TomTom RIDER Europe 2ND edition

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom RIDER Europe 2ND edition op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,6

jpvdbroek 27-09-2009

beeld is prima,
geluid vaak afwezig doordat tomtom-rider geen verbinding kan maken met headset, of headset stoort. Dus je heb geen gesproken instructie, wat op de motor echt noodzakelijk is.
kortom: geen aanrader !!

peter Havermans 03-07-2008

top apparaat heb hem nu enkele jaren in bezit en ben er nog steeds gelukkig mee!
de klacht van het beugeltje is te zwak kan verworpen worden hij zit er bij mij al jaren zonder probleem op!
gewoon vast = vast en niet nog vaster
dat hij tijdens de rit eruit kan vallen lijkt mij stug is
mij nog niet overkomen ook niet op de belgiche klinkerweggetjes of je heb hem er niet goed ingezet even opletten graag! effe chekke
nu totaal 40.000km verder nog steeds blij
service bij tomtom: toppie!
degelijkheid: uitstekend

diversion 03-02-2008

2 jaar terug met de TOMTOM Rider gereden, prima apparaat in de auto maar waarvoor deze gemaakt is waardeloos omdat de bevestiging niet volstaat, trilt los en ook overdag vaak geen zicht erop.

2 maanden geleden met de vernieuwde versie gereden op de motor uiteraard, niet veel veranderd qua zichtbaarheid iets beterestuur bevestiging.

TomTom heeft een makkelijke bediending en ziet er goed uit maar zal mij niet bekoren. Het valt ons op dat TT net zoals zoveel Europese merken aan agressieve marketing doet daar zijn veel mensen gevoelig voor en is het vaak wat hij heeft moet ik ook hebben, men kijkt niet objectief want anders zou men niet voor een TT kiezen

Erwin010 13-10-2007

Heb deze Rider gemonteerd op mijn GSF Bandit.
Hij doet wat hij moet doen, maar voor de rest is het dat wel.
Gebruik hem in kombinatie met onroute om de mooie routes uit te stippelen.
Hij voelt robuust aan, en de monrage van de Cardo bleutooth set en de Ram bevestiging is relatief eenvoudig.

Plus:
1.Robuust.
2.Eenvoudige bediening.
3.Compleet.
4.Cardo werkt heel goed en is verstaanbaar.
5.Makkelijk te installeren.

Min:
1.Bij zonnig weer slecht te lezen.
2.contactpuntjes van de bracket ( waar je de Rider opschuift) zitten vrij los...en je verliest ze ook..OPLETTEN dus!!
3.werkt omslachtig met onroute.
4.Matige software.
5.betalen van 50 euro voor flitspalen en verkeersinformatie bij Tom tom is zonde geld.
Flitspalen laat hij dus niet zien..verkeersinfo loopt over de GSM met een konstante online verbinding.

Fazer 6 15-08-2007

Ik heb de TT-Rider V2 nu een paar weken in bezit en moet zeggen dat ie prima bevalt.
Buiten dat de Rider gunstig geprijst is tov de Zumo 550 heb je een stuk kwaliteit in handen.
Herberekening routes geen probleem en snel
Beeldkwaliteit is prima alleen als zon erop staat wat minder maar ook geen probleem met de gesproken instructies of signalen welke je zelf kan instellen.
De montage met het RAM systeem is zeer goed te noemen....muurvast. Gebruikersvriendelijk door het simpele menu waar iedereen mee weg kan komen.
Het plannen van routes is mogelijk maar minder gemakkelijk, ikzelf heb de cd van On-Route en dat werkt zeer eenvoudig en is ook aardig uitgebreid en leuk want in combinatie met Google-Earth kan je je route van tevoren bekijken. Diverse instellingen zoals oa beveiligen van je TT met een password, overgang van spraak naar signaal bij zelf te bepalen snelheid, telefoonnrs overnemen van telefoon (let op alleen geselecteerde merken en types te vinden op de site van TT), evt signaal bij nuttige plaatsen zoals tankstations, hotels etc etc.
Dan de bijbehorende plusdiensten zoals flitslocaties en verkeersinfo wat bijzonder makkelijk is, waarbij flitslocaties met een signaal worden aangegeven.
Dan de bijgeleverde headset welke goed verstaanbaar is en makkelijk in je helm te monteren.
Ik heb al in een eerdere review aangegeven dat de volgorde van aanmelding wel belangrijk is eerst je headset en dan pas je TT (ga er vanuit dat je tel al aan staat), doe je dit niet moet je je headset opnieuw aanmelden. Wat 2-wheels al aangaf koop direct een 2-Gig SD kaartje erbij waar je alles op kopieerd en je origineel thuis laat. Verder de ondersteuning op je PC/laptop met het programma TT-Home, ook deze is gebruikersvriendelijk. Hier kan je je updates ontvangen en de div producten bij TT kopen en direct installeren en je gegevens op je TT beheren.
Routes van bv GPS-tracks zijn direct te gebruiken.
Jammer genoeg wordt de car-mount er niet standaard bij geleverd en wat er bij de ass. ontbreekt is de aansluiting voor op de sigarettenaansteker maar daar is ook wel een oplossing voor (de losse accukabel monteren op je bedrading van de sigarettenaansteker).
De service verlening van TT is ook goed te noemen binnen anderhalve dag is mijn Plusdienst Flitslocaties van mijn oude TT overgezet naar m'n Rider.

Wat mij betreft is deze nieuwe TT-Rider V2 een aanrader.

Greetz Fazer6

2wheels 12-07-2007

Sinds een paar weken de TomoTom Rider 2nd Edition Europa in bezit. Na lang wikken en wegen toch voor deze gekozen ipv de Garmin Zumo.
Ik gebruik de TomTom zowel op de motor (GSXR 750), in combinatie met een Scala Rider Teamset en een GSM Sony-Ercson W810i, als in de auto in combinatie met de carmount voor de Rider 2nd Edition. Tijdens mijn 2 weken vakantie, met de motor in de Pyreneeen, intensief en uitgebreid ervaring op kunnen doen met de Rider 2nd Edition.
De montage van de standaard meegelevrde RAMmount op mijn GSXR leverde totaal geen problemen op. Deze gemonteerd links in de kuip aan de steun van de kuip (rechts gaat niet ivm remvloeistofreservoir. De mount is stevig en zorgt dat de Rider goed afleesbaar blijft. Wel overweeg ik, voor een GSXR, een kroonplaatsteuntje aan te schaffen, ivm het feit dat de Rider met de standaard mount nu voor het benzinelampje en richtingaanwijzerverklikker zit, waardoor je deze niet meer ziet. Gevolg is dat je soms je richtingaanwijzer vergeet en ik 1x, gelukkig niet ver van een bezinepomp, helemaal zonder benzine stond. De meegeleverde accukabel gebruikt om de mount aan te sluiten op de accu, zodat hij ook oplaadt op de motor, hetgeen ie overigens perfect doet. Wel jammer dat er standaard geen (accu)oogjes gemonteerd zijn aan de kabel, voor het bevestigen aan de accupolen. Dat moet je zelf doen.

De geluidskwaliteit van de TomTom via de headset van de Scala is perfect en goed te verstaan, ook bij hoge snelheden, als je de speakers op de juiste plaats in je helm monteert. Je moet het volume zelfs verlagen anders doet het pijn aan je oren. Dit ondanks dat ik met oordoppen rijdt.
De geluidskwaliteit van de speaker van de carmount, waarin de speaker zit ingebouwd, in de auto is ook goed echter ik vind hem persoonlijk wat te zacht, zeker als je een raam hebt openstaan of de radio aanstaat. Via de carmount wordt de Rider in de auto ook opgeladen. Wel jammer dat de speaker van de carmount alleen werkt als de lader is aangesloten.
Wel jammer dat je de carmount apart moet aanschaffen.

De beeldkwaliteit van de Rider is prima en er zijn voldoende kleurschema's voorhanden en ook te downloaden op de TomTom site. Ook de aparte nachtkleuren zijn prettig voor de ogen. Verder is de helderheid van het scherm instelbaar. Wel is de Rider in de zon knap moeilijk te zien, maar de gesproken aanwijzingen zijn dusdanig goed en compleet dat dat geheel geen probleem is. De kaartweergave is vloeiend en over het algemeen is de GPS, ook bij hoge snelheden, zeer accuraat, met af en toe een klein missertje. Dit was ook een van de redenen om voor de TomTom te gaan en niet voor de Zumo.

Mogelijkheden heeft de Rider in overvloed, zeker als je alle menu-opties aanzet. Bellen en gebeld worden op de motor is geen probleem. Ik gebruik hiervoor een Sony-Ericson W810i. Je kan vanf deze telefoon je complete adresboek in de TomTom binnenhalen, zodat je kunt bellen en sms-en via de TomTom en je telefoon gewoon in je tas/zak kunt laten zitten. Overigens gaat dit, uit veiligheidsoverwegingen, alleen als je stilstaat (zowel met de motor aan/uit). Rijdend kun je niet iemand bellen etc, maar wel gebeld worden, hetgeen perfect werkt, in combinatie met de Scala.
Als je op de motor gaat rijden schakelt het menu automatisch over van 6 symbolen op het beeldscherm naar 4 grotere symbolen, zodat je ze ook met je handschoenen aan kunt bedienen.
De menu's zijn duidelijk en handig en je hebt vrij snel door hoe alles werkt. Wel is het handig even de uitgebreide handleiding te downloaden. Daar staan toch wel enkele handigheidjes in die de zaak nog gemakkelijker maken. Wel is het slim een extra geheugenkaartje van 2Gb aan te schaffen. Hierop heb ik een backup gemaakt van het origineel en gebruik de laatste in mijn Rider en sla daar de door mij gemaakte routes op. Het originele SD-kaartje bewaar ik in originele staat voor als het wat fout gaat, wat overigens nog niet is gebeurd. Dit ondanks dat ik flink het een en ander heb uitgeprobeerd.

Tip: Heel soms komt het voor, zoals ik ook zag in de reviews, dat de TomTom constant blijft loopen bij het opstarten. De oorzaak hiervan is dat men tijdens het afkoppelen van de Rider van de PC niet de juiste volgorde heeft aangehouden. Lees dus goed wat er op het scherm staat en houdt de juiste volgorde aan.
Mocht de Rider gaan lopen of een grijs scherm weergeven, open het klepje aan de onderzijde, pak een kleine paperclip, en druk op de resetknop. Daarna werkt de Rider weer perfect.

Zelf een rit plannen op de Rider gaat ook prima. Je kunt plannen tussen steden, maar ook zelf op de kaart punten aanwijzen waartussen genavigeerd kan worden. Wat wel jammer bij het plannen via de kaart is dat een hoop kleine wegen vaak niet (goed) te zien zijn en dat kost een hoop gepiel met in/uitzoemen van de kaart. Dit is wel een verbeterpuntje. Bij het navigeren tussen 2 steden, waarbij je opgeeft dat er snelwegen vermeden moeten worden pakt hij wel nog steeds de autowegen mee. Deze kun je niet als te vermijden opgeven In Frankrijk en Spanje heb ik daarbij ondervonden dat je dan dus vaak op de oude (auto)weg rijdt die net naast de snelweg ligt. Ook duidelijk een verbeterpuntje om auto(snel)wegen te vermijden. Als je vaak eigen motorroutes wilt plannen is het raadzaam de DVD On Route van ProMotor / ANWB aan te schaffen. Dan ben je helemaal compleet.

De vormgeving van de Rider is op zich prima en robuust en hij is zeker niet lelijk. Wel vind ik dat de Garmin Zumo qua vormgeving van het apparaat zelf, mooier. Tot nu toe is dat voor mij enige pluspunt van de Zumo wat ik heb kunnen ontdekken ten opzichte van de Rider 2nd Edition Europa.

Het nut van de ingebouwde zonneklep van de Rider durf ik echter te betwijfelen.

Tot nu toe ben ik, ondanks enkele verbeterpunten, zeer tevreden met de Rider 2nd Edition Europa en heb ik zeker geen spijt van mijn aanschaf en keuze. Ook mijn vrouw, die altijd de uitgedraaide routes naar de te bezoeken landen in de auto moest lezen, vindt het een verademing. Zij zegt dat iedereen zo'n ding maar moet aanschaffen. Je gaat veel relaxter op pad en het voorkomt een hoop irritaties onderweg.

Nog even de plus- en minpunten op een rijtje:

+punten:
1. Gemiddeld €200,-- goedkoper dan de Zumo;
2. Zowel in de auto als op de motor perfect te gebruiken;
3. Vloeiende en zeer duidelijke kaartweergave;
4. Uitstekend volume in combinatie met de headset;
5. Robuuste en goede RAM-mount;
6. Scala Rider Solo wordt meegeleverd.

- punten ( eigenlijk verbeterpunten):
1. Weergave in sterk zonlicht zwak;
2. Geen mogelijkheid om ook autowegen te vermijden;
3. Zwakke geluidssterkte carmount.

ronald2004 11-06-2007

hallo ik heb de tomtomrider 2
hij beviel mij goed de houder was perfect maar de scala heatsetje bij 110km hoor ik niks meer ik heb de honda cbr 600rr
Maar nu komt het ik heb de tomtom rider in mijn wagen geinstaleert
na 1 uur in de zon gereden begon de touch screen bol te staan dit is toch zo raar maar na een paar uur in de kast laten rusten was de touch screen weer normaal
de volgende dag weer in de zon gereden met de auto begon die weer bol te staan en nu zit de touch screen los ik heb tomtom gebeld en zei dat het een hardware fout was woensdag ga ik hem omruilen of mijn geld terug vragen mijn vorige tomtom heb ik goed kunnen verkopen en had geen problemen
maar dit is toch slechte reclame voor tom tom