LaCie Network Space 2 1TB, design by Neil Poulton

QNAP TS-251+-2G

QNAP TS-451+

QNAP TS-451+

Slijpsteen 23-08-2013 Product jaar of meer in bezit

Net als meerdere personen hier aangeven was ik in het begin ook wel tevreden met de NAS. Het was mijn eerste ervaring met een NAS, vandaar.

Helaas is de schijf deze week gecrashed en geeft geen enkel teken van leven meer. De meeste winkels willen niet eens proberen data te herstellen en een buurman (systeembeheerder) heeft het via linux geprobeerd, maar ook dat biedt geen soelaas. Er verschijnt de melding: SMART has been tripped. Wat zoiets schijnt te bekeken als: schijf is dood.

Via Lacie online support is er wel enige hulp, maar ook die verwijzen naar gespecialiseerd bedrijf. De schijf die erin zit is van seagate (1TB).

Ook in het verleden al meerdere problemen gehad, met name dat de schijf opeens niet meer zichtwaar werd in mijn netwerk. Dat lag weer aan de firmware icm Windows en ik werd van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik zou niemand deze schijf aanbevelen en ik heb besloten een Synology te kopen. Wel wat duurder, maar dat is me het voorkomen van gezeur wel waard.
Anoniem 16-11-2012 Product jaar of meer in bezit

in het begin werkte de NAS goed, Maar in de loop van de tijd steeds vaker problemen om de schijf te benaderen. nu na twee jaar kan ik de schijf niet meer benaderen. ook niet na een harde reset of firmware flash.

heb de support van LaCie. benadert maar voor alsnog veen oplossing. ik denk ook niet dat deze er gaat komen, want als een apparaat zelfs niet meer vanuit de fabrieksinstellingen is te benaderen zie ik het somber in.

cijfer is een 5, omdat ik er toch 2 jaar mee heb kunnen werken. ik denk dat de NAS te veel kinderziektes bevat. ik
las op meerdere fora dat men adviseerde om na firmware versie 1.2.5 te stoppen met updaten, omdat dit de meest stabiele versie is.

geen waardeloze NAS, maar ik denk dat er betere zijn. ik ga het nu proberen met western digital.
A vd T 05-05-2012 Product jaar of meer in bezit

In het begin leek het een goede harde schijf, maar na langere tijd in bezit te hebben, ontdek ik meer nadelen dan voordelen van het apparaat. In het begin was ik er dus tevreden over, naarmate ik hem langer heb steeds minder, helaas.
Het ding is traag en hapert vaak. Het opstarten duurt een tijd, voordat je toegang tot de schijf hebt.
Tijdens het zoeken naar muziek via een netwerkspeler (Philips Streamium / Denon versterker AVR 1912 / Samsung Blueray speler) hapert het zoeken en hoor je de harde schijf aanslaan om het zoeken te beginnen of door te zetten.
Het apparaat werkt niet goed op Wake on Lan. Meestal krijgt de pc het ding niet aangezet (WOL is geactiveerd) en moet je hem alsnog handmatig aanzetten.
Als het apparaat in energiebesparing staat duurt het lang voordat een ander apparaat toegang heeft tot de schijf (soms meer dan 2 minuten of helemaal niet).

Het installeren van updates werkt niet goed. Na het installeren van een update is de harde schijf niet meer te herkennen op het netwerk. Het lijkt erop of het ding gecrasht is door de installatie van de update.
Mr FrankD 03-12-2011 Product jaar of meer in bezit

gebruik deze schijf voor het maken van backups van diverse PC's en laptops. En voor het afspelen van films via media speler.
Ben erg tevreden over.