Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

efgee1 13-04-2013

prima lens. Heb de lens nu 5 jaar. Ik heb de lens een keer getest in vergelijking met een 24-105 L lens. Bij mooi weer zag ik hoegenaamd geen verschil. Beide lenzen even scherp. Bij iets donker weer is het een ander verhaal. Dan wint de 24-105. Bouwkwaliteit is een stuk minder. Er zit veel zijdelingse beweging in de lens. (is niet erg) en als je de camera om je nek naar beneden hebt hangen, zakt de lens van 28 naar 135 mm. Is ook niet erg, maar kan op den duur irriteren.

janmaarten 05-12-2011

Deze lens heb ik 2 jaar op mijn camera gehad, achteraf viel deze best tegen.

De lens is iets te soft, en voor ruim 400 Euro mag je wel wat beters verwachten dan 3.5 5.6.

Daarnaast is 28mm net niet wijd genoeg en 135 net niet genoeg tele.
Dus een lens wat aan beide kanten net buiten de boot valt.

Na 2 jaar ging het rubber van de zoom ring vervormen, dus qua bouwkwaliteit ook niet echt een fatsoenlijke lens.

Indien je niet een enorm zoom bereik nodig geef iets meer geld uit voor de 17-55 2.8 Die is zijn geld meer dan waard!!

Deze lens is echt zonde van het geld. Ik snap dan ook niet waar die score van een ruime 8 vandaan komt?

Jan Willem1 12-08-2012

Deze lens is bedoelt als vervanger voor je kitlens. Daarbij hoort een goede zoomlens tot 3 of 400mm.
Wat is dat te soft, wat bedoel je er mee? Ik krijg ook het gevoel dat je meer een verkeerde keuze hebt gemaakt en dat je liever de 15-85 had willen hebben. Dat houd niet in dat de lens niet goed is. Dat rubber is overgens makkelijk te vervangen.
Verder zijn de meeste erg tevreden over deze lens, ook op andere beoordelingsites. Je bent een van de weinige die er niets aan vind. Ligt misschien toch voor een deel aan je zelf.

Ronald_300F4 19-09-2011

Ik heb deze lens tweedehands gekocht als portretlens en voor het bereik van 28-135 mm. Hij geeft mooie rustige foto's met een behoorlijke scherpte. Geen L-lens maar een stapje beter dan b.v. de 18-55 al moet je die ook niet onderschatten bij goed gebruik. Ik heb een oud exemplaar en er zit enorm veel speling op het voorste deel van de lens, wonderlijk genoeg heeft dat geen effect op de foto's. Daarnaast is het een echte stofzuiger, de stofdeeltjes zijn goed zichtbaar op het voorste glas maar ook hier geldt weer, bij de opnames is daarvan niets te zien. Voor een oldtimer met de eerste generatie IS maakt hij heel behoorlijke foto's en door de lage aanschaf prijs (tweedehands 200 euro)is de prijs kwaliteit verhouding zeer goed. conclusie: prima lens die ondanks zijn wat gammele front constructie toch weet te presteren.

Ronald_300F4 13-08-2012

Update: deze lens voldoet nog steeds redelijk goed, met de nadruk op redelijk want het is geen topper maar gewoon een aardige lens die wat beter presteert dan de standaart meegeleverde 18-55. Ik zou hem niet nieuw aanschaffen want dan is de prijs - kwaliteits verhouding wat aan de magere kant. Dan kun je beter wat doorsparen voor een L-lens. Tweedehands voor een zachte prijs is het een andere verhaal, dan heb je voor relatief weinig geld een aardige middenklasser.

Richard_Leiden 11-09-2011

deze lens gekocht als aanvulling op de kitlens.
deze lens voelt gelijkal een stuk degelijker aan dan de standaard kitlens. scherpstellen gaat ook sneller en naukeuriger. de foto's zijn ook beter dan met de standaard lens en met een bereik van 28-135 een prima alround lens voor vakantie oid.
zeker geen moment spijt gehad.

heb alleen voor degelijkheid een lager cijfer gegeven omdat het voorste deel van de lens wat speling lijkt te hebben hij schuift zeer soepel in en uit, ook als je de lens ondersteboven houd schuift hijal uit.
dit is even wennen.

sami 09-02-2009

Ik heb deze lens net voor mijn skivakantie gekocht. Ik had eerst een Tamron 18-200mm maar vond toch dat die te weinig scherpte had.

Deze lens is echt mooi scherp en met de IS kun je zelf met 1/4 iso400 nog prima uit de hand fotograferen. Heb een aantal mooie binnenfoto's en nachtfoto's gemaakt op die stand en allen scherp.

Ook het zoomen is snel genoeg. Qua zoombereik ook prima aangezien het niet veel scheelt naar de 200mm die ik eerst had. 18-28mm scheeld wel wat groothoek maar dan doe je gewoon 1 stapje naar achteren.

Het gaat om het resultaat en de kwaliteit is prima in orde. Mooie scherpte foto's krijg ik ermee op de EOS400D.

Canonshooter 02-10-2008

Mooie degelijke lens voor een mooie pijs. verschil uiteraard meteen merkbaar met de 18-55 kitlens. alleen al met het uit de doos halen van de 28-135 voel je dat het een goede degelijke lens is. Natuurlijk zijn de L lenzen beter maar voor deze prijs is dit zeker je geld dubbel en dwars waard!

King Marcel 27-04-2008

Zeer goede lens, kan niks anders zeggen.
Tuurlijk zijn er altijd betere maar daar betaal je dan ook de hoofdprijs voor.
Prijs/kwaliteit van deze lens is prima.
Zeer scherpe foto's, heeft inderdaad bij wat weinig licht moeite.

Paar weken in bezit

Ron69 30-11-2007

Deze lens komt met een crop van 1,6 neer op een zoombereik van 44-216mm. Dit is voor mij een zeer bruikbaar bereik omdat ik met mijn vorige camera in de praktijk zelden onder de 44mm zat.

Het voorste deel van de lens heeft inderdaad iets speling maar niet hinderlijk en ik denk dat bij voorzichtig gebruik dit ook niet erger wordt in de toekomst.

De beeldstabilisatie en snel focussnelheid zijn erg welkom op deze lens die scherpe - en daar gaat het tenslotte om - foto's aflevert. De verschillende testen die op het internet te lezen zijn laten steeds zien dat deze lens een prima prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Een lens om niet vaak van mijn camera te halen dus.

Makkers 20-08-2006

Sinds kort een 28-135 USM iS objecteif op de Canon EOS 350D. Prima objectief
met goed bereik van groot naar tele. Met handmatige instellingen kan je van 28
tot 135 mm mooie foto's maken. IS werking nog niet echt ondervonden. Of
misschin zijn daarom de foto's uit de hand geschoten toch allemaal scherp.
Met het volautomatische programma zit er nog wel is een onscherpe foto tussen,
maar zoals een professionele fotografe pas tegen mij zij, Daar moet je hem
nooit opzetten