Olympus ZUIKO DIGITAL ED 70‑300mm 1:4.0‑5.6

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Olympus ZUIKO DIGITAL ED 70‑300mm 1:4.0‑5.6 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Fox328 09-02-2011

Deze lens presteert boven verwachting. Hoewel in reviews vaker afgedaan als de minder scherpe lens van Olympus heb ik al prachtige foto's met deze lens gemaakt. Zo heb ik de maan al kunnen fotograferen met duidelijk zichtbare kraters en een contrastrijk oppervlakte. Bij minder licht ben je echter wel aangewezen op de handmatige scherpstelling maar dat mag de pret die je hebt van 600 mm (kleinbeeld equivalent) niet drukken.
Kortom: een aanrader met een zeer hoge prijs/kwaliteitsverhouding.

kogaboy 05-01-2009

De 70-300 is een pracht van een lens, zeker voor deze prijs heb je na aanschaf waar voor je geld.

De lens is zowel als tele en macrolens een absolute topper binnen zijn prijsklasse.

Als tele in combinatie met beeldsabilisatie leg je er ongetwijfeld prachtige en scherpe foto's mee vast en dan moet je niet telkens gebruik maken van een statief. Voor het fotograferen van vogels en dergelijke een aanrader. Het grote diafragma is natuurlijk wel een nadeel bij weinig licht, dan is de Zuiko 50-200mm 2.8 , 3.5 een betere keuze, maar die is een stuk duurder.

Als macro is deze volgens mij handiger dan bv de Sigma 105mm 2.8 , die ik ook in mijn bezit heb. Vooral als je graag vliegende insecten wil fotogaferen. Door het enorme zoombereik kan je vanaf statief in staande houding mooi 1op1 macro foto's maken zonder de insecten wegtejagen. Ik gebruik deze lens dan ook vaker dan mijn Sigma 105 2.8 2op2 macrolens.

Verder is deze lens robuust, stevig en ongeveer even zwaar als je body, wat dan weer zorgt voor een stabiele grip.

Als enig minpuntje is het scherpstellen bij weinig licht. Dat vaak zo moeilijk gaat dat de lens soms enkele keren volledig op en af moet focussen eer hij de juiste scherpstelling gevonden heeft.

Verder is het voor ierdereen die over een Olympus beschikt een absolute must lens. Zo heb ik na aanschaf vorige lente, mijn kitlens 40-150mm niet meer gebruikt.

Tijdens mijn fietstocht naar de noordkaap afgelope zomer was de 70-300 mijn standaard objectief waarmee ik uiteindelijk 2/3 van mijn foto's maakte, dat zegt denk ik wel genoeg.

Voor de huidige prijs is deze lens voor iedereen betaalbaar, ik zou zeggen aan u de keuze, spijt achteraf heb je allesbehalve

veel plezier ermee

Cees Funcke 27-06-2008

Vlak voor de vakantie deze lens aangeschaft. Het blijft natuurlijk een gok om zo'n tele voor deze prijs aan te schaffen, maar juist vanwege de prijs het niet gelaten deze lens te kopen.

Gebruikt op een E-400 en een E-510. Zelfs zonder Stablisatie maakt deze lens op 300mm nog goede scherpe foto's. Natuurlijk heb je wel goed licht nodig, want bij schemer of het fotograferen van donkere plaatsen is op 300mm lastig. 70mm geeft daarentegen geen problemen. Met een hoge ISO lukt het daarentegen nog redelijk goed om mooie foto's te maken, maar verwacht dan ook geen wereldprestaties van deze lens.

Voor de prijs is deze lens absoluut de moeite waard. Heb je te weinig bereik met de standaard 40-150 lens, dan is deze 70-300 een absolute aanrader ! Het zoombereik is echt enorm en bij goed licht is er echt heel mooi mee te fotograferen. En inderdaad is deze lens ook perfect als Macro te gebruiken. Zeer veel detaillering i.c.m. de E-510 in dit geval.

Het scherpstellen kost wat tijd met het bereik van 70-300mm. Dat is het enige nadeel wat ik eigenlijk als relevant kan noemen. Zeker voor het fotograferen op C-AF voor bijvoorbeeld voertuigen, vliegtuigen, sport is dit als lastig te ervaren. Maar met wat oefenen en wetende wat je kan verwachten van de lens is ook hier mee te werken. Heb een tijdje langs de weg gestaan om passerende auto's (overdag) te fotograferen en dit lukt na wat uitproberen goed (ISO 100).

Kijk je naar de prijs-kwaliteitverhouding dan is deze lens een dikke 10 waard. Heb je echter veel eisen op het gebied van lichtgevoeligheid en AF-snelheid dan zal ie tegenvallen. Maar dan kom je al gauw uit op een tele van > € 1000,- .

koning2 14-04-2008

Mooie lens scherpe foto,s, ook als macro lens goed te gebruiken.

fanny 07-03-2008

handmatig laat het objectief zich wat zwaarder verstellen