Mio Spirit 7500 WEU LM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Mio Spirit 7500 WEU LM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

E van Buuren 20-11-2016

MIO Spirit 7500 LM - gekocht als Mio Spirit 7500 WEU LM

Geschreven voor: Mio Spirit 7500 WEU LM

Dit apparaat is besteld en geleverd (op de factuur) als Mio Spirit 7500 WEU LM. Bij het gebruik blijkt dat er west-Europese kaarten op staan, met (waarschijnlijk) een levenslange update mogelijkheid. Dat verklaart de WEU en de LM in het type. Maar op de doos en het apparaat staat alleen Mio Spirit 7500 LM.

Wij kochten dit apparaat bij Bol.com voor net geen € 100. Bewust gekozen voor Bol (en daarmee niet voor een lagere prijs) vanwege de zekerheid van snelle levering (binnen een dag) en een gegarandeerde gecontroleerde levering (bij een Bol-punt in de buurt + email melding bij aflevering). Kortom we hadden haast bij de bestelling.

Wij kochten dit apparaat (een MIO 7500) op basis van de verwachting dat het om een simpel en goed apparaat gaat. Die verwachting komt uit.

Er is gekozen voor simpel vanwege de ervaringen met een meer complexe tomtom van TomTom. Dat apparaat kan bijvoorbeeld adressen zoeken op basis van gesproken opdrachten. Alleen blijken dergelijke mogelijkheden het gebruiksgemak in de weg te zitten. Meer gebruiksmogelijkheden houden in dat het menu uitgebreider wordt, en daarmee minder overzichtelijk voor simpel en snel gebruik. Meer is niet altijd beter.

Het apparaat is voor dagelijks gebruik simpel en goed. De enige opmerking daarbij is dat standaard de vraag wordt gesteld bij het starten van een nieuwe route of dat die route moet worden vast gelegd in een logboek.

Het steeds maar weer diezelfde vraag te moeten beantwoorden lijkt irritant. Maar het blijkt nuttig. Want in dat logboek staat keurig van iedere afzonderlijke reis het hoe / wat / waar. Het uitlezen van het logboek moet via de computer, dat dan weer wel.

Door de Mio permanent te gebruiken kan daarmee een sluitende kilometer administratie worden vastgelegd. Van de Mio en niet van de auto, dat dan weer wel.

Over de computer in combinatie met de Mio kan alleen worden gemeld: perfect. Daar waar voor het koppelen van de TomTom eerst (opnieuw) allerlei aanmeldingsprocedures nodig zijn is voor koppeling met de Mio alleen een snoertje nodig. Dat snoertje wordt niet meegeleverd met de Mio, dat dan weer niet. Maar het is een standaard snoer, die waarschijnlijk in elk huis / kantoor wel ligt. Het is er een van de vele mini-usb varianten. De meegeleverde CD heb ik niet gebruikt. Alles was keurig via internet te regelen. Voor mij dan, mogelijk hebben anderen hulp nodig van een slimme kleinzoon of neef.

In de auto is de Mio een genot. het scherm is niet te groot / klein. De helderheid en geluidsterkte zijn gewoon goed (in te regelen). De getoonde route informatie is duidelijk: met waar nodig keurige aanvullende rijbaan projectie. De stem (....) brengt je altijd netjes op je bestemming ; en is altijd beleefd, soms wat grappig (verhaspelde straatnamen) en soms wat eigenwijs (een vreemde routekeuze).

Wat dat laatste betreft: vertrouw NOOIT blind op een tomtom. Een vreemde routekeuze (die soms zelfs deels fout is) kan hilarisch lijken maar is altijd gevaarlijk als het de bestuurder in de war brengt, afleidt of mogelijks zelfs in paniek brengt.

Een tomtom (ook deze Mio) is een hulpmiddel bij het navigeren. En de bestuurder neemt de beslissingen hoe / waar te rijden.

Deze Mio is wat dat betreft zowel vooraf (het zoeken van de bestemming), als tijdens als achteraf (logboek uitlezen) een goede navigatiehulp.

Mijn laatste opmerking: soms moet het aanraakscherm voor mijn gevoel te hard worden ingedrukt. Dus niet aanraken maar duwen. Ik ga ervan uit dat dit de duurzaamheid niet negatief beïnvloedt. En twee te moeten aanraken (alleen wat harder) is niet irritant.

Wel irritant is het iedere keer dat ik het apparaat aanzet moeten accepteren dat de Mio mij altijd weer laat kiezen of ik veilig wil rijden. Iedere keer weer moet ik de Mio melden dat ik akkoord ga met tig kantjes aan veiligheidseisen. Dat zal wettelijk wel zo moeten (in de USA of zo), maar het blijft irritant.

Pluspunten

• simpel apparaat ; weinig knoppen en simpele menu's
  • slim apparaat ; het werkt snel en goed
  • het appaat en de computer werken perfect samen

Minpunten

• het aanraakscherm ; ik moet (te) hard drukken
  • irritatie door vaste domme melding bij opstarten

Mio 7500 LM europa 15 01-10-2016

Grrot scherm handig in gebruik

Geschreven voor: Mio Spirit 7500 WEU LM

Makkelijke navigatie voor wie niet te veel wil uitgeven.
Let wel op de truck modus welke hierop zit is maar 1 maand bruikbaar nadat je hem in gebruik hebt genomen.

Pluspunten

• groot scherm
  • duidelijke rijbaan begeleiding
  • update maps gaat vrij makkelijk

Minpunten

• valt snel uit na uitzetten wagen
  • geluid niet hard genoeg voor in vrachtwagen
  • flitsers maar 2 maanden geldig
  • vrachtwagen optie voor 1 maand daarna 69.95 euro