op de witte gietvloer rubbersporen achterbleven, van de wieltjes en/of rubbers aan de onderzijde van de robot; Dit voornamelijk bij het vertrekken en draaien geeft de robot aftekening op onze witte vloer, wat ons extra schrobwerk oplevert. Zijn er anders nog mensen met ervaring met deze robots?

MVG

Pieter25 12-04-2010
Geschreven voor: iRobot Roomba 555

Gebruik de roomba nu een paar maanden. Hiervoor heb ik een Trilobite gehad. Dat apparaat is ruim 2x zo duur, maar na vele jaren werd de accu slecht en wegens mishandeling door mij (uit m'n handen van de trap laten vallen) was het apparaat ook minder goed geworden. Tijd voor een nieuwe. Nu de roomba 555 geprobeerd.
Er is een duidelijk kwaliteitsverschil tussen de roomba en de trilobite. De roomba is een beetje het wilde neefje van de trilobite. De trilobite gaat veel rustiger door de kamer (maakt misschien wel iets meer geluid). De roomba is lager en met deze apparaten telt elke cm hoogte. De roomba heeft duidelijk veel minder zuifkracht dan de trilobite. De trilobite zuigt ook stof aan dat naast het apparaat ligt, de roomba moet er echt overheen rijden. Ook moet je bij de roomba soms de borstels schoonmaken, bij de trilobit eheb ik dat denk ik nooit gedaan.

Handige functe van de roomba is dat je 'm ergens kan neerzetten en dan opdracht geven om naar z'n laadstation t egaan. Laadstation kan zo makkelijk onder een kast staan.

jammer is dat het laadstation en de transformatpor 2 losse dingen zijn. Nu is het laadstation erg licht en heb je nog ergens een blok liggen

Is de roomba dan toch de aanschaf waard? Ik vind van wel. Hoewel het apparaat minder zuigkracht heeft dan de trilobite, wordt er toch een erg goed resultaat behaald. Z'n wat rouwdouwerige bewegingen maken dat hij minder snel zichzelf vastzet en ook de vloer onder b.v. lange gordijnen stofzuigt, waar de trilobite de gordijnen niet aanraakt. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.