Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Deve 13-10-2012

Al een paar maanden in mijn bezit en ben er tevreden over.
Voor vliegtuig spotten is dit een ideaale lens, voor het spotten van vogels iets minder omdat hij soms moeite heeft om vogels te volgen,
hij stelt vaak scherp op andere voorwerpen als het te volgens object.

Nikkorfan 08-01-2012

Deze 70-300mm lens is gewoon geweldig.
positieve dingen:
- Mooie kleuren
- Mooi contrast
- Mooi bokeh
- Geen last van zoomcreep (dat de lens onder zijn eigen gewicht naar beneden zakt heb je dus geen last van). Het in en uitzoomen gaat wat mij betreft precies op de goede weerstand, dus voelt gewoon lekker aan als je de aan de zoom ring draait, niet te strak niet te los.
- De kwaliteit van het glas is gewoon heel mooi voor wat de lens kost.
- scherpstellen gaat snel en stil
- degelijk gebouwd met metalen lensmount en weathersealed ring.

Nadelen:
- weegt zwaar
- niet optimaal scherp met diafragma volledig open. Nog steeds perfect bruikbaar hoor, maar volledig open is de lens misschien op 95% scherpte en 1 of twee fstops diafragma erbij en je zit op 100% scherpte. Zeker geen reden om deze lens niet te kopen want het is echt scherp genoeg ook volledig open.
- lens is niet heel licht sterk maar met de VR aan kan je nog wel een paar f-stops sluitertijd winnen en op 1/100ste ofzo fotos maken. Zelfs met de VR uit heb ik nog wel 300mm fotos gemaakt op 1/100ste.

- Ik heb ook ergens gelezen dat je soms last kan hebben van Chromatic abberation met deze lens maar dat zijn dan waarschijnlijk alleen maar mensen die dat ding gebruiken om test grafieken te fotograferen want ik heb dat echt nog nooit gezien met echte fotos die ik er mee maak.

Deze nikkor is gewoon de mooiste tele lens onder de 500 euro die je kan kopen voor je Nikon. Doe jezelf een plezier en koop nikkor kwaliteit, ga niet lopen klooien met lensen van andere merken die beweren macro te hebben en F2.8 en de helft goedkoper zijn, geloof me ga je spijt van krijgen en ren je snel terug naar de winkel om een nikkor te kopen.

martin 1955 10-05-2011

Vooral nodig voor detailweergave van gebouwen. Gewicht valt erg mee vergeleken met mijn andere Nikon lenzen, maar daar staat een zeer interresante prijs tegenover. CA in de hoeken is in Photoshop goed weg te drukken. Scherpte, erg goed. Al met al lang getwijfeld, om dat je toch gouw denkt dat goedkoop niet goed is, maar Nikon heeft met deze lens een kwalitatief goed product op de markt gezet, waar menig amateur, en zelfs prof veel plezier van kan hebben.

Roan 53 04-05-2011

Heb uiteindelijk de 70-300VR aangeschaft voor mijn D90.
Zeer scherpe foto's ook op 300mm, heb in het menu de scherpte op +9 gezet.
De 70-300VR komt op mij zeer degelijk over, prima en stille autofocus, erg mooie kleuren, scherpe foto's, ook op 300mm uit de hand op de VR stand geen enkel probleem.

Kortom, ik ben gewoon erg tevreden over deze lens en heb geen enkel minpuntje kunnen ontdekken voor het doel waarvoor ik de lens gebruik.
Een aanrader voor iedereen.

Piotje 14-03-2011

Ik twijfelde tussen deze lens en de nieuwe Tamron, ook 70/300.
Vond de Tamron ook erg goed, lang geduurd, maar verleden week in de winkel heb ik gekozen voor Nikon kwaliteit. Geen spijt.

JoSony 26-03-2010

In combinatie is dit een top lens. Snelle scherpstelling en maakt prachtige foto's. echt een toplens!!..

RBlom 20-01-2010

Ik heb deze lens net voor de zomer in 2009 gekocht, als aanvulling op de 18-135 mm kitlens van mijn D80.
De VR funktie blijkt gewoon goed te werken. Het feit dat deze lens niet lichtsterk is, is voor buiten fotografie niet z'on probleem. 70 mm (of eigenlijk 70 x 1.5) is voor de meeste huiskamers toch teveel tele. Voor de prijs van z'on 350-375 Euro een echte aanrader.

rspijker 16-01-2010

Echt een prachtige lens voor zijn geld, ik heb er honderden foto's mee gemaakt in Afrika en die zijn allemaal even scherp en helder. ik gebruik hem met een d300 en kan makkelijk foto's op 300mm uit de hand nemen.
echt een top lens.
hier staan een aantal foto's die met deze lens gemaakt zijn...

alvin81 30-06-2009

Ik heb deze lens nu een paar weken.

Wat een superkanon!!

Schiet er echt mooie foto's mee.
Mooie kleuren,scherpte,diepte en hij reageert snel, 2 vr opties,(active) dat makkelijk is als je voorbijkomende objecten fotografeerd.En normal voor de gewone correcties.

Kortom ben ik er erg tevreden mee.

ioohkaz 05-06-2009

Twee dagen in bezit van 70-300 lens, moet zeggen dat deze lens geweldige foto's maakt. Een topper. Gebruik hem op de D60 samen met de 16-85 lens. Was aan het twijfelen voor de 18-200 lens van Nikon. Dit werd mij afgeraden door een erkend fotograaf. Gewoon ff opletten met het omwisselen van een lens. Dit is een gouden kombinatie deze twee lenzen, doen.

LvdB 24-08-2008

Echt een super objectief, gebruik deze op een D80. de VR werkt perfect, snel een geruisloos. Ook het scherpstellen gaat perfect. Uiteraard heb je in het grotere zoombereik wel wat meer licht nodig. Het loont absoluut de moeite goed de prijzen te vergelijken.

HR 03-07-2008

Prima lens, nog scherpe foto's op 300mm uit de hand.
Contrast en kleurweergave zijn goed, scherpstelling is ook goed. Alleen bij weinig licht gaat het scherpstellen soms niet helemaal goed.
De lens is zeer degelijk.

Wouter de eerste 12-06-2008

Ik heb de lens 3 weken en honderden foto's geschoten.
Voor mij een goede lens gezien de prijs.Telezoom bereik laat op 300mmm wel een steekje vallen maar op 200mm perfect scherp met zeer natuurgetrouwe kleuren.Al me al een goede nikkor.

bachata 19-05-2008

Samen met de Nikon 16-85VR een mooie lens[voor de prijs].Scherpte is goed tot zeer goed,afhankelijk van de belichting en sluitertijd en diafragma.Alleen zit er bij mij net onder de frontlens,een metaaldeeltje.Dit heb ik al eerder gehoord bij de[goedkopere]Nikon lenzen.Dus koop je hem in de winkel dan eerst goed kontroleren,maar via internet is dat moeilijker.Ik ga deze lens volgende week verder uitproberen in Cuba.

Michel 67 11-05-2008

Deze lens is werkelijk grandioos. Scherpstelling en VR is uitstekend. Kan 2 stops winnen, maar dan ben ik erg kritisch. Kleur, contrast is perfect. Heb eerst de Sigma APO 70-300mm (met macro functie) gehad. Deze was redelijk, maar nadat ik deze nu enkele weken heb geprobeerd, ben ik als Nikon fanaat toch blij dat ik deze lens heb gekocht.

Een regelrechte kwaliteitsaanrader. Op 300mm zonder statief en met VR nog prima foto's en scherpte/ contrast.

Hankman 25-10-2007

heb uiteindelijk de 70-300VR aangeschaft voor mijn D80. Daarnaast gebruik ik ook nog een 18-135.

Mijn 18-135 lens heeft op de uiterste telestand nogal last van vignettering, de 70-300VR heeft daar nauwelijks last van.

srobroek 15-08-2007

lens 2 weken i beziet. Wat opvalt is de degelijkheid en het zeer prettig gebruik. VR functie corrigeert welliswaar minder dan Nikon doet geloven ( na uitgebreide tests is dat in mijn geval slechts tweestops maar toch zeker de moeite waard. Door die twee stops correctie kom je dus weer tegemoet aan de lichtsterkte van de relatief goedkoperen objectiev. In principe krijg je met dit ojectief resultaten die je vroeger nauwelijks behaalde met een objectief van 1500 euro......een topper voor deze prijs.

telefoto 21-07-2007

super lens, lekker snelle auto focus kleur goed VR werkt super kortom een topper voor dat geld .

Michel335 26-05-2007

Ik heb deze lens sinds enkele dagen in bezit samen met de D40. Omdat ik mij pas met fotografie begin bezig te houden heb ik zeer weinig referentiepunten tenzij mijn oudere camera's die helemaal niet het niveau bereiken van deze twee stukken.
Scherpstelling is subliem en gaat uiterst snel. Kleuren en contrast heb ik absoluut niets aan op te merken. Op niveau van degelijkheid kan ik mij enkel refereren aan mensen die al jaren Nikon hebben en gebruiken en blijkt dat dit echt top is. De lens lijkt in ieder geval erg degelijk.

Andy-D80 19-05-2007

Een week in bezit in combinatie met een D80. Ik moet zeggen dat de lens niet tegen viel, zat te twijfelen tussen een 55-200 mm VR en de 70-300 mm VR. Het prijs verschil is nogal groot, maar aangezien de kitlens van de D80 de 18-135 redelijk scherp is boven 100 mm en het verschil met de 55-200 mm maar 65 mm oplevert toch nog de 70-300 mm genomen. Bovendien is de 18-135 redelijk licht van gewicht dus als je geen trillende handen van je zelf hebt is het redelijk te doen. De 70-300 daarentegen is best wel redelijk van gewicht.
De reden voor aanschaf is het fotograferen van vogels en andere natuur elementen. Bij heel veel zonlicht zal ik de lens ook wel kunnen gebruiken voor sportfotografie. Als je de lens voor het laatste zou aanschaffen zou ik toch nog voor een 70-200 f2.8 gaan (met of zonder VR) ze werken allebei uitstekend maar zijn voor mij toch nog een tikje te duur.
Al met al is de 70-300 VR een goede oplossing voor mijn prijs-kwaliteits dilemma. Een aanrader voor de prijsbewuste hobbyist!

vaantje 05-04-2007

Zeer goede lens. Scherpe foto's ook zonder statief bij 300 mm. en redelijklage sluitertijd (1/250). VR werkt dus prima. Kleuren en contrast zijn goed. gebruik de lens voor sportfotografie; voornamelijk voetbal.

R Wagenaar 02-04-2007

nu een paar weken in bezit en zeer tevreden zeer scherpe foto's ook op 300mm uit de hand vr werkt dus perfekt
voelt degelijk aan en snelle autofocus ik gebruik hem op de d50 echt een prima combinatie .
voor iemand die voor een nikon een goede tele wil is dit echt een topper voor het geld . (er zijn natuurlijk nog betere ) maar dan een stuk duurder .

SimondeHaan 26-03-2007

Lens is beter dan verwacht, VR systeem werkt perfect.
Ik heb enige tijd getwijfeld tussen deze lens of een Nikon 80-200 2.8 ED of een Sigma 70-200 2.8 APO DG. Na een middagje proberen vielen de laatste 2 af, te zwaar en te veel bewogen foto's.

NikonD70s 11-03-2007

Een zeer goed objectief voor het geld. Met dit objectief maak je geweldige foto's. De behuizing is als de andere ED objectieven. Veel kunstof, maar dat stoort niet, het maakt het objectief ook lichter. Toen ik in de winkel het objectief op mijn body had geschroefd en wat foto's had gemaakt was ik snel verkocht. VR werkt onopvallend in de achtergrond. Weinig vertekening, heldere opnamen. En een hele imposante lens voor op de camera die zeer goed in de hand licht en zeer goed te hanteren is. Waarom dan een 8? Voor mij is het 10, maar voor meer geld zal het best nog wel beter kunnen! Ik ben dik tevreden!

bakker12007 01-03-2007

grandioos makkelijk hanteerbaar mooie kleuren en ook scherpte goed en contrast