Nikon AF-S DX Zoom-NIKKOR 12-24mm f/4G IF-ED - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S DX Zoom-NIKKOR 12-24mm f/4G IF-ED op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

nikkorfan 25-04-2012

Ik heb deze top lens nu ongeveer een half jaar in bezit en heb hem 2e hands gekocht voor mijn Nikon D7000 camera. Ik heb verschillende Nikkor lensen en deze is gewoon het scherpst van alle lenzen die ik heb en de kleuren het mooist ook met erg veel contrast.

Ik had hem gekocht voor landschappen in eerste instantie maar ik gebruik hem eigenlijk vaker voor van alles en nog wat waar ik een wide angel achtig effect mee wil maken, laatst een groeps foto gemaakt van onderaf en de mensen keken naar beneden echt super gaaf effect.

Ik ben maar een amateur fotograaf maar ik herken echt niets van de klachten over dat deze lens niet scherp is of dat er veel Chromatic Abberation zou zijn. Dan zal je wel op jpg schieten met verkeerde picture controls of een of ander goedkoop flutfilter ervoor hebben zitten want deze lens is zo scherp als het maar kan. Als ik met deze lens fotos maak en ik wil in Capture NX een verscherpings filter gebruiken hoe minimaal dan ook dan krijg ik last van overscharpenings effecten zo scherp is deze lens dus, dat je niet eens hoeft na te verscherpen in photoshop of captureNX of welke software je ook gebruikt.

gewoon een wereld lens en gebouwd als een tank.

bakkerstephan 26-08-2011

Heb dit objectief nu een paar weken in bezit! wat een scherpte en kwaliteit zeg. Okee je betaald er meer voor en de vraag of een ongetraind oog het ziet is er ook. Maar ik ben persoonlijk erg kritisch en vind hem echt super! contrast, kleurweergave, degelijk als een tank! super objectief wat mij betreft.. Dus voor degenen die kwaliteit erg belangrijk vinden en het geld er voor hebben zeg ik zeker kopen!!

jcneijs 18-05-2009

Ik werk nu al weer een 3 jaar met deze lens en herken niets van de hiervoor vermeldde zaken. Wat me opvalt is dat er tegenwoordig door Nikon dezelfde lens in zowel gouden (traditionele) als witte doss uitgeleverd wordt. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er of minder kwaliteitscontrole bij Nikon plaats vindt of dat er willens en wetens twee kwaliteiten in omloop zijn want ik vind deze lens super. Beeldkwaliteit over het hele bereik is fantastisch, stil en snel maar goed checken voordat je hem koopt want er zijn dus tegenvallende exemplaren in omloop.

masrtin 10-05-2009

Heb deze lens nu een jaar in gebruik. Ik maak veel foto's van distributiecentra(breed en laag gebouw). Heb daarom een extreem groothoek nodig. Voor websites gaat het wel , maar als mijn klanten een vergroting willen, moet ik even slikken. Het is voor die prijs een slecht objectief. Onscherp in de hoeken, veel last van CA. Terug naar Nikon gestuurd, maar die zeggen dat er niets mee aan de hand is. Heb ook twee opnamen meegestuurd waarop het probleem duidelijk te zien is. Als dit Nikon kwaliteit is dan hoeft het voor mij niet meer. De prijs weten ze wel.

RobK 05-09-2007

De prijs doet een topklasse lens vermoeden maar de kwaliteit is van middensegment. In 12 mm zijn de hoeken bij alle diafragma's onscherp. Dit verbetert pas bij 15 mm. Perfect is de lens dus pas bij 15mm, maar daar koop je geen supergroothoek voor.

hoorn 06-02-2007

Het derde exemplaar voldeed uiteindelijk aan mijn eisen. Er zijn kennelijk dus nogal wat verschillen in kwaliteit tussen verschillende exemplaren.

Mijn lens is qua prestaties nogal gespleten. Over het hele zoombereik geeft de lens heldere beelden, met neutrale kleuren en zeer goed contrast. Maar grofweg tussen 12mm en 15mm is de kwaliteit wel goed, maar niet bijzonder. Vanaf 15mm tot 24mm is de lens pas echt van professionele kwaliteit.

12mm-15mm: scherp in het midden, aan de randen pas scherp vanaf f/8. Aan de randen zijn duidelijk CA´s zichtbaar (laten zich softwarematig wel makkelijk verwijderen) - bij 12mm wijd open CA´s op zijn ergst. Vervorming bij 12mm is duidelijk zichtbaar en laat zich in software niet helemaal corrigeren. Wordt vanaf 14mm wel beter.

15mm-24mm: scherp vanaf f/4 tot f/11 over het hele beeld. CA´s worden naar het eind van het zoombereik steeds minder - bij 24mm op zijn best. Mate van vervorming is tussen de 15mm en 24mm matig te noemen.

Autofocus is zeer snel. Buitenkant van de lens is van een goed soort plastic gemaakt. Voordeel is het lage gewicht (voor onderweg), nadeel is dat je er wat voorzichtiger mee moet zijn. Er kunnen 77mm filters op de voorkant (normale typen geven zelfs geen lichtafval bij 12mm!). Lens is goed in balans op mijn D200.

Een fijne lens (als je een goede versie kunt vinden) die met name in landschap fotografie (maar ook in kleine ruimtes / steden) tot zijn recht komt. Ook voor reportagewerk geschikt. Maar hier zal de f/4 wellicht een spelbreker kunnen zijn.

T Ploeg 24-11-2006

Mede door de SW motor plus de VR is deze lens zeer geschikt voor snel en
accuraat werken en de fotos zijn heeel erg scherp