Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,6

BramS 20-01-2015

Met de Sigma 18-200 II (waar ik trouwens ook erg tevreden over was) vond ik dat ik net even iets te weinig zoom had en heb daarom deze Sigma aangeschaft. Ben ondertussen een maand of 3 in het bezit van deze superlens en heb er nog geen moment spijt van gehad. Scherp bij alle brandpuntafstanden en ongelooflijk mooie kleuren, maar dat kan natuurlijk ook aan de combinatie van lens en body (Pentax K5) liggen. Hoewel mijn Pentax ingebouwde shakereduction heeft gebruik ik toch de OS van de lens. Ik heb gemerkt dat deze nét iets beter werkt. Er is maar één nadeeltje aan de lens en dat is dat hij vrij zwaar zoomt. Maar als je een beetje rustig zoomt ben je er zo aan gewend. Ik vind deze lens echt een juweeltje.

Grizzly 23-08-2014

Ik ben/was positief over de kwaliteit van de foto's . . . .als hij het doet.
Na 1 vakantie was mijn eerste lens stuk (bevroor steeds omdat volgens de foto handelaar een plastic tandwieltje stuk was)
Nu is de lens die ik terug kreeg ook stuk met het zelfde. Na regelmatig geheel in en uitzoomen schijnt het mechanisme dat hiervoor zorgt veel te snel stuk te gaan. Deze is nu net uit de garantie en bevriest ook steeds. Ik kan er geen 2 foto's meer mee maken. Hoop geld voor slechte kwaliteit.

panama 22-08-2014

Eerder heb ik deze lens gereviewed, en was toen nog positief. Ik kan nu maar een ding over deze lens zeggen: Koop deze nooit, het is een wegwerp lens!

Het is een super fijne vakantielens zolang hij het doet, maar na 30 k aan foto's was die van mij al verrot (diafragma). een vriend heeft dezelfde en is ook al kapot. Het mooie is zelfs nog dat ie tussendoor ook nog gerepareerd is.

Vertrouw de reviews die positief zijn niet behalve diegene die de lens net hebben. Als je hem net hebt kan je er inderdaad best wel positief over zijn, maar de kwaliteit...

SIGMA verkwanselt zijn naam met deze lens en als ik ze een tip mag geven:
- Geef toe dat je met deze lens een fout heb gemaakt
- Laat het defecte onderdeel vervangen onder coulance voor een verbeterd onderdeel of
- geef een significante korting (50%) op een nieuwe sigma lens en geef de gedupeerden hierop extra garantie om het vertrouwen terug te winnen.

sigmaonvoldoede 30-04-2014

een sigma 18-250 gekocht , service van sigma is beneden pijl (nog zacht uitgedrukt ) nooit meer een sigma

andre1962 01-05-2014

Mijn ervaringen met de service van Sigma zijn heel anders, had laatst ook een probleem met de autofocus van een 70-200 en snel en zonder problemen opgelost.
Heb meerdere lenzen van Sigma in bezit en heb daar goede ervaringen mee qua kwaliteit en degelijkheid.
Maar zo hebben andere ook negatieve ervaringen met andere leveranciers en is dit er mogelijk een van.

sigmaonvoldoede 02-05-2014

dan heb je mazzel ,, bij mij zijn ze niet thuis , ja als ik betaal dan mag ik komen , leuk die 3 jaar gerantie ,

pan 27-06-2011

Ik heb deze lens samen met de canon 40d gekocht in twee sets. Van de eerste set was deze sigma lens binnen 1 jaar kapot (focuste niet meer, schokte). Van de tweede set heb ik nu ook soms een schokkerende focus, maar het ergste, ik krijg communicatie storing met de canon (error 01), dit ligt waarschijnlijk aan de lens.

Ook een groot minpunt: Deze lens focust rond de 100 mm niet op mijn canon, oftwel portret foto's (die ik vaak neem) lukt gewoonweg niet op autofocus..

Deze lens heeft zo zijn capaciteiten, maar had achteraf veel liever de canon lens 18-200 gehad (vakantielens).

Voordelen:

- Voelt degelijk aan (is ie denk ik niet ivm focus ring problemen)

- groot bereik

- stil

sigmaonvoldoede 02-05-2014

ik ken dat gevoel van slecht af dus nooit meer sigma ,service is sigma niet thuis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

andre1962 21-06-2011

Beste Jan41 ik kan je mening over de Sigma niet delen, heb hem ingebruik met een D60 en D90 en op beide toestellen hiermee hele goede foto's kunnen maken die zelfs door fotografen zijn beoordeeld als goed. Het betrof o.a. foto's tijdens en concerten en in de sneeuw. Het is wel ff wennen dat het scherpstellen precies de andere kan omgaat dan een orginele Nikon lens maar ben er erg tevreden over, en ken ook anderen die hem tot tevredenheid gebruiken, ook op een Nikon 7000.

jan41 18-06-2011

Ik heb deze lens in oktober 2010 gekocht, in combinatie met een Nikon D3100, en enkele weken later ook een review geschreven. Ik was net begonnen met fotograferen en dus nog weinig kritisch. Ik heb vanaf oktober ook 2 fotocursussen gevolgd en liep steeds meer tegen het probleem van gebrek aan onscherpte aan.
Wat ik ook probeerde ik kreeg geen scherpe foto's. Moest alle foto's softwarematig verscherpen en daar wordt de foto niet beter van, je blaast de pixels op. Op de fotocursus ook wel eens een lens van anderen erop geschroefd en die gaven een beter resultaat. Ik lang de oorzaak bij mezelf gezocht door het gebrek aan ervaring. Maar afgelopen mei was ik helemaal klaar met deze Sigma lens en terug naar de winkel. Ik heb hier enige tijd besteed en kreeg ook een artikel over front- en back focus mee. Drie weken laetr heb ik in het weekend een test opstelling opgezet om dit focus probleem helder te krijgen. Mijn bevinding was dat ik een backfocus probleem had met de deze lens en met deze bevinding terug naar de winkel gegaan. Na enig praten hebben zij deze Sigma lens ook op mijn body bekeken. En inderdaad mijn probleem onderkent. Dus ik zou nooit scherpe foto's kunnen krijgen met deze combinatie. Door de cursussen en het doen was ik er inmiddels ook al wel achter dat ik iets anders wilde en dan meerdere lenzen opgesplitst in verschillende bereiken en een betere lichtsterkte. Na enig heen en weer praten uiteindelijk een inruilprijs overeengekomen en afscheid genomen van de lens. Met de lenzen die ik nu heb ik weet niet wat me overkomt. Scherpe foto's met de D3100.
Ik heb de nieuw aangekochte lenzen eerst op de body geprobeert en had met 1 lens een probleem met de front focus. Hiervoor een ander lens genomen van hetzelfde merk en deze was wel goed. Goed toen ik eenmaal zover was heb ik mijn body ook ingeruild tegen een Nikon D7000. Omdat ik een overstap naar een D7000 al in mijn achterhoofd had heb ik al wel een betere kwaliteit lenzen gekocht omdat de D7000 dit vereist. Zo enthousiast als ik was in het begin over de Sigma zo ontevreden ben ik eigenlijk geworden door de slechte resultaten.
Ik zou met de kennis van nu zo'n superzoom niet meer kopen of aanbevelen.
Wanneer je kijkt op bijvoorbeeld dpreview.com en je zoekt daar deze Sigma lens op dan zie je ook dat hij in vele gebieden onscherp is en dat hij eigenlijk alleen redelijk is van zeg maar 35-85mm. en dan ook alleen maar bij bepaalde diafragma waarden.

aperture 09-07-2013

Hallo Jan,

Ik heb (had) ook interresse in deze lens (schiet trouwens met Pentax K-5, deze heeft dezelfde sensor,Sony, als de D-7000).
Was toch ook een beetje kritisch t.o.v deze lens ondanks een redelijk goede beoordeling (76 punten)in DPreview, zeker voor het geld (€400,-).
Dat is niet echt duur, voor een lens, ja toch?

Mag ik weten welke lens je voor deze in de plaats hebt gekocht?
Een prime?

Zelf heb ik namelijk o.a een Samyang 85mm F/1.4 en die maakt echt scherpe foto's, ook bij weinig licht en zonder fliter uiteraard.
Tsja F/1.4 , dus lichtsterk genoeg.
Inderdaad is deze lens behoorlijk zwaar en Manual Focus en diafragmaring (maar je kan het diafragma ook op de body instellen, met diafragma ring op "A").
En deze lens is niet duur, € 320,- meen ik heb ik ervoor betaald.
Toch degelijke bouwkwaliteit en optisch erg goed.
Maar met een prime ben je natuurlijk wel minder flexibel, door het vaste brandpuntafstand; je kan niet altijd dichterbij of verder af van het onderwerp komen.

vriendelijke groet,

boudy

K. van der Linden 13-03-2011

Ik gebruik deze lens sinds de aanschaf, 16 maanden geleden, met zeer goed resultaat.
Het was de vervanging van mijn Sigma 18-200.
Echter enige tijd geleden begon de lens problemen te vertonen. Steeds als ik wilde inzoomen "bevroor" het beeld en kon ik geen foto's meer nemen.
Nadat ik de camera uit en weer aan deed, of de hele boel snel omhoog en omlaag schudden, kon ik weer een paar foto's nemen, tot de zaak weer blokkeerde.
Het lijkt wel of het stabiliseer gedeelte stuk is.
Natuurlijk moet dat weer gebeuren na 12 maanden. Ik hoop dat goed afloopt.

andre1962 16-06-2014

Vraag me af met welke type body deze wordt gebruikt. Heb zelf meerdere Sigma lenzen in combinatie met Nikon heb tot op heden geen problemen mogen ondervinden, klop het wel even af natuurlijk.
Gebruik ze het meeste op een D90/D7000 maar ook met de D60 gaat het goed.
Heb een 18-250, 70-200 en 105 in mijn bezit.

Grizzly 15-06-2014

Update van mijn eerste review:
Ik kreeg bij de leverancier een andere 18 250 Sigma. Helaas, heeft deze na 2,5 jaar de zelfde problemen. Bij 1 exemplaar kan het altijd een foutje zijn, maar dit is de 2de met het zelfde probleem. Dat is nooit toeval. Ik kan niet anders dan concluderen dat de kwaliteit zeer slecht is.

Maccus 20-12-2010

Ik fotografeer 30 jaar en heb talloze objectieven in mijn handen gehad en gebruikt. Ik heb deze lens nu 10 maanden in bezit en er veel mee gefotografeerd. Reeds na een maand (toen ik er nog weinig mee had gefotografeerd) deed het zoommechaniek raar, bij het uitzoomen hoorde ik rare klikken en hij bleef daar soms op hangen. De reparatie duurde maar liefst 7 weken. De geleidingsstangen in de lens zijn van plastic, en deze waren dus al snel kapot. Zojuist heb ik gemerkt dat die stangen blijkbaar weer aan het verslijten zijn want ik hoorde net weer een klik. Dit is een lens om met de grootse voorzichtigheid mee om te gaan, mijns inziens is het zoombereik te groot, wat het zoomen stroef maakt. Deze lens zou van beter materiaal moeten worden gemaakt tegen een iets hogere prijs. De beeldkwaliteit is acceptabel. Als de lens binnenkort weer defect raak koop ik een 18-125.

buffel 11-06-2010

Was aan het twijfelen of ik een lens van tussen de 18-135mm zou pakken en dan een aparte van 70-200/300mm zou pakken. Uiteindelijk toch één lens gepakt omdat ik stof op de sensor tot een minimum wil beperkte. Omdat de Eisa ook aangaf dat dit een goeie lens is én na uitgebreid speurwerk op internet, toch voor deze lens gekozen.
Bij ontvangst erg blij, mooi formaat, wel even wennen aan het gewicht, scherpstellen gaat snel en perfect. Super die gratis Zonnekap. Tot nu toe al vele foto's geschoten. Kwaliteit echt goed, voor een zeer aantrekkelijke prijs. Ik ben blij!.

aperture 09-07-2013

Hallo Buffel,

Aan de 18-135 vermoed ik dat u met Pentax schiet, klopt dat?
De 18-135 kreeg niet zo'n geweldige beoordeling op www.photozone.de , trouwens.
Zoek ook een zoom lens (maar eigenlijk liever een prime van 200mm/250mm), voor vakantie's.

Ik schiet met een K-5 van Pentax, trouwens.

vriendelijke groet,

boody

The Pope 13-10-2009

Als actief lid van een fotoclub heb ik enige maanden geleden dit objectief aangeschaft.Ik ben uiterst tevreden, als moet ik wel wennen aan het verschuiven van het beeld in de zoeker bij de inschakeling van de stabilisatie. In het groothoekbereik vertoont het objectief enige tonvormige en in het teleberiek enige kussenvormige vertekening. Storend is dat niet, omdat die vertekening met een fotobewerkingsprogramma eenvoudig is te verwijderen en op vakantiefoto's helemaal niet opvalt. In het middengebied tref ik geen zichtbare vertekening aan. De scherpte is uitstekend, hoewel elke digitale foto wel enige nabewerking vraagt. Het grote bereik maakt het objectief niet alleen voor vakanties maar ook voor serieuzer fotowerk zeer geschikt. Ik kan het objectief iedereen aanbevelen.

masterminder 02-07-2009

Nadat niemand nog een review geplaatst had heb ik de gok gewaagd een paar dagen voor mijn vakantie dit objectief te kopen. En deze heeft gelukkig goed uitgepakt!

Ik wilde dit keer voor mijn vakantie wat meer zoombereik van kwaliteit op mijn D40 zonder dat ik mijn compact superzoom camera van canon (S5 IS) erbij hoefde te halen.

Het feit dat ik nu maar één lens heb ipv twee camera's is natuurlijk al een stap voorwaarts, maar de kwaliteit is er ook op vooruit gegaan!

Hieronder mijn ervaringen van mijn vakantie in Maleisië en Singapore:

Nadat ik wat andere lenzen (o.a. tamron 18-270 en nikon 18-200) had uitgetest besloot ik die van Sigma te kopen. Deze lag goed in de hand (ietwat zwaar misschien voor D40) en voelde ook zeer degelijk. Hij stelde sneller scherp dan mijn standaard 18-55 kitlens (gelukkig) en de testfoto's van tekst aan de overkant van de straat kwamen goed uit de bus (kon alles scherp lezen).

Tijdens het gebruik zijn echter wel wat zaken opgevallen. Het scherpstellen bij weinig licht valt best tegen, maar dat komt natuurlijk door het diafragma van f6.3. Dit heeft echter niet geresulteerd in gemiste foto's. Enig nadeel is dat de ISO-waarde in de jungle bijvoorbeeld naar 800 moet. Gelukkig is dat niet het grootste probleem met een spiegelreflex en prints van 3x3 meter maak ik toch niet.

De beeldstabilisatie werkt ook goed, zelfs bij 100mm op 1/8 sec. kon ik nog scherpe foto's maken (is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen stabiliteit).

Naar verloop van tijd (eigenlijk best snel) trad ook de bekende zoomcreep op. Maar dat doen alle soortgelijke opbjectieven van verschillende modellen. Dus dat is geen reden de lens niet te kopen.

De zoomring is overigens lekker groot en fijn te bedienen. (af en toe wat schokkerig, maar daar wen je aan, het wordt een vaardigheid).

Verder heb ik nog niet echt nadelen kunnen ontdekken. Er treed bijvoorbeeld ook weinig purple fringing en vignettering op dankzij de SLD elementen. (Ik lijk wel een Sigma-verkoper).

Al met al is de prijs-kwaliteit verhouding perfect voor deze lens (Zowel die van Tamron als van Nikon was 100 euro duurder). Ik heb er zeker geen spijt van gehad. Ik hoop binnenkort wat samplefoto's te plaatste ergens.

DOEN: Heb je 450 euro en wil je geen lenzen wisselen op vakantie en voldoende zoom willen hebben om die ene aap of vogel te pakken?
NIET DOEN: Wil je in onder donkere omstandigheden dieren- of sportfoto's maken met een lage ISO waarde: NIET DOEN!

Officiele reactie van Bol.com 28-04-2021

Ontzettend fijn dat je zo blij bent met onze service, Petra!

yvd532 23-02-2012

wat vond je het verschil met de tamron 18-270