Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II LD

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II LD op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,9

Nico P. 22-08-2018

Geen goede macro

Vandaag weer gebruikt en nu voor bloemen en insecten. Ik heb de macro uitvoering. Veel fotos zijn mislukt. De macro op deze lens is best wel beroerd.
Alle andere onderwerpen gaan echt prima, maar doet er geen macro mee

Pluspunten

• snel
  • licht

Minpunten

• macro
  • luidruchtig
  • geen vr

Tyros 4. 03-05-2018

prima kwaliteit

Ik heb deze Tamron lens nu een maand,en ik heb verschillende instellingen goed getest,ik kom tot het besluit dat dit een zeer goed alternatief is voor de dure Nikonlens.
Zelfs op de meeste punten is deze beter als de Nikon.
Ik gebruik deze op de Nikon D 3100,misschien zijn er slechte resultaten zijn bij andere merken,dit kan ik niet beoordelen.

Pluspunten

• zeer scherpe foto's
  • Snel handmatig scherpstellen.
  • niet zwaar van gewicht.
  • Goede greep op de instellingen.

Mark 04-01-2017

Goede beginners lens tegen nette prijs.

Doordat deze lens met zonnekap geleverd word kan je gelijk aan de slag in zonnige omgevingen en omgevingen met veel licht van boven af.
De lens heeft wel af en toe moeilijkheden met het scherpstellen in omgevingen met minder licht inval.
Hier door is deze lens iets minder geschikt voor het fotograferen van theater, concert voorstellingen en andere donkere omstandigheden.

Ondanks het bovenstaande is het een goede lens voor overdag of in goed verlichte omgevingen. Foto's zijn van goede kwaliteit en hebben weinig vervorming.
Ook kan je uiteraard zelf scherpstellen zonder autofocus te gebruiken en dan gaat het focussen wel goed.

Pluspunten

• Snelle focus
  • Goede bouw kwaliteit
  • Beter als zijn even dure Sigma tegenhanger

Minpunten

• Autofocus niet altijd even zuiver.
  • Autofocus slecht bij weinig licht.

N Korf 16-06-2012

Ik heb deze lens gekocht i.c.m. een Canon 550D. Doel was één lens voor alles.

Na een workshop van Canon te hebben gevolgd ben ik fanatiek aan de slag gegaan en raakte ik steeds meer gefrustreerd dat zoveel foto's onscherp bleken. Inmiddels een canon 50mm en canon 100mm lens gekocht en wat een verschil!!

Bij een gemiddelde serie foto's levert de Tamron minimaal 50% onscherp af en soms nog wel meer. Ga je vervolgens op de laptop de foto's fullscreen bekijken, dan is eigenlijk niets echt scherp.

Omdat ik de 'één lens voor alles'-gedachte inmiddels al heb los gelaten, ga ik rustig op zoek naar een of meerdere vervanger(s) voor deze lens.

vinenes 30-05-2011

Het is een leuke lens voor portretfoto's en daar is dan ook alles mee gezegt.
Zodra je verder dan 100mm inzoomt worden de foto's vaag en vaal.
Eerder had ik een Sigma 55-300 en die was vele malen scherper bij het uitzoomen.
Deze Sigma had ik ingeruild tegen de tamron omdat ik alles in een wilde maar dar kom ik nu flink op terug

Jaap Zoveel 02-05-2012

Ik had precies hetzelfde probleem, heb hele set teruggegeven en uiteindelijk een Sony NEX-5 gekocht. Minder zoom, maar vele, vele malen scherper en niet vaal.

Jaap Zoveel 20-11-2010

Deze lens is goed voor portretten, maar daarmee is het gezegd. Mijn twee simpele Sony compactcamera's maken aanzienlijk scherpere foto's, wegen stukken minder en zijn handzamer. Van de circa 1000 testfoto's, zowel binnen als buiten bij schemer, bewolking en zon, zijn alleen de portretten acceptabel en enkele andere foto's tussen 1-2 meter afstand (zoals laaghangende bladeren aan een boom), vooral bij 50-70 mm. Zelfs met statief zijn de foto's duidelijk minder scherp dan met de compactcamera's zonder statief. Ik bekijk ze gewoon vullend op het scherm, heb het nog niet eens over details op pixelniveau.
Ik heb een spiegelreflexcamera voor betere foto's. Dit zijn geen betere foto's. Enorme vertekening bij 18 mm, en nog steeds niet scherp. Niets scherp bij 200 mm. Alles bij elkaar nogal teleurstellend. De Canon 18-135 geeft merkbaar scherpere foto's, bleek bij onze test, ook zonder stabilisatie (die behoorlijk minder uitmaakt dan het verschil in lens).

Ayla2005 14-03-2010

Heb deze lens nu een jaar incombinatie met de Canon 1000D. Als je kijkt naar de prijs/kwaliteit is dit op zich een prima lens.
Maar mijn eigen oordeel is dat de foto's net niet goed zijn. In optimale condities zijn buiten en binnen best goede plaatjes te schieten.
Maar deze lens laat op 28mm en 200mm te wensen over. Ook sport is de AF te traag. Heb je een low budget of ben je beginner
op spiegelreflex-gebied dan is deze lens met groothoek tot tele een prima lens. Ook het lage gewicht en niet hoeven wisselen
van lens kunnen erg prettig zijn.

Danielle09876 05-03-2009

Heb de lens nu een week in bezit. Foto's zijn niet goed scherp! Ook niet op statief. Heb ook foto's met sigma lens gemaakt en deze waren veel scherper. Ben dan ook van plan deze lens om te ruilen voor een sigma.

Bro58 27-05-2007

Ik heb de lens nu een 6 tal weken in mijn bezit icm met een canon 400 D. Ik kan er het volgende van zeggen:
Het is een lichte lens waar je op een redelijk nivo algemene plaatjes kunt schieten. Op de grenzen van de instellingen bijv. 28mm zijn duidelijk vertekeningen van het beeld zichtbaar, waardoor hij in die stand eigenlijk alleen maar geschikt is voor portret of landschapsfotografie en niet voor architectuur. Voor sportfoto's is het AF mechanisme te traag.
De scherpte (AF) laat bij een willekeurig kiekje nog wel eens te wensen over.
Natuurlijk heeft de lens een relatief laag prijskaartje en mag je er geen wonderen van verwachten. Toch vind ik de prestaties overall wat teleurstellen.

Arjan Mulder 31-12-2006

Ik gebruik deze lens als 'reis-objectief' op een Pentax K10D. Prima voor dat
doel; wat me opvalt is de tonvormige vertekening tot 28mm direct overgaand in
kussenvormige vertekening boven deze waarde. Niet storend bij algemeen gebruik.
Heel goed scoort voor mij de zeer geringe overstraling bij hoge lichten tegen
een zwarte achtergrond.

arjanus 26-07-2012

Arjan, dank voor je heldere reisverhaal. gebruik je deze lens ook als je naar finland reist?

janus2 22-08-2006

Gebruik deze lens op mijn Canon 30D en ben er zeer tevreden over, zeker voor
wat betreft de prijs kwaliteit verhouding. Jammer dat er geen stabilisatie in
zit. Van canon zijn nog geen travel zoom objectieven te verkrijgen

Eddosib 09-07-2006

Dat deze lens de TIPA -award heeft gewonnen verbaasd mij dus niet, de randen
zijn op 18 mm na slechts 1 stop diafragmeren uitermate scherp en ook het
contrast scoort op alle brandpuntafstanden zeer zeer goed. Door de cropfactor,
pakt de sensor toch meer het midden en heb je ook relatief weinig last
vignettering. Buitengwoon handig gelet het grote bereik en een buitengwone
prestatie op het gebied vanb lensbouw. Op de Nikon D200 werd deze lens
uitermate positief getest en deed hij het fractioneel beter dan de nikkor!

fotokoen 29-05-2006

Heb de lens enkele maanden. Ik ben er tevreden mee; 1 lens met groot bereik =
weinig wisselen. Heb echter weinig om mee te vergelijken en ga binnenkort wel
op zoek naar een tweede lens: waarschijnlijk een Nikkor 50 mm F 2.0

Eenzame fietser 28-05-2006

Ik heb deze lens op een Pentax istDS en ben er bijzonder over te spreken.
Snelle scherpstelling en mooie kleuren in de foto's. Je bent voor bijna alle
afstanden klaar met deze lens. Macrostand (zit er ook nog op), Portret,
groothoek en op een beetje afstand kan je ook nog aardig uit de voeten. Niet
zoveel lenzen verwisselen binnen deze range, dus minder stof op je sensor.
Alleen in de natuur kom je weleens wat tekort, maar je kan ook niet alles met
deze lens willen. Met fotograferen van gebouwen moet je niet kleiner gaan dan ±
50 a 70 mm anders krijg je vertekening.