Tokina 70-200mm/F4.0 AT-X PRO FX VCM-S Nikon

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Tokina 70-200mm/F4.0 AT-X PRO FX VCM-S Nikon op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

ProPhotoPictures 22-07-2017

Fijn bokeh maar ook na scherpstelling

De lens is fijn in gebruik en stelt snel scherp, heeft een mooi bokeh en fijne scherpte in vooral het midden vlak bij een laag diafragma. Het scherpstellen gebeurt snel echter als je de scherpstel knop loslaat lijkt de lens zich te corrigeren en dat kan zeker een min punt zijn. houd je de scherpte vast door de ontspanknop geactiveerd te houden dan treed dit niet op. Ook bij een serie shot enz heb je er geen last van. Maar tip je de lens 1x scherp zonder foto te maken dan zie je dus wel dit effect. Je kunt dan op dat moment net een fractie van een seconde missen als je hem volledig in wil gaan drukken. Bij snelle opnames dient het dus aanbeveling om scherpstelling continu te zetten. Verder is het een heerlijk lens. En met F4 kun je een prima bokeh verkrijgen. Daarnaast lijkt het dat de belichting achteraf altijd iets gecorrigeerd moet worden omdat de beelden iets te donker zijn. Dus is door het maken van b.v. een lens profiel in een software programma als lightroom of photoshop makkelijk te corrigeren. De statief gondel is een optie en werkt prima net zoals de zonnekap die wel vrij groot is, maar dat hebben meer lenzen met dit tele bereik. Het gebruik van deze lens was even wennen maar ik heb er zeker geen spijt van. Door zijn sterke scherpte focus in het midden wijkt deze lens af van b.v. een sigma/tamron/nikon enz. maar daardoor is hij zeker ook uniek en herkenbaar. Prima voor fullframe en crop.

Pluspunten

• scherpte aan de randen geeft uniek beeld
  • prijs kwaliteit voor een fullframe lens
  • stevige water werende lens
  • prettig formaat en gewicht
  • instellingen venster op de lens, goede vbr corr.

Minpunten

• scherpstelling heeft na effect, bij geen foto
  • F4 zou je een minpunt kunnen noemen
  • ietwat donkerder beeld bij ruwe opname